Beantwoord

Arris VIP2952 audio optical blijft signaal geven

  • 18 January 2022
  • 21 reacties
  • 314 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 6 reacties

Sinds vorige week heb ik een tv-ontvanger van het type Arris VIP 2952.
Deze is aangesloten op een Bose Soundbar Solo 5.
Op de soundbar heb ik ook een dvd speler en laptop aangesloten.
De tv-ontvanger is aangesloten via de optische aansluiting.
Nu schakelt de soundbar niet meer automatisch van signaal wanneer ik de tv-ontvanger in stand-by modus heb staan. Wanneer ik de tv-ontvanger achterop uit zet of de optische kabel er uit haal schakelt het geluid wel.

Dit probleem had ik met de vorige tv-ontvanger niet. Deze schakelde wel gewoon wanneer de tv-ontvanger in stand-by stand staat.

Weet iemand hier een oplossing voor?
Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 26 January 2022, 11:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Je kan de standby setting aanpassen zodat het kastje vrijwel helemaal uit gaat. Misschien helpt dat.

Nadeel is dat het opstarten lang duurt.

Dag Slingshot,

Dank voor je reactie.

Voor zover ik nu zie duurt het 15 minuten voordat er over wordt geschakeld van stand-by naar “utschakelen”. Ook duurt het opstarten van de ontvanger hierna ongeveer 2 minuten.
Aangezien er vaker via de ontvanger gebruik van de audio wordt gemaakt dan via de andere apparaten is dat ook geen wenselijke situatie.

Ik vind het wel bijzonder dat dit bij mijn vorige ontvanger geen probleem was. Het lijkt mij dus iets wat software matig op te lossen zou moeten zijn binnen de tv-ontvanger (door de leverancier dan waarschijnlijk).

 

 

Hoi @R_B . Welkom op het forum.

Ik ben voor je aan het navragen hoe dit precies zit. Zodra ik meer weet kom ik er op terug. 

Dag Erwin,

Dank je wel voor je reactie.
Mocht er meer duidelijk zijn hoor ik dit graag.

Even gecheckt met mijn Arris vip2952 en die blijft inderdaad 'rood licht’ geven uit de audiokabel in stand-by.

Snelste methode voor helemaal uit (en aan) is dan met de schakelaar achterop.

Dit probleem had ik met de vorige tv-ontvanger niet.

Dan zal dat de Arcadyan hmb2260 geweest zijn. Bij mijn moeder gaat de soundbar vanzelf uit na uitzetten van die ontvanger. Misschien dat @Erwin_ je er weer zo een kan doen toekomen, maar eigenlijk is dat een geautomatiseerd systeem. En van de Arris vip2952 zijn er veel meer (ook op voorraad).

 

Dan zal dat de Arcadyan hmb2260 geweest zijn. Bij mijn moeder gaat de soundbar vanzelf uit na uitzetten van die ontvanger. Misschien dat @Erwin_ je er weer zo een kan doen toekomen, maar eigenlijk is dat een geautomatiseerd systeem. En van de Arris vip2952 zijn er veel meer (ook op voorraad).

@Erwin_ zou daarvoor een verzoek bij de logistieke afdeling kunnen aanmaken.

Maar mijn vermoeden zegt dat dat afgekeurd gaat worden...:rolling_eyes:

 

Dan zal dat de Arcadyan hmb2260 geweest zijn. Bij mijn moeder gaat de soundbar vanzelf uit na uitzetten van die ontvanger. Misschien dat @Erwin_ je er weer zo een kan doen toekomen, maar eigenlijk is dat een geautomatiseerd systeem. En van de Arris vip2952 zijn er veel meer (ook op voorraad).

@Erwin_ zou daarvoor een verzoek bij de logistieke afdeling kunnen aanmaken.

Maar mijn vermoeden zegt dat dat afgekeurd gaat worden...:rolling_eyes:

Voordat ik die poging ga doen wil ik eerst even weten wat de itv ontwikkelaars hierover te zeggen hebben. Hopelijk heb ik in de loop van volgende week meer duidelijkheid. 

Het is toch een beetje apart dat bij de 2260 in stand-by wel het rode licht in de optical uit gaat en bij de 2952 blijft het branden….

Zou softwarematig toch een aanpassing gedaan moeten kunnen.

Het is toch een beetje apart dat bij de 2260 in stand-by wel het rode licht in de optical uit gaat en bij de 2952 blijft het branden….

Zou softwarematig toch een aanpassing gedaan moeten kunnen.

Zowel mijn VIP2952 v1 als VIP2952 v2 zenden licht uit in stand by.Maar het is altijd nog de vraag of de HMB2260 v1 en v2 beide geen licht in standby uitzenden.Daar kan best verschil in zitten.

Reputatie 7
Badge +7

Het is toch een beetje apart dat bij de 2260 in stand-by wel het rode licht in de optical uit gaat en bij de 2952 blijft het branden….

Zou softwarematig toch een aanpassing gedaan moeten kunnen.

Zowel mijn VIP2952 v1 als VIP2952 v2 zenden licht uit in stand by.Maar het is altijd nog de vraag of de HMB2260 v1 en v2 beide geen licht in standby uitzenden.Daar kan best verschil in zitten.

Ook mijn VIP5202 zendt licht uit in standby.

Dag heren,

Sorry voor de late reactie.
Mijn vorige ontvanger was een Motorola VIP1853.
Deze ontvanger al een aantal jaren zonder problemen in gebruik echter vervangen omdat op deze ontvanger kanaal 200 (Netflix) niet actief is,

Met vriendelijke groet,

 

@R_B : Mijn collega geeft aan dat dit zo hoort. Het licht blijft ook aan bij een HMB2260. De enige manier is de tuner in energiezuinige stand te zetten. Helaas duurt dit wel eventjes. 

@R_B : Mijn collega geeft aan dat dit zo hoort. Het licht blijft ook aan bij een HMB2260. De enige manier is de tuner in energiezuinige stand te zetten. Helaas duurt dit wel eventjes. 

Hmm,Ik heb ook een behoorlijke tijd een HMB2260 gehad en volgens mij ging het licht van optical echt uit bij standby.

@wjb of @Joep1965 willen jullie dit testen?

@Erwin_  Ik weet niet of je met HMB2260 de Motorola VIP1853 bedoeld. Hierop heb ik niet gecontroleerd of het licht aan bleef maar ik durf vrij stellig te zeggen dat dit niet het geval is aangezien de soundbar automatisch schakelde naar een andere bron op het moment dat ik de tv-ontvanger op stand-by zette.

de soundbar automatisch schakelde naar een andere bron

Dan zul je daar nu toch de ab van de SB voor moeten gebruiken.

De soundbar van mijn moeder (merk: Polk) lijkt te reageren op het feit of er geluid in het rode licht zit. Want ook na 10 minuten pauze gaat haar SB uit (niet naar andere bron gelukkig). En dan is er nog gewoon rood licht.

@PeterG 
Dat zou je verwachten echter gaat dat niet goed. 
Mijn soundbar (Bose Solo 5)  pakt automatisch het signaal ongeacht wat ik via de afstandsbediening selecteer. 

Zoals aangegeven is dit probleem pas ontstaan na het aansluiten van de nieuwe tv-ontvanger. 
De vorige tv-ontvanger had dit probleem dus niet. Deze schakelde in standby modus het uitzenden van het optisch signaal uit.

Tja, apart. Dat zou je toch zelf moeten kunnen overrulen ook al geeft optical signaal. Ben nog nooit zo'n eigenwijs apparaat tegen gekomen….

Enige optie die ik kan verzinnen is A. de energie spaarstand gebruiken. Het duurt dan echter een kwartier voordat ie daarin gaat. B. De schakelaar achterop gebruiken.

Bij A start ie echter wel weer wat sneller op dan bij B.

We zijn er inmiddels wel uit/achter dat omruil voor ander type dan niet zal helpen. Ze geven allemaal rood licht in stand-by.

 

We zijn er inmiddels wel uit/achter dat omruil voor ander type dan niet zal helpen. Ze geven allemaal rood licht in stand-by.

Ik zal hier nog wel wat testjes doen,je hoort nog van me.

@PeterG Dank voor je reactie.
 

Optie A is ook niet werkbaar aangezien de tv-ontvanger dan eerst een kwartier in standby moet staan voordat deze overschakelt naar de energie spaarstand. 
Ook duurt het opstarten dan ongeveer 2 minuten wat ook niet wenselijk is.

Voor nu haal ik de optische kabel even uit de tv-ontvanger op het moment dat ik een andere bron wil gebruiken. Ook niet ideaal maar wel de meest gebruiksvriendelijke oplossing voor nu. 

 

Helaas,Even een oude HMB2260 getest.Maar je hebt gelijk in standby blijft het licht branden.

Op mijn versterker kan ik automatisch laten schakelen tussen de analoge en digitale ingang die beide aan één stand (ingang) van de versterker zijn toegewezen. Maar ook mijn versterker blijkt te reageren op licht aan/licht uit en schakelt dus niet 'terug’ naar de analoge poort van de ingang '’TV'’ als optisch met de 2952 is verbonden en die 2952 in stand-by gaat. Ik heb de versterker echter optisch van af de tv naar de versterker en analoog van af de 2952 naar de versterker. Op die manier hoef ik op de versterker idd niet van ingang te veranderen bij uitzetten tv en radio gaan luisteren. De optical van de tv gaat namelijk wel helemaal uit, dus ook geen rood licht. En dus switcht de versterker na uitzetten tv naar de analoge ingang en kan ik radio luisteren met de tv uit.
Optical out van de 2952 wordt niet (meer) gebruikt hier. Alleen de analoge out.