Vraag

Batterijen voor afstandsbediening?

  • 12 January 2022
  • 53 reacties
  • 1521 keer bekeken

Reputatie 1

kan ik alle soorten batterijen gebruiken voor mijn afstandsbediening. Nu zit er 2 Hanqiu / supercell in. Maar dat merk wordt niet overal verkocht. Tenminste niet dezelfde naam. 


Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

53 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Het beste alkaline. Maar zeker geen oplaadbare batterijen. Merk maakt niet uit.

Reputatie 1

bedankt. terug naar de winkel waar ze batterijen verkopen dus

Reputatie 7
Badge +7

---

Maar zeker geen oplaadbare batterijen.

---

@HGD Waarom niet? 

Er moeten AAA batterij in en inderdaad alkaline is het beste.

Dat supercell spul komt uit China en zal je niet snel vinden in de Nederlandse winkels:sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +20

Het beste alkaline. Maar zeker geen oplaadbare batterijen. Merk maakt niet uit.

 

Oplaadbare kan je probleemloos gebruiken.

Ze zijn alleen sneller leeg, maar dat is bij oplaadbare batterijen geen probleem.

Maar of oplaadbaar zinvol is, ik denk het niet, de alkaline batterijen gaan volgens mij bijna een jaar mee. 

 

Reputatie 7
Badge +21

---

Maar zeker geen oplaadbare batterijen.

---

@HGD Waarom niet? 

Oplaadbare AAA batterijen (Ni-MH) zijn 1,2 V en Alkaline AAA zijn 1,5 V
En weer een oplader erbij :wink:

Reputatie 7
Badge +20

---

Maar zeker geen oplaadbare batterijen.

---

@HGD Waarom niet? 

Oplaadbare AAA batterijen (Ni-MH) zijn 1,2 V en Alkaline AAA zijn 1,5 V

 

Dat maakt helemaal niets uit, 1,2 volt kan je zonder problemen gebruiken.

De spanning van 1,5 volt bij alkaline meet je alleen als de batterij onbelast is, belast is de spanning zo wie zo lager. Na gebruik zakt de spanning van de alkaline batterij na verloop van tijd (de inwendige weerstand van een alkaline batterij neemt namelijk toe tijdens het verbruik, maar dan blijf je onbelast 1,5 volt meten (belast lager)).

De spanning van de Ni-MH is de 1,2 volt wel vrij constant.

Alleen zoals ik al aangaf, ze zijn sneller leeg en ik betwijfel of je het prijsverschil eruit haalt. 

 

Dus je kan probleemloos oplaadbare batterijen gebruiken.

 

P.S.

Ik heb dit vaak ook zelf gedaan en nooit problemen gehad. 

de alkaline batterijen gaan volgens mij bijna een jaar mee. 

Hier al véél langer dan een jaar. Nog steeds de origineel bijgeleverde. Camelion. Super Alkaline. IR ab T4H.

Ik zou gewoon Duracell erin stoppen. Overal verkrijgbaar. AAA

de alkaline batterijen gaan volgens mij bijna een jaar mee. 

Hier al véél langer dan een jaar. Nog steeds de origineel bijgeleverde. Camelion. Super Alkaline. IR ab T4H.

Ik zou gewoon Duracell erin stoppen. Overal verkrijgbaar. AAA

Zitten er camelion batterijen bij dan?

Bij mijn T4H zitten tianqiu batterijen .

Duracell zou ik niet nemen,duur en lekken snel.

Ik koop altijd Varta high energy/longlife power,bevalt prima.

Beste batterijen, in mijn ervaring: Panasonic.

Zitten er camelion batterijen bij dan?

Bij mij wel @martijn197108 . Zitten er al in sinds ik 'm heb: december 2019.

Panasonic alkaline is wel goed,Alleen die rode zink batterijen van hun moet je vermijden.

Geen oplaadbare batterijen, die kunnen niet.

 

Reputatie 7
Badge +20

Geen oplaadbare batterijen, die kunnen niet.

 

 

@JanD lees mijn verheel boven.

Oplaadbare batterijen kunnen wel, alleen ze zijn sneller leeg en het prijsverschil haal je er niet uit.

Uit ervaring weet ik dat ze werken. 

Geen oplaadbare batterijen, die kunnen niet.

 

 

@JanD lees mijn verheel boven.

Oplaadbare batterijen kunnen wel, alleen ze zijn sneller leeg en het prijsverschil haal je er niet uit.

Uit ervaring weet ik dat ze werken. 

Hallo @joop2011 , je kunt gelijk hebben, omdat de batterijen slechts 1,2V zijn gaan ze minder lang mee.

In de handleiding staat inderdaad niet dat je geen oplaadbare batterijen kunt gebruiken, punt voor jou:relaxed:

Reputatie 7
Badge +13

@rina46 Ik zie dat er al een gezonde discussie is ontstaan over de diverse type batterijen die je kunt gebruiken en ik zie goede tips voorbij komen. Ik neem aan dat het aanschaffen van nieuwe batterijen gelukt is :-) ? 

Reputatie 7
Badge +20

Geen oplaadbare batterijen, die kunnen niet.

 

 

@JanD lees mijn verheel boven.

Oplaadbare batterijen kunnen wel, alleen ze zijn sneller leeg en het prijsverschil haal je er niet uit.

Uit ervaring weet ik dat ze werken. 

Hallo @joop2011 , je kunt gelijk hebben, omdat de batterijen slechts 1,2V zijn gaan ze minder lang mee.

In de handleiding staat inderdaad niet dat je geen oplaadbare batterijen kunt gebruiken, punt voor jou:relaxed:

 

Hoi @JanD  laat je niet verlijden door de spanning 1,2 volt of 1,5 volt.

Bij alkaline batterijen is de spanning 1,5 volt, als je hem niet belast.

Belast is de spanning bij Alkaline batterijen lager en omdat de inwendige weerstand van de alkaline batterij snel toeneemt wordt de gemeten spanning belast steeds lager (maar ze blijven wel nog een hele tijd werken.

Mi-MH batterijen zijn 1,2 volt belast en onbelast. Helaas lopen ze meestal ook leeg als je ze niet gebruikt, daardoor gaan ze in een AB minder lang mee.

Verder zijn oplaadbare batterijen veel duurder en omdat standaard alkaline batterijen in een AB makkelijk meer dan een jaar mee gaan, haal je het prijsverschil er niet uit. 

 

Hallo @joop2011 er zijn ook tal van apparaten die geen oplaadbare batterijen ‘lusten’.

Dan staat er ook duidelijk in de beschrijving: géén oplaadbare batterijen gebruiken.

Hieronder een voorbeeld van een handleiding van een saturatiemeter, die door zijn gevoelige elektronica geen oplaadbare baterijen kan gebruiken wegens te lage spanning:

 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @joop2011 er zijn ook tal van apparaten die geen oplaadbare batterijen ‘lusten’.

---

@JanD Ik gebruik oplaadbare batterijen in veel en veel verschillende apparaten. Dat doe ik al heel lang. Nog nooit problemen mee gehad. Ik moet het eerste apparaat waarmee het niet kan/mag, nog tegenkomen.

Aanvulling: maar als ik in een handleiding zou lezen dat ik geen oplaadbare batterijen mag gebruiken, dan zou ik dat ook zeker niet doen.

Maar als ik eerlijk mag zijn denk ik dat het wel gewoon werkt.

 

Maar als ik eerlijk mag zijn denk ik dat het wel gewoon werkt.

 

Hallo @martijn197108 gevoelige elektronica werkt niet onder een bepaald vastgesteld minimum voltage, en oplaadbare batterijen hebben vol standaard 0,3 Volt minder spanning.

Ik kom zelf uit de automotive branche en toen de electronica zijn  intrede deed, kwamen we de vreemdste storingen en uitval tegen. Achteraf bleek te lage voedingsspanning de hoofdoorzaak te zijn en werd er bij onderhoud kritischer naar de kwaliteit van de accu gekeken en het laadsysteem.

 

Reputatie 7
Badge +20

@JanD fabrikanten dekken zich op die manier in, zodat ze geen klachten krijgen als het niet mocht werken.

Gewoon uit proberen, in 99,9% van de gevallen werkt het.

Het is alleen de vraag of je het prijsverschil eruit haalt, ook dat moet je mee berekenen.

Bij de AB zou ik zeggen gebruik Alkaline batterijen, ze gaan meer dan een jaar mee. 

Sommige mensen zappen zoveel of knijpen zo hard van agressie n.a.v. wat ze zien dat je daarmee wel een knijpkat-achtige technologie kan toepassen en heel geen batterij meer nodig hebt. Helemaal als je InfraRood vaarwel zegt en iets met BLE (Bluetooth Low-Energie) doet. Helaas worden dan de afstandsbedieningen in eerste instantie flink duur, waardoor het kaartenhuis van (commerciële) TV wellicht instort.

Hallo @martijn197108 gevoelige elektronica werkt niet onder een bepaald vastgesteld minimum voltage, en oplaadbare batterijen hebben vol standaard 0,3 Volt minder spanning.

‘gevoelige elektronica’: slecht ontworpen (ouderwetse) troep waar überhaupt niemand de moeite neemt of heeft genomen om gedegen specificaties op te stellen. Is namelijk veel te duur en niemand leest het. Of wou je beweren dat je heel precies een datasheet hebt bestudeerd op grond waarvan je bepaalde eisen toekent aan die ‘gevoelige elektronica’.

Ik kom zelf uit de automotive branche en toen de electronica zijn  intrede deed, kwamen we de vreemdste storingen en uitval tegen. Achteraf bleek te lage voedingsspanning de hoofdoorzaak te zijn en werd er bij onderhoud kritischer naar de kwaliteit van de accu gekeken en het laadsysteem.

‘toen’ ja. Geen enkele relevantie en relatie met afstandsbedieningen. Kennelijk probeer je een relatie te leggen tussen iets op 12V en iets op 1,2V. Ronduit vermakelijk.

Reputatie 7
Badge +20

Sommige mensen zappen zoveel of knijpen zo hard van agressie n.a.v. wat ze zien dat je daarmee wel een knijpkat-achtige technologie kan toepassen en heel geen batterij meer nodig hebt. Helemaal als je InfraRood vaarwel zegt en iets met BLE (Bluetooth Low-Energie) doet. Helaas worden dan de afstandsbedieningen in eerste instantie flink duur, waardoor het kaartenhuis van (commerciële) TV wellicht instort.

 

De Arris 5202 kan met Bluetooth overweg en de bijgeleverde afstandsbediening kan ook met BlueTooth overweg.

Die kan je dus in de kast verbergen (en hij heeft toch geen display). 

 

De laatste zin snap ik niet en is volgens mij ook niet van toepassing. 

Commerciële televisie heeft hier namelijk helemaal niets mee te maken. 

 

En inderdaad, je hebt weinig kracht nodig om de knopjes in te drukken.

Dan gaat de AB ook het langst mee. 

 

Maar deze topic gaat over de batterijen in de afstandsbediening.

En zoals ik al heb vermeld, adviseer ook ik Alkaline batterijen voor de AB. 

Hallo @tmoesel ik weet heel goed het verschil tussen 1,2V en 12V, maar de kern van mijn betoog was dat sommige electronica supergevoelig is voor te lage (boord)spanningen, of dat nu 1,2, 12, 24, 48 of 230V is maakt is wezen niet uit.

Daarom stelt een fabrikant bij sommige apparatuur duidelijk in de handleiding dat oplaadbare batterijen niet geschikt zijn vanwege een te lage spanning.