De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping

  • 27 January 2015
  • 161 reacties
  • 136960 keer bekeken

Reputatie 7
Last van haperend beeld op jouw TV en is jouw TV aangesloten op de Experia Box via een switch? Dan is dit misschien een topic voor jou.

In verband met de uitfasering van een aantal powerlines ben ik bezig mijn volledige woning te voorzien van cat6 bekabeling.

Als eerste was de tuinkamer aan de beurt.
Tijdens de bouw van de tuinkamer heb ik vanuit één van de hoeken loze leidingen laten leggen naar alle andere hoeken en twee loze leidingen naar de meterkast.
Deze zijn nu allemaal voorzien van cat6 bekabeling.

In de hoek waar alle leidingen bij elkaar komen staat een switch om alles met elkaar de verbinden.
In de eerste instantie was deze switch een Linksys SE2500 (gigabit) die eerder op een andere locatie in huis had gestaan om zowel een KPN TV ontvanger als een desktop computer ( Windows 8 ) te bedienen. Daarbij ondervond ik geen enkel probleem, zowel de TV als de computer werkte vlekkeloos.

In de tuinkamer bedient deze switch ook een KPN TV ontvanger en een desktop computer (Windows 7), maar tot mijn grote verbazing begon mijn TV te haperen 😞 zodra de desktop computer werd uitgezet. Zolang deze aan stond was er geen enkel probleem.

Vreemd, maar het heeft mij wel aangezet om eens te onderzoeken wat dit probleem dan veroorzaakt.

Het enige verschil tussen de oude en nieuwe locatie waar de switch ingezet werd was het feit dat de Windows 8 machine de netwerkkaart (NIC) bij een shutdown echt uitzet terwijl een Windows 7 machine, afhankelijk van de BIOS settings, de netwerkkaart standby zet.

Van een netwerkkaart die standby gezet wordt gaat de snelheid, om energie te besparen, vaak terug naar 10Mbps half-duplex.

Na wat Googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat hier ook meteen het probleem zit.

Zoals jullie misschien wel (of niet) weten maakt een TV stream gebruik van multicast IGMP (Internet Group Management Protocol). Dit betekent dat een eenvoudige switch de multicast zal doorsturen op alle poorten waar een apparaat op aangesloten is. Een multicast wordt verstuurd op de laagste snelheid van alle "aangesloten" apparaten.

Terugkomend op het verschil is het dus zo dat mijn switch op de oude locatie alleen de KPN TV ontvanger zag als aangesloten apparaat als de desktop computer was uitgezet (NIC staat uit) terwijl op de nieuwe locatie zowel de KPN TV ontvanger als de uitstaande desktop computer (NIC staat standby) als "aangesloten" apparaten gezien worden.

De TV stream wordt door de switch op de nieuwe locatie dus ook doorgezet naar de desktop computer ookal staat deze uit. Aangezien de netwerkkaart van deze computer nu een snelheid van 10Mbps half-duplex heeft wordt de TV stream wordt nu dus ook met een snelheid van 10Mbps half-duplex verstuurd en dat is te weinig voor de TV stream.
Gevolg: Haperend beeld op de TV.

Hoe is dit dan te voorkomen.

Oplossing 1:
Zorg er voor dat de netwerkkaarten van computers en andere apparaten, die op dezelfde switch aangesloten zijn als een KPN TV ontvanger, echt uitgezet worden bij een shutdown van dat apparaat. (Ledjes van de netwerkkaart en de bijbehorende LAN poort op de switch moeten uit gaan.) Een nadeel is dat het daarmee ook niet meer mogelijk is zo'n apparaat op afstand aan te zetten (Wake on LAN).

Oplossing 2: (De door mij gekozen oplossing)
Koop een switch die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft. (Alleen de KPN TV ontvanger dus.) Eigenlijk is dit dus hetzelfde als wat KPN bedoelt met die "flex poorten" van de Experia Box, namelijk gewoon een Experia Box die IGMP snooping ondersteunt.

Wat kost zoiets: Nou dat hoeft niet veel te zijn, voor een kleine 30 Euro koop je een Netgear GS105E (Dus niet de GS105 of de GS105GE maar de GS105E). Deze ondersteunt IGMP snooping en IGMP snooping is out-of-the-box enabled, dus aansluiten en niet meer naar omkijken. (Als je niet nog meer wilt configureren op die switch.)

Op LAN poorten van de Experia Box waar geen KPN TV ontvangers of geen computers op aangesloten worden via achterliggende switches kunnen ook de switches zonder IGMP snooping ondersteuning gebruikt worden.

Edit:

Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

161 reacties

??er staat op het forum dat ik niks hoef in te stellen, omdat dit automatisch geregeld wordt?

Kan ik inloggen op de switch via webbrowser? 

Reputatie 7

Het zou "out of the box" inderdaad goed moeten staan, toch is gecontrole in dit geval gewenst.

Je kunt inderdaad met de webbrowser inloggen. 

Als je het IP adres niet weet dan kan je die vinden in de DHCP clientlist van de Experia Box of met de app Fing op Android of iOS.

...

Kan ik inloggen op de switch via webbrowser? 

Dat hangt van je switch af, op mijn Netgear GS-108Ev2 (unmanaged) heb ik een apart programma nodig maar op mijn GS-908E (managed) kan ik een webbrowser gebruiken. De switch die KPN verkoopt is de kleine broer van de 108E dus heb je de ‘ProsSAFE Plus’ utility nodig om te configureren. https://www.netgear.com/support/product/prosafe%20plus%20utility.aspx

Reputatie 7
Badge +24

Op de switch van KPN kan je gewoon op inloggen hoor. Heb je geen apart programma voor nodig.

Op deze ook:

https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

Of deze:

https://m.alternate.nl/TP-Link/TL-SG108E-switch/html/productRatings/1143340

Reputatie 7

Op de switch van KPN kan je gewoon op inloggen hoor. Heb je geen apart programma voor nodig.

Klopt, alles kan via de webinterface geconfigureerd worden.

Op de switch van KPN kan je gewoon op inloggen hoor. Heb je geen apart programma voor nodig.

Op deze ook:

https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

https://www.netgear.com/support/product/GS108Ev2.aspx is degene die ik heb en daar kom ik met een webbrowser echt niet in. Die 300PES schijnt een managed variant van de GS108 serie te zijn.  Dat die GS105E dan ook managed is haal ik er niet uit maar het is niet de eerste keer dat ik de kriebels krijg van de Netgear model aanduidingen.

Samengevat, ‘unmanaged’ is meestal niet met een browser te doen, ‘managed’ wel.

Reputatie 7

De GS108Ev2 wordt al jaren niet meer verkocht en zowel de GS105Ev2 als de GS108Ev3 zijn prima te benaderen via de browser.

 

Ja, duidelijk. Ik zie op de Netgear website ook de de genoemde utility inmiddels ‘end-of-life’ is.

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe oud de switch is, dat ding doet het gewoon. :)

De GS108Ev2 wordt al jaren niet meer verkocht en zowel de GS105Ev2 als de GS108Ev3 zijn prima te benaderen via de browser.

Laat dat ‘prima’ wat mij betreft maar weg.

Ik heb een GS108Ev3 en die deed tot een half uur geleden dienst als belangrijkste switch, handvol VLANs, waaronder de taak om die van de glasvezel te redigeren. Heb nu ik dit las ook maar gelijk even de stoute schoenen aangetrokken en hem omgewisseld voor een TL-SG108Ev4. Had de config al gecloned, dus verder geen reboots van iets nodig, alleen RJ45s ompluggen.

De GS108Ev3 hangt nu alleen met poort 1 aan de ‘nieuwe master’ TL-SG108Ev4 en nu blijkt ook duidelijk, i.i.g. bij mij, wat al het bekende euvel is van de Netgears uit deze serie. Nu die niks te doen heeft, gaat de webinteface bediening inderdaad prima. Maar in vol bedrijf dus gewoon niet, wat ik ook al eens eerder had gemeld hier op dit forum, inclusief de URL op netgear.com waarin de verklaring wordt gegeven voor het halfbakken weergeven van pagina’s als dat ding druk is met ‘switching’.

De TL-SG108Ev4 reageert gewoon prima in z’n webinterface. Dat is wat ik wil, omdat ik geregeld nogal intensief/adhoc VLANs enz aanpas.

 

 

Reputatie 7

Samengevat, ‘unmanaged’ is meestal niet met een browser te doen, ‘managed’ wel.

De GS105Ev2 en GS108Ev3 zijn echter managed switches.

 

Ja, duidelijk. Ik zie op de Netgear website ook de de genoemde utility inmiddels ‘end-of-life’ is.

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe oud de switch is, dat ding doet het gewoon. :)

Is voor zover ik weet een heel oud ontwerp wat nog steeds zeer goed verkocht wordt, is ooit ‘viraal’ gegaan zullen we maar zeggen. Al je hem even kaal met 1 poort aangesloten goed inricht, dan werkt ie ook verder prima.

Maar het is bij mij de grote ergernis dat dynamische/adhoc herconfiguratie gewoon op en top gesukkel is. Ga er maar van uit dat er een heel mager microcontrollertje inzit, prima voor wat real-time interrupts enz, maar niet opgewassen om met moderne browseromgevingen  en IP-stacks om te gaan.

Inmiddels contact gehad met KPN. Ze gaan een servicemonteur sturen. Wie het hele verhaal gaat betalen is nog de vraag, want.. ook al heb ik veel zaken aangesloten op de router dan zou het moeten werken. 

Goedenavond

ik heb thuis problemen met tv. Ik had eerst DVS650 adapters, maar omdat we graag de PlayStation 4 ook bekabeld wilden hebben, dacht ik dit op te lossen met  TP link TL-wpa8631p adapters.

maar zodra er een tv aangezet werd, gingen de KPN tv kastjes haperen of in storing en viel de WiFi ook weg.

inmiddels de dvs weer teruggeplaatst, maar nu zou ik daar een switch achter willen plaatsen om toch zowel het kpn tv kastje en de PS4aan te sluiten.

weten jullie of dit mogelijk is, en werkt igmp  snooping dan ook gewoon via de DVS650 en de switch?

 

alvast bedankt!

Richard

Reputatie 7

Het is mogelijk om een switch achter een DVS adapter te plaatsen maar mijn advies is om eerst eens de snelheid te meten tussen de adapters.

Je kunt dit doen m.b.v. de Devolo cockpit.

Hoeveel Mbps meet je?

Ik zal dat morgen eens meten.

als ik nu op de PS4 de snelheid test, terwijl deze in de dvs zit kom ik op ongeveer 40 Mbps. 
Het probleem is dat ik in de kamer waar de ps4 en tv staan geen directe utp aansluiting heb.

Wat zouden behalve dvs met een switch erachter anders alternatieven zijn om zowel de ps4 en kpn tv kastje aan te sluiten?

Reputatie 5
Badge +5

Goedenavond,

Ik heb veel gelezen en ben prima geholpen door @wjb en ik begrijp dat IMGP Snooping erg belangrijk is. Ik heb 1 van mijn KPN TV kastjes nu ter test van de experia box aangesloten op netgear gs724t managed switch om omdat ik de experia box ga vervangen door een edgerouter.

Ik heb TV beeld maar ben daarna ingelogd op de router en de IGMP Snooping instellingen zijn voor mijn een beetje abacadabra helaas. Ik hoop dat iemand me kan helpen om de instellingen na te kijken en indien nodig goed te zetten.

Het TV kastje zit op poort 22 van de switch.

De instellingen zijn nu:

Staat IGMP Snooping nu aan of uit?

De instellingen voor alle poorten is als volgt, dus ook voor poort 22 waar het TV kastje op aangesloten is.
 

Als ik op poort 22 Admin mode en Fast leave admin mode enable voor poort 22 zie ik de poort terug komen op Interfaces Enabled for IGMP Snooping.

Daarnaast heb ik IGMP Snooping status op enabled gezet.



Mijn gevoel zegt me dat IGMP Snooping standaard uit staat en ik het nu aangezet heb voor poort 22. Klopt dit? Moet ik ook nog iets instellen bij de IGMP Snooping Querier?
 

 

Reputatie 7

Zet IGMP Snooping Status op "Enable" en Validate IGMP IP Header op "Disable".

Je hoeft, als het goed is, geen poorten in te stellen voor Admin mode en/of Fast Leave Admin Mode.

Reputatie 5
Badge +5

@wjb Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb het aangepast naar.
 

Maar achter “Interfaces Enabled for IGMP Snooping staat nu niets.”
Als ik op de ? klik komt de volgende “hulp”:

  • Interfaces Enabled for IGMP Snooping - A list of all the interfaces currently enabled for IGMP Snooping.

Kan ik ergens controleren of het goed werkt?

Reputatie 7

Zet de TV ontvanger aan.

De ledjes van de poort waar de TV ontvanger op aangesloten is knipperen nu heel erg snel.

Sluit op een andere poort een computer aan en zet die aan. Als de ledjes van die poort een ander (langzamer) knipperpatroon hebben dan is IGMP snooping actief.

Reputatie 5
Badge +5

De ritmes van de loopjes zijn verschillen. Of de een sneller en de ander langzamer gaat is moelilijk te zeggen.

Bij TV staat een foutmelding.


Blijkt in de switch poort 22 nog de admin mode en fast leave admin mode aan te staan voor poort 22.

Ik zie wel dat het getal achter Multicast Control Frame Count oploopt.

Ik heb nogmaals admin mode en fast leave admin mode verwijderd voor punt 22.
Het aantal staat nu op 112 en de poort g22 is verdwenen achter Interfaces Enabled for IGMP Snooping.

Daarna weer naar de TV gelopen en er is nu weer beeld.
Kijk ik op de switch dan knipperen alle lampjes nu echter overal gelijk in tegenstelling tot eerst.
Ik heb het idee dat IGMP snooping nu niet aanstaat op de poort. Maar als het wel aanstaat heb ik dus geen TV meer. 

Het getal achter de Multicast control frame count blijft ook op 112 staan.

 

Reputatie 5
Badge +5

Zou het kunnen zijn dat de waardes anders moeten zijn voor Host Timeout, max Response Time, MRouter Timeout?

 

 

Als ik de port enable duurt een aantal minuten en daarna is het TV kastje de verbinding kwijt.
Maar knipperen de led lampjes op de switch wel verschillend.

 

Bij IGMP Snooping Table staat het volgende, het TV kastje wordt wel gevonden volgens mij

 

@slingshot 

reset jou switch is naar fabriek waarden

dan zou het gewoon moeten werken (mits je vlans wil gebruiken)

dan zou je met de instellingen in de weer moeten

maar als je die netgear gs724t als switch gebruikt en verder geen aparte netwerk instellingen wil gewoon een fabriek rest dan moet igmp snooping gewoon werken “en tv ook”

Maintenance 

Factory Default  =  aan vinken 

Rechts onderaan  =  Apply

nu zal het waarschijnlijk goed werken 

"Als je verder niks met de switch doet dan switchen" 

Is dit de optie 

 

Reputatie 5
Badge +5

Ik heb de fabriek reset doorgevoerd.

Standaard staat IGMP Snooping status op disabled. Dan werkt het TV kastje overigens wel.

en IGMP Snooping als volgt aangezet.
Het probleem is hetzelfde. De TV blijft het doen, maar de lampjes op de switch knipperen overal hetzelfde (snel) als het TV kastje aangaat. Naar mijn idee wordt er dan heel veel verkeer naar alle poorten gestuurd.

 

Bij de IGMP Snooping table wordt ook geen device gedecteerd.
 

 

Enable ik IMGP Snooping op port 22 dan wordt het TV kastje wel getoond in de IGMP Snooping Table
 

 

Maar dan komt de foutmelding weer na ongeveer 4 minuten op het TV kastje. Als je wisselt van zender heb je hele ven beeld, dan happering en dan weer de stb-nmc-400 foutlmelding. De ledjes op de switch knipperen dan wel verschillend.
 

Samenvatting:

Wanneer ik de port configureer door admin te enabled, dan knipperen de lampjes niet tegelijk op de switch wat zou betekenen dat IGMP Snooping actief is en zie ik het kast ook opgesomd bij de IMGP Snopoing table, maar dan loppt het kastje na een paar minuten vast

  • Wanneer ik geen dan knipperen de lampjes tegelijk op de switch wat zou betekenen dat IGMP Snooping niet actief is en zie ik het kast niet ook opgesomd bij de IMGP Snopoing table, maar dan loopt het kastje niet vast.
  • Wanneer ik IGMP Snooping status uitzet, werkt als voor mijn gevoel het zelfde als met IGMP Snooping aan (vorige bullet)

Zou het kunnen zijn dat dit wel goed als ik de EdgeRouter 3 lite aangesloten heb? Nu is het nog experia box v10?

@slingshot 

Als de itv werkt is het goed

Lampjes zijn normaal

Kan zo geen filmpje plaatsen hier

Maar een foto dan maar