De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping

  • 27 January 2015
  • 161 reacties
  • 136965 keer bekeken

Reputatie 7
Last van haperend beeld op jouw TV en is jouw TV aangesloten op de Experia Box via een switch? Dan is dit misschien een topic voor jou.

In verband met de uitfasering van een aantal powerlines ben ik bezig mijn volledige woning te voorzien van cat6 bekabeling.

Als eerste was de tuinkamer aan de beurt.
Tijdens de bouw van de tuinkamer heb ik vanuit één van de hoeken loze leidingen laten leggen naar alle andere hoeken en twee loze leidingen naar de meterkast.
Deze zijn nu allemaal voorzien van cat6 bekabeling.

In de hoek waar alle leidingen bij elkaar komen staat een switch om alles met elkaar de verbinden.
In de eerste instantie was deze switch een Linksys SE2500 (gigabit) die eerder op een andere locatie in huis had gestaan om zowel een KPN TV ontvanger als een desktop computer ( Windows 8 ) te bedienen. Daarbij ondervond ik geen enkel probleem, zowel de TV als de computer werkte vlekkeloos.

In de tuinkamer bedient deze switch ook een KPN TV ontvanger en een desktop computer (Windows 7), maar tot mijn grote verbazing begon mijn TV te haperen 😞 zodra de desktop computer werd uitgezet. Zolang deze aan stond was er geen enkel probleem.

Vreemd, maar het heeft mij wel aangezet om eens te onderzoeken wat dit probleem dan veroorzaakt.

Het enige verschil tussen de oude en nieuwe locatie waar de switch ingezet werd was het feit dat de Windows 8 machine de netwerkkaart (NIC) bij een shutdown echt uitzet terwijl een Windows 7 machine, afhankelijk van de BIOS settings, de netwerkkaart standby zet.

Van een netwerkkaart die standby gezet wordt gaat de snelheid, om energie te besparen, vaak terug naar 10Mbps half-duplex.

Na wat Googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat hier ook meteen het probleem zit.

Zoals jullie misschien wel (of niet) weten maakt een TV stream gebruik van multicast IGMP (Internet Group Management Protocol). Dit betekent dat een eenvoudige switch de multicast zal doorsturen op alle poorten waar een apparaat op aangesloten is. Een multicast wordt verstuurd op de laagste snelheid van alle "aangesloten" apparaten.

Terugkomend op het verschil is het dus zo dat mijn switch op de oude locatie alleen de KPN TV ontvanger zag als aangesloten apparaat als de desktop computer was uitgezet (NIC staat uit) terwijl op de nieuwe locatie zowel de KPN TV ontvanger als de uitstaande desktop computer (NIC staat standby) als "aangesloten" apparaten gezien worden.

De TV stream wordt door de switch op de nieuwe locatie dus ook doorgezet naar de desktop computer ookal staat deze uit. Aangezien de netwerkkaart van deze computer nu een snelheid van 10Mbps half-duplex heeft wordt de TV stream wordt nu dus ook met een snelheid van 10Mbps half-duplex verstuurd en dat is te weinig voor de TV stream.
Gevolg: Haperend beeld op de TV.

Hoe is dit dan te voorkomen.

Oplossing 1:
Zorg er voor dat de netwerkkaarten van computers en andere apparaten, die op dezelfde switch aangesloten zijn als een KPN TV ontvanger, echt uitgezet worden bij een shutdown van dat apparaat. (Ledjes van de netwerkkaart en de bijbehorende LAN poort op de switch moeten uit gaan.) Een nadeel is dat het daarmee ook niet meer mogelijk is zo'n apparaat op afstand aan te zetten (Wake on LAN).

Oplossing 2: (De door mij gekozen oplossing)
Koop een switch die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft. (Alleen de KPN TV ontvanger dus.) Eigenlijk is dit dus hetzelfde als wat KPN bedoelt met die "flex poorten" van de Experia Box, namelijk gewoon een Experia Box die IGMP snooping ondersteunt.

Wat kost zoiets: Nou dat hoeft niet veel te zijn, voor een kleine 30 Euro koop je een Netgear GS105E (Dus niet de GS105 of de GS105GE maar de GS105E). Deze ondersteunt IGMP snooping en IGMP snooping is out-of-the-box enabled, dus aansluiten en niet meer naar omkijken. (Als je niet nog meer wilt configureren op die switch.)

Op LAN poorten van de Experia Box waar geen KPN TV ontvangers of geen computers op aangesloten worden via achterliggende switches kunnen ook de switches zonder IGMP snooping ondersteuning gebruikt worden.

Edit:

Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

161 reacties

Klopt het dat jouw TV ontvanger op poort 2 aangesloten is?

ja klopt idd… maakt dat iets uit?

Nee, maar dat verklaart het lijstje in de "Multicast IP table".

Het ontbreken van IGMP snooping kan leiden tot haperend beeld maar de STB-NMC-400 melding kan nog vele andere oorzaken hebben.

Krijg je die melding ook als je alleen de TV ontvanger aangesloten laat op de switch? (Dus met alle andere kabels losgekoppeld.)

 

hmm nu wordt het interessant. Heb alles losgehaald, behalve de internet en de tv kabel, en er was geen verschil. Daarna heb ik (was toch lekker bezig) nog even de internetkabel rechtstreeks in de tv ontvanger gestop. Hierna leek het even goed te gaan, maar na een paar seconden toch weer hetzelfde probleem. Gaat er stiekem een beetje op lijken dat het niet aan de switch ligt in dit geval… de vraag is, wat is het dan wel?

 

Welk modem heeft u @Lowroad ?

 

Zo'n zwarte kpn box 12, van sagem. Sinds vorig jaar

niemand meer?

Badge +12

niemand meer?

 

Heb even geduld. Het is geen chat dus het kan even duren voordat er iemand reageert.

Als je de ontvanger rechtstreeks (als enige) op de Box 12 hebt zitten en het probleem blijft, dan ligt het dus niet aan de switch. Heb je al een andere UTP-kabel geprobeerd? Is er iets te zien in het log van de Box 12 die verbindingsproblemen aangeeft? Welke firmware draai je op de Box 12?

Reputatie 2

Dank voor deze post!

Als KPN dit nu opneemt in de scripts bij de klantenservice, scheelt dat - in mijn geval - 3x een monteur laten komen en een NT-kastje en modem laten vervangen. Is toch serieus geld.

Het is dankzij dit forum en het geduld van een aantal posters dat ik erachter ben gekomen.

Heeft iemand hier ervaring met cascades switches en IGMP snooping?

Oorspronkelijk ging het verkeer via mijn Netgear GS908E en via een TP-LINK met OpenWRT naar de ontvanger en dat werkte probleemloos.

Omdat ik wat wil testen heb ik mijn router verplaatst zodat er een Netgear GS108Ev3 en GS108Ev2 extra tussen zijn gekomen en ineens werkt het niet meer goed. Op beide extra switches is IGMP snooping op vlan 1 (default) ingesteld.

Is er een maximum of zou het gewoon moeten werken?

Reputatie 7

Heeft iemand hier ervaring met cascades switches en IGMP snooping?

Is er een maximum of zou het gewoon moeten werken?

Het langste pad wat ik heb is EdgeRouter - GS108Ev3 - GS108Ev3 - GS105Ev2 - ZXV8001.

 

Op beide extra switches is IGMP snooping op vlan 1 (default) ingesteld.

Gebruik jij wel vlans want anders moet je de vlan gewoon leeg laten.

Op beide extra switches is IGMP snooping op vlan 1 (default) ingesteld.

Gebruik jij wel vlans want anders moet je de vlan gewoon leeg laten.

De Netgear firmware verplicht met een '1' in te vullen ondanks dat ik geen vlans gebruik.

Maar goed, heb probleem lijkt alweer onder controle. Terug naar de oude situatie ging ook fout maar een herstart van de IGMP proxy hielp wel. Dus ik hou het er maar op dat na de herstart van de router de IGMP proxy gestruikeld is.

Reputatie 7

De Netgear firmware verplicht met een '1' in te vullen ondanks dat ik geen vlans gebruik.

Dat is vreemd, als je geen vlans geconfigureerd hebt dan zou je de vlan ID bij de IGMP snooping instellingen gewoon leeg moeten kunnen laten op jouw Netgear switches.

De Netgear firmware verplicht met een '1' in te vullen ondanks dat ik geen vlans gebruik.

Dat is vreemd, als je geen vlans geconfigureerd hebt dan zou je de vlan ID bij de IGMP snooping instellingen gewoon leeg moeten kunnen laten op jouw Netgear switches.

I stand corrected …

Ik maak geen gebruik van VLAN voor IPTV maar heb inderdaad wel VLANs geconfigureerd staan voor wat server dingen en ander ongeregeld (bij gebrek aan voldoende fysieke kabels).

Reputatie 4
Badge +1

Goedemorgen.

 

Ik heb thuis al een hoofd switch netgear prosafe GS724T V4.

Nu heb ik op een andere locatie nog 2 netgear 8 port switches en daar ga ik uitbreidingen krijgen.

Ik wil daar dan een 24 ports switch hangen.

 

Nu werkt de tv overal goed. maar ik kan 2ehands een gs724T V3 kopen.

hier staan de verschillen:

https://community.netgear.com/t5/Smart-Plus-and-Smart-Pro-Managed/Difference-between-v3-and-v4-of-GS724T/td-p/1170512

de V3 versie ondersteund alleen imgp snooping v1 en v2.

Gaat dit werken met kpn tv of kan ik beter zoeken naar een v4 versie?

 

Reputatie 7

KPN TV heeft IGMP snooping versie 2 nodig.

Sinds twee weken bij KPN met glasvezel.

TV in huiskamer rechtstreeks aan de FRITZ!BOX 7590: probleemloos
TV in de slaapkamer krijgt signaal via twee "in serie” Netgear switches zonder IGMP snooping: problemen.

Tijdelijk een derde oud tp-link zonder snooping "in serie” gezet met daaraan alleen de TV: probleemloos.

Nu de tweede switch vervangen door Netgear GS108E en TV daaraan : probleemloos.

Reputatie 7

Wat voor een type Netgears zijn die andere twee?

Als er maar op één poort apparaten gekoppeld zijn dan is IGMP snooping niet nodig 

GS116: Nog in gebruik

GS108: vervangen door GS108E

Reputatie 7

GS116: Nog in gebruik

GS108: vervangen door GS108E

Helder, dan moet die GS116 er nog uit.

GS116: Nog in gebruik

GS108: vervangen door GS108E

Helder, dan moet die GS116 er nog uit.

Waarom?

Het werkt nu.

De switch waar de TV-ontvanger aan zit moet snooping ondersteunen of daaraan moet uitsluitend de Tv hangen.

Reputatie 7

Dus aan de GS116 hangt maar één apparaat en veertien poorten zijn leeg?

En anders moet ook deze switch IGMP snooping ondersteunen.

Let er vooral op dat het dus fout gaat als er apparaten aangesloten zijn die hun netwerkkaart in standby op 10Mbps zetten.

Dus aan de GS116 hangt maar één apparaat en veertien poorten zijn leeg?

En anders moet ook deze switch IGMP snooping ondersteunen.

Let er vooral op dat het dus fout gaat als er apparaten aangesloten zijn die hun netwerkkaart in standby op 10Mbps zetten.

Beste wjb,

Ik heb een FRITZ!BOX 7590 en daaraan een GS116 en daaraan nu een GS108E.
Onderweg hangt daar van alles aan.

De switch waar een TV-ontvanger aan hangt moeten snooping ondersteunen of uitsluitend aan een TV zijn gekoppeld.
Alles “onderweg” niet.

Ik ben nieuw op dit forum en wilde even mijn ervaring delen.

Ik zie dat jij bijna ZESTIG DUIZEND reacties hebt geplaatst.

 

Geen behoefte aan dit soort onzin.

Reputatie 7

Alles “onderweg” niet.

Alle switches tussen router en TV ontvanger moeten IGMP snooping ondersteunen om te voorkomen dat je haperingen zult krijgen.

Ik kan het niet anders maken.

Mooi draadje, 7 jaar geleden gestart en nog altijd relevant. Misschien kan iemand mij wel helpen met up-to-date krijgen? 

De KPN webshop biedt 2 switches van Netgear aan: GS105E en GS105GE. Beiden ondersteunen IGMP snooping volgens de webshop (topicstarter meldt 7 jaar geleden echter dat enkel de 1e ok is...maar dat was dus 2015..).

Kan ik beiden gebruiken om een KPN TV kastje én nintendo console aan te sluiten? Zo ja, waar verschillen ze in (de internets zijn daar niet zo duidelijk over...de GE zou hier wel en daar niet managed zijn bijvoorbeeld)?

Overigens zit mijn KPN TV kastje nu bekabeld via een KPN Experia Wifi, die weer bekabeld is naar KPN box 12. Als straks de kerstman met de nintendo is gekomen, waartussen zou ik beste de switch kunnen plaatsen?

Thanks! :)

Bij mij werken alle netgear (GS908E, GS108ev3, GS105E) switches die IGMP snooping ondersteunen.

Daarnaast werkt de iets goedkopere tp-link TL-SG105E ook prima. 

Reputatie 3
Badge

 

Kan ik beiden gebruiken om een KPN TV kastje én nintendo console aan te sluiten? Zo ja, waar verschillen ze in (de internets zijn daar niet zo duidelijk over...de GE zou hier wel en daar niet managed zijn bijvoorbeeld)?

 

Je kan best zowel je tv kast als je switch aansluiten, maar dan wel met 2 verschillende kabeltjes naar 2 verschillende poorten.

 

je gaat met je switch namelijk 2 kanalen virtueel scheiden.

Dank beiden.

@EAZ1964: heb je aan die TP link ook een KPN TV kastje hangen? Volgens 1e paar posts in deze draad (7 jaar geleden...) gaat die niet goed om met de KPN streams. Weet je misschien ook iets over die GS105GE?

@Stephane: er komt 1 ethernetkabel de woonkamer binnen (en het is behoorlijk lastig daar nog een 2e bij te leggen) en op dat punt wil ik aansluiten: 

- KPN TV kastje

- KPN Experia WIFI

- Nintendo (niet handig voor dit topic dat ze die de naam Switch hebben geveven...ik heb het in dit topic dus maar over nintendo als het over de console gaat, en over switch als het over de ethernet-switch gaat :) )

Gewoon alle drie aan de switch hangen dus (en niet de doorlus-mogelijkheid vd exeria wifi gebruiken)?

Reputatie 7

...heb je aan die TP link ook een KPN TV kastje hangen? Volgens 1e paar posts in deze draad (7 jaar geleden...) gaat die niet goed om met de KPN streams.

Tijden veranderen en ook TP-Link heeft wat firmware wijzigingen doorgevoerd.

Reputatie 3
Badge

er komt 1 ethernetkabel de woonkamer binnen (en het is behoorlijk lastig daar nog een 2e bij te leggen) en op dat punt wil ik aansluiten: 

- KPN TV kastje

- KPN Experia WIFI

- Nintendo (niet handig voor dit topic dat ze die de naam Switch hebben geveven...ik heb het in dit topic dus maar over nintendo als het over de console gaat, en over switch als het over de ethernet-switch gaat :) )

 

je kunt overwegen om de switch bij je tv te installeren en van daaruit je signaal te splitsen. Soms heb je aan 4 van de 8 aders voldoende en zou je daar nog wat mee kunnen tweaken… of toch een hele andere oplossing verzinnen.