De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping

  • 27 January 2015
  • 161 reacties
  • 136967 keer bekeken

Reputatie 7
Last van haperend beeld op jouw TV en is jouw TV aangesloten op de Experia Box via een switch? Dan is dit misschien een topic voor jou.

In verband met de uitfasering van een aantal powerlines ben ik bezig mijn volledige woning te voorzien van cat6 bekabeling.

Als eerste was de tuinkamer aan de beurt.
Tijdens de bouw van de tuinkamer heb ik vanuit één van de hoeken loze leidingen laten leggen naar alle andere hoeken en twee loze leidingen naar de meterkast.
Deze zijn nu allemaal voorzien van cat6 bekabeling.

In de hoek waar alle leidingen bij elkaar komen staat een switch om alles met elkaar de verbinden.
In de eerste instantie was deze switch een Linksys SE2500 (gigabit) die eerder op een andere locatie in huis had gestaan om zowel een KPN TV ontvanger als een desktop computer ( Windows 8 ) te bedienen. Daarbij ondervond ik geen enkel probleem, zowel de TV als de computer werkte vlekkeloos.

In de tuinkamer bedient deze switch ook een KPN TV ontvanger en een desktop computer (Windows 7), maar tot mijn grote verbazing begon mijn TV te haperen 😞 zodra de desktop computer werd uitgezet. Zolang deze aan stond was er geen enkel probleem.

Vreemd, maar het heeft mij wel aangezet om eens te onderzoeken wat dit probleem dan veroorzaakt.

Het enige verschil tussen de oude en nieuwe locatie waar de switch ingezet werd was het feit dat de Windows 8 machine de netwerkkaart (NIC) bij een shutdown echt uitzet terwijl een Windows 7 machine, afhankelijk van de BIOS settings, de netwerkkaart standby zet.

Van een netwerkkaart die standby gezet wordt gaat de snelheid, om energie te besparen, vaak terug naar 10Mbps half-duplex.

Na wat Googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat hier ook meteen het probleem zit.

Zoals jullie misschien wel (of niet) weten maakt een TV stream gebruik van multicast IGMP (Internet Group Management Protocol). Dit betekent dat een eenvoudige switch de multicast zal doorsturen op alle poorten waar een apparaat op aangesloten is. Een multicast wordt verstuurd op de laagste snelheid van alle "aangesloten" apparaten.

Terugkomend op het verschil is het dus zo dat mijn switch op de oude locatie alleen de KPN TV ontvanger zag als aangesloten apparaat als de desktop computer was uitgezet (NIC staat uit) terwijl op de nieuwe locatie zowel de KPN TV ontvanger als de uitstaande desktop computer (NIC staat standby) als "aangesloten" apparaten gezien worden.

De TV stream wordt door de switch op de nieuwe locatie dus ook doorgezet naar de desktop computer ookal staat deze uit. Aangezien de netwerkkaart van deze computer nu een snelheid van 10Mbps half-duplex heeft wordt de TV stream wordt nu dus ook met een snelheid van 10Mbps half-duplex verstuurd en dat is te weinig voor de TV stream.
Gevolg: Haperend beeld op de TV.

Hoe is dit dan te voorkomen.

Oplossing 1:
Zorg er voor dat de netwerkkaarten van computers en andere apparaten, die op dezelfde switch aangesloten zijn als een KPN TV ontvanger, echt uitgezet worden bij een shutdown van dat apparaat. (Ledjes van de netwerkkaart en de bijbehorende LAN poort op de switch moeten uit gaan.) Een nadeel is dat het daarmee ook niet meer mogelijk is zo'n apparaat op afstand aan te zetten (Wake on LAN).

Oplossing 2: (De door mij gekozen oplossing)
Koop een switch die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft. (Alleen de KPN TV ontvanger dus.) Eigenlijk is dit dus hetzelfde als wat KPN bedoelt met die "flex poorten" van de Experia Box, namelijk gewoon een Experia Box die IGMP snooping ondersteunt.

Wat kost zoiets: Nou dat hoeft niet veel te zijn, voor een kleine 30 Euro koop je een Netgear GS105E (Dus niet de GS105 of de GS105GE maar de GS105E). Deze ondersteunt IGMP snooping en IGMP snooping is out-of-the-box enabled, dus aansluiten en niet meer naar omkijken. (Als je niet nog meer wilt configureren op die switch.)

Op LAN poorten van de Experia Box waar geen KPN TV ontvangers of geen computers op aangesloten worden via achterliggende switches kunnen ook de switches zonder IGMP snooping ondersteuning gebruikt worden.

Edit:

Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

161 reacties

Reputatie 1
Voordat mensen inderdaad denken dat dit het magische punt is, wijs ik er even op dat er bekende problemen zijn met de TP-Link switches SG105 en SG108 en deze modellen ondersteunen wel degelijk IGMP snooping (althans, dat zegt de productinformatie van de maker).

In mijn specifieke geval gaat er een kabel direct van de Experia v9 naar een TP-Link SG105 en op de TP-Link zitten alleen een TV en de KPN decoder. En toch zijn er problemen mee.

Ik heb als testje de TP vervangen door een hele oude Linksys WLAN router, model jaar kruik en max 100 MB en zelfs daarmee zijn de problemen weg (al duurt het laden van de TV Gids een stuk langer dan met een 1 GB switch).

Blijf in ieder geval weg van de swicthes TP-Link SG105 en SG108, maar gooiook bij andere switches niet meteen je verpakking weg. Voor het geval dat je toch moet ruilen ;-)

Reputatie 7
En het zou mij dus niet verbazen als precies daar in dat stukje van de firmware van die TP-Links dus ook de bug zit die al die ellende bij KPN klanten veroorzaakt.

Ik ben er overigens 100% van overtuigd dat IGMP snooping (werkend) de oplossing is voor netwerken waarop zowel "Internet" als IGMP multicast streams gedistribueerd worden.

Zowel op basis van theorie, research als op basis van praktijkervaring.

Reputatie 1
Zeker. Ik heb het ook teruggemeld aan TP-Link. Antwoord kwam op me over als "we weten niet van problemen en als ze er al zijn dan zijn de SG105 en SG108 toch niet te upgraden met nieuwe firmware (want unmanaged switches) dus doen we er ook niets aan". Daar heb ik wat van gezegd en het antwoord was dat ze het door zouden sturen naar R&D. Of ze dat ook daadwerkelijk hebben gedaan of dat het een zoethouderantwoord is geweest zal ik waarschijnlijk nooit weten [tenzij ze me benaderen voor testen natuurlijk 🙂 ].

Wat dat betreft zouden problemen met nieuwere modellen van TP-Link "welkom" zijn. Maar als ik via KPN klantenservice geen andere switch krijg en ik er zelf een moet kopen, dan wordt het in ieder geval geen TP-Link

Reputatie 7
Ik ben bang dat ook de switches van KPN niet beschikken over de IGMP snooping functionaliteit.

(Wie kan eens posten welk merk en type switch tegenwoordig door KPN geleverd wordt.)

Dat wil overigens nog niet zeggen dat je dan ook direct problemen hebt.

Als je zo'n switch alleen gebruikt voor TV ontvangers: Geen probleem.

Als je zo'n switch alleen gebruikt voor computer apparatuur: Geen probleem.

Als je zo'n switch gebruikt voor de combinatie TV ontvangers/computer apparatuur dan treden er mogelijk problemen op zonder IGMP snooping, maar zelfs dan is het afhankelijk van de aangesloten computerapparatuur.

Zie het stukje over mijn Linksys SE2500 in het eerste bericht die prima functioneerde met een Windows 8 computer maar niet met een Windows 7 computer.

Zodra je een mix van TV ontvangers en computer apparatuur aansluit, dan is mijn advies (voor wat het waard is ;)): Kies voor een switch die IGMP snooping ondersteunt.

Twee redenen:

  1. Voorkoming van de problematiek met haperende TV's
  2. Ontlasting van het netwerk omdat de TV streams alleen nog maar richting de TV ontvangers gestuurd worden.
Ik heb - zoals je weet - recent een 100 Mb/s switch van KPN gekregen waarop zowel het merk HP als Cisco staan. Ik gebruik 'm voor een 2260 en een Samsung HTS. Ik ondervind geen problemen.

Reputatie 7
Zoals je hebt kunnen lezen is dat je ook geen problem zal krijgen, maar dat je die kunt krijgen als de switch geen IGMP snooping ondersteunt.

Als jij die samsung HTS uitzet gaat dan de netwerkkaart uit (ledje gaat uit) of gaat die in standby (ledje blijft aan)?

Blijkbaar levert KPN verschillende switches, jij een HP-Cisco (?) en ik zag net ook een Netgear GS605 v4 voorbij komen.

Jammer dat je het type nummer niet kunt achterhalen. Staat dat ook echt niet op een stickertje?

Kan ik van hieruit niet zien. Ik weet wel dat het voor TV kijken niet uitmaakt of die aan staat of uit. Helemaal uit gaat de HTS iig. niet want is altijd via de AB weer in te schakelen; een euvel waar de meeste (alle?) Samsung apparaten aan lijden: altijd standby, geen echte uitschakelaar. Desondanks toch vaak beste koop bij oa. de Consumentenbond, waar ze dit ook wel een echtminpunt vinden.

Maar ik zal vanavond 'ns kijken ...

Reputatie 7
Ik neem aan dat die Samsung HTS wel ledjes op de netwerkkaart heeft.

Zou jij toch eens willen controleren of die ledjes uit gaan als je de computer uitzet.

Zoals je uit mijn eerste bericht in dit topic kan opmaken had ik ook geen problemen met mijn Linksys SE2500 als de aangesloten TV ontvanger aan stond en de Windows 8 computer aan of uit (met ook de netwerkkaart uit).

Het probleem treedt wel op in combinatie met een computer waarvan de netwerkkaart niet uit maar op standby gaat als de computer uitgezet wordt.

wjb bedankt! Dit verklaart helemaal mijn ervaringen met iTV en Internet over één lijn. Vervelend dat die netwerkaansluitingen nog 'half' actief blijven en daarmee die problemen veroorzaken. Bij mij werkte HD glad soms een half uur goed en dan ineens niet meer. Maar dan wordt volledig verklaard door jouw verhaal. Sinds de inzet van de GS105Ev2 geen problemen meer!

Je schreef:

Ik ben bang dat ook de switches van KPN niet beschikken over de IGMP snooping functionaliteit.

(Wie kan eens posten welk merk en type switch tegenwoordig door KPN geleverd wordt.)

Ik heb een 100Mbit switch van KPN gekregen toen ik daarom vroeg. Het is een 3COM 3CFSU05 met op de voorkant HP.

Met deze switch trad het vastlopen van de HD-glaszenders niet op. Wel was aan de lampjes te zien dat het TV-sgnaal op alle poorten 'uitgezonden' werd. Dus deze switch ondersteunt volgens mij geen IGMP snooping. Maar de switch heeft ook geen last van het 'Netgear verschijnsel'...

Het Internet verkeer (flinke download, speedtest) hinderde echter wel het beeld op alle zenders (SD, HD en HD glas). Kort schokken, even bevriezen. Dus ik heb naar een andere oplossing gezocht. En gevonden met die Netgear GS105E, zoals jij hebt beschreven.

Wat dit betreft:

Zodra je een mix van TV ontvangers en computer apparatuur aansluit, dan is mijn advies (voor wat het waard is ;)): Kies voor een switch die IGMP snooping ondersteunt.

Twee redenen:

  1. Voorkoming van de problematiek met haperende TV's
  2. Ontlasting van het netwerk omdat de TV streams alleen nog maar richting de TV ontvangers gestuurd worden.
Dat kan ik volledig onderschrijven! Ik heb nu geen TV-verkeer meer op mijn computernetwerk en álle TV-zenders werken zonder haperen, wát ik ook uitspook op mijn computers. Oh, bijvoorbeeld ~ 95 Mbit up- en download speedtest tegelijk met een HD-glaszender... Ik heb trouwens een alles-in-één 100 Mbit full duplex glasvezelabonnement.

Reputatie 2
Badge
Nog een tip: Gewoon de stroom volledig af van de apparaten die je weinig gebruikt.

Reputatie 2
Badge
Volgens mij heeft het niet zozeer iets met de Windows versie te maken,maar met de netwerkkaart.

Gister had ik een computer,met Windows 7,uit staan,maar de netwerkkaart stond standby,niets gemerkt van storingen.

Wel staan ze op dezelfde switch,die geen igmp snooping heeft.

Ook maakt het niet uit of ik Wake-on-lan aan of uit staat in het bios.

Ook de instellingen in Windows 7 maakten niets uit.

Reputatie 7
Zekers heeft het niets met de Windows versie te maken, maar alles met of de netwerkkaart uit of standby (op een snelheid van 10Mbps half-duplex) staat.

Bij SD zenders en waarschijnlijk ook HD zenders zal je nog steeds geen haperingen ondervinden, maar bij HD Glas (12-13Mbps benodigd) is de kans groot dat je dat wel zal ervaren als geen IGMP snooping gehanteerd wordt en de netwerkkaart van een aangesloten PC (die uitgezet is) standby op 10Mbps gezet wordt.  

Precies hetzelfde meegemaakt maar zie dit topic nu pas. Alternatieve oplossingen:

  • De goedkoopste oplossing is om op de PC bij de netwerk kaart adapter instellingen van de ethernet verbinding de powermanagement optie uit te zetten. Dan blijft iptv gewoon werken als de pc uit of standby gaat. (zie ConfiguratieschermNetwerk en internetNetwerkverbindingen )
  • Een stekker met schakelaar bij de pc is ook een optie; als de pc echt stroomloos is zal de netwerkkaart ook echt uit gaan. Scheelt ook 1 watt aan sluipverbruik.
Allebei is nog beter.

IGMP snooping met openWRT op een TL-WR1043ND switch hielp bij mij niet. De KPN switch (Netgear GS605v4) was ook geen oplossing. Netwerkkaart instellen hielp wel (op 2 pc's met Windows8) en scheelt weer aanschaf van een nieuwe switch. Een aparte kabel vanaf de experia box naar de TV (of via devolo) zal vast ook werken maar vind ik een lelijke oplossing.

Ik vind het wel grappig om op de PC te kunnen zien welke zender op de TV box aan staat. De PC kan alle TV-data ontvangen. Het is alleen wel gecodeerd. Met de VLC mediaplayer kun je informatie over de iptv stream opvragen.

Voor de HD+ kanalen zijn de volgende streams in gebruik (de laatste kolom kun je in VLC openen)

NPO 1 HD+661rtp://224.0.251.124:8248
NPO 2 HD+662rtp://224.0.251.125:8250
NPO 3 HD+663rtp://224.0.251.126:8252
RTL 4 HD+664rtp://224.0.251.134:8268
RTL 5 HD+665rtp://224.0.251.135:8270
SBS 6 HD+666rtp://224.0.251.133:8266
RTL 7 HD+667rtp://224.0.251.136:8272
Net 5 HD+668rtp://224.0.251.131:8262
Veronica HD+669rtp://224.0.251.132:8264
RTL 8 HD+670rtp://224.0.251.137:8274
   
wjb schreef:
Ik ben bang dat ook de switches van KPN niet beschikken over de IGMP snooping functionaliteit.

(Wie kan eens posten welk merk en type switch tegenwoordig door KPN geleverd wordt.)

[.. knip knip ..]

De switches die KPN tegenwoordig levert zijn Netgear switches van het type GS605 versie 5.

Dit zijn gewone "domme" 5 poorts gigabit switches, ze ondersteunen geen IGMP Snooping.

Reputatie 1
Dat zou kunnen. Ik weet in ieder geval dat ik met het vervangen van de TL door een Linksys SE2500 switchje geen problemen meer heb. D.w.z. ik heb m'n vrouw (daarover) niet meer gehoord. En dat voor maar 3 tientjes, koopje toch :-)

Voor zover ik kan vinden heeft die Linksys SE2500 geen ondersteuning voor IGMP Snooping, maar dat hoeft ook niet, zo lang jouw aangesloten apparaten geen "standby" stand kennen die in dit topic eerder genoemd werd. (die 10Mb Hald-Duplex stand)

En inderdaad, een koopje voor 30 euro.

Toch wil ik me qua advies aansluiten bij WJB, de genoemde Netgear GS105E switch kost ook gemiddeld 30 euro, maar heeft tegenover de Linksys WEL ondersteuning voor IGMP Snooping, en voorkomt daarmee dus ook het "netwerk standby" probleem.

Ik heb zelf 2 van die netgear GS105E switches in gebruik, en je kan inderdaad goed zien dat IGMP snooping werkt, alleen de ledjes van de upstream poort (naar de experiabox), en van de aangesloten ITV tuners knipperen intensief, de andere aangesloten apparaten (zoals een Xbox en een PC bijv.) krijgen niet het Multicast verkeer aangeboden, en dit scheelt aanzienlijk in prestaties heb ik gemerkt.

Goedemorgen, Ik lees hier dat er een apart itv profiel is voor een Fritz7390 https://forum.telfort.nl/interactieve-tv-digitenne-268/fritzbox-7490-interactieve-tv-41100 Hebben jullie ervaring met specifieke instellingen voor iTV voor de Fritz ? Ik heb zelf een Fritz7390 geinstalleerd en de Experia box gebruik ik slechts voor telefonie. Sindsdien werkt ITV niet op laptop , ipad en iphone. Als ik de WLAN functie van de Experia aanzet werkt iTV wel maar ik wil het graag ook achter de Fritz kunnen gebruiken. dat wordt door KPN niet gesupport, maar wellicht weten jullie wat er mis is qua instelling op de Fritz ? Maakt ITV gebruik van bepaalde instellingen die ik wellicht uit heb gezet (standaard ?)

 

 

Reputatie 7
Hoi HansGoes85, welkom op het forum.

Jouw vraag hoort niet echt bij dit topic, misschien is het verstandiger om een eigen topic aan te maken, dan kunnen we daar wat verder op jouw vraag ingaan.

Heb even wat meer zitten lezen over imgb snooping, maar hierin zijn 3 versie standaarden. Als ik alles zo een beetje goed lees heb je wel de laatste versie nodig V3, om itv multicast tegen te houden op andere poorten. Dit wordt bij netgear ondersteund door de gs105e en gs108e unmanged pro switches. Niet op de durdere Manged 108Tv2, dus wel even goed opletten welke versie wordt gesupport.
Groetjes Stef
Reputatie 7
Zo te lezen is IGMP v3 ook aan de firmware van de GS108Tv2 toegevoegd.

Deze switch zou, mits de nieuwste firmware is geïnstalleerd, dus wel moeten voldoen.

Had zo juist een berichtje van netgear gehad dat deze switch dit juist niet ondersteund. Kan iemand misschien bevestigen hoe de gs108Tv2 bevalt als switch in combinatie met itv en internet??? En of imgp snooping v3 nu wel wordt ondersteund???
Reputatie 7
Ik kan je daar niet aan helpen. :@

Misschien moet je Routershop.nl eens vragen of hun publicatie klopt. (Druk daar op lees meer.)

Heb ze een berichtje gestuurd. In de specs staat imgp versie 3, maar als je de bijbehoorende pdf opent alleen versie 1 en 2. Lekker verwarrend
Reputatie 2
Badge +1
heb t even nagezocht en ook voor mijn switch de TP-Link SG3210 is IGMP ondersteund

versie 1, 2 en 3

http://nl.tp-link.com/products/details/?model=TL-SG3210#spec

heb ook geen problemen dus vermoed dat dit ook wel werkt -)

dit ter info