De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping

  • 27 January 2015
  • 161 reacties
  • 136957 keer bekeken

Reputatie 7
Last van haperend beeld op jouw TV en is jouw TV aangesloten op de Experia Box via een switch? Dan is dit misschien een topic voor jou.

In verband met de uitfasering van een aantal powerlines ben ik bezig mijn volledige woning te voorzien van cat6 bekabeling.

Als eerste was de tuinkamer aan de beurt.
Tijdens de bouw van de tuinkamer heb ik vanuit één van de hoeken loze leidingen laten leggen naar alle andere hoeken en twee loze leidingen naar de meterkast.
Deze zijn nu allemaal voorzien van cat6 bekabeling.

In de hoek waar alle leidingen bij elkaar komen staat een switch om alles met elkaar de verbinden.
In de eerste instantie was deze switch een Linksys SE2500 (gigabit) die eerder op een andere locatie in huis had gestaan om zowel een KPN TV ontvanger als een desktop computer ( Windows 8 ) te bedienen. Daarbij ondervond ik geen enkel probleem, zowel de TV als de computer werkte vlekkeloos.

In de tuinkamer bedient deze switch ook een KPN TV ontvanger en een desktop computer (Windows 7), maar tot mijn grote verbazing begon mijn TV te haperen 😞 zodra de desktop computer werd uitgezet. Zolang deze aan stond was er geen enkel probleem.

Vreemd, maar het heeft mij wel aangezet om eens te onderzoeken wat dit probleem dan veroorzaakt.

Het enige verschil tussen de oude en nieuwe locatie waar de switch ingezet werd was het feit dat de Windows 8 machine de netwerkkaart (NIC) bij een shutdown echt uitzet terwijl een Windows 7 machine, afhankelijk van de BIOS settings, de netwerkkaart standby zet.

Van een netwerkkaart die standby gezet wordt gaat de snelheid, om energie te besparen, vaak terug naar 10Mbps half-duplex.

Na wat Googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat hier ook meteen het probleem zit.

Zoals jullie misschien wel (of niet) weten maakt een TV stream gebruik van multicast IGMP (Internet Group Management Protocol). Dit betekent dat een eenvoudige switch de multicast zal doorsturen op alle poorten waar een apparaat op aangesloten is. Een multicast wordt verstuurd op de laagste snelheid van alle "aangesloten" apparaten.

Terugkomend op het verschil is het dus zo dat mijn switch op de oude locatie alleen de KPN TV ontvanger zag als aangesloten apparaat als de desktop computer was uitgezet (NIC staat uit) terwijl op de nieuwe locatie zowel de KPN TV ontvanger als de uitstaande desktop computer (NIC staat standby) als "aangesloten" apparaten gezien worden.

De TV stream wordt door de switch op de nieuwe locatie dus ook doorgezet naar de desktop computer ookal staat deze uit. Aangezien de netwerkkaart van deze computer nu een snelheid van 10Mbps half-duplex heeft wordt de TV stream wordt nu dus ook met een snelheid van 10Mbps half-duplex verstuurd en dat is te weinig voor de TV stream.
Gevolg: Haperend beeld op de TV.

Hoe is dit dan te voorkomen.

Oplossing 1:
Zorg er voor dat de netwerkkaarten van computers en andere apparaten, die op dezelfde switch aangesloten zijn als een KPN TV ontvanger, echt uitgezet worden bij een shutdown van dat apparaat. (Ledjes van de netwerkkaart en de bijbehorende LAN poort op de switch moeten uit gaan.) Een nadeel is dat het daarmee ook niet meer mogelijk is zo'n apparaat op afstand aan te zetten (Wake on LAN).

Oplossing 2: (De door mij gekozen oplossing)
Koop een switch die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft. (Alleen de KPN TV ontvanger dus.) Eigenlijk is dit dus hetzelfde als wat KPN bedoelt met die "flex poorten" van de Experia Box, namelijk gewoon een Experia Box die IGMP snooping ondersteunt.

Wat kost zoiets: Nou dat hoeft niet veel te zijn, voor een kleine 30 Euro koop je een Netgear GS105E (Dus niet de GS105 of de GS105GE maar de GS105E). Deze ondersteunt IGMP snooping en IGMP snooping is out-of-the-box enabled, dus aansluiten en niet meer naar omkijken. (Als je niet nog meer wilt configureren op die switch.)

Op LAN poorten van de Experia Box waar geen KPN TV ontvangers of geen computers op aangesloten worden via achterliggende switches kunnen ook de switches zonder IGMP snooping ondersteuning gebruikt worden.

Edit:

Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

161 reacties

Reputatie 7
Dat zou prima kunnen en zou je eigenlijk ook wel mogen verwachten.

Helaas zijn er echter vele berichten over de SG105(E) die niet goed blijken te functioneren.

Vandaar dat ik die serie (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)) noem in mijn openingsbericht.

Blijft verwarrend die type nummers tp link met sg en netgear begint met GS. Lijkt verwarrend veel op elkaar. Maar de netgear switches geven dus minder problemen???
Reputatie 7
Dat is zeker waar en als je die apparaten naast elkaar zet dan zou je zelfs denken dat ze in dezelfde fabriek gemaakt worden.

Je zou bijna denken dat het enige verschil de firmware is.

Ik heb nog geen enkele melding gezien op dit forum van zo'n Netgear die het niet zou doen.

Van welke leeftijd zijn de tplink switches die het igmp probleem hebben??? Zie namelijk op hun site dat ze de switches vernieuwd hebben?
http://nl.tp-link.com/products/details/?categoryid=2878&model=TL-SG105E
Dit is bv de tl-sg105e. Deze ondersteund ook igmp snooping V3. Iemand hier ervaring mee??? Weet niet precies wanneer deze switches vernieuwd zij.


wjb schreef op 27 jan '15 om 21:13u


Last van haperend beeld op jouw TV en is jouw TV aangesloten op de Experia Box via een switch?

Dan is dit misschien een topic voor jou.

In verband met de uitfasering van een aantal powerlines ben ik bezig mijn volledige woning te voorzien van cat6 bekabeling.

Als eerste was de tuinkamer aan de beurt.

Tijdens de bouw van de tuinkamer heb ik vanuit één van de hoeken loze leidingen laten leggen naar alle andere hoeken en twee loze leidingen naar de meterkast.

Deze zijn nu allemaal voorzien van cat6 bekabeling.

In de hoek waar alle leidingen bij elkaar komen staat een switch om alles met elkaar de verbinden.

In eerste instantie was deze switch een Linksys SE2500 (gigabit) die eerder op een andere locatie in huis had gestaan om zowel een KPN TV ontvanger als een desktop computer (Windows 😎 te bedienen. Daarbij ondervond ik geen enkel probleem, zowel de TV als de computer werkte vlekkeloos.

In de tuinkamer bedient deze switch ook een KPN TV ontvanger en een desktop computer (Windows 7), maar tot mijn grote verbazing begon mijn TV te haperen Smiley Verdrietig zodra de desktop computer werd uitgezet. Zolang deze aan stond was er geen enkel probleem.

Vreemd, maar het heeft mij wel aangezet om eens te onderzoeken wat dit probleem dan veroorzaakt.

Het enige verschil tussen de oude en nieuwe locatie waar de switch ingezet werd was het feit dat de Windows 8 machine de netwerkkaart (NIC) bij een shutdown echt uitzet terwijl een Windows 7 machine, afhankelijk van de BIOS settings, de netwerkkaart standby zet.

Van een netwerkkaart die standby gezet wordt gaat de snelheid, om energie te besparen, vaak terug naar 10Mbps half-duplex.

Na wat Googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat hier ook meteen het probleem zit.

Zoals jullie misschien wel (of niet) weten maakt een TV stream gebruik van multicast IGMP (Internet Group Management Protocol). Dit betekent dat een eenvoudige switch de multicast zal doorsturen op alle poorten waar een apparaat op aangesloten is. Een multicast wordt verstuurd op de laagste snelheid van alle "aangesloten" apparaten.

Terugkomend op het verschil is het dus zo dat mijn switch op de oude locatie alleen de KPN TV ontvanger zag als aangesloten apparaat als de desktop computer was uitgezet (NIC staat uit) terwijl op de nieuwe locatie zowel de KPN TV ontvanger als de uitstaande desktop computer (NIC staat standby) als "aangesloten" apparaten gezien worden.

De TV stream wordt door de switch op de nieuwe locatie dus ook doorgezet naar de desktop computer ookal staat deze uit. Aangezien de netwerkkaart van deze computer nu een snelheid van 10Mbps half-duplex heeft wordt de TV stream wordt nu dus ook met een snelheid van 10Mbps half-duplex verstuurd en dat is te weinig voor de TV stream.

Gevolg: Haperend beeld op de TV.

Hoe is dit dan te voorkomen.

Oplossing 1:

Zorg er voor dat de netwerkkaarten van computers en andere apparaten, die op dezelfde switch aangesloten zijn als een KPN TV ontvanger, echt uitgezet worden bij een shutdown van dat apparaat. (Ledjes van de netwerkkaart en de bijbehorende LAN poort op de switch moeten uit gaan.) Een nadeel is dat het daarmee ook niet meer mogelijk is zo'n apparaat op afstand aan te zetten (Wake on LAN).

Oplossing 2: (De door mij gekozen oplossing)

Koop een switch die IGMP snooping ondersteunt. IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft. (Alleen de KPN TV ontvanger dus.) Eigenlijk is dit dus hetzelfde als wat KPN bedoelt met die "flex poorten" van de Experia Box, namelijk gewoon een Experia Box die IGMP snooping ondersteunt.

Wat kost zoiets: Nou dat hoeft niet veel te zijn, voor een kleine 30 Euro koop je een Netgear GS105E (Dus niet de GS105 of de GS105GE maar de GS105E). Deze ondersteunt IGMP snooping en IGMP snooping is out-of-the-box enabled, dus aansluiten en niet meer naar omkijken. (Als je niet nog meer wilt configureren op die switch.)

Op LAN poorten van de Experia Box waar geen KPN TV ontvangers of geen computers op aangesloten worden via achterliggende switches kunnen ook de switches zonder IGMP snooping ondersteuning gebruikt worden.

Edit:

Mijdt overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN.

 
[/quote]
[/quote]
net alsof ik snap waar dit allemaal over gaat, mijn tv    moet het gewoon doen, betaal er maandelijks genoeg voor! Hij blijft haperen, beeld bevriest... ene avond wel andere avond heel de avond, echt waardeloos!! en dan ga je bellen...ja sorry er is onderhoud of slecht weer..

Reputatie 2
Misschien niet helemaal on-topic. Is het probleem ook op te lossen door twee switches te gebruiken? Beiden rechtstreeks aan de Experia box aangesloten. Eentje alleen voor data en eentje alleen voor iTV? 

Reputatie 7
Sjoerd1953 schreef op 22 dec '15 om 07:57u
Misschien niet helemaal on-topic. Is het probleem ook op te lossen door twee switches te gebruiken? Beiden rechtstreeks aan de Experia box aangesloten. Eentje alleen voor data en eentje alleen voor iTV? 

 
Zekers en dan heb je in principe ook geen IGMP snooping nodig.

Wel zal je dan aparte netwerkkabels in jouw woning moeten hebben voor de TV ontvangers.

Als je dus boven een TV en een PC hebt staan, dan moet je twee netwerkkabels naar boven trekken terwijl één voldoende was geweest als je een boven een switch met IGMP snooping zou had geplaatst.

Reputatie 2
wjb schreef op 22 dec '15 om 08:26u
Sjoerd1953 schreef op 22 dec '15 om 07:57uMisschien niet helemaal on-topic. Is het probleem ook op te lossen door twee switches te gebruiken? Beiden rechtstreeks aan de Experia box aangesloten. Eentje alleen voor data en eentje alleen voor iTV? 

 Zekers en dan heb je in principe ook geen IGMP snooping nodig.

Wel zal je dan aparte netwerkkabels in jouw woning moeten hebben voor de TV ontvangers.

Als je dus boven een TV en een PC hebt staan, dan moet je twee netwerkkabels naar boven trekken terwijl één voldoende was geweest als je een boven een switch met IGMP snooping zou had geplaatst.

 
Duidelijk, bedankt voor de snelle reactie.

Hoi. Ik heb een korte vraag over het instellen van IGMP snooping.

Bij mij gaan internet en IPTV over de dezelfde kabel naar mijn slaapkamer waar ik IPTV wil kijken. Ik doe dat door een eerste netgear GS105Ev2 swith te koppelen (port1; VLAN1; Untagged) aan mijn eigen internet router. De IPTV port van het glasvezel modem wordt dan aan port2 vd GS105Ev2 gekoppeld (port2; VLAN2; Untagged) . Beide signalen zitten dus op de GS105Ev2 op verschillende VLANs en gaan Tagged naar boven (uitgang port5; Tagged).

Boven komen de signalen binnen op een tweede GS105Ev2 (port5, Tagged) waar ik de signalen vervolgens weer Untag naar VLAN1 (port1 --> te gebruiken voor internet) en Untag naar VLAN2 (port2 --> te gebruiken voor IPTV).

Nu mijn vraag: is het nu verstandig/nodig om ergens nog IGMP snooping in te stellen, en zo ja: voor welke VLAN moet ik dat dan instellen? VLAN1, or VLAN2, of allebei? Of is dat eigenlijk dubbelop aangezien ik de signalen al scheid via mijn Tag/Untag settings in combinatie met 2 VLANs?

Thx voor jullie reacties.

Paul

Reputatie 7
Zelfs als je alleen maar TV ontvangers hebt aangesloten op een vlan heeft het nog steeds nut om IGMP snooping aan te zetten.

Zonder IGMP snooping gaan alle TV streams naar alle TV ontvangers en moet de TV ontvanger de TV stream (zender) waarnaar gekeken wordt er uit filteren.

Met IGMP snooping zal een TV ontvanger alleen de TV stream ontvangen waar naar gekeken wordt.

IGMP snooping zet je aan voor het vlan waar de TV ontvangers op aangesloten zijn.

Hoi WJB.

Dank voor je snelle reactie. Ik heb nu IGMP snooping aangezet voor VLAN2. De streams lopen allemaal goed, en de internet verbinding loopt ook een goede snelheid. Ik houd het in de gaten, maar alvast bedankt zover!

Groet. Paul

Goeden avond heren,

wellicht zit ik in het verkeerde topic maar ik waag het erop.

Ik ben nieuw op het forum en vanaf 2-3 nieuw met KPN ( compleet 100/100 pakket )

ben nu bezig met het aanpassen van Ziggo => KPN en heb wat vragen

materiaal :

- Experia V10

- 2x Netgear GS105 ( zonder extra letters)

- 2x Netgear GC605 V5

- Apple Extreme ( bridge mode )

heb de volgende setup in gedachte gezien vanaf de Experia:

poort 1 : NAS

poort 2 : via Netgear GS 105 :

              Philips smart TV ( Android )

              Xbox

              PS2

              KPN kastje (1)

poort 3 : via Netgear GS 605 :

              - KPN kastje (2)

              - Airport

              via de Airport :

              - Seagate mediaplayer

              - Netgear GS 105 (2)

              via de Netgear GS105 (2) :

              - desktop PC

              - KPN kastje

Wifi gaat nu via de Apple , maar kan uitgeschakeld worden .

mijn vragen zijn :

zou bovenstaande werken ?

wordt een smart TV als pc gezien ?

of toch minstens een extra utp trekken naar Netgear 105 (2) of KPN (2)

dank voor het meedenken , en ik hoor graag

Frank

Reputatie 7
Mits jouw Airport Extreme de nieuwste firmware draait zou dit moeten werken.

Als de KPN ontvanger die aangesloten is op de GS105 (2) gaat haperen als die desktop PC uit staat, dan kan je twee dingen doen.

Die switch vervangen door een GS105Ev2 of de netwerkkaart van de desktop PC zo inrichten dat deze niet standby gaat, maar ook volledig uit. Je kunt die desktop dan niet meer met een Wake-on-LAN aanzetten, masr waarschijnlijk maak je daar toch al geen gebruik van.

Beste Frank,

best een hoop switches achter elkaar.

kan je ook van de Netgear GS605 rechtstreeks een kabel trekken naar de GS105 (2)

ik ga er vanuit dat al je switches van netgear IGMP snooping ondersteunen, want dat is wel belangrijk ivm met het iptv multicast signaal. Dit voorkomt namelijk dat je multicast signaal over alle poorten wordt gebroadcast, wat je netwerk enorm traag maakt, laatstaan je wifi.

Probeer zo weing mogelijk switch achter switch te plaatsen anders kan je beter met VLAN's en smart switches gaan werken om itv en internet te scheiden.

misschien kan wjb je iets meer over de ervaring met deze Netgear switches vertellen.

groet, Stef

Reputatie 7
s_doornewaard schreef op 29 feb '16 om 20:18u
Beste Frank,

best een hoop switches achter elkaar.

kan je ook van de Netgear GS605 rechtstreeks een kabel trekken naar de GS105 (2)

ik ga er vanuit dat al je switches van netgear IGMP snooping ondersteunen, want dat is wel belangrijk ivm met het iptv multicast signaal. Dit voorkomt namelijk dat je multicast signaal over alle poorten wordt gebroadcast, wat je netwerk enorm traag maakt, laatstaan je wifi.

Probeer zo weing mogelijk switch achter switch te plaatsen anders kan je beter met VLAN's en smart switches gaan werken om itv en internet te scheiden.

misschien kan wjb je iets meer over de ervaring met deze Netgear switches vertellen.

groet, Stef

Geen van de switches die Frank gebruikt ondersteunen IGMP snooping en/of vlan's.

Het is niet zo dat het het netwerk heel erg traag zal worden omdat er geen IGMP snooping gebruikt wordt. Ja, de TV streams zullen door jouw hele netwerk lopen, maar stel je kijkt naar 3 verschillende zenders en allemaal in HD-"Glas" kwaliteit, dan is dat een belasting van zo'n 37,5Mbps terwijl we hier wel 1000Mbps beschikbaar hebben.

Dat de wifi traag wordt is inderdaad het geval als IGMP snooping niet door de Airport Extreme ondersteund zou worden. Dat was lange tijd het geval op Apple Airport routers, maar gelukkig heeft ook Apple ingezien dat ze IGMP snooping moeten ondersteunen. Vandaar ook mijn vraag over de laatste firmware versie op de Extreme, want die ondersteunt IGMP snooping.

wjb schreef op 29 feb '16 om 20:12u
Mits jouw Airport Extreme de nieuwste firmware draait zou dit moeten werken.

Als de KPN ontvanger die aangesloten is op de GS105 (2) gaat haperen als die desktop PC uit staat, dan kan je twee dingen doen.

Die switch vervangen door een GS105Ev2 of de netwerkkaart van de desktop PC zo inrichten dat deze niet standby gaat, maar ook volledig uit. Je kunt die desktop dan niet meer met een Wake-on-LAN aanzetten, masr waarschijnlijk maak je daar toch al geen gebruik van.

 
Dank voor reactie,

wake-up staat hier standaard uit .

ga het gewoon proberen , U hoort .

enige ervaring of de V10 een smart TV als PC herkent ?

groeten

Frank

Hoi Frank,

Zie mijn eerdere posting over hoe het e.e.a. aan te sluiten. Ik ben ook geen ervaren netwerk man, maar kreeg het allemaal vrij simpel ingesteld met onderstaande link (zie ook de foto's etc), en IMGP snooping adviezen op dit forum. Scheelt weer een kabel trekken. En inderdaad: minimaliseer het aantal switches om je netwerk lekker soepel draaiend te houden. Bij mij heb ik nog geen enkele hick-up gehad...

http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/#prettyPhoto 

Succes.

paja-nl

Reputatie 7
Ik heb hier twee Sony Bravia smart TV's en die functioneren prima.

Waarom vraag je of ze "als PC herkend worden"?

s_doornewaard schreef op 29 feb '16 om 20:18u
Beste Frank,

best een hoop switches achter elkaar.

kan je ook van de Netgear GS605 rechtstreeks een kabel trekken naar de GS105 (2)

ik ga er vanuit dat al je switches van netgear IGMP snooping ondersteunen, want dat is wel belangrijk ivm met het iptv multicast signaal. Dit voorkomt namelijk dat je multicast signaal over alle poorten wordt gebroadcast, wat je netwerk enorm traag maakt, laatstaan je wifi.

Probeer zo weing mogelijk switch achter switch te plaatsen anders kan je beter met VLAN's en smart switches gaan werken om itv en internet te scheiden.

misschien kan wjb je iets meer over de ervaring met deze Netgear switches vertellen.

groet, Stef

 
Hoi Stef ,

juist die IGMP snooping van mijn switches heb ik zo mijn twijfels over .

ze werken hier overigens al jaren probleemloos ( zijn de blauwe versie ) . en of ze igmp ondersteunen ? ik betwijfel het.

2-3 ga ik wel experimenteren en zal mijn bevindingen melden.

Groeten,

Frank

Reputatie 7
paja-nl schreef op 29 feb '16 om 20:44u
Hoi Frank,

Zie mijn eerdere posting over hoe het e.e.a. aan te sluiten. Ik ben ook geen ervaren netwerk man, maar kreeg het allemaal vrij simpel ingesteld met onderstaande link (zie ook de foto's etc), en IMGP snooping adviezen op dit forum. Scheelt weer een kabel trekken. En inderdaad: minimaliseer het aantal switches om je netwerk lekker soepel draaiend te houden. Bij mij heb ik nog geen enkele hick-up gehad...

http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/#prettyPhoto 

Succes.

paja-nl

Nergens meer voor nodig, het is niet nodig om verschillende vlan's in te richten.

Alles kan zonder enig probleem op hetzelfde vlan.

Ook drie switches achter elkaar heeft geen merkbare impact op performance tenminste, ik merk er niets van. Ik heb er ook drie achter elkaar staan en een PC op de achterste babbelt, via mijn 500Mbps glasvezel aansluiting, nog vrolijk met een snelheid van 515Mbps met Internet.

Heren,

tot zover dank voor jullie reacties,

2-3 ga ik zien zien of alles werkt en zal het melden.

, heb ingelogt op de Airport maar kon geen fw versie vinden .

tot later,

Frank

Beste frank,

als je op de airport op spftware update drukt, zie je de huidige versie.

ik zelf beheer mijn airports met een ipad en airport app.

Bij mij stond de IGMP snooping standaard uit, dit staat in de gavanceerde instelling.image.pngimage.png

wjb schreef op 29 feb '16 om 20:44u
Ik heb hier twee Sony Bravia smart TV's en die functioneren prima.

Waarom vraag je of ze "als PC herkend worden"?

 
Hallo wjb,

ik las dat in de V10 1 poort beschikbaar is voor ITV/Internet , als de smart TV zich "gedraagt " als een pc met internet hou ik geen poort over voor een desktop.

vandaar de vraag

Frank

Reputatie 7
Frank61 schreef op 29 feb '16 om 22:23u
wjb schreef op 29 feb '16 om 20:44uIk heb hier twee Sony Bravia smart TV's en die functioneren prima.

Waarom vraag je of ze "als PC herkend worden"?

 Hallo wjb,

ik las dat in de V10 1 poort beschikbaar is voor ITV/Internet , als de smart TV zich "gedraagt " als een pc met internet hou ik geen poort over voor een desktop.

vandaar de vraag

Frank

Hoe kom je daar nu toch bij, alle poorten van de V10 zijn geschikt voor zowel ITV als computer apparatuur en die kunnen ook rustig op achterliggende switches gecombineerd worden.

Dit is overigens al sinds de ZTE H220N zo en dat betekent dus al meerdere jaren. Het enige wat in al die jaren nog steeds niet aangepast is, is de handleiding voor de Experia Box van KPN waarin nog steeds gesproken wordt over poort 3 voor TV ontvangers. Zelfs de handleiding van de V10 suggereert dit nog wel, maar als je goed leest staat het er gelukkig niet meer.

wjb schreef op 29 feb '16 om 22:56u
Frank61 schreef op 29 feb '16 om 22:23uwjb schreef op 29 feb '16 om 20:44uIk heb hier twee Sony Bravia smart TV's en die functioneren prima.

Waarom vraag je of ze "als PC herkend worden"?

 Hallo wjb,

ik las dat in de V10 1 poort beschikbaar is voor ITV/Internet , als de smart TV zich "gedraagt " als een pc met internet hou ik geen poort over voor een desktop.

vandaar de vraag

Frank

Hoe kom je daar nu toch bij, alle poorten van de V10 zijn geschikt voor zowel ITV als computer apparatuur en die kunnen ook rustig op achterliggende switches gecombineerd worden.

Dit is overigens al sinds de ZTE H220N zo en dat betekent dus al meerdere jaren. Het enige wat in al die jaren nog steeds niet aangepast is, is de handleiding voor de Experia Box van KPN waarin nog steeds gesproken wordt over poort 3 voor TV ontvangers. Zelfs de handleiding van de V10 suggereert dit nog wel, maar als je goed leest staat het er gelukkig niet meer.

 
WJB,

idd na wat grondiger lezen .........

maar alles werkt in mijn setup zoals boven omschreven .

off topic,

de Harmony Touch werkt prima met de Arris ontvanger , hele verbetering tov de Humax.

groeten,

Frank