De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN

Toon eerste bericht

2084 reacties

De nieuwe app werkt prima op mijn Philips Android tv 32pfs6402, drie jaar geleden gekocht. Hartelijk dank!

Toch heb ik een wens, KPN. Als ik nu de tv aanzet, staat hij ingesteld op HDMI1, en krijg ik te zien dat er geen signaal is. (Logisch, want de tv is niet bedraad aangesloten, dat kan niet in dat deel van het huis.)

Als ik Source kies op de afstandsbediening, kan ik andere bronnen kiezen, maar de KPN-app staat daar niet bij.

Dus om de KPN-app te starten moet ik via de Home-knop naar de lijst met geinstalleerde apps, vervolgens met de pijltoetsen naar de KPN-app (die nu eenmaal het laatst geinstalleerd is en dus helemaal achteraan staat), waarna ik de app kan starten en tv kijken. Dat moet ik dus iedere keer doen als ik de tv aanzet.

Kan de app zo aangepast worden dat hij (1) automatisch opstart als ik de tv aanzet, of (2) opgenomen wordt in de source-lijst, zodat ik hem vlot kan starten?

Graag je reactie, KPN. Hartelijke groet, Nikor

Reputatie 7

Dus om de KPN-app te starten moet ik via de Home-knop naar de lijst met geinstalleerde apps, vervolgens met de pijltoetsen naar de KPN-app (die nu eenmaal het laatst geinstalleerd is en dus helemaal achteraan staat), waarna ik de app kan starten en tv kijken. Dat moet ik dus iedere keer doen als ik de tv aanzet.

Kan de app zo aangepast worden dat hij (1) automatisch opstart als ik de tv aanzet, of (2) opgenomen wordt in de source-lijst, zodat ik hem vlot kan starten?

Is het dan niet zo dat de app bij het weer aan zetten van de televisie automatisch gestart wordt als je na het televisie kijken de app niet afsluit maar gewoon de TV uit zet?

Ik heb dat net even op mijn Sony televisie geprobeerd en daar lijkt dat wel zo te werken.

Overigens kan je de volgorde van de apps in het menu aanpassen zodat de iTV app helemaal vooraan komt te staan.

Reputatie 7
Badge +24

Denk ik niet @Nikor. Wat u beschrijft is nu 1maal de werking van de tv. Daar kan KPN niets aan veranderen.

Dus om de KPN-app te starten moet ik via de Home-knop naar de lijst met geinstalleerde apps, vervolgens met de pijltoetsen naar de KPN-app (die nu eenmaal het laatst geinstalleerd is en dus helemaal achteraan staat), waarna ik de app kan starten en tv kijken. Dat moet ik dus iedere keer doen als ik de tv aanzet.

Kan de app zo aangepast worden dat hij (1) automatisch opstart als ik de tv aanzet, of (2) opgenomen wordt in de source-lijst, zodat ik hem vlot kan starten?

Is het dan niet zo dat de app bij het weer aan zetten van de televisie automatisch gestart wordt als je na het televisie kijken de app niet afsluit maar gewoon de TV uit zet? Volgens mij heb ik dat al geprobeerd en werkte het zo niet. Ik zal het morgen even opnieuw testen: dat kan nu niet, het is de slaapkamer-tv en mijn vrouw slaapt al.

Ik heb dat net even op mijn Sony televisie geprobeerd en daar lijkt dat wel zo te werken.

Overigens kan je de volgorde van de apps in het menu aanpassen zodat de iTV app helemaal vooraan komt te staan. Aha, ik kon niet ontdekken hoe. Ik weet niet of dat op elke android-tv hetzelfde gaat. Kun je het me uitleggen voor jouw tv? Dan probeer ik het op de mijne.

 

Denk ik niet @Nikor. Wat u beschrijft is nu 1maal de werking van de tv. Daar kan KPN niets aan veranderen.


Ik vermoed dat dat niet klopt. Want er zijn apps die wel automatisch opstarten als je de tv aanzet, dus waarom zou de KNP-app dat niet kunnen (als hij daartoe geprogrammeerd is)?

Reputatie 7

Op het nieuwere Google TV is het, naar ik begrijp, mogelijk om een app in te stellen die bij aan zetten opgestart wordt. Bij Android TV is die mogelijkheid er nog niet.

Met deze launcher (klik) zou dat ook op Android TV mogelijk moeten zijn.

Op het nieuwere Google TV is het, naar ik begrijp, mogelijk om een app in te stellen die bij aan zetten opgestart wordt. Bij Android TV is die mogelijkheid er nog niet.

Met deze launcher (klik) zou dat ook op Android TV mogelijk moeten zijn.

Ik heb die launcher gisteren al geprobeerd, maar er gebeurde iets geks. Na de installatie ervan selecteerde ik de KPN-app als opstart-app. Maar in plaats daarvan lanceerde de launcher een geheel andere app, een van de Google Play apps. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, vanuit de veronderstelling dat ik iets fout had gedaan, maar ik kreeg steeds hetzelfde resultaat. Helaas. Maar de launcher toont wel aan (door zelf op te starten bij het aanzetten van de tv) dat zoiets kan.

Second best: hoe verander je de volgorde van de apps zoals ze in het tv-menu getoond worden?

In het verleden werkte het op LG tv's precies zo als @Nikor vraagt: via de source knop kon je de KPN tv app activeren. Maar bij een update was die mogelijkheid plotseling en onaangekondigd vervallen. Jammer. 

Reputatie 7

In het verleden werkte het op LG tv's precies zo als @Nikor vraagt: via de source knop kon je de KPN tv app activeren. Maar bij een update was die mogelijkheid plotseling en onaangekondigd vervallen. Jammer. 

Met de source knop schakel je naar verschillende ingangen waarvan de TV zelf er ook één is. Het is de actieve app die dan getoond wordt. Als ik de iTV app maar niet afsluit dan werkt het nog steeds zo. Zet ik mijn Sony televisie uit terwijl de iTV app actief was dan is die ook weer actief als ik de televisie weer aan zet.

In het verleden werkte het op LG tv's precies zo als @Nikor vraagt: via de source knop kon je de KPN tv app activeren. Maar bij een update was die mogelijkheid plotseling en onaangekondigd vervallen. Jammer. 

Met de source knop schakel je naar verschillende ingangen waarvan de TV zelf er ook één is. Het is de actieve app die dan getoond wordt. Als ik de iTV app maar niet afsluit dan werkt het nog steeds zo. Zet ik mijn Sony televisie uit terwijl de iTV app actief was dan is die ook weer actief als ik de televisie weer aan zet.

Jammer: mijn Philips tv doet dat niet, ik heb het voor de zekerheid nog weer even getest.

Wel kon ik nu ontdekken hoe ik het icoontje van de KPN-app kan verplaatsen in het menu: lang de OK-knop indrukken is zo’n beetje gelijk aan de rechtermuistoets op een computer. Volgens bepaalde handleidingen kun je, als je dat doet, de app toevoegen aan de sources. Bij de Philips verschijnt die optie niet. Wat gek is, want bij de sources staan een paar apps (=fabrieksinstelling). (De software van de tv is up-to-date.)

Kan iemand van KPN misschien even reageren, en alsjeblieft aankondigen dat deze optie (direct app starten bij tv starten) in de volgende beta-versie ingebouwd wordt?

Reputatie 7

Jammer: mijn Philips tv doet dat niet, ik heb het voor de zekerheid nog weer even getest.

Schakelt die dan naar een amdere source of is de iTV app dan niet meer actief en opent het TV menu?

Jammer: mijn Philips tv doet dat niet, ik heb het voor de zekerheid nog weer even getest.

Schakelt die dan naar een amdere source of is de iTV app dan niet meer actief en opent het TV menu?

Geen van beide. Hij schakelt gewoon weer naar HDMI1 (of -2, etc., net waar ik hem mee uitzette), en meldt dan uiteraard weer dat er geen ontvangst is. Dan zit ik dus weer met een scherm vol sneeuw en verder niets.

Reputatie 7

Hij schakelt gewoon weer naar HDMI1 (of -2, etc., net waar ik hem mee uitzette), ...

Maar wat als je de televisie uit zet terwijl je de iTV app actief hebt?

Staat de source dan niet op de televisie zelf i.p.v. hdmi 1 of 2?

Reputatie 7
Badge +30

 

Kan iemand van KPN misschien even reageren, en alsjeblieft aankondigen dat deze optie (direct app starten bij tv starten) in de volgende beta-versie ingebouwd wordt?

@Nikor ik ga de wens doorgeven! Mocht ik goed (of juist heel slecht) nieuws terugkrijgen, laat ik het hier natuurlijk nog even weten. 

Hij schakelt gewoon weer naar HDMI1 (of -2, etc., net waar ik hem mee uitzette), ...

Maar wat als je de televisie uit zet terwijl je de iTV app actief hebt?

Staat de source dan niet op de televisie zelf i.p.v. hdmi 1 of 2?

Wel, het vreemde is dat hij direct na het aanzetten ongeveer een seconde de app laat zien waarmee het apparaat eindigde, maar daarna verdwijnt dat en kom ik volautomatisch in HDMIx terecht.

 

Kan iemand van KPN misschien even reageren, en alsjeblieft aankondigen dat deze optie (direct app starten bij tv starten) in de volgende beta-versie ingebouwd wordt?

@Nikor ik ga de wens doorgeven! Mocht ik goed (of juist heel slecht) nieuws terugkrijgen, laat ik het hier natuurlijk nog even weten. 

Ha, dank je. Fijn dat je dat even laat weten, ik hoop een volgend (goed) bericht te krijgen.

Reputatie 4
Badge

@kpn komt er nog een update zodat de gids op de iTV app en op de TV apps gelijk wordt getrokken?

Reputatie 7
Badge +19

@kpn komt er nog een update zodat de gids op de iTV app en op de TV apps gelijk wordt getrokken?

Hi, bedoel je een specifieke functie, of meer de gids in het algemeen? Ik heb op dit moment geen nieuws over aankomende updates. Als er wel iets aan zit te komen of gaat veranderen, delen we het hier in het topic!

Reputatie 4
Badge

ik bedoel meer de layout van de gids. op de iTV app op de tv's is nog altijd niet de nieuwe gids mogelijk. alleen nog de blokken…. kost veel laadtijd en werkt niet handig. maar goed dat is maar een mening.

Reputatie 7

ik bedoel meer de layout van de gids. op de iTV app op de tv's is nog altijd niet de nieuwe gids mogelijk. alleen nog de blokken…. kost veel laadtijd en werkt niet handig. maar goed dat is maar een mening.

En daar ben ik het volledig mee eens, helaas gaat design vaak voor usability en dat is heel slecht.

De gids van de smart-TV app is door die weergave zo goed als onbruikbaar.

Reputatie 7
Badge +20

Gaan wij uitzoeken, zodra er duidelijkheid is laat een van ons het weten. 

Reputatie 4
Badge

Gaan wij uitzoeken, zodra er duidelijkheid is laat een van ons het weten. 

Top, het zou vooral erg welkom zijn als je de gids welke op de kan kastjes beschikbaar is ook op de apps kan gebruiken. veel overzichtelijker en sneller!

Badge +12

Gaan wij uitzoeken, zodra er duidelijkheid is laat een van ons het weten. 

Dat zou inderdaad mooi zijn. Nu is het nauwelijks bruikbaar en onoverzichtelijk.

Reputatie 7
Badge +25

ik bedoel meer de layout van de gids. op de iTV app op de tv's is nog altijd niet de nieuwe gids mogelijk. alleen nog de blokken…. kost veel laadtijd en werkt niet handig. maar goed dat is maar een mening.

@Slontje, sorry voor de wat late reactie. Er wordt gewerkt aan een nieuwe/betere/mooiere gids voor de smart tv app inderdaad, maar het duurt nog wel even voordat het klaar is voor implementatie. Dus op het gebied van data kan ik nog niets zeggen. 

Reputatie 7

Er wordt gewerkt aan een nieuwe/betere/mooiere gids voor de smart tv app inderdaad, ...

Mooier is nergens voor nodig, als hij maar beter wordt want de huidige opzet is qua usability echt rampzalig.

Reageer