De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN

Toon eerste bericht

2084 reacties

ik begreep dat uitgesteld, terug kijken ook via unicast gaat via tv+ op dit moment. Dus wordt er al meer data verbruikt.

Bedenk je wel dat uitgesteld kijken anno 2023 nog altijd een redelijk klein percentage van de totale kijktijd betreft.

Bron (PDF)

Als iedereen van die smart-TV app gebruik zou gaan maken en de smart-TV app zou de beschikking krijgen over de HD+ zenders dan explodeert de hoeveelheid data die door het TV platform verzonden moet worden. Ik verwacht dan ook niet dat de smart-TV app die HD+ zenders zal gaan krijgen. KPN houdt de beeldkwaliteit en functionaliteit van het online TV platform bewust lager dan die van het gewone TV platform. Overigens doet Ziggo hetzelfde in de overtreffende trap immers zij bieden via Ziggo GO zelfs zelfs geen 1080i maar enkel 720p.

@wjb ziggo heeft in een test (groep) al 1080p in hun app. Als dit succesvol is zal 720p naar 1080p gaan. Alleen bij de mediaspelers en smart tv. De app op de telefoon blijft 720p.

Reputatie 7

@wjb ziggo heeft in een test (groep) al 1080p in hun app. Als dit succesvol is zal 720p naar 1080p gaan. Alleen bij de mediaspelers en smart tv. De app op de telefoon blijft 720p.

1080p heeft weinig zin immers het bron signaal dat bij Ziggo aangeleverd wordt is nog altijd 1080i. De beeldkwaliteit van de apps op de mediaspelers en smart TV zullen daarmee gelijk worden aan die van de smart-TV app van KPN.

Reputatie 7
Badge +20

Nog altijd geen update voor de gids in de app….. @kpn kunnen jullie info geven of jullie überhaupt nog iets aan het doen zijn om de app te verbeteren??? Ondersteuning lijkt ver te zoeken!

We zijn constant bezig om de app te verbeteren. 

Reputatie 4
Badge

Nog altijd geen update voor de gids in de app….. @kpn kunnen jullie info geven of jullie überhaupt nog iets aan het doen zijn om de app te verbeteren??? Ondersteuning lijkt ver te zoeken!

We zijn constant bezig om de app te verbeteren. 

Dat is fijn om te horen, maar wanneer komen er dan updates die de look en feel gelijk maken aan die van de tv kastjes…..??

Reputatie 7

Dat is fijn om te horen, maar wanneer komen er dan updates die de look en feel gelijk maken aan die van de tv kastjes…..??

Welke TV kastjes bedoel je dan, de "oude" zoals de 2260, 2952 en 5202 of de nieuwe TV+ Box?

Reputatie 4
Badge

Dat is fijn om te horen, maar wanneer komen er dan updates die de look en feel gelijk maken aan die van de tv kastjes…..??

Welke TV kastjes bedoel je dan, de "oude" zoals de 2260, 2952 en 5202 of de nieuwe TV+ Box?

Ik heb zelf de 5202 en dat zijn geen oude in mijn beleving, dit zijn de kaste die de 4K ondersteunen…??!! De TV+ box zie ik echt als een overkill, iedereen heeft een bijna een smart tv waar alle apps van de streamingdiensten op staan en vaak veel beter werken.

Reputatie 7

Ik heb zelf de 5202 en dat zijn geen oude in mijn beleving, dit zijn de kaste die de 4K ondersteunen…??!!

De reden waarom ik het vroeg is omdat KPN juist de de look & feel van de smart-TV app heeft overgenomen in de TV+ Box. In plaats van het gelijk trekken van de look & feel van de app met die van de "oude" TV ontvangers heeft KPN er juist voor gekozen om de look & feel van de nieuwe TV ontvanger gelijk te trekken met de smart-TV app.

Reputatie 4
Badge

Ik heb zelf de 5202 en dat zijn geen oude in mijn beleving, dit zijn de kaste die de 4K ondersteunen…??!!

De reden waarom ik het vroeg is omdat KPN juist de de look & feel van de smart-TV app heeft overgenomen in de TV+ Box. In plaats van het gelijk trekken van de look & feel van de app met die van de "oude" TV ontvangers heeft KPN er juist voor gekozen om de look & feel van de nieuwe TV ontvanger gelijk te trekken met de smart-TV app.

 

verschrikkelijk…….. totaal geen overzicht als gids…. De TV gids van de andere kastjes is zo veel fijner en die hebben ze ook op de online (browser) versie. zijn al zo veel mensen geweest die dat hebben gevraagd om als optie in te bouwen!

@Slontje 

Voor de duidelijkheid: je bedoelt verticale weergave van één zender. Dat mis ik ook nog in de app in mijn Samsung en in de box. (ik gebruik(te) beide: horizontaal snel station kiezen; verticaal voor dat station avond overzicht).

Gelukkig is bij de TV+ in het horizontale overzicht een redelijk aantal uren te zien. In ieder geval van 20:00 tot middernacht in 1 x.

Verder gebruik ik inderdaad vaak de app in mijn smartphone om opnames in te plannen. Ook makkelijk inderdaad.

Voor de helderheid: in de woonkamer hier de DIW7022 ( KPN TV+).

Reputatie 4
Badge

@Slontje

Voor de duidelijkheid: je bedoelt verticale weergave van één zender. Dat mis ik ook nog in de app in mijn Samsung en in de box. (ik gebruik(te) beide: horizontaal snel station kiezen; verticaal voor dat station avond overzicht).

Gelukkig is bij de TV+ in het horizontale overzicht een redelijk aantal uren te zien. In ieder geval van 20:00 tot middernacht in 1 x.

Verder gebruik ik inderdaad vaak de app in mijn smartphone om opnames in te plannen. Ook makkelijk inderdaad.

Voor de helderheid: in de woonkamer hier de DIW7022 ( KPN TV+).

Ik bedoel deze weergave, op de tv box is deze nog compacter. Maar dit is een fijne weergave, welke ook nog eens snel is….

 

 

Wat bedoel je met '’compact" @Slontje ? Dat je minder zenders ziet in de app (gids) op de televisie?

Ik zie in http://tv.kpn.com maar 6 zenders (regels) op mijn laptop. En 8 als ik de weergave full screen (f11) zet.

En voor een '’avond'’ tussen 20:00 en 00:00 uur moet ik ook 2 x kijken. Niet echt handig op de laptop.

Reputatie 4
Badge

Wat bedoel je met '’compact" @Slontje ? Dat je minder zenders ziet in de app (gids) op de televisie?

Ik zie in http://tv.kpn.com maar 6 zenders (regels) op mijn laptop. En 8 als ik de weergave full screen (f11) zet.

En voor een '’avond'’ tussen 20:00 en 00:00 uur moet ik ook 2 x kijken. Niet echt handig op de laptop.

De regels van de gids op de tv box zijn minder hoog, en dus meer zenders op 1 pagina (tijd regels is weg geloof ik). 

Gelukkig maakt het niet uit waar of op welk apparaat je programmeert. De opnamen zijn op alle apparaten te zien. Je kunt dus het apparaat gebruiken wat je het fijnst vindt.

Mijn meest voorkomende:

Opnamen kiezen in de app op de smartphone

Kijken op tv (nu dus de nieuwe DIW7022)

De app in mijn Samsung is voor 'nood'. Indien de tv ontvanger defect is. Maar dat heb ik de laatste zeker 10 jaar niet gehad.

Reputatie 7
Badge +7

De User Experience van de gids blijft altijd een hot topic. 😏 Voor jullie, maar ook voor ons. Verticale vs horizontale weergave, of tegels niet tijd-gebonden. En dan heb je nog performance; deze speelt hierin voor nu de grootste rol.

Helaas is deze performance op tv's erg beperkt. Main selling point is beeldkwaliteit van een tv. Best vaak kun je niet eens terugvinden welke SOC er in een tv zit! 

Om een tipje van de sluier te geven, in de smart-tv app zal nog niet zo snel een andere weergave komen, in ieder geval niet in de komende maanden. Dat heeft alles te maken met (gebrek aan) performance. Het moet wel een beetje bruikbaar zijn en zoals wellicht bij een aantal wel bekend, maar velen ook niet: de SOC's in de meeste tv's zijn echt niet best en daarmee de web performance slecht.

Een gids met horizontale weergave en meerdere kanalen, waarbij (door b.v. NPO3 en Comedy Central met soms 100 programma's op een dag) dan ineens zomaar 50 programma's zichtbaar zijn in één view… en alle berekeningen die gepaard gaan met elk programma'tje die een eigen grootte heeft, dat is killing voor de performance en daardoor bruikbaarheid van de app. Vooralsnog is daar nog geen fijne oplossing voor.
 
En ja, het zal vast (met traagheid) kunnen met de meeste nieuwe en betere tv's uit 2022 en nieuwer, maar zelfs de budget tv's in die jaren hebben niet bepaald veel performance. Niets vergeleken met een simpele laptop b.v. En wat niemand wil verkopen: koop maar een nieuwe en vooral dure tv. Dan ga je het doel voorbij. Of: dit en dit model uit jaartal X is er geen app, of een aangepaste app. Dat werkt ook niet. Vooralsnog streven we er ook naar zoveel mogelijk TV's te bedienen (dat de app beschikbaar is) en dat betekent ook op low-end tv's.


Het dilemma voelen we dus zeker @Slontje . Een horizontale view incl. tijdlijn heeft de voorkeur voor veel klanten inderdaad doorgaans. Zeker op een 16:9 scherm zoals een TV.


Bij tv's van diverse fabrikanten en jaartallen… die concurreren met elkaar en normaliseren kennen ze niet (buiten HDMI, USB etc. gelukkig 😅), of niet elke grote fabrikant deed mee (HbbTV was/is een hoopvol initiatief b.v.), software updates die onder de motorkap ineens software componenten veranderen (waar apps op leunen) dan zullen er her en der concessies moeten worden gedaan. In Android voor telefoons heeft het ook vele vele jaren geduurd voordat dat op software gebied allemaal beetje ‘normaal’ werkte en apps ook fatsoenlijk werkten op low-end toestellen. En zelfs die SOC's zijn nog een stuk krachtiger dan die in een de huidige tv's. En tv's gaan ook nog veel meer jaren mee dan een telefoon doorgaans (incl. de beperkingen). Smart-tv land staat wat dat betreft nog in de kinderschoenen.

Vooralsnog is dát de belangrijkste reden dat elk programma momenteel één tile grootte kent in de smart-tv app, onafhankelijk van de duur van een programma. En daarmee geen tijdlijn view. Wat niemand wil, is 50sec+ wachten tot een gids view bruikbaar wordt, toch?
De weergave zoals nu in de gids in de smart-tv app is eigenlijk voor 100% vanwege deze beperking, niet omdat we niet naar die andere view willen.

Dat gezegd hebbende, techniek staat nooit stil, dus dat kan over een jaar (of twee) ineens natuurlijk wel veranderen, door nieuwe slimme technieken (mits de afhankelijkheid van de hardware van de tv zelf dan minder wordt). Die komen er vast, dus dit is vooral een reflectie op de huidige situatie (!).

Reputatie 4
Badge

Nou als het aan de performance moet liggen dat zou ik heel snel omschakelen als ik KPN was. De tegelweergave is namelijk veel en veel langzamer…..

@TV Apps Team is het wel mogelijk om de bitrate van 6 mbps te verhogen naar minimaal 7.5 mbps of liefst hoger?

Reputatie 7
Badge +7

@TV Apps Team is het wel mogelijk om de bitrate van 6 mbps te verhogen naar minimaal 7.5 mbps of liefst hoger?

Die mogelijkheden worden (eigenlijk constant) onderzocht. Of het technisch kan? Ja. Capaciteit is dan veelal de bottleneck maar ook backwards compatibility bijvoorbeeld (oudere devices). En dan nog nog tig onderwerpen die van invloed zijn. Een concreter antwoord is momenteel niet te geven.

@TV Apps Team is het wel mogelijk om de bitrate van 6 mbps te verhogen naar minimaal 7.5 mbps of liefst hoger?

Die mogelijkheden worden (eigenlijk constant) onderzocht. Of het technisch kan? Ja. Capaciteit is dan veelal de bottleneck maar ook backwards compatibility bijvoorbeeld (oudere devices). En dan nog nog tig onderwerpen die van invloed zijn. Een concreter antwoord is momenteel niet te geven.

@TV Apps Team is het een idee, dat je zelf kan kiezen tussen de beeldkwaliteit. Laag, midden, hoogste kwaliteit? 

Reputatie 7
Badge +7

@TV Apps Team is het wel mogelijk om de bitrate van 6 mbps te verhogen naar minimaal 7.5 mbps of liefst hoger?

Die mogelijkheden worden (eigenlijk constant) onderzocht. Of het technisch kan? Ja. Capaciteit is dan veelal de bottleneck maar ook backwards compatibility bijvoorbeeld (oudere devices). En dan nog nog tig onderwerpen die van invloed zijn. Een concreter antwoord is momenteel niet te geven.

@TV Apps Team is het een idee, dat je zelf kan kiezen tussen de beeldkwaliteit. Laag, midden, hoogste kwaliteit? 

Uiteraard kan dat. Voor apps die een mobiele verbinding kunnen gebruiken is die optie er en precies om die reden (mogelijke datalimiet, of klein scherm, niet nodig). Echter dat argument gaat niet op voor een smart-tv app, dat zijn ook nog eens grote schermen en dan wil elke klant te allen tijde de maximale kwaliteit, uitzonderingen daargelaten. Vrijwel niemand zal bewust kiezen voor een mindere dan maximale kwaliteit op een tv.
Als je doelt op: een betere kwaliteit als opt-in in de vorm van een experimentale functie (een toggle in de settings), dan is dat natuurlijk te overwegen.
 

@TV Apps Team is het wel mogelijk om de bitrate van 6 mbps te verhogen naar minimaal 7.5 mbps of liefst hoger?

Die mogelijkheden worden (eigenlijk constant) onderzocht. Of het technisch kan? Ja. Capaciteit is dan veelal de bottleneck maar ook backwards compatibility bijvoorbeeld (oudere devices). En dan nog nog tig onderwerpen die van invloed zijn. Een concreter antwoord is momenteel niet te geven.

@TV Apps Team is het een idee, dat je zelf kan kiezen tussen de beeldkwaliteit. Laag, midden, hoogste kwaliteit? 

Uiteraard kan dat. Voor apps die een mobiele verbinding kunnen gebruiken is die optie er en precies om die reden (mogelijke datalimiet, of klein scherm, niet nodig). Echter dat argument gaat niet op voor een smart-tv app, dat zijn ook nog eens grote schermen en dan wil elke klant te allen tijde de maximale kwaliteit, uitzonderingen daargelaten. Vrijwel niemand zal bewust kiezen voor een mindere dan maximale kwaliteit op een tv.
Als je doelt op: een betere kwaliteit als opt-in in de vorm van een experimentale functie (een toggle in de settings), dan is dat natuurlijk te overwegen.
 

@TV Apps Team  Dit laatste inderdaad ja 😁

”Als je doelt op: een betere kwaliteit als opt-in in de vorm van een experimentale functie (een toggle in de settings), dan is dat natuurlijk te overwegen.”

Hoi @TV Apps Team 

Wanneer is het mogelijk om opnames van BBC First te bekijken via de app in de Samsung televisie? Ik kan ze daar nu alleen wissen.

Via Android-TV werkt het wel. Maar die staat niet in de woonkamer.

Via de website ( https://tv.kpn.com ) werkt het ook. Dan cast ik het naar de chromecast aan de Samsung. Maar de app in de Samsung is makkelijker.

Hallo Team. Ook opnames van RTL Z zijn niet via de Samsung app te zien.

Met het niet kunnen afspelen van deze 2 zenders maakt het de app in mijn Samsung wat onbruikbaar. Ik neem veel docu's op van RTL Z en detectives van BBC First.

Graag opnames van deze zenders beschikbaar maken voor Samsung als je blieft. Ohja, dan ook gelijk ff ondertiteling.

Samsung was nota bene de eerste met de app. Maar sluit nu achteraan in de rij voor innovaties.

Nou moet ik op de Samsung alsnog een extra boxje (Android-TV, maar dat boxje staat dus eigenlijk op de tv in de slaapkamer) gebruiken danwel de Chromecast v3 (weer uit de kast halen).

Goedemorgen Marcia, ik zie dat de HD+ zenders (14Mbit/s) actief zijn in de laatste firmware release van TV+, fijn! Ook neem ik waar dat de glas-HD zenders voorzien zijn van een hogere bandbreedte op de Arris5202 van 14Mbit/s.

Beide zijn nu dezelfde bandbreedte en dat roept wat vragen bij mij op n.a.v. jouw bovenstaande post.

Nu vraag ik mij het volgende af:

  • Zijn dit nu al de ongecodeerde streams, ofwel het 1:1 materiaal waar KPN over schreef in dit topic? (krijg ik helaas niet meer gevonden door de matige search functie?)

waar ik nu eigenlijk naar benieuwd ben: Hoe verhoud zich nu met deze verhoogde bandbreedte  de beeldkwaliteit t.o.v het  satelliet signaal van Canaldigitaal.  Is daar iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag maar dan over de KPN smart tv app. Ik kijk via de app op de tv zodat ik het kastje niet nodig heb maar is dat wel dezelfde beeldkwaliteit?

 

Admin: verplaatst naar het relevante topic.

Reputatie 7

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag maar dan over de KPN smart tv app. Ik kijk via de app op de tv zodat ik het kastje niet nodig heb maar is dat wel dezelfde beeldkwaliteit?

Nee, want de apps en website maken gebruik van het online (unicast) TV platform en daar is niets aan veranderd. De beeldkwaliteit van de smart-TV app zal dus beduidend minder zijn.

Reputatie 4
Badge

De User Experience van de gids blijft altijd een hot topic. 😏 Voor jullie, maar ook voor ons. Verticale vs horizontale weergave, of tegels niet tijd-gebonden. En dan heb je nog performance; deze speelt hierin voor nu de grootste rol.

Helaas is deze performance op tv's erg beperkt. Main selling point is beeldkwaliteit van een tv. Best vaak kun je niet eens terugvinden welke SOC er in een tv zit! 

Om een tipje van de sluier te geven, in de smart-tv app zal nog niet zo snel een andere weergave komen, in ieder geval niet in de komende maanden. Dat heeft alles te maken met (gebrek aan) performance. Het moet wel een beetje bruikbaar zijn en zoals wellicht bij een aantal wel bekend, maar velen ook niet: de SOC's in de meeste tv's zijn echt niet best en daarmee de web performance slecht.
 
En ja, het zal vast (met traagheid) kunnen met de meeste nieuwe en betere tv's uit 2022 en nieuwer, maar zelfs de budget tv's in die jaren hebben niet bepaald veel performance. Niets vergeleken met een simpele laptop b.v. En wat niemand wil verkopen: koop maar een nieuwe en vooral dure tv. Dan ga je het doel voorbij. Of: dit en dit model uit jaartal X is er geen app, of een aangepaste app. Dat werkt ook niet. Vooralsnog streven we er ook naar zoveel mogelijk TV's te bedienen (dat de app beschikbaar is) en dat betekent ook op low-end tv's.


Het dilemma voelen we dus zeker @Slontje . Een horizontale view incl. tijdlijn heeft de voorkeur voor veel klanten inderdaad doorgaans. Zeker op een 16:9 scherm zoals een TV.
 

Toch jammer, en als het aan de performance moet liggen dat zou ik heel snel omschakelen als ik KPN was. De tegelweergave is namelijk veel en veel langzamer….. of ik moet iets missen…. misschien ook wel de mogelijkheid om de keuze bij de klant te leggen. 

Hallo.

Ik heb sinds kort een Android TV kastje met Android TV OS versie 11.

De KPN TV app die in de appstore wordt aangeboden werkt alleen wanneer je die thuis gebruikt.

De KPN iTV app die ik op mijn telefoon heb werkt overal, ook op vakantie in het buitenland, maar deze kan niet op de Android TV geïnstalleerd worden. Daardoor is het Android TV kastje -net als het KPN kastje- onbruikbaar buitenshuis.

Een beetje apart is dat de Ziggo app op Android TV wel buitenshuis werkt. Ik ben naar KPN overgestapt vanwege de glasvezelverbinding thuis maar begin nu weer een beetje te twijfelen.

Komt er nog een update van de KPN TV app zodat die ook buitenshuis werkt, of moeten we het zelf maar uitzoeken?

Groetjes

Reageer