De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Met de KPN Smart TV app kijk je op je Smart TV direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen kabels meer door de kamer hebt lopen of apparatuur hoeft te plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de KPN Smart TV app en je kan televisie kijken. We vertellen je er hier alles over.
 

Wat is de KPN Smart TV app?

Met deze app kan je gemakkelijk tv kijken zonder extra apparatuur. Je kunt deze app vergelijken met de iTV app voor je mobiel, met het verschil dat je deze app downloadt en gebruikt op je Smart TV. Je vindt er alle basisfuncties in terug, zoals begin gemist, de tv-gids, terugkijken, je opnames en een overzicht van alle films en series uit je pakket. Ook kan je in het basispakket kijken naar ongeveer 62 zenders. Voor een aantal zenders zijn de rechten exclusief voor de tv-ontvanger. Ook zijn er een aantal regionale zenders beschikbaar. Bekijk hier het volledige zenderoverzicht.

 


Wat kan ik met de KPN Smart TV app?


Kijk vanaf het begin

Begin gemist? Dat is vanaf nu verleden tijd. Start het programma vanaf het begin.

Opnames inplannen en bekijken

Zelf bepalen wanneer je een programma terugkijkt? Plan dan (serie) opnames en kijk deze terug wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je wel het Opnemen Pakket nodig.

Live TV pauzeren

Net als via de tv-ontvanger en de iTV online app kan je live tv pauzeren. Jij bepaalt vanaf waar en wanneer je verder kijkt (tot 7 dagen terug).

Filter op type programma in de gids

Geen eindeloze lijst met programma's, maar zie alleen de programma's die interessant voor jou zijn.

Zenderaanbod

Het zenderaanbod is gelijk aan de iTV online app.

On Demand

Ook On Demand films en series zijn beschikbaar via de KPN Smart TV app. Je vindt de optie in het menu van de app. 

 

De KPN Smart TV app gebruiken

De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. De app is beschikbaar in de app store voor Smart TV's van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer). Heb je een Philips of Sony TV met Android als besturingssysteem? Dan kun je de app downloaden via de Play Store.
 

Smart TV app

 

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn televisie geschikt is?

De Smart TV app is geschikt voor tv’s van Samsung & LG uit 2017 of nieuwer. Zoek naar ‘KPN iTV’ in de app store van je Smart TV. Als je de app kunt vinden, betekent dit dat jouw tv geschikt is. 
 

Ook is de Smart TV app geschikt voor apparaten met Android TV OS. Dit zijn bijvoorbeeld sommige televisies van Sony en Philips, mediaspelers zoals de Nvidia Shield of de Xiaomi box, en ook de nieuwe Google Chromecast 4 met Google TV. Je kunt eenvoudig controleren of jouw Android TV apparaat geschikt is voor de app door de KPN iTV app te zoeken in de Play Store. Kun je de app niet vinden? Dan is je apparaat helaas niet geschikt voor de app.

 

Waar vind ik de KPN Smart TV app?

Je kan de app downloaden in de appstore van je TV. Zoek naar KPN en download vervolgens de app. Na het starten van de app voer je het abonnementsnummer (14 cijfers) en de pincode (4 cijfers) in. Je kan deze gegevens vinden in MijnKPN onder: Producten > Thuis > Informatie & Instellingen. Daarna kan je lekker televisie kijken.

 

Kan ik de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken?

Ja, je kan de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken. Als je wil wisselen tussen de Smart TV app en de tv-ontvanger, dan zul je op je tv van “source” moeten veranderen. Dit doe je door met de afstandsbediening van je televisie op de Home-button te drukken en vervolgens ga je naar “Source”. Hier selecteer je de tv-ontvanger. Met de KPN-afstandsbediening druk je op de input-button en selecteer je de tv-ontvanger.

 

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

 

Waar vind ik mijn abonnementsnummer of mijn pincode?

Je hebt een abonnementsnummer en een pincode nodig om in te loggen op de KPN Smart TV app op je tv.

 

Het abonnementsnummer (14 cijfers) voor Interactieve TV vind je in MijnKPN onder ‘Thuis’ > ‘Interactieve TV’ > ‘Abonnement’ > ‘Abonnementsnummer’.

 

Als je je pincode bent vergeten, kun je deze resetten wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Gebruik hiervoor de Servicetool.

 

Hoe werkt het kinderslot?

De KPN Smart TV app neemt de kinderslot-instellingen over van de tv-ontvanger. Heb je het kinderslot geactiveerd via de tv-ontvanger, dan is kinderslot ook actief op de KPN Smart TV app. Je kunt het kinderslot ontgrendelen door op een item met kinderslot te klikken en de pincode in te voeren. Je schakelt hiermee kinderslot uit voor de gehele sessie.

Je kunt kinderslot ook tijdelijk uitschakelen via het Instellingen menu. Dit doe je in Instellingen > Kinderslot. Klik op ‘Tijdelijk uitschakelen’ en voer je pincode in. Als je de Kinderslot instellingen wilt wijzigen, doe je dat op de tv-ontvanger via Menu > Instellingen > Kinderslot.

 

Voor meer informatie over de Smart TV App kun je ook terecht op https://www.kpn.com/smarttv. Heb je daarna nog vragen? Laat ze dan gerust hier onder het topic achter.


Laatste update: 21-12-2021


2084 reacties

Ah, interessant, @wjb . Voor sommige. Voor de meeste mensen zal een losse decoder mogelijk handiger zijn.

En in het blokje “alleen via de tv app” zou het nog wel eens verkeerd begrepen kunnen worden met “Geschikte Smart-tv's en media players” en “inbegrepen”.

Ook dat is voor mij geheel nieuw, @peter-keetfm .

Reputatie 7

Thanks @Vikash voor je reactie! We gaan het ‘ooit’ meemaken haha!

@wjb Ook jij bedankt voor je interruptie! :rofl:

@PeterG Ik bedoelde inderdaad T-Mobile!

T-Mobile, bied inderdaad internet + online tv via een app. Het is dat T-Mobile, het met geen mogelijkheid is gelukt om hier een werkende verbinding te krijgen (Die verrekte koperkabel is gewoon bagger hier) Dezelfde ervaring had ik ook toen ik in 2017 bij KPN binnenkwam. Maar optimaal was het zeker niet, gelukkig was hier de mogelijkheid tot pair-bonding, en daarmee een goed redelijk stabiel netwerk gekregen. 

Alleen Corona kwam om de hoek kijken, we moesten met man en macht vanuit huis werken,.. Toen heb ik die ellendige koperkabel nog beter leren kennen. Ik stond op het punt, om die 2x700m op te graven, en in te leveren bij de ijzerboer,… kort gezegd, een DRAMA.

Momenteel zit ik na veel ‘ellende bij binnenkomt Ziggo’ terug bij Ziggo. Contractuele afspraken die niet klopten, pakketten die ze verkeerd in mijn account hadden gezet en een enorm instabiele Connectbox. Meerdere malen monteurs ed. gehad. niemand die het wist, tot ik na serieus 20x bellen, eindelijk via opzeggingen een Capabel persoon sprak die gewoon slim was en verder keek dan zijn neus lang was. Uiteindelijk bleek het euvel te zijn dat de ‘bootloader’ een update nodig had die nog niet was uitgevoerd/gepuched was. Naja na 5 maanden kwam er eindelijk 1 stabiele maand, zonder vreemde disconnecties, tot op heden kan ik enorm stabiel thuiswerken en geen bijzondere vreemde onderbrekingen meer. Enyway, heb nog een contract lopen tot 01-08-2022. (verlate einddatum ivm die problemen) maar betaal voor Internet (40Mbit, krijg 50mbit binnen) En TV Basis met CI+ voorlopig nog lekker 21,95 per maand. Dus mij hoor je momenteel niet klagen. 

Maar voor ons thuis, is liniair tv kijken via een app meer dan voldoende hiervoor hebben wij geen hoge eisen, losse ontvangers komen er bij mij ook niet meer in. Daarnaast kijken/streamen wij gewoon veel met Netflix/Prime enz.  En die kwaliteit vinden wij belangrijker dmv 4K e.d. Het is hier ook voormalig Essent Kabelcom, Essent @home en vervolgens Ziggo. De andere speler is KPN. Dus veel keuze is er niet en zal er niet komen. KPN moet ook nodig die vezel hier eens de meterkast in drukken, Ziggo blijft namelijk wel gewoon upgraden. De buitengebieden worden inmiddels al wel gedaan door KPN,… Verwacht verder ook geen andere spelers op de markt hier wat betreft Vezel, zit wel lekker dichtgetimmerd allemaal,…

 

Dus voor nu blijft het voorlopig Ziggo, kan er niks anders van maken, hoewel ik toch veel liever bij KPN zit. Maar ze moeten even knallen komende jaren, liefst ook gewoon internet met tv kijken via de App. internet basis 50mbit + TV App only voor laten we zeggen €50,- per maand ipv €52,50 met ontvanger? 

 

Grappige is het volgende als je bij T-Mobile dit leest wat betreft android apparaten: 

 

De Google Play store kun je op de Fire TV stick standaard niet vinden, maar de Play store kun je heel eenvoudig Sideloaden. Vervolgens kun je je hoofdpagina naar eigen wens indelen, met ook de Play store (heb je wat makkelijker toegang enzoo) en vanuit de Play store kun je ook weer de KPN TV app downloaden, en ik verwacht ook wel de T-Mobile app  :yum:

@JeroenB22 

Maar voor ons thuis, is liniair tv kijken via een app meer dan voldoende hiervoor hebben wij geen hoge eisen, losse ontvangers komen er bij mij ook niet meer in.

Je gebruikt nu dus de Ziggogo app voor tv kijken? Weet wel dat deze 720p heeft en geen 1080i. Alleen met een CI+ module of Mediabox heb je wel volwaardige beeldkwaltiteit. Interactief kijken gaat met CI+ in oud-UPC gebied ook niet.

Reputatie 7

Nee,… Wij hebben én CI+ én we gebruiken de Ziggo Go app. Lineair tv kijken is voor ons geen noodzaak, die mindere kwaliteit via de Go app is voor ons wel te verwaarlozen.  Dus dit is meer dan prima. Ook werkt onze CI+ interactief en zitten wij in Fziggo. 

Reputatie 7

...die mindere kwaliteit via de Go app is voor ons wel te verwaarlozen.  Dus dit is meer dan prima. ...

Dat is een keuze die voor mij echt onbegrijpelijk is. De kwaliteit van de smart-TV app van KPN doet al pijn aan mijn ogen, laat staan als zo'n app dan ook nog eens maar 720P levert.

Maar goed, ieders keuze moet je respecteren.

Reputatie 7

Ach, voor die half uurs kijkmomenten op de slaapkamer tv meer dan prima, daar wordt zelden op gekeken. Woonkamer zit de Ci+ in en dat is ook gewoon prima te bekijken. 

​​Denk dat hier ongeveer voor 20/30% lineair wordt gekeken in totaliteit en dat vind ik nogal veel,... 

​​​​Het signaal op de coax bij mij is ook veelste goed. Vanuit de straatkast hebben ze het signaal zelfs terug moeten schroeven anders veroorzaakt dat ook weer gekke problemen. 

Reputatie 7

Ach, voor die half uurs kijkmomenten op de slaapkamer tv meer dan prima, daar wordt zelden op gekeken. Woonkamer zit de Ci+ in en dat is ook gewoon prima te bekijken. 

En dat is dus precies waar die apps voor bedoeld zijn, voor een tweede of derde televisie maar niet voor de "primaire" televisie in de woonkamer. Vandaar dat ik ook niet verwacht dat KPN snel zal gaan komen met een abonnementsvorm zonder TV ontvanger.

Reputatie 7

Afgezien van de kwaliteit is er volgens mij prima een markt voor hoor. Als je niet een veeleisende gebruiker bent. Of gewoon weinig lineair tv kijkt dan lijkt mij tv kijken via een app prima. Gewoon géén ontvanger en lekker in combinatie met een internet abonnement. Niemand die je wat doet. Desnoods met een restrictie in geval van de tv app op 1 tv. En eventueel overige met de kpn itv app tot max 3 tv's /tablets o.i.d. in huis. 

Sinds 1 week hebben wij een nieuwe LG Nanocell smart tv, ik heb de KPN app geinstalleerd en deze werkt ook. Nu wil ik dat deze standaard opstart als ik de tv aan doe zodat de kinderen er ook makkelijk mee kunnen werken. Ik kan alleen niet vinden hoe dat moet en of het uberhaupt mogelijk is. Zou in mijn ogen toch in te stellen moeten zijn. Anders zie ik het nut er niet zo 1-2-3 van in. Dan is het kastje er aan gekoppeld houden sneller.

Admin: Topic samengevoegd met algemeen topic over dit onderwerp

Reputatie 7
Badge +13

Hallo @Benji Oldenzaal

Dat zou inderdaad erg handig zijn! Dit klinkt voor mij wel als een instelling van de smart-tv en niet van de KPN app. Hopelijk kan de community jou vertellen of dit wel of niet mogelijk is en zo ja hoe.

Badge +12

Hallo @Benji Oldenzaal ,

Ik heb zoiets ook aan de hand gehad met een tv onder de veranda (een Salora). Probeer de tv eens uit te zetten terwijl de app draait. Als je daarna de tv weer aanzet zou de app vanzelf op moeten starten. Dit kan echter even duren, het is immers geen pc. Bij mij werkt wachten dus. Niet altijd overigens, soms blijft ie 'hangen' op het Android TV menu, maar dan is het met drukken op OK wel gedaan. Jij hebt geen Android TV maar LG software, maar je kunt het eens proberen. Niet geschoten is.....je kent het wel. 

Probleem kan ook zijn dat de TV ingesteld is op automatisch naar de HDMI te gaan waar de tv ontvanger aan gekoppeld zit (of iets anders). Kijk eens of LG zo'n detecteer-stand heeft en zet die eens uit.

Ik begrijp dit niet. Een geweldige tv gebruiken met een app die op z'n best slechts middelmatige beeldkwaliteit levert. Ik heb ook LG maar gebruik de app nooit (behalve sporadisch voor een testje). En als je een 5202 ontvanger hebt kun je die zo instellen dat de tv automatisch aangaat zodra de ontvanger uit standby gehaald wordt. 

Reputatie 7

Ik begrijp dit niet. Een geweldige tv gebruiken met een app die op z'n best slechts middelmatige beeldkwaliteit levert. 

Ik ben het volkomen met je eens. Ik snap oprecht niet hoe mensen genoegen kunnen nemen met een beeldkwaliteit en functionaliteit die beduidend minder is dan die van een TV ontvanger.

Ik begrijp dit niet. Een geweldige tv gebruiken met een app die op z'n best slechts middelmatige beeldkwaliteit levert. 

Ik ben het volkomen met je eens. Ik snap oprecht niet hoe mensen genoegen kunnen nemen met een beeldkwaliteit en functionaliteit die beduidend minder is dan die van een TV ontvanger.

En dan wordt het tijd dat hier verbetering in komt

Als een Netflix app 4k kan leveren op een smart tv waarom de kpn (smart tv) app niet

Of in ieder geval HD kwaliteit 

Reputatie 7

Of in ieder geval HD kwaliteit 

De smart-TV app levert HD kwaliteit echter met een te hoge compressie waardoor scherpte en kleurdiepte verloren gaan.

Ik begrijp dit niet. Een geweldige tv gebruiken met een app die op z'n best slechts middelmatige beeldkwaliteit levert. Ik heb ook LG maar gebruik de app nooit (behalve sporadisch voor een testje). En als je een 5202 ontvanger hebt kun je die zo instellen dat de tv automatisch aangaat zodra de ontvanger uit standby gehaald wordt. 

heeft dat niet met je internet verbinding te maken? Ik zie duidelijk verschil tussen netflix rechtstreeks via de smart tv en via het kpn kastje, daar zet dus ook wel verlies in.

Reputatie 7

heeft dat niet met je internet verbinding te maken? Ik zie duidelijk verschil tussen netflix rechtstreeks via de smart tv en via het kpn kastje, daar zet dus ook wel verlies in.

Nee, de smart-TV app kent, onafhankelijk van de snelheid van de verbinding, maar één beeldkwaliteit en die is gewoon beduidend minder dan via een TV ontvanger.

De smart-TV app is mijns inziens alleen geschikt voor een 3e volgende televisie maar absoluut niet voor de primaire televisie in de woonkamer.

heeft dat niet met je internet verbinding te maken? Ik zie duidelijk verschil tussen netflix rechtstreeks via de smart tv en via het kpn kastje, daar zet dus ook wel verlies in.

Nee, de smart-TV app kent, onafhankelijk van de snelheid van de verbinding, maar één beeldkwaliteit en die is gewoon beduidend minder dan via een TV ontvanger.

De smart-TV app is mijns inziens alleen geschikt voor een 3e volgende televisie maar absoluut niet voor de primaire televisie in de woonkamer.

Dan wordt het hoog tijd dat KPN z’n app gaat verbeteren, kan niet zo moeilijk zijn lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +24

Dat is juist wel heel moeilijk lijkt mij...

Reputatie 7

Dan wordt het hoog tijd dat KPN z’n app gaat verbeteren, kan niet zo moeilijk zijn lijkt mij.

Het is alleen veel, zelf heel veel, te duur.

Als veel abonnees zouden kiezen voor de smart-TV app dan zou de benodigde bandbreedte voor live televisie kijken exploderen. De smart-TV app maakt namelijk gebruik van unicasts waarbij elke televisie zijn eigen TV stream ontvangt terwijl een TV ontvanger gebruik maakt van multicasts waarbij de TV stream maar één keer verstuurd hoeft te worden om op alle TV ontvangers aan te komen. Dit scheelt op de centrale infrastructuur vele terrabits per seconde. Dat betekent dat er enorme, ja echt enorme, investeringen nodig zijn in de centrale infrastructuur om al die data te kunnen routeren. Providers (KPN incluis) houden dus bewust de beeldkwaliteit via de hun apps lager dan die via hun TV ontvanger / mediaboxen.

Bij Ziggo is dat verschil zelfs nog groter dan bij KPN.

Eens, anderzijds verschuift het kijken langzamerhand steeds meer van live naar uitgesteld of streaming via apps als Netflix, vooral bij de wat jeugdiger kijkers, dus die pijpleidingen van vele Tb/s zullen er op termijn toch moeten komen. Voor nu wint kijken via de ontvanger het echter nog steeds met straatlengtes van de app. Dus wil je echt optimale beeldkwaliteit die recht doet aan de moderne tv-toestellen: gebruik de ontvanger. Voor de app had je waarschijnlijk een veel goedkopere tv kunnen aanschaffen. 

ik heb 3 maand film1 gratis oke leuk

even via de telefoon een opname gemaakt van een film

leuk dacht ik ga het even kijken via mijn android tv kpn app op de Nvidia Shield 

helaas alleen via de itv ontvanger waarom ?

de 4 zenders live werken wel normaal

 

 

@peter-keetfm Dat zal weer een rechten kwestie zijn, vrees ik.  Daar kan ik helaas niks aan doen.

@peter-keetfm . Er is ook een behoorlijk groot on demand aanbod bij Film1. Via de decoder apart vermeld in het menu (Films). Maar volgens mij ook beschikbaar via de KPN TV app.

Reageer