De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Met de KPN Smart TV app kijk je op je Smart TV direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen kabels meer door de kamer hebt lopen of apparatuur hoeft te plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de KPN Smart TV app en je kan televisie kijken. We vertellen je er hier alles over.
 

Wat is de KPN Smart TV app?

Met deze app kan je gemakkelijk tv kijken zonder extra apparatuur. Je kunt deze app vergelijken met de iTV app voor je mobiel, met het verschil dat je deze app downloadt en gebruikt op je Smart TV. Je vindt er alle basisfuncties in terug, zoals begin gemist, de tv-gids, terugkijken, je opnames en een overzicht van alle films en series uit je pakket. Ook kan je in het basispakket kijken naar ongeveer 62 zenders. Voor een aantal zenders zijn de rechten exclusief voor de tv-ontvanger. Ook zijn er een aantal regionale zenders beschikbaar. Bekijk hier het volledige zenderoverzicht.

 


Wat kan ik met de KPN Smart TV app?


Kijk vanaf het begin

Begin gemist? Dat is vanaf nu verleden tijd. Start het programma vanaf het begin.

Opnames inplannen en bekijken

Zelf bepalen wanneer je een programma terugkijkt? Plan dan (serie) opnames en kijk deze terug wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je wel het Opnemen Pakket nodig.

Live TV pauzeren

Net als via de tv-ontvanger en de iTV online app kan je live tv pauzeren. Jij bepaalt vanaf waar en wanneer je verder kijkt (tot 7 dagen terug).

Filter op type programma in de gids

Geen eindeloze lijst met programma's, maar zie alleen de programma's die interessant voor jou zijn.

Zenderaanbod

Het zenderaanbod is gelijk aan de iTV online app.

On Demand

Ook On Demand films en series zijn beschikbaar via de KPN Smart TV app. Je vindt de optie in het menu van de app. 

 

De KPN Smart TV app gebruiken

De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. De app is beschikbaar in de app store voor Smart TV's van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer). Heb je een Philips of Sony TV met Android als besturingssysteem? Dan kun je de app downloaden via de Play Store.
 

Smart TV app

 

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn televisie geschikt is?

De Smart TV app is geschikt voor tv’s van Samsung & LG uit 2017 of nieuwer. Zoek naar ‘KPN iTV’ in de app store van je Smart TV. Als je de app kunt vinden, betekent dit dat jouw tv geschikt is. 
 

Ook is de Smart TV app geschikt voor apparaten met Android TV OS. Dit zijn bijvoorbeeld sommige televisies van Sony en Philips, mediaspelers zoals de Nvidia Shield of de Xiaomi box, en ook de nieuwe Google Chromecast 4 met Google TV. Je kunt eenvoudig controleren of jouw Android TV apparaat geschikt is voor de app door de KPN iTV app te zoeken in de Play Store. Kun je de app niet vinden? Dan is je apparaat helaas niet geschikt voor de app.

 

Waar vind ik de KPN Smart TV app?

Je kan de app downloaden in de appstore van je TV. Zoek naar KPN en download vervolgens de app. Na het starten van de app voer je het abonnementsnummer (14 cijfers) en de pincode (4 cijfers) in. Je kan deze gegevens vinden in MijnKPN onder: Producten > Thuis > Informatie & Instellingen. Daarna kan je lekker televisie kijken.

 

Kan ik de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken?

Ja, je kan de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken. Als je wil wisselen tussen de Smart TV app en de tv-ontvanger, dan zul je op je tv van “source” moeten veranderen. Dit doe je door met de afstandsbediening van je televisie op de Home-button te drukken en vervolgens ga je naar “Source”. Hier selecteer je de tv-ontvanger. Met de KPN-afstandsbediening druk je op de input-button en selecteer je de tv-ontvanger.

 

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

 

Waar vind ik mijn abonnementsnummer of mijn pincode?

Je hebt een abonnementsnummer en een pincode nodig om in te loggen op de KPN Smart TV app op je tv.

 

Het abonnementsnummer (14 cijfers) voor Interactieve TV vind je in MijnKPN onder ‘Thuis’ > ‘Interactieve TV’ > ‘Abonnement’ > ‘Abonnementsnummer’.

 

Als je je pincode bent vergeten, kun je deze resetten wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Gebruik hiervoor de Servicetool.

 

Hoe werkt het kinderslot?

De KPN Smart TV app neemt de kinderslot-instellingen over van de tv-ontvanger. Heb je het kinderslot geactiveerd via de tv-ontvanger, dan is kinderslot ook actief op de KPN Smart TV app. Je kunt het kinderslot ontgrendelen door op een item met kinderslot te klikken en de pincode in te voeren. Je schakelt hiermee kinderslot uit voor de gehele sessie.

Je kunt kinderslot ook tijdelijk uitschakelen via het Instellingen menu. Dit doe je in Instellingen > Kinderslot. Klik op ‘Tijdelijk uitschakelen’ en voer je pincode in. Als je de Kinderslot instellingen wilt wijzigen, doe je dat op de tv-ontvanger via Menu > Instellingen > Kinderslot.

 

Voor meer informatie over de Smart TV App kun je ook terecht op https://www.kpn.com/smarttv. Heb je daarna nog vragen? Laat ze dan gerust hier onder het topic achter.


Laatste update: 21-12-2021


2084 reacties

Eens, anderzijds verschuift het kijken langzamerhand steeds meer van live naar uitgesteld of streaming via apps als Netflix, vooral bij de wat jeugdiger kijkers, dus die pijpleidingen van vele Tb/s zullen er op termijn toch moeten komen. Voor nu wint kijken via de ontvanger het echter nog steeds met straatlengtes van de app. Dus wil je echt optimale beeldkwaliteit die recht doet aan de moderne tv-toestellen: gebruik de ontvanger. Voor de app had je waarschijnlijk een veel goedkopere tv kunnen aanschaffen.

Dat ‘vele Tb/s’ is primair iets wat wjb steeds predikt of ‘voorrekent’. En wat jij ‘ontvanger’ noemt is al lang geen ontvanger meer in de zin dat het ding direct op de laagste laag werkt (zoals door de lucht in Digitenne DVB-T2 demodulator/kanaaldecoder), maar gewoon een videospeler met ethernet aansluiting. Eigenlijk gewoon een TV maar dan zonder scherm. Wat er aan chips in zo’n ontvanger zit is een armoedige variant van wat er in een hedendaagse smartTV zit even algemeen gezegd. Voor oudere TV’s, laten we zeggen die geen DVB-T2 en H.265/HEVC kunnen, ligt het genuanceerder. Ook als je alleen maar een hele grote computermonitor hebt, is dat TV-kastje nodig of 1 of ander mediaplayer kastje (of een computer of oude smartphone met MHL kabel o.i.d.).

Probleem voor KPN is dat het een provider is en zich o.a. bezighoudt met knooppunten tussen glasvezel en koper. Wat je op die punten hebt geïnvesteerd aan rekencapaciteit en chips ten behoeve van broadcasting kan je niet hergebruiken voor Youtube, Zoom, remote webcam, game streaming of ander min of meer point to point multimediastreaming. Dat er multicasting (over apart VLAN notabene) in het intranet is heb je weinig aan uiteindelijk, kan je ook niet aan Netflix verhuren of zo. Alleen deal met Netflix om ergens een content caching ‘server’ in het intranet neer te zetten of aan te bieden zet zoden aan de dijk.

Stel KPN doet alle moeite om iedereen live naar de corona persconferentie te laten kijken. Dan kun je multicasting gebruiken, zelfs over gewoon internet, moet je hopen dat alle knooppunten dat allemaal braaf geïmplementeerd hebben. Dan bespaar je dus ‘vele Tb/s’ even voor een uurtje. Is wel gratis doch verplichte content, dus dat kan een motivatie zijn. Na afloop gaat eenieder weer z’n eigen gang met allerhande individuele streaming zoals eerder genoemd.

Reputatie 7

Dat ‘vele Tb/s’ is primair iets wat wjb steeds predikt of ‘voorrekent’.

En zolang er geen gebruik gemaakt wordt van IGMP multicasting is dat ook de reden waarom de beeldkwaliteit en functionaliteit van de smart-TV app bewust lager gehouden zal worden t.o.v. de TV ontvanger. Noem het een ontmoedigingsbeleid maar wel eentje met een zeer valide reden immers de benodigde investeringen zijn zeer significant als iedereen zou kiezen voor de smart-TV app.

En dan hebben we 't nog niet gehad over het totaal ontbreken van de radiozenders. Onze 8001 staat overdag vrijwel altijd aan op radio. Daarbij staat de tv uit want de ontvanger is ook optisch aan de soundbar gekoppeld. Met alleen de app zou dat een probleem zijn want dan zou de tv er toch voor aan moeten. Of ik moet weer iets anders bedenken voor internetradio. Nee, geef mij de ontvanger (en dan dus niet de 5202 zonder display) dan maar. 

En dan hebben we 't nog niet gehad over het totaal ontbreken van de radiozenders. Onze 8001 staat overdag vrijwel altijd aan op radio. Daarbij staat de tv uit want de ontvanger is ook optisch aan de soundbar gekoppeld. Met alleen de app zou dat een probleem zijn want dan zou de tv er toch voor aan moeten. Of ik moet weer iets anders bedenken voor internetradio. Nee, geef mij de ontvanger (en dan dus niet de 5202 zonder display) dan maar. 


ja ieder zijn / haar voorkeur wij hebben gewoon een dab+ radio die de hele dag aan staat

die centraal de keuken en eetkamer voor muziek voorziet hebben we bij een tv niks aan

die op een andere plek staat

die dab radio heeft ook internet radio gebruiken we eigenlijk niet

soms streamen via tablet of gebruik een usb stickje

radio via itv ontvanger nooit

wel kanaal 110 via mii stick (kpn android tv app) op tv en via versterker (opitche kabel) in de biljartkamer

Dab+ hebben wij ook, in de auto en als wekkerradio. Maar in de woonkamer/keuken gewoon de ontvanger via de soundbar. Als ik dan toch een extra kastje moet neerzetten naast tv en soundbar dan maar gewoon de ontvanger, heb ik ook nog mooier tv-beeld. En verder laat de kwaliteit van het Dab+ signaal hier in de wijde omtrek nog wel eens te wensen over. Digitenne b.v. is hier ook ondermaats. Ons internetsignaal is altijd prima. 

@peter-keetfm . Er is ook een behoorlijk groot on demand aanbod bij Film1. Via de decoder apart vermeld in het menu (Films). Maar volgens mij ook beschikbaar via de KPN TV app.

Alleen via de VIP5202 in mijn geval te kijken 

Boven wou ik de opgenomen film van film1 kijken 

Op de Nvidia shield tv pro (Android tv) dat werkt niet en uitzending terug kijken ook niet van de film 1 zenders 

Wat @Erwin_  zegt iets met rechten

Maar blijf het wel vreemd vinden 

Ander dingetje de F1tv app is er nu ook voor Android tv op de Nvidia shield tv pro via (playstore) 

Voor de Sony en Philips tv moest ik dit via een omweg apk installeren 

Reputatie 7

Ander dingetje de F1tv app is er nu ook voor Android tv op de Nvidia shield tv pro via (playstore) 

Voor de Sony en Philips tv moest ik dit via een omweg apk installeren 

Dat kan natuurlijk prima, het kan best zijn dat de app nog niet vrijgegeven is voor de Sony en Philips televisies.

Ander dingetje de F1tv app is er nu ook voor Android tv op de Nvidia shield tv pro via (playstore) 

Voor de Sony en Philips tv moest ik dit via een omweg apk installeren 

Dat kan natuurlijk prima, het kan best zijn dat de app nog niet vrijgegeven is voor de Sony en Philips televisies.

Dat zal het wel zijn 

Op de Philips heb ik de app nog niet geïnstalleerd

Ik hou de playstore in de gaten 

Ik heb de f1 tv app in iedergeval op usb stick staan als apk file 

Op de Sony werkt perfect

Badge +12

Ander dingetje de F1tv app is er nu ook voor Android tv op de Nvidia shield tv pro via (playstore) 

Voor de Sony en Philips tv moest ik dit via een omweg apk installeren 

Dat kan natuurlijk prima, het kan best zijn dat de app nog niet vrijgegeven is voor de Sony en Philips televisies.

Dat zal het wel zijn 

Op de Philips heb ik de app nog niet geïnstalleerd

Ik hou de playstore in de gaten 

Ik heb de f1 tv app in iedergeval op usb stick staan als apk file 

Op de Sony werkt perfect

Dat is dus wat anders dan de F1 TV Player?

Ander dingetje de F1tv app is er nu ook voor Android tv op de Nvidia shield tv pro via (playstore) 

Voor de Sony en Philips tv moest ik dit via een omweg apk installeren 

Dat kan natuurlijk prima, het kan best zijn dat de app nog niet vrijgegeven is voor de Sony en Philips televisies.

Dat zal het wel zijn 

Op de Philips heb ik de app nog niet geïnstalleerd

Ik hou de playstore in de gaten 

Ik heb de f1 tv app in iedergeval op usb stick staan als apk file 

Op de Sony werkt perfect

Dat is dus wat anders dan de F1 TV Player?


ja klopt zie deze link

het betreft nu de originele F1 TV app voor Android tv

Badge +12

Ander dingetje de F1tv app is er nu ook voor Android tv op de Nvidia shield tv pro via (playstore) 

Voor de Sony en Philips tv moest ik dit via een omweg apk installeren 

Dat kan natuurlijk prima, het kan best zijn dat de app nog niet vrijgegeven is voor de Sony en Philips televisies.

Dat zal het wel zijn 

Op de Philips heb ik de app nog niet geïnstalleerd

Ik hou de playstore in de gaten 

Ik heb de f1 tv app in iedergeval op usb stick staan als apk file 

Op de Sony werkt perfect

Dat is dus wat anders dan de F1 TV Player?


ja klopt zie deze link

het betreft nu de originele F1 TV app voor Android tv

Dan maar even afwachten wanneer dit voor Philips Android TV beschikbaar komt. Dank je.

@SledgehammerNL

gebruik de file commander app op je tv

en download deze apk naar een usb stick link (rode vlak) “DOWNLOAD APK”

bij aansluiten open file commander en installeer F1 TV

dan de gebruikelijke inlog en geniet vanavond van de race :grinning:

Badge +12

@SledgehammerNL

gebruik de file commander app op je tv

en download deze apk naar een usb stick link

bij aansluiten open file commander en installeer F1 TV

dan de gebruikelijke inlog en geniet vanavond van de race :grinning:

Eerst maar eens die file commander app zoeken op mijn tv dan 😅

@SledgehammerNL

gebruik de file commander app op je tv

en download deze apk naar een usb stick link

bij aansluiten open file commander en installeer F1 TV

dan de gebruikelijke inlog en geniet vanavond van de race :grinning:

Eerst maar eens die file commander app zoeken op mijn tv dan 😅

 

Badge +12

@SledgehammerNL

gebruik de file commander app op je tv

en download deze apk naar een usb stick link

bij aansluiten open file commander en installeer F1 TV

dan de gebruikelijke inlog en geniet vanavond van de race :grinning:

Eerst maar eens die file commander app zoeken op mijn tv dan 😅

 

Die heb ik inderdaad gezien. Ik dacht dat ie al op de tv moest zitten haha

En nu weer terug naar het onderwerp van dit topic: de KPN app voor Android TV. 

ten eerste lees ik geen oplossing voor dit probleem

 

diverse momenten in de week ondervind ik problemen met de APP op een Samsung QLED TV van nog geen jaar oud. TV is direct verbonden met Internet, glasvezel 50mb/s

 

meest storende fout is dat je een uitzending gemist aflevering niet kunt terug kijken, of je moet minimaal 1 uur na afloop uitzending dit opstarten

veel vertraging in het opstarten van een zender

soms hangt de hele APP en moet ik de TV fysiek uitzetten (230VAC steker eruit trekken)

 

Admin: verplaatst naar verzameltopic over de Smart TV app

Reputatie 7
Badge +17

@hvolkers Vervelend dat je deze problemen ervaart. Cache legen of de app verwijderen en opnieuw installeren kan dit euvel verhelpen. Heb je dit al eens geprobeerd? Hoe sluit je de app af na gebruik? Zet je de tv uit of sluit je de app echt af? 
 

Heeft de app in het verleden beter gefunctioneerd op deze tv? 

Dit soort stappen voer ik standaard uit. Ik ben ruimschoots bekend met IT (ruim 40 jaar en werk bij KPN Security). Het lijkt erop dat de servers af en toe overbelast zijn en verder dat de instelling inzake uitzending terugkijken een time out heeft van minimaal 1 uur. Maw binnen het uur na afloop kun je de aflevering niet starten. Dit is bij gebruik van de IPTV ontvanger (Artis) nooit een probleem.

ik bedoel meer de layout van de gids. op de iTV app op de tv's is nog altijd niet de nieuwe gids mogelijk. alleen nog de blokken…. kost veel laadtijd en werkt niet handig. maar goed dat is maar een mening.

@Slontje, sorry voor de wat late reactie. Er wordt gewerkt aan een nieuwe/betere/mooiere gids voor de smart tv app inderdaad, maar het duurt nog wel even voordat het klaar is voor implementatie. Dus op het gebied van data kan ik nog niets zeggen. 

@Paul_ is er al nieuws over een update? 

Reputatie 7
Badge +20

Dit soort stappen voer ik standaard uit. Ik ben ruimschoots bekend met IT (ruim 40 jaar en werk bij KPN Security). Het lijkt erop dat de servers af en toe overbelast zijn en verder dat de instelling inzake uitzending terugkijken een time out heeft van minimaal 1 uur. Maw binnen het uur na afloop kun je de aflevering niet starten. Dit is bij gebruik van de IPTV ontvanger (Artis) nooit een probleem.

Hoe is de tv aangesloten? Via de wifi of met een kabel? Want werkt het wel goed als de tv met een kabel is aangesloten? Het is nog wel een bèta versie, het kan dus zijn dat de app nog niet helemaal 100% werkt. Jouw ervaringen zijn daarbij wel heel belangrijk. Bedankt daarvoor. 

 

, sorry voor de wat le reactie. Er wordt gewerkt aan een nieuwe/betere/mooiere gids voor de smart tv app inderdaad, maar het duurt nog wel even voordat het klaar is voor implementatie. Dus op het gebied van data kan ik nog niets zeggen. 

@Paul_ is er al nieuws over een update? 

 

Nee nog niet, anders hadden wij dat wel gedeeld. 

Bart, zoals gesteld in eerder bericht ben ik aardig onderlegd in IT, het is mijn vak. De eigenaardigheid dat je een uitzending pas terug kunt kijken na minimaal 1 uur wachten heeft natuurlijk niets met mijn aansluiting of TV te maken. De andere problemen zijn wellicht te wijten aan de Samsung TV die is van eind 2020 ( QLed). Ben wel benieuwd wanneer het product uit beta fase komt.

Reputatie 7

Ben wel benieuwd wanneer het product uit beta fase komt.

KPN zou mijns inziens eenduidiger kunnen aangeven dat de smart-TV app voor Samsung en LG ook nog een bèta versie betreft.

Je zou uit de wijze van formuleren ook kunnen concluderen dat alleen de Android TV variant nog een bèta versie betreft.

 

Maar die voor Samsung en LG zijn toch ook helemaal niet in bèta? Alleen die voor Android TV toch? En @hvolkers , ik heb een tijdje terug bij problemen met de app op een LG uit 2017 de app helemaal verwijderd van de tv en die vervolgens een flinke tijd spanningsloos gemaakt. Daarna de app opnieuw geïnstalleerd; de problemen waren vervolgens verholpen.

Overigens kan ik me herinneren ergens gelezen te hebben dat terugkijken via website of app inderdaad pas enige tijd na afloop van de uitzending beschikbaar is. Mede daarom blijf ik herhalen: gebruik de app niet op je primaire (of secundaire) tv waarvoor je een ontvanger hebt. De kwaliteit is minder evenals de mogelijkheden. 

Nee. Er zit geen optie voor ondertiteling voor doven/slechthorenden in de televisie-app voor Samsung (Tizen), LG (WebOS), Sony en Philips (AndroidTV).

Dus dit zit niet in de smart-TV app?

 

Bij jou wel dan @wjb? Ik zal nog op de Sony tv kijken, want na vrijdagmiddag staat er een nieuwe tv. 😁
 

*EDIT* ik heb het gecheckt, maar bij “instellingen” staat het volgende:

  • Kinderslot: Uit
  • Favoriete zenders
  • Uitloggen

Dat was het, helaas is het niet mogelijk om een ondertiteling te gebruiken voor doven of slechthorenden. 

Net even wat prutsen met de Android tv mii stick 

Daar staat hij wel tussen 

Op het tv toestel niet Philips en Sony

Op de Shield heb ik nog niet gekeken 

Maar het is wel ergens aanwezig (op het Android tv platform) 

 

Reageer