De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Met de KPN Smart TV app kijk je op je Smart TV direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen kabels meer door de kamer hebt lopen of apparatuur hoeft te plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de KPN Smart TV app en je kan televisie kijken. We vertellen je er hier alles over.
 

Wat is de KPN Smart TV app?

Met deze app kan je gemakkelijk tv kijken zonder extra apparatuur. Je kunt deze app vergelijken met de iTV app voor je mobiel, met het verschil dat je deze app downloadt en gebruikt op je Smart TV. Je vindt er alle basisfuncties in terug, zoals begin gemist, de tv-gids, terugkijken, je opnames en een overzicht van alle films en series uit je pakket. Ook kan je in het basispakket kijken naar ongeveer 62 zenders. Voor een aantal zenders zijn de rechten exclusief voor de tv-ontvanger. Ook zijn er een aantal regionale zenders beschikbaar. Bekijk hier het volledige zenderoverzicht.

 


Wat kan ik met de KPN Smart TV app?


Kijk vanaf het begin

Begin gemist? Dat is vanaf nu verleden tijd. Start het programma vanaf het begin.

Opnames inplannen en bekijken

Zelf bepalen wanneer je een programma terugkijkt? Plan dan (serie) opnames en kijk deze terug wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je wel het Opnemen Pakket nodig.

Live TV pauzeren

Net als via de tv-ontvanger en de iTV online app kan je live tv pauzeren. Jij bepaalt vanaf waar en wanneer je verder kijkt (tot 7 dagen terug).

Filter op type programma in de gids

Geen eindeloze lijst met programma's, maar zie alleen de programma's die interessant voor jou zijn.

Zenderaanbod

Het zenderaanbod is gelijk aan de iTV online app.

On Demand

Ook On Demand films en series zijn beschikbaar via de KPN Smart TV app. Je vindt de optie in het menu van de app. 

 

De KPN Smart TV app gebruiken

De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. De app is beschikbaar in de app store voor Smart TV's van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer). Heb je een Philips of Sony TV met Android als besturingssysteem? Dan kun je de app downloaden via de Play Store.
 

Smart TV app

 

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn televisie geschikt is?

De Smart TV app is geschikt voor tv’s van Samsung & LG uit 2017 of nieuwer. Zoek naar ‘KPN iTV’ in de app store van je Smart TV. Als je de app kunt vinden, betekent dit dat jouw tv geschikt is. 
 

Ook is de Smart TV app geschikt voor apparaten met Android TV OS. Dit zijn bijvoorbeeld sommige televisies van Sony en Philips, mediaspelers zoals de Nvidia Shield of de Xiaomi box, en ook de nieuwe Google Chromecast 4 met Google TV. Je kunt eenvoudig controleren of jouw Android TV apparaat geschikt is voor de app door de KPN iTV app te zoeken in de Play Store. Kun je de app niet vinden? Dan is je apparaat helaas niet geschikt voor de app.

 

Waar vind ik de KPN Smart TV app?

Je kan de app downloaden in de appstore van je TV. Zoek naar KPN en download vervolgens de app. Na het starten van de app voer je het abonnementsnummer (14 cijfers) en de pincode (4 cijfers) in. Je kan deze gegevens vinden in MijnKPN onder: Producten > Thuis > Informatie & Instellingen. Daarna kan je lekker televisie kijken.

 

Kan ik de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken?

Ja, je kan de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken. Als je wil wisselen tussen de Smart TV app en de tv-ontvanger, dan zul je op je tv van “source” moeten veranderen. Dit doe je door met de afstandsbediening van je televisie op de Home-button te drukken en vervolgens ga je naar “Source”. Hier selecteer je de tv-ontvanger. Met de KPN-afstandsbediening druk je op de input-button en selecteer je de tv-ontvanger.

 

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

 

Waar vind ik mijn abonnementsnummer of mijn pincode?

Je hebt een abonnementsnummer en een pincode nodig om in te loggen op de KPN Smart TV app op je tv.

 

Het abonnementsnummer (14 cijfers) voor Interactieve TV vind je in MijnKPN onder ‘Thuis’ > ‘Interactieve TV’ > ‘Abonnement’ > ‘Abonnementsnummer’.

 

Als je je pincode bent vergeten, kun je deze resetten wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Gebruik hiervoor de Servicetool.

 

Hoe werkt het kinderslot?

De KPN Smart TV app neemt de kinderslot-instellingen over van de tv-ontvanger. Heb je het kinderslot geactiveerd via de tv-ontvanger, dan is kinderslot ook actief op de KPN Smart TV app. Je kunt het kinderslot ontgrendelen door op een item met kinderslot te klikken en de pincode in te voeren. Je schakelt hiermee kinderslot uit voor de gehele sessie.

Je kunt kinderslot ook tijdelijk uitschakelen via het Instellingen menu. Dit doe je in Instellingen > Kinderslot. Klik op ‘Tijdelijk uitschakelen’ en voer je pincode in. Als je de Kinderslot instellingen wilt wijzigen, doe je dat op de tv-ontvanger via Menu > Instellingen > Kinderslot.

 

Voor meer informatie over de Smart TV App kun je ook terecht op https://www.kpn.com/smarttv. Heb je daarna nog vragen? Laat ze dan gerust hier onder het topic achter.


Laatste update: 21-12-2021


2084 reacties

Wat is de reden dat je met de smart iTV app allen binnenshuis kan kijken? 

Reputatie 7

Wat is de reden dat je met de smart iTV app allen binnenshuis kan kijken? 

Zorgen dat er geen "subscription sharing" plaatsvindt waarbij op een tweede adres geen TV abonnement afgenomen wordt maar het abonnement van een ander "gedeeld" wordt.

Overigen is het mogelijk de smart-TV app buitenshuis te gebruiken als je de televisie een VPN verbinding met jouw thuisnetwerk op laat zetten zodat deze via jouw thuisnetwerk met Internet verbonden is en zo voor het iTV platform van KPN thuis lijkt te staan.

Wat is de reden dat je met de smart iTV app allen binnenshuis kan kijken? 

Zorgen dat er geen "subscription sharing" plaatsvindt waarbij op een tweede adres geen TV abonnement afgenomen wordt maar het abonnement van een ander "gedeeld" wordt.

Overigen is het mogelijk de smart-TV app buitenshuis te gebruiken als je de televisie een VPN verbinding met jouw thuisnetwerk op laat zetten zodat deze via jouw thuisnetwerk met Internet verbonden is en zo voor het iTV platform van KPN thuis lijkt te staan.

Wjb bedankt voor je antwoord.

ik ben een leek, het eerste punt van sharing Zegt me niets, het 2e punt vpn zou iemand mogelijk voor mij in orde kunnen maken. 
 

wat ik eigenlijk wil aangeven is; als ik niet verbonden ben met het thuisnetwerk is het niet toegestaan om programma’s te kijken met de smart tv app.

ik kan echter wel buitenshuis met mijn telefoon app programma’s kijken op mijn mobiele, echter als ik mij mobiel als hotspot voor de smart tv app gebruikt kan ik geen programma’s kijken op het grotere smarttv scherm. Wat is de gedacht van kpn om deze beperking in de smart tv app te verwerken?

Reputatie 7

wat ik eigenlijk wil aangeven is; als ik niet verbonden ben met het thuisnetwerk is het niet toegestaan om programma’s te kijken met de smart tv app.

ik kan echter wel buitenshuis met mijn telefoon app programma’s kijken op mijn mobiele, echter als ik mij mobiel als hotspot voor de smart tv app gebruikt kan ik geen programma’s kijken op het grotere smarttv scherm. Wat is de gedacht van kpn om deze beperking in de smart tv app te verwerken?

Nogmaals, dat is het voorkomen van "subscription sharing" ofwel het meeliften op een abonnement van een ander zonder zelf een abonnement af te nemen.

Het kijken op een mobiele telefoon / tablet of het altijd moeten casten via een Chromecast is niet gebruiksvriendelijk genoeg om mensen te laten besluiten mee te liften op een abonnement van een ander. Voor de smart-TV app ligt dat anders.

wat ik eigenlijk wil aangeven is; als ik niet verbonden ben met het thuisnetwerk is het niet toegestaan om programma’s te kijken met de smart tv app.

ik kan echter wel buitenshuis met mijn telefoon app programma’s kijken op mijn mobiele, echter als ik mij mobiel als hotspot voor de smart tv app gebruikt kan ik geen programma’s kijken op het grotere smarttv scherm. Wat is de gedacht van kpn om deze beperking in de smart tv app te verwerken?

Nogmaals, dat is het voorkomen van "subscription sharing" ofwel het meeliften op een abonnement van een ander zonder zelf een abonnement af te nemen.

Het kijken op een mobiele telefoon / tablet of het altijd moeten casten via een Chromecast is niet gebruiksvriendelijk genoeg om mensen te laten besluiten mee te liften op een abonnement van een ander. Voor de smart-TV app ligt dat anders.

Akkoord maar via tvonline kun je moeiteloos meeliften op abonnement van een ander. Ook binnen de mobiele app kun je van account wisselen, en kijken zonder zelf een abo te bezitten 
Casten kan niet zonder verbinding met een netwerk .

Reputatie 7

Akkoord maar via tvonline kun je moeiteloos meeliften op abonnement van een ander. Ook binnen de mobiele app kun je van account wisselen, en kijken zonder zelf een abo te bezitten 

Dat wil toch niet zeggen dat KPN dat dan ook maar moet doen?

 

Casten kan niet zonder verbinding met een netwerk .

Logisch, maar wat wil je er mee zeggen?

Akkoord maar via tvonline kun je moeiteloos meeliften op abonnement van een ander. Ook binnen de mobiele app kun je van account wisselen, en kijken zonder zelf een abo te bezitten 

Dat wil toch niet zeggen dat KPN dat dan ook maar moet doen?

 

Casten kan niet zonder verbinding met een netwerk .

Logisch, maar wat wil je er mee zeggen?

Kasten is op de camping niet mogelijk.

Alles overziend zeg ik het kpn abonnement op en verhuis naar NLziet om zo via een de app NLziet buitenshuis op groter scherm te kijken.

 

wjb bedankt voor je tijd en een fijn weekend.

Reputatie 7

Kasten is op de camping niet mogelijk.

Casten is wel mogelijk als je zelf een routertje neerzet die je aan de WAN zijde verbindt met de wifi van de camping en aan de LAN zijde met de Chromecast en telefoon verbindt.

Zelf gebruik ik een GL-AR750 om tijdens zakenreizen in hotels de iTV app te kunnen gebruiken en daarbij te casten naar mijn Chromecast.

 

Alles overziend zeg ik het kpn abonnement op en verhuis naar NLziet om zo via een de app NLziet buitenshuis op groter scherm te kijken.

Ik neem aan dat je alleen het TV gedeelte van jouw abonnement bedoelt.

Ik ben benieuwd hoe snel je weer terug zult komen want je zult thuis dan een behoorlijke aderlating moeten doen in functionaliteit, beeldkwaliteit en aanbod.

Reputatie 4
Badge

Beste KPN,

 

Een tijd geleden heb ik geïnformeerd naar de mogelijkheid om de app te verbeteren op de TV's. Het ging dan om het sneller maken maken van de Gids. Er kwam toen een terugkoppeling dat jullie daarvoor met een update zouden komen, maar nog niets van gezien helaas.

Hi! Klopt, en er wordt ook nog altijd aan gewerkt. De gids schijnt één van de zwaarste onderdelen te zijn van de app. Het kost relatief veel tijd om dit aan te passen. Wat dat betreft kunnen we niet anders dan geduld hebben… Ik heb helaas nog geen datum die ik kan communiceren. 


Is er inmiddels al meer nieuws aangaande de gids…???

Reputatie 7
Badge +20

Vragen we even na @Slontje!

AndroidTV app werkt best aardig. Kleine ergenis nog, als je een stream start blijft het grote menu onder in beeld staan. Dit snel weghalen kan niet want als je op ‘terug’ klikt ga je meteen weer helemaal uit de stream (nvidia shield als media speler). Veel andere apps sluiten dan eerst het menu en daarna pas de hele stream (Netflix, Youtube).

 

Zou top zijn als KPN dit ook implementeert.

Reputatie 7
Badge +19

AndroidTV app werkt best aardig. Kleine ergenis nog, als je een stream start blijft het grote menu onder in beeld staan. Dit snel weghalen kan niet want als je op ‘terug’ klikt ga je meteen weer helemaal uit de stream (nvidia shield als media speler). Veel andere apps sluiten dan eerst het menu en daarna pas de hele stream (Netflix, Youtube).

 

Zou top zijn als KPN dit ook implementeert.

@KPNKlantfeb2019 Ik kan me voorstellen dat dat niet ideaal is. Dankjewel voor het signaal, we nemen het mee! Als er nog vragen achter weg komen, komen we bij je in de lucht.

Reputatie 7
Badge +25

Beste KPN,

 

Een tijd geleden heb ik geïnformeerd naar de mogelijkheid om de app te verbeteren op de TV's. Het ging dan om het sneller maken maken van de Gids. Er kwam toen een terugkoppeling dat jullie daarvoor met een update zouden komen, maar nog niets van gezien helaas.

Hi! Klopt, en er wordt ook nog altijd aan gewerkt. De gids schijnt één van de zwaarste onderdelen te zijn van de app. Het kost relatief veel tijd om dit aan te passen. Wat dat betreft kunnen we niet anders dan geduld hebben… Ik heb helaas nog geen datum die ik kan communiceren. 


Is er inmiddels al meer nieuws aangaande de gids…???

Nee. Als er nieuws is dat we kunnen en mogen delen, dan doen we dat. Maar de gids is wel iets van de lange adem. Is een lang traject (zoals je al wel merkt).

ik gebruik sinds kort ITV app van de Android TV versie. (huidige versie 2.10.22). Ik weet dat het een beta versie is, maar ik heb de volgende bevindingen:

 

  1. Ik gebruik altijd de ondertiteling, omdat ik slechthorend bent. Soms is de uitlijning niet goed, zie foto. Kan dit opgelost worden ? Volgens mij gebruikt KPN de teletekst signaal voor de ondertiteling. Waarom niet de ondertiteling van de DVB variant gebruiken, want dan ben je ook verlost van de lelijke zwarte achtergrond.
  2. Als ik de TV naar paar uur weer aandoe, dan heb ik alleen ondertiteling en geluid, zie foto. Als ik ander zender pak, dan werkt alles weer. Kan dit ook opgelost worden ?
     
  3. Als ik een programma terug wil kijken, dan ontbreekt de ondertiteling. Als de programma nog niet afgelopen is en ik ga terug naar begin, dan heb ik wel ondertiteling. Kan dit ook opgelost worden ?
Reputatie 7
Badge +20

Hmm, dit zijn 3 verschillende problemen, die wel ‘ondertiteling’ als rode draad hebben @Bruinsmm :thinking:

Wat punt 2 betreft, wat gebeurt er als je de ondertiteling even helemaal uit zet? Pakt hij het beeld dan wel direct op of heb je dan alleen geluid met een zwart beeld?

Zou je ook eens willen kijken wat er gebeurt als je de app verwijdert en opnieuw installeert?

 

@Bruinsmm@Maja_ )

Ik wist helemaal niet dat ondertiteling nu kan (i.i.g. bij de Android-TV versie). Logeer nu op adres met Philips (Android-TV) dus en gelijk even de app geïnstalleerd! De ondertiteling ziet er nu prima uit ( foto komt zo van af de phone …. )

@ Maja_ kan het nu niet checken maar is dat nu ook bij de Tizen versie voor Samsung en de WebOS versie voor LG mogelijk?

Punt 1

Zelf vind ik die zwarte achtergrond heel fijn. Ook bij licht beeld (tegen wit aan) is het goed te lezen.

Punt 2

Sluit je de app (wel) eerst af voordat je de tv uitzet?

Punt 3

Dat ondertiteling er niet is bij opnames (opgeslagen), en terugkijken is ook het geval met de app in de phone, tablet en via de website (tv.kpn.com). Kennelijk is dat lastig.

 

@Maja_ 

punt 2: als ik de ondertiteling uitzet, heb ik alleen zwart beeld als ik na tijdje de tv aandoe. De app opnieuw installeren heeft het probleem niet opgelost. Bij de app van ziggo had ik dat probleem niet. 
 

@PeterG 

Punt 1: kpn moet gewoon de dvb versie gebruiken voor de ondertiteling  via teletekst is ouderwets en de mogelijkheid inbouwen om de lettertype en achtergrond kleur aan te passen.

punt 2:  ik sluit de app niet af, als ik de tv uitdoe. Bij de ziggo heb ik dat nooit gedaan. Altijd beeld na aanzetten van de tv. 
 

punt 3: ik hoop dat kpn de ondertiteling bij terugkijken gauw oplost. Bij de ziggo had ik geen problemen mee. Mag ik aannemen dat de kpn technici dit allemee meeleest ?

Reputatie 7
Badge +17

@Maja_

punt 2: als ik de ondertiteling uitzet, heb ik alleen zwart beeld als ik na tijdje de tv aandoe. De app opnieuw installeren heeft het probleem niet opgelost. Bij de app van ziggo had ik dat probleem niet. 

 

In dat geval is het goed om eens naar punt 2 van @PeterG te kijken. Het is goed om de app af te sluiten voordat je de televisie afsluit. En anders moet je de app opnieuw opstarten als je de TV aan zet.

 

Voor de rest: ik zal je feedback intern doorzetten.

Reputatie 7

Het is goed om de app af te sluiten voordat je de televisie afsluit. En anders moet je de app opnieuw opstarten als je de TV aan zet.

Terwijl je juist zou willen dat je de app open kunt houden en dat deze bij het aanzetten van de televisie automatisch weer opgestart wordt.

Dat is gebruiksgemak.

Reputatie 7
Badge +17

Het is goed om de app af te sluiten voordat je de televisie afsluit. En anders moet je de app opnieuw opstarten als je de TV aan zet.

Terwijl je juist zou willen dat je de app open kunt houden en dat deze bij het aanzetten van de televisie automatisch weer opgestart wordt.

Dat is gebruiksgemak.

Ik snap je punt. Hopelijk komt dat in de toekomst, maar nu is dit de manier om het te doen. 

Het is goed om de app af te sluiten voordat je de televisie afsluit. En anders moet je de app opnieuw opstarten als je de TV aan zet.

Terwijl je juist zou willen dat je de app open kunt houden en dat deze bij het aanzetten van de televisie automatisch weer opgestart wordt.

Dat is gebruiksgemak.

En zo was het een tijdje geleden op LG. De app nestelde zich in de lijst met AV-bronnen (Source), net als HDMI1 / 2, Live Tv, ed. Als je 'm dan uitzette terwijl de bron "KPN iTV” actief was kwam de tv daar weer mee terug bij het aanzetten. Na een wat mij betreft verkeerde update, was dat voorbij, helaas. Het telkens weer in de lijst van apps moeten zoeken naar en opstarten van de app is wat mij betreft een ernstige tekortkoming in de bruikbaarheid van de app. Een tweede tekortkoming is het onoverzichtelijke opstartscherm. Ik heb daar altijd ruzie mee! Ik wil dat de app start op de laatst bekeken zender of desnoods op NPO 1, maar niet met allerlei wat mij betreft volkomen onhandige fancy tegels, waar ik geen wijs uit wordt.

De app is en blijft hier een noodvoorziening en tweede keus.

Heb hier 2 tv's naast elkaar en soms, staat de tweede op de ontvanger (via scart). Voor de hoofdtv gebruik ik dan wel de app.

Wat mij overigens opvalt: op m’n Samsung (Tizen) zijn KPN TV app en Viaplay app scherper dan op de Philips (Android-TV) bij mijn moeder. Daar lijkt het wel 720p. Op de Samsung ziet het er beide prima uit.

@Henk2304 , @Dennis Schreve .

Reputatie 7
Badge +22

Wat mij overigens opvalt: op m’n Samsung (Tizen) zijn KPN TV app en Viaplay app scherper dan op de Philips (Android-TV) bij mijn moeder. Daar lijkt het wel 720p. Op de Samsung ziet het er beide prima uit.

@Henk2304@Dennis Schreve .

Op de Samsung heb ik gewoon resolutie van 1080p50. Ik heb (gelukkig) goed beeld van KPN ITV.

Reputatie 7

Op de Samsung heb ik gewoon resolutie van 1080p50. Ik heb (gelukkig) goed beeld van KPN ITV.

De smart-TV app van KPN is geen 1080p50, kpn heeft geen 1080p50 streams via de apps. Ja, het zijn wel full-HD streams (1920x1080) maar een rate van 50 frames per seconde zit er niet in.

Reputatie 7
Badge +22

De smart-TV app van KPN is geen 1080p50, kpn heeft geen 1080p50 streams via de apps. Ja, het zijn wel full-HD streams (1920x1080) maar een rate van 50 frames per seconde zit er niet in.

Heb jij een bron dan die dit kan bevestigen? 😎 Want ik weet toevallig dat jij Sony TV’s hebt. 😉

Reageer