De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Met de KPN Smart TV app kijk je op je Smart TV direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen kabels meer door de kamer hebt lopen of apparatuur hoeft te plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de KPN Smart TV app en je kan televisie kijken. We vertellen je er hier alles over.
 

Wat is de KPN Smart TV app?

Met deze app kan je gemakkelijk tv kijken zonder extra apparatuur. Je kunt deze app vergelijken met de iTV app voor je mobiel, met het verschil dat je deze app downloadt en gebruikt op je Smart TV. Je vindt er alle basisfuncties in terug, zoals begin gemist, de tv-gids, terugkijken, je opnames en een overzicht van alle films en series uit je pakket. Ook kan je in het basispakket kijken naar ongeveer 62 zenders. Voor een aantal zenders zijn de rechten exclusief voor de tv-ontvanger. Ook zijn er een aantal regionale zenders beschikbaar. Bekijk hier het volledige zenderoverzicht.

 


Wat kan ik met de KPN Smart TV app?


Kijk vanaf het begin

Begin gemist? Dat is vanaf nu verleden tijd. Start het programma vanaf het begin.

Opnames inplannen en bekijken

Zelf bepalen wanneer je een programma terugkijkt? Plan dan (serie) opnames en kijk deze terug wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je wel het Opnemen Pakket nodig.

Live TV pauzeren

Net als via de tv-ontvanger en de iTV online app kan je live tv pauzeren. Jij bepaalt vanaf waar en wanneer je verder kijkt (tot 7 dagen terug).

Filter op type programma in de gids

Geen eindeloze lijst met programma's, maar zie alleen de programma's die interessant voor jou zijn.

Zenderaanbod

Het zenderaanbod is gelijk aan de iTV online app.

On Demand

Ook On Demand films en series zijn beschikbaar via de KPN Smart TV app. Je vindt de optie in het menu van de app. 

 

De KPN Smart TV app gebruiken

De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. De app is beschikbaar in de app store voor Smart TV's van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer). Heb je een Philips of Sony TV met Android als besturingssysteem? Dan kun je de app downloaden via de Play Store.
 

Smart TV app

 

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn televisie geschikt is?

De Smart TV app is geschikt voor tv’s van Samsung & LG uit 2017 of nieuwer. Zoek naar ‘KPN iTV’ in de app store van je Smart TV. Als je de app kunt vinden, betekent dit dat jouw tv geschikt is. 
 

Ook is de Smart TV app geschikt voor apparaten met Android TV OS. Dit zijn bijvoorbeeld sommige televisies van Sony en Philips, mediaspelers zoals de Nvidia Shield of de Xiaomi box, en ook de nieuwe Google Chromecast 4 met Google TV. Je kunt eenvoudig controleren of jouw Android TV apparaat geschikt is voor de app door de KPN iTV app te zoeken in de Play Store. Kun je de app niet vinden? Dan is je apparaat helaas niet geschikt voor de app.

 

Waar vind ik de KPN Smart TV app?

Je kan de app downloaden in de appstore van je TV. Zoek naar KPN en download vervolgens de app. Na het starten van de app voer je het abonnementsnummer (14 cijfers) en de pincode (4 cijfers) in. Je kan deze gegevens vinden in MijnKPN onder: Producten > Thuis > Informatie & Instellingen. Daarna kan je lekker televisie kijken.

 

Kan ik de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken?

Ja, je kan de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken. Als je wil wisselen tussen de Smart TV app en de tv-ontvanger, dan zul je op je tv van “source” moeten veranderen. Dit doe je door met de afstandsbediening van je televisie op de Home-button te drukken en vervolgens ga je naar “Source”. Hier selecteer je de tv-ontvanger. Met de KPN-afstandsbediening druk je op de input-button en selecteer je de tv-ontvanger.

 

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

 

Waar vind ik mijn abonnementsnummer of mijn pincode?

Je hebt een abonnementsnummer en een pincode nodig om in te loggen op de KPN Smart TV app op je tv.

 

Het abonnementsnummer (14 cijfers) voor Interactieve TV vind je in MijnKPN onder ‘Thuis’ > ‘Interactieve TV’ > ‘Abonnement’ > ‘Abonnementsnummer’.

 

Als je je pincode bent vergeten, kun je deze resetten wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Gebruik hiervoor de Servicetool.

 

Hoe werkt het kinderslot?

De KPN Smart TV app neemt de kinderslot-instellingen over van de tv-ontvanger. Heb je het kinderslot geactiveerd via de tv-ontvanger, dan is kinderslot ook actief op de KPN Smart TV app. Je kunt het kinderslot ontgrendelen door op een item met kinderslot te klikken en de pincode in te voeren. Je schakelt hiermee kinderslot uit voor de gehele sessie.

Je kunt kinderslot ook tijdelijk uitschakelen via het Instellingen menu. Dit doe je in Instellingen > Kinderslot. Klik op ‘Tijdelijk uitschakelen’ en voer je pincode in. Als je de Kinderslot instellingen wilt wijzigen, doe je dat op de tv-ontvanger via Menu > Instellingen > Kinderslot.

 

Voor meer informatie over de Smart TV App kun je ook terecht op https://www.kpn.com/smarttv. Heb je daarna nog vragen? Laat ze dan gerust hier onder het topic achter.


Laatste update: 21-12-2021


2084 reacties

Ik heb een probleem met het installeren van de kpn app op mijn Samsung tv. De tv is 4 jaar oud en ik kan de app gewoon zien in de App Store. 

Als ik op installeren druk dan veranderd de knop naar annuleren dus dan denk ik dat die begint met installeren maar dan na een minuut ongeveer veranderd de knop weer naar installeren en vervolgens heb ik dus geen app op mijn tv. 
 

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Reputatie 7
Badge +30

Wat is het typenummer van je tv, @Mies23? Gebaseerd op jaartal zou het wel moeten werken. Als je de tv eens helemaal herstart, dus niet standby, maar echt even helemaal uit en dan weer aan. Lukt het dan wel?

Hoi @Mies23 

Is je tv wel al van 2019? Met bouwjaar 2018 of ouder werkt het niet.

Wat is het type nummer van je Samsung?

Mijne is bijvoorbeeld UE43RU7440SXXN. 

Zie menu instellingen  - ondersteuning  - over deze tv

Ue50TU7000wXxn

@PeterG ik heb het even opgezocht. Volgens mij is die zelfs van 2020 wat ik zo snel op internet kon vinden.

Die is jong genoeg. Maar is ie niet gewoon al geïnstalleerd? Dat was bij de mijne wel toen ik die kocht in oktober 2019. 

Kun je eens een of meer foto's maken met installeren en annuleren?

By the way. Beeld is mooier via de decoder.

Ik heb de stekker uit de tv gehaald en toen opnieuw geprobeerd en toen lukte het opeens wel. Bedankt voor alle de tips en hulp.

Reputatie 7
Badge +13

Fijn dat het gelukt is @Mies23!

Reputatie 7
Badge +20

Verwijderd, mijn excuus. Was in verkeerde topic. 😣

Reputatie 7
Badge +13

@joop2011 Kan gebeuren Joop :-)  . 

@MurkRatte 2.9.71 is voor jouw TV de laatste versie gelukkig! Deze is (zo goed als) gelijk aan 2.10.40 welke LG tv's en Android-TVs hebben (op 2017 modellen na). Én deze is gisteren (24-01) geüpdate van 2.9.70/2.10.39. Verandering: aanpak structurele haperingen 1-3 seconden. Oftewel klacht één van je eerste post, is hopelijk sinds gisteren (grotendeels) verholpen.

Je andere klachten zouden dus al lang  verholpen moeten zijn. Als dat dus nog speelt, zou je als dat gebeurt eens een datum+tijdstip (op de minuut) willen PM’en naar dit account? Dus zwart beeld of foutmelding na zappen. Een foto ervan kan ook helpen. Als je dan direct weer hetzelfde of ander live kanaal wil bekijken, werkt het wel altijd weer?

Ten aanzien van je deco-m4: je TV is daarmee dus via UTP verbonden, maar die deco op zijn beurt is dan via UTP of Wifi verbonden met het modem? 

Hi, dank voor je reactie! Even afwachten of de haperingen verholpen zijn. Let’s hope so.

tav de zap problematiek zal ik mij melden met tijdstippen. Als dit zich voordoet moet ik terug naar het zender overzicht om een zender te selecteren en werkt het daarna weer goed.

De deco M4 is via UTP verbonden aan het modem. De tv is via UTP verbonden aan de deco M4. Voor tv kijken is dus geen afhankelijkheid van Wifi.

grt Michael

Hoi,

ik had vandaag om 21:32 en 21:34 de medling “sorry.. Kan de video niet laden, probeer het later opnieuw”. Dit werd veroorzaakt doordat we snel met + en - door de zenders zappten.

grt Michael

 

Dank voor het voorbeeld. We hebben het geprobeerd te vinden, maar het lijkt een edge-case te zijn. Die je/jullie dan wel eigenlijk te vaak nog ervaren. Dat zou dan wellicht model afhankelijk kunnen zijn misschien.
Die edge-case was in 2021 vóór de fix veel meer aanwezig en ook te reproduceren als je een beetje je best deed. Dat is sinds die optimalisatie zo goed als onmogelijk geworden (buiten netwerk- en normale verstoringen om), maar niet volledig uit te sluiten (edge-case). Er zijn dus ook nog netwerkomstandigheden van toepassing die minder makkelijk te simuleren zijn, maar uitgaande van een foutloze verbinding komt het eigenlijk niet meer voor sinds die fix in 2021.
Er gingen geen calls fout op account op het gegeven voorbeeldmoment, dus het neigt dan helaas naar of een netwerkverstoring (teveel packetloss, of ander terugkerende netwerkinstabiliteit) of een modelspecifiek makkelijker te reproduceren edge-case. 
We hebben zo geen oplossing voor deze klacht, excuus.

Hi,

dank voor je reactie. Het (bekabelde) netwerk is ook van KPN, dus dan krijg ik dat niet opgelost. Het is echt uitermate storend tijdens het tv kijken. Ik zou toch wel erg waarderen als jullie nog eens naar de opties zouden willen kijken. Samsung the frame is nou niet bepaald een exotisch model toch?

grt Michael

Reputatie 7
Badge +7

@MurkRatte 2.9.71 is voor jouw TV de laatste versie gelukkig! Deze is (zo goed als) gelijk aan 2.10.40 welke LG tv's en Android-TVs hebben (op 2017 modellen na). Én deze is gisteren (24-01) geüpdate van 2.9.70/2.10.39. Verandering: aanpak structurele haperingen 1-3 seconden. Oftewel klacht één van je eerste post, is hopelijk sinds gisteren (grotendeels) verholpen.

Je andere klachten zouden dus al lang  verholpen moeten zijn. Als dat dus nog speelt, zou je als dat gebeurt eens een datum+tijdstip (op de minuut) willen PM’en naar dit account? Dus zwart beeld of foutmelding na zappen. Een foto ervan kan ook helpen. Als je dan direct weer hetzelfde of ander live kanaal wil bekijken, werkt het wel altijd weer?

Ten aanzien van je deco-m4: je TV is daarmee dus via UTP verbonden, maar die deco op zijn beurt is dan via UTP of Wifi verbonden met het modem? 

Hi, dank voor je reactie! Even afwachten of de haperingen verholpen zijn. Let’s hope so.

tav de zap problematiek zal ik mij melden met tijdstippen. Als dit zich voordoet moet ik terug naar het zender overzicht om een zender te selecteren en werkt het daarna weer goed.

De deco M4 is via UTP verbonden aan het modem. De tv is via UTP verbonden aan de deco M4. Voor tv kijken is dus geen afhankelijkheid van Wifi.

grt Michael

Hoi,

ik had vandaag om 21:32 en 21:34 de medling “sorry.. Kan de video niet laden, probeer het later opnieuw”. Dit werd veroorzaakt doordat we snel met + en - door de zenders zappten.

grt Michael

 

Dank voor het voorbeeld. We hebben het geprobeerd te vinden, maar het lijkt een edge-case te zijn. Die je/jullie dan wel eigenlijk te vaak nog ervaren. Dat zou dan wellicht model afhankelijk kunnen zijn misschien.
Die edge-case was in 2021 vóór de fix veel meer aanwezig en ook te reproduceren als je een beetje je best deed. Dat is sinds die optimalisatie zo goed als onmogelijk geworden (buiten netwerk- en normale verstoringen om), maar niet volledig uit te sluiten (edge-case). Er zijn dus ook nog netwerkomstandigheden van toepassing die minder makkelijk te simuleren zijn, maar uitgaande van een foutloze verbinding komt het eigenlijk niet meer voor sinds die fix in 2021.
Er gingen geen calls fout op account op het gegeven voorbeeldmoment, dus het neigt dan helaas naar of een netwerkverstoring (teveel packetloss, of ander terugkerende netwerkinstabiliteit) of een modelspecifiek makkelijker te reproduceren edge-case. 
We hebben zo geen oplossing voor deze klacht, excuus.

Hi,

dank voor je reactie. Het (bekabelde) netwerk is ook van KPN, dus dan krijg ik dat niet opgelost. Het is echt uitermate storend tijdens het tv kijken. Ik zou toch wel erg waarderen als jullie nog eens naar de opties zouden willen kijken. Samsung the frame is nou niet bepaald een exotisch model toch?

grt Michael

Storend is nooit prettig.
-Kun je aangeven hoe vaak dit voorkomt, concreter? Eens per 20 zapps, eens per 5 zapps, eens per 100 zapps.
-Gebeurt het elke kijk avond meerdere keren?
-Gebruik je de P+ en P- om snel te zappen? Of ook wel eens de cijfertoetsen (indien van toepassing op de remote)?
-Als het gebeurt, en binnen 2-3 sec zapp je weer (want het werkt niet en doel is beeld/geluid), is die volgende poging dan altijd succesvol? Of heb je dan ineens een gat van b.v. 10 sec waarbij elke zapp poging mislukt en dan ineens 10 sec later werkt het weer?
-Je zou eens een tijdje (een week b.v.) de tv alleen via wifi kunnen laten verbinden; dus netwerkkabel eruit en via wifi verbinden. Indien wifi bereik dat toelaat, liefst rechtstreeks met de Experia-box. Als het probleem hetzelfde blijft of meer of minder wordt, kan dat helpen het het probleem te vinden.  

Hoi @TV Apps Team 

Wanneer is het mogelijk om opnames van BBC First te bekijken via de app in de Samsung televisie? Ik kan ze daar nu alleen wissen.

Via Android-TV werkt het wel. Maar die staat niet in de woonkamer.

Via de website ( https://tv.kpn.com ) werkt het ook. Dan cast ik het naar de chromecast aan de Samsung. Maar de app in de Samsung is makkelijker.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @TV Apps Team 

Wanneer is het mogelijk om opnames van BBC First te bekijken via de app in de Samsung televisie? Ik kan ze daar nu alleen wissen.

Via Android-TV werkt het wel. Maar die staat niet in de woonkamer.

Via de website ( https://tv.kpn.com ) werkt het ook. Dan cast ik het naar de chromecast aan de Samsung. Maar de app in de Samsung is makkelijker.

Goed opgemerkt. Kwestie in onderzoek. Antwoord kan even op zich laten wachten.

Aangezien tv+ (nog) om te janken is volgens vele mede kpn klanten en niet iedereen ook zit te wachten op een extra tv ontvanger en zich prima met de app op de smart tv kunnen redden; vraag ik mij af of kpn kan aangeven of de kpn app op de smart tv ook in een hogere bitrate 14 mpbs geleverd gaat worden en eventueel ook (espn) hdr zoals laatst ook met voetbal het geval was. Ook een toevoeging van de radio zenders zou een verbetering zijn.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Pvdh14, goede vraag! Vooralsnog gaan we deze gevraagde opties niet inbouwen. Wel geef ik je verzoek intern door!

Radio via de televisie, die dan aan moet blijven, @Pvdh14 ?

Die logica ontgaat me.

Als je het via een losse box of de nieuwe chromecast enzo gebruikt kun je daarop gewoon een radio app downloaden. Gratis. Er zijn er vele. Ik gebruik de apps RadioFM en MyTuner.

Verder worden de streams voor de smart-tv app via het '’gewone’’ internet versreid. Dat betekent dus als je 3 x naar dezelfde zender kijkt via de apps hij ook 3 x door kpn verzonden wordt.

De streams van de ontvangers gaan via een apart internet (VLAN 4). En worden dan slechts 1 x verspreid ongeacht hoeveel tv's er live op afgestemd zijn. Dat is ook de reden dat ook de 'gewone’ HD via de apps een LAGERE bitrate ( 6 Mb/s) dan die via de ontvanger (7,3 Mb/s).

Over HDglas ( 12 Mb/s) en straks HD+ ( 14 Mb/s) hebben we het qua totale benodigde bandbreedte maar niet als '’iedereen'’ dat via de app zou kunnen krijgen. Vooral de knooppunten moeten dan flink uitgebreid en dat kost €€€.

Voor de betere kwaliteit, zeker op tv's groter dan 32 inch, gewoon de ontvanger gebruiken. Heb je nu al mooier beeld mee.

@PeterG als ze de app op een android kastje uitbrengen, kunnen ze dezelfde app ook op een smart tv uit brengen met dezelfde functies lijkt mij. Dat scheelt een extra kastje bij de tv, want niet iedereen zit hier op te wachten en alle apps  zijn ook beschikbaar op de smart tv en hoef ik niet extra/dubbel via een kpn ontvanger te hebben.

 

En ik neem aan dat mijn smart tv ook op vlan 6 aangesloten kan worden/communiceren. 

@Pvdh14

TV+ via de KPN TV+ box is GEEN app. En maakt gebruik van hetzelfde platform (voor live kijken) als de andere boxen. En kan derhalve gebruik maken van de data besparende streamtechniek multicast.

Dat doet de app voor smart-tv niet. En maakt geen gebruik van de databesparende streamtechniek multicast. Maar van unicast; voor elke app een eigen stream dus.

Daarom is het onverstandig om de hogere streams ( resp die van 7,3 en HDglas / HD+) via de unicast techniek voor de smart-tv app te gaan leveren. Dan loopt het internet gewoon vast. Per adres is er wel genoeg ruimte maar het gaat om de hele route.

@PeterG ik begreep dat uitgesteld, terug kijken ook via unicast gaat via tv+ op dit moment. Dus wordt er al meer data verbruikt.

Als het op een android box werkend gemaakt is door kpn, dan zou dit ook op een android smart tv werkend gemaakt moeten kunnen worden door kpn. De techniek blijft het zelfde lijkt mij.
 

 

Eigenlijk is de app voor tv's te vergelijken met het steaming only abo van TV+, dus zonder de lineaire zenders. De nieuwe ontvanger heb je dan eigenlijk alleen nog maar nodig als je tv niet geschikt is voor de KPN app. Want in alle andere gevallen ontgaat mij het nut van de ontvanger bij steaming only. Als je toch al (uitsluitend) via de app kijkt kun je €6,50 besparen tov het klassieke iTV aanbod en zelfs € 9,00 tov TV+ met de lineaire zenders. De in dat geval meestal nutteloze ontvanger kun je dan in de doos laten zitten.

Ik heb al herhaaldelijk het verzoek aan kpn langs zien komen om een goedkoper abo zonder ontvangers: dat verzoek is met de goedkope variant van TV+ grotendeels ingewilligd. Nu nog helemaal zonder ontvanger en dan voor bv € 2,50. 

@PeterG ik begreep dat uitgesteld, terug kijken ook via unicast gaat via tv+ op dit moment.
 

@Pvdh14 . Uitgesteld kijken, kijken van af begin (en opnames) gaat via alle ontvangers al sowieso via unicast. Er wordt nog zo'n 70 % live gekeken. Vooral tijdens evenementen ( WK EK voetbal o.a.) is Multicast gewoon nodig. En om (live) de best mogelijke kwaliteit te bieden zonder dat het superveel data kost. Het is niet voor niks dat het dan toch vastloopt via de app en website. 

Live kan je spreken over vele Gigabites per seconde. maar via unicast zou live al gauw vele Terrabites per seconden kosten op het netwerk.

Zelf heb ik nu de DIW7022. Hiermee kan ik alles af met de kpn afstandsbediening. Dat ik dan de apps in de tv zelf niet gebruik vind ik niet zo bezwaarlijk.

Het is allemaal echt gecompliceerder dan het lijkt.

Reputatie 7

ik begreep dat uitgesteld, terug kijken ook via unicast gaat via tv+ op dit moment. Dus wordt er al meer data verbruikt.

Bedenk je wel dat uitgesteld kijken anno 2023 nog altijd een redelijk klein percentage van de totale kijktijd betreft.

Bron (PDF)

Als iedereen van die smart-TV app gebruik zou gaan maken en de smart-TV app zou de beschikking krijgen over de HD+ zenders dan explodeert de hoeveelheid data die door het TV platform verzonden moet worden. Ik verwacht dan ook niet dat de smart-TV app die HD+ zenders zal gaan krijgen. KPN houdt de beeldkwaliteit en functionaliteit van het online TV platform bewust lager dan die van het gewone TV platform. Overigens doet Ziggo hetzelfde in de overtreffende trap immers zij bieden via Ziggo GO zelfs zelfs geen 1080i maar enkel 720p.

Multicast zou dan toch ook via de app aangeboden (geprogrammeerd) moeten kunnen worden op een android smart tv?

Ik betwijfel of dat technisch kan…. ze moeten dan afspraken maken met alle fabrikanten van tv's en streaming apparaten. Dat is niet te doen. Het hoofdbesturingssysteem (Android-TV) moet het in AL die apparaten dan ondersteunen.

Ze moesten er de nieuwe ontvanger ook voor aanpassen. Dat heeft maanden geduurd tijdens de testperiode. Maar die nieuwe box heeft kpn volledig in eigen beheer. Met een eigen versie van Android-TV waarin dus voor TV+ multicast nu mogelijk is. Dit omdat TV+ geïntegreerd is in de Android-TV versie van kpn. De overige zijn echte apps en zijn dat niet. Daardoor is ie nu, nog geen maand na die mogelijkheid, in gebruik voor nieuwe klanten.

Ook de KPN iTV app in jouw tv maakt geen deel uit van het besturingssysteem. 

Mijns inziens zullen ze via die apps en de website nooit de kwaliteit kunnen leveren als via de eigen apparatuur.

De smart-tv app wordt ook geadverteerd als “voor de 2 de tv”.

Reputatie 4
Badge

Nog altijd geen update voor de gids in de app….. @kpn kunnen jullie info geven of jullie überhaupt nog iets aan het doen zijn om de app te verbeteren??? Ondersteuning lijkt ver te zoeken!

Reageer