Beantwoord

[Feedback] HD Glas-zenders op 1

  • 16 June 2019
  • 27 reacties
  • 1289 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
In 2017 is KPN begonnen met het gefaseerd uitrollen van het project "HD op 1: Altijd tv-kijken in de beste beeldkwaliteit" (forum, site). Inmiddels is (vrijwel) iedereen voorzien van deze update en daarmee lijkt het mij ook zaak om vooruit te gaan kijken naar hetgeen wat nog verbeterd kan worden, namelijk HD Glas-zenders op 1.

Wat zijn HD Glas-zenders?
Platweg gezegd zijn dit de reguliere televisie zenders die de klanten reeds ontvangen maar dan in een nog nét iets hogere kwaliteit, dit omdat de zogenaamde bitrate verschilt t.o.v. de reguliere HD zenders. Deze zenders zijn (indien beschikbaar op je adres) te zien op de volgende kanalen: 661 NPO 1, 662 NPO 2, 663 NPO 3 ,664 RTL 4, 665 RTL 5, 666 SBS 6, 667 RTL 7, 668 Net 5, 669 Veronica, 670 RTL 8

Wat is de feedback?
Nu het project "HD op 1: Altijd tv-kijken in de beste beeldkwaliteit" op zijn einde loopt lijkt het mij goed om te kijken naar de mogelijkheden van HD Glas-zenders op 1 voor de klanten waarbij deze zenders beschikbaar zijn. Hierbij zal KPN moeten kijken naar de belasting van het netwerk en ook hier kan weer nagedacht worden over een gefaseerde uitrol.

Mijn probleem is niet zo zeer dat het nog niet uitgerold is maar meer het feit dat KPN zo weinig communiceert over het brengen van deze feature naar de klant.

Zo is het nog altijd niet mogelijk om opnames via de iTV website en app in te plannen op de HD Glas-zenders en ook opnames terugkijken geeft problemen; zo laat de opnames pagina bijvoorbeeld al niet de zender zien waarop de HD Glas-opname is opgenomen. Ook het bekijken van deze opnames buiten de tv-ontvanger om geeft problemen.

Oplossing
Graag hoor ik van KPN wat de huidige status is van deze functionaliteit en of we deze op termijn nog kunnen verwachten.

Discussieer hieronder mee en laat jouw mening horen.
icon

Beste antwoord door Paul van KPN 17 June 2019, 12:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7

Ook ik hoop dat er eindelijk eens wat beweging gaat komen in HD-"Glas" op 1.
KPN belooft op haar site dat dat zal komen...
 

c9a3297c-5137-4f66-bd48-db120a59af76.png

...maar de grote vraag is ... wanneer?!

 

En voor mij misschien nog wel belangrijker, wanneer kunnen we eindelijk de SD of HD variant een HD-"Glas" opnames terugkijken via de iTV app?

Reputatie 7
Badge +9
Goedemiddag Rop Coenen er is al zo veel over gezegd afgelopen tijd HD glas op 1. Ikzelf denk dat het zeker het niet zo gouw komt.ze Doen daar zeer geheimzinnig .over steeds we weten nog van niets over HD glas op1 u kunt toch naar de 661 tot 669 en 670 .ik zou het ook graag willen met mijn nieuwe Sony tv die hoge piksels aan kan de tv is nu 2 weken oud nieuw uit de doos. Ikzelf kan wel over stappen naar 4k Maar ik wacht nog af. dus kijken vanaf 661.afwachten maar😀😉👍
Ik ben al tevreden als alle kanalen HD worden zeker die in het Pluspakket.
Ik kan wel verder uitwijden dat KPN onder de Telfort vlag hier een perfect TV platform voor had dat heeft geen nut.
Badge
Wordt tijd dat ze omgezet worden. Verwacht alleen dat we nog heel lang kunnen wachten.
Reputatie 7
Badge +25
Dit onderwerp is inderdaad de laatste tijd al vaker voorbij gekomen... Ik geef graag goed nieuws, maar op dit moment heb ik dat gewoonweg nog niet.

Het is dus helaas: "er is geen planning bekend wanneer "HDglas-op-1" zal plaatsvinden. Zodra het zover is zullen we dat hier natuurlijk op het forum bekendmaken"
Reputatie 2
Badge

In 2018 hebben jullie iedereen op “HD op 1” gezet. We gaan inmiddels bijna 2019 uit.
Nog altijd geen update omtrent “HD Glas op 1”? Wellicht in 2020?
 

Reputatie 7
Badge +25

In 2018 hebben jullie iedereen op “HD op 1” gezet. We gaan inmiddels bijna 2019 uit.
Nog altijd geen update omtrent “HD Glas op 1”? Wellicht in 2020?
 

Ik heb nog altijd geen update hierover. Mocht ik dat wel hebben dan zal ik het hier op het forum van de daken schreeuwen (bij wijze van).

Reputatie 7

Ik heb nog altijd geen update hierover. Mocht ik dat wel hebben dan zal ik het hier op het forum van de daken schreeuwen (bij wijze van).

Ho ho ho, HD-"Glas"-op-1 komt zo. (bij wijze van)

 

XS4ALL heeft dit al sinds 2016 ofzo ingevoerd, wij waren zogezegd de profkonijnen hiervoor (iets van 220.000 leden zogezegd) pas 2 jaar later is KPN zelf op het idee gekomen om dit ook maar uit te gaan rollen.

Alleen, XS4ALL gebruikt UNIX als basis besturings systeem en KPN een zelfopgezet Windows systeem (nee geen Windows 10 systeem) welke op een totaal andere basis werkt en tja, dan krijg je conversie fouten zoals jullie nu beleven.

 

Dat dit na 4 jaar nog steeds niet is opgelost geeft ook aan dat de gehele intregatie van XS4ALL in KPN totaal zal mislukken - sterker nog Freedom zal hopelijk KPN Internet overnemen op den duur,

Heb je de kwartaalcijfers van 4e kwartaal 2019 vernomen, over de hele linie een verlies van 15% alleen al.

Geen wonder dat er sprake is van een dalende koers op de beurs van hun en men tracht mensen te paaien door iets van 2,5 miljard aandelen uit te brengen met een offivciele beeurswaarde van 24 eurocent, die de beurs opgaan als verkoopprijs van €1,04 - alleen idioten trappen daarin - of diegenen die KPN internet devisie kan/wil overnemen kennelijk.

 

Ronald

Reputatie 7

XS4ALL heeft dit al sinds 2016 ofzo ingevoerd, wij waren zogezegd de profkonijnen hiervoor (iets van 220.000 leden zogezegd) pas 2 jaar later is KPN zelf op het idee gekomen om dit ook maar uit te gaan rollen.

Volgens mij heeft XS4ALL precies dezelfde status als KPN t.a.v. HD-"Glas" op 1.

Dat is ook wel logisch want XS4ALL en KPN maken al sinds jaar en dag gebruik van precies hetzelfde platform.

Reputatie 2
Badge

Het is inmiddels 2021, bijna 4 jaar verder sinds de KPN post met daarin de aankondiging van 'HD op 1’.

Is er nog altijd geen nieuws te melden omtrent de glas-zenders op 1?

Reputatie 7
Badge +25

Is er nog altijd geen nieuws te melden omtrent de glas-zenders op 1?

Nee, er is nog altijd niks te melden op dat gebied.

Reputatie 4
Badge +3

KPN: voorlopig geen uitbreiding HD Glas-aanbod en ‘HD Glas op 1’

Reputatie 7

Dat artikel laat overduidelijk zien dat gebruiksgemak een term is die bij KPN ver te zoeken is.

Wat een onzinnige oplossing (aparte zenderlijst) die door die woordvoerder van KPN aangedragen wordt. Over extra handelingen (gebruiksgemak) gesproken. :confounded:

Echt ongelooflijk en te zot voor woorden.

Reputatie 5

En dit slaat alles in dat zelfde stuk:

Het is voor klanten natuurlijk wel mogelijk om zelf de zendervolgorde aan te passen in het menu. Als je over de juiste bandbreedte beschikt dan krijg je deze zenders meteen te zien in plaats van de kanalen in de reguliere uitzendkwaliteit", doelend op het maken van een eigen zenderlijst via het menu van de bruikleendecoder

 

Je vraagt je af of zo iemand wel op aarde leeft!

 

Sorry, maar die discussie loopt nu al jaren en als dan zo'n antwoord komt….

Reputatie 3
Badge

Maar dan heb je wel een prachtige lijst van 10 zenders :rage:

't Zou mij niets verbazen dat er in de burelen van KPN een flinke ruzie is tussen de voorstanders van HD-Glas-op-1 enerzijds en de voorstanders van het uitbreiden van het 4k-aanbod anderzijds (“waarom nog HD Glas als we beter direct naar 4k kunnen omschakelen"). Resultaat: patstelling, er gebeurt … niets :thinking::kissing_smiling_eyes:

Reputatie 7

Er is nauwelijks lineair 4K aanbod te vinden dus wat dat betreft zou de keuze helder moeten zijn. Sterker nog, er zou zelfs helemaal geen keuze gemaakt moeten worden.

Persoonlijk vind ik dat als je iets belooft en dat heeft KPN drie jaar terug gedaan, dan kom je die belofte ook na.

Het is blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen dat door het ontbreken van HD-"Glas" op 1 de glasvezelabonnee ook verstoten is van de functionaliteit om opnames van die zenders via de iTV app of website terug te kijken. Ik vind het zo verschrikkelijk slecht van KPN dat ze hier niets aan doen. Het zou mijns inziens een enorme pré zijn in het gevecht met Ziggo vooral nu er steeds meer glasvezel in Ziggo gebieden uitgerold wordt.

Ik kan me ondertussen behoorlijk kwaad maken om het issue HD-"Glas" op 1.

En als HD-"Glas" op 1 dan echt zo moelijk is (wat ik me niet kan voorstellen), zorg er dan in ieder geval voor dat opnames van die zenders (ik noem met opzet zenders, niet kanalen) via de iTV app teruggekeken kunnen worden.

Reputatie 4
Badge +3

Nu ik KPN iTV afneem moet ik zeggen dat het inderdaad erg tegenvalt. Op de EdgeRouter kan ik realtime kijken met welke bandbreedte de kanalen worden doorgegeven. Ik kan ook vergelijken met Ziggo's DVB-C en het valt op dat zelfs de HD glas zenders met 12,1 Mbps er slechter uitzien dan bij Ziggo als het gaat om de zenders van NPO, RTL en SBS. Het nadeel van Ziggo is en blijft dat het aantal HD kanalen vele malen lager is dan bij KPN, maar KPN de HD kanalen gemiddeld met een lagere bandbreedte doorgeeft. Ziggo gebruikt gemiddeld 9 Mbps met uitschieters naar 14 Mbps.

 

Maar ik vraag me af in hoeverre KPN nu technisch beperkt wordt als het gaat om glasvezel en xDSL klanten, want kunnen er voor KPN glasvezelklanten nu meer zenders in hogere bandbreedte worden doorgegeven?

Reputatie 7

Ik kan ook vergelijken met Ziggo's DVB-C en het valt op dat zelfs de HD glas zenders met 12,1 Mbps er slechter uitzien dan bij Ziggo als het gaat om de zenders van NPO, RTL en SBS.

Daar heb ik ook hele andere meningen over gehoord.

 

Maar ik vraag me af in hoeverre KPN nu technisch beperkt wordt als het gaat om glasvezel en xDSL klanten, want kunnen er voor KPN glasvezelklanten nu meer zenders in hogere bandbreedte worden doorgegeven?

Als KPN zou willen dan zou ze alle HD zenders in HD-"Glas" kwaliteit aan kunnen bieden.

Technisch is daar geen beperking echter KPN heeft er voor gekozen om dit alleen voor de Nederlandse zenders te doen.

Persoonlijk zie ik nog liever dat KPN 1080p50 streams gaat aanbieden I.p.v. de huidige 1080i streams.

Reputatie 4
Badge +3

Ik kan ook vergelijken met Ziggo's DVB-C en het valt op dat zelfs de HD glas zenders met 12,1 Mbps er slechter uitzien dan bij Ziggo als het gaat om de zenders van NPO, RTL en SBS.

Daar heb ik ook hele andere meningen over gehoord.

 

Maar ik vraag me af in hoeverre KPN nu technisch beperkt wordt als het gaat om glasvezel en xDSL klanten, want kunnen er voor KPN glasvezelklanten nu meer zenders in hogere bandbreedte worden doorgegeven?

Als KPN zou willen dan zou ze alle HD zenders in HD-"Glas" kwaliteit aan kunnen bieden.

Technisch is daar geen beperking echter KPN heeft er voor gekozen om dit alleen voor de Nederlandse zenders te doen.

Persoonlijk zie ik nog liever dat KPN 1080p50 streams gaat aanbieden I.p.v. de huidige 1080i streams.

1080p50 streams dat biedt geen enkele distributeur aan in Nederland, dus ik verwacht niet dat KPN hieraan gaat beginnen. Om de bandbreedte al omhoog te laten zetten is kennelijk al teveel gevraagd voor KPN.

Reputatie 7

1080p50 streams dat biedt geen enkele distributeur aan in Nederland, dus ik verwacht niet dat KPN hieraan gaat beginnen.

Behalve KPN via Digitenne.

Pas als HEVC (h.265) de standaard is op de TV ontvangers zal 1080p50 opportuun kunnen worden. Dit is op alle DVB-T2 ontvangers (Digitenne) het geval. Ook de 4K TV ontvangers ondersteunen HEVC maar het percentage abonnees met zo'n 4K TV ontvanger is nog laag.

Reputatie 4
Badge +3

1080p50 streams dat biedt geen enkele distributeur aan in Nederland, dus ik verwacht niet dat KPN hieraan gaat beginnen.

Behalve KPN via Digitenne.

Pas als HEVC (h.265) de standaard is op de TV ontvangers zal 1080p50 opportuun kunnen worden. Dit is op alle DVB-T2 ontvangers (Digitenne) het geval. Ook de 4K TV ontvangers ondersteunen HEVC maar het percentage abonnees met zo'n 4K TV ontvanger is nog laag.

Het aandeel TV ontvangers met 4K blijft ook laag, omdat KPN de rem heeft gezet op de uitgifte i.v.m. het chiptekort. Ik kreeg zelfs al van ze te horen dat ik helemaal geen 4K meer kon afsluiten, pas na de 2e support medewerker kon het “ineens” wel…..

Reputatie 7

Het aandeel TV ontvangers met 4K blijft ook laag, omdat KPN de rem heeft gezet op de uitgifte i.v.m. het chiptekort.

Ik denk dat KPN, net als vele andere bedrijven, liever had gezien dat er geen chiptekort zou zijn. Als je je bedenkt dat zelfs het autofabrieken platgelegd moeten worden vanwege het ontbreken van essentiële chips voor de auto's dan zie je dat dit een probleem is dat KPN ver overstijgd en waar KPN net zo goed slachtoffer is.

Reputatie 4
Badge +3

Het aandeel TV ontvangers met 4K blijft ook laag, omdat KPN de rem heeft gezet op de uitgifte i.v.m. het chiptekort.

Ik denk dat KPN, net als vele andere bedrijven, liever had gezien dat er geen chiptekort zou zijn. Als je je bedenkt dat zelfs het autofabrieken platgelegd moeten worden vanwege het ontbreken van essentiële chips voor de auto's dan zie je dat dit een probleem is dat KPN ver overstijgd en waar KPN net zo goed slachtoffer is.

Ja, ik denk dat men liever ook geen Corona crisis had gewild….. maar helaas hebben we dat niet in de hand….

Tekorten ontstaan door deze pandemie op alle vlakken en het klopt dat leveranciers hier het slachtoffer van zijn. Om op 4K terug te komen: op dit moment is het aanbod van 4K content te mager, dus het lijkt mij nog niet interessant genoeg om het breed in de markt te zetten.