Beantwoord

Foutcode bij terugkijken: stb-zap-03/3-hal layer

  • 20 December 2021
  • 23 reacties
  • 585 keer bekeken

Reputatie 2

Dag 

Sinds een paar weken krijg ik stb-zap-03/3-hal layer.

Fout bij het terug kijken . Dit is nu ( 19:00 / 20 dec) momenteel bij. Alle zenders het geval.

Soms gaat het weer een paar dagen goed .en later komt deze foutcode dan  weer terug.

Alles is bekabeld aangesloten rechtstreeks op de V10 modem. Geen rand apparatuur ertussen.

Interactieve kastje  is laatst al vervangen voor de recentere Arris.de oude had dit probleem ook al sinds enige tijd.

Software up tot date .

Gereset / software ook al eens opnieuw geïnstalleerd. 

Modem al eens gereset.

Juiste kabels .

Geen storing in de buurt.

Maar het blijft onvoorspelbaar terugkomen.

Oplossing heb ik nergens gezien bij meerdere topics hierover.

 

Gr 

Harry


 

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door Pinkelmans 3 January 2022, 19:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7

Dat is een raar probleem inderdaad @Pinkelmans, het is er niet altijd maar als het er is is het dus ook overal. Deze foutcode is vrij algemeen, het geeft aan dat er iets mis gaat bij het afspelen. Zit er een overeenkomst in de opnames of het moment dat je ze probeert af te spelen? Zijn ze bijvoorbeeld allemaal rond een bepaald tijdstip gemaakt? Je hebt 1 tv-ontvanger bij jouw abonnement zo te zien, en deze is al vervangen. Zou je de tv-ontvanger eens opnieuw aan kunnen melden met het abonnementsnummer en de pincode, en kijken hoe het terugkijken daarna gaat?

Reputatie 2

 

@Jasper 

Deze optie inmiddels opnieuw gedaan. Maar helaas geen effect. Het terugkijken werkt nog steeds niet op alle zenders, ongeacht tijdstip, programma of dag .

Het probleem doet zich ten aller tijde voor. Smorgens , smiddags of avond.

Het probleem deed zich ook voor bij mijn oude tv ontvanger , weet even niet welke dat was.

 

 

 

Reputatie 7

Er zit geen rode lijn in wanneer het optreedt dus, dat maakt het uitdagender. Het signaal komt wel goed aan op de tv-ontvanger en er lijkt weinig verlies te zijn maar toch gaat het ergens mis. Ik zie dat je glasvezel hebt, heb je het glasvezelkastje ook eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad @Pinkelmans? Het kan zijn dat het op dat punt misgaat en dat we dat hiermee kunnen verbeteren.

Reputatie 2

@Jasper 

Ik heb ondertussen de glasvezel stroomloos gemaakt, evenals de tv ontvanger en modum.

Maar helaas ook geen effect..

vanmorgen 25 dec. 06:15 spike tattoo disaster  kon ik niet terugkijken , alsmede alle andere kanalen.

nu 25 dec. 10:53 kan ik ineens wel weer alles terugkijken .

Pauzeren van live programma werkt wel. Evenals terugspoelen werkt.

Ik hou even in de gaten wanneer het nu weer niet lukt.

Gr

harry

 

Reputatie 2

@Jasper 

Helaas vandaag 26 dec. 09:50 

Wederom alle kanalen niet mogelijk om terug te kijken.

Pauze knop werkt dan wel bij alle live programma.

Maar bij play krijg ik de melding : pauzeren mislukt. (-03) 

Reputatie 7

Dank je voor het proberen en de voorbeelden van wanneer dit zich voordeed @Pinkelmans! Ik heb er met een collega van een andere afdeling naar gekeken en we hebben een melding aangemaakt en doorgezet naar de specialisten, zodat zij mee kunnen kijken. Zodra ik er een update over heb zal ik die hier met je delen. Het kan ook zijn dat zij eerst contact met jou opnemen, als dat gebeurt zal je het natuurlijk ook merken :wink:

Reputatie 2

@Jasper 

Bedankt voor het meedenken. Ik moet zeggen de service wat betreft problemen.worden altijd serieus genomen door KPN.datvwaardeer ik zeer.

Dat is bij andere providers wel minder 😉

Momenteel is terugkijken nog steeds niet mogelijk. Ter info

 

Reputatie 7

Dat je die foutmelding krijgt is duidelijk, dus daar moeten we iets mee doen. Daar kunnen we je niet mee laten zitten. Het lastige van deze foutmelding is altijd dat het moeilijk is om de oorzaak te vinden, bij de specialisten is dat in goede handen. Ik zie dat ze gisteravond ook al contact met je hebben opgenomen om de situatie met je te bespreken, ik ga er vanuit dat de vervolgstappen de foutmelding gaan verhelpen!

Reputatie 2

Ondertussen zijn ze bezig geweest achter de schermen. Wat ze gedaan hebben weet ik niet.

Moet ze nog even terug bellen .😁

Maar het werkt weer 👍.

Reputatie 7

Dat kinkt goed @Pinkelmans! Ik had de melding gisteren nog bekeken, toen zag ik inderdaad dat ze iets gedaan hadden en in afwachting waren van je bevindingen. Wat ze precies hebben gedaan is voor mij niet te zien, maar als het werkt is dat het belangrijkste natuurlijk! Als je het hen laat weten zullen zij de melding daarna ook kunnen afsluiten.

Reputatie 2

@Jasper

Helaas het was voor korte duur.

Inmiddels is terugkijken weer niet mogelijk op alle zenders.

Er is trouwens iets opgevallen, wat misschien er mee te maken heeft.

Bij het doorbladeren van de kanalen op de tv gids, bleef de gids bevriezen op kanaal 1441 ( Salland tv).

Het duurde een tijdje dat ik weer verder kon zoeken door de kanalen heen.

Ik koos toen kanaal 1441 Salland tv, en wat bleek deze kanaal komt niet te voorschijn, zwart beeld en de tv ontvanger gaf geen kanaal 1441 aan. Maar zwart beeld.

Ik meende dat ik één keer een foutmelding kreeg,en verdween de verbinding met de modem .STB-NMC-400 dit gebeurde op kanaal 1441 Salland tv.

Ik denk dus dat dit verband heeft met de hal layer error.??

 

Reputatie 7

Als het met een specifieke zender te maken heeft zou je verwachten dat de foutmelding alleen daarbij komt, maar de HAL foutmelding komt bij het terugkijken bij alle zenders toch? Is er iets veranderd (bijvoorbeeld in hoe de ontvanger is aangesloten) waarna de melding terugkwam, of is het van het ene op het andere moment weer naar voren gekomen?

Reputatie 2

@Jasper het is op het ene moment op het andere terug gekomen.de hal layer is bij alle zenders zoals eerder.

 

De probleem met kanaal 1441 ( wat constant is) zou apart kunnen zijn . Maar ik dacht misschien dat het er mee te maken kon hebben.net als bij een auto is er ergens storing dan werkt iets anders ook niet .

Vraag is het mogelijk , als ik de tv ontvanger opnieuw installeer , de nieuwste software tijdelijk uit te stellen . Na het installeren krijg ik de melding dat er een nieuwe software geïnstalleerd kan worden . Deze kan je direct installeren of kiezen voor uitstellen . Maar ik weet niet hoelang deze wordt uitgesteld. Dan kan ik kijken of bij de oude software het zelfde probleem zich voordoet. 

Mocht na het installeren van de nieuwe software het probleem zich dan wel weer voor doen , zou er dus een bug in de software zitten lijkt mij.

 

 

Reputatie 7

Bij het opnieuw installeren van de tv-ontvanger hebben we geen invloed op de versie die wordt geïnstalleerd. De ontvanger zoekt op dat moment zelf naar de nieuwste versie en als er een nieuwere versie is wordt deze automatisch geïnstalleerd. Heb je die Frisse start al wel kunnen doen? In de melding die we eerder naar de specialisten hadden aangemaakt lees ik ook dat zij dat nog met je hadden besproken nadat je hier had aangegeven dat het was verholpen.

Reputatie 2

De her installatie had ik gedaan na telefonisch contact. Hierna werkte het .

Na een paar dagen was het helaas weer mis.daarbij viel mij de kanaal 1441 op die niet werkt.

 

Afgelopen zondag 23 jan. Werkte alles wel weer , geen foutmelding . Gisteren 24 Januarie werkte het helaas weer niet, tot heden 25 januari.

 

Reputatie 7

Er is niet echt een rode lijn in te vinden dus, waardoor het wel of niet werkt. Ik heb er een nieuwe melding naar de specialisten voor laten aanmaken, zodat zij dit nogmaals goed kunnen nakijken! Zij zullen daar weer contact met jou over opnemen.

Reputatie 2

@Jasper 

Hopelijk blijft het nu goed gaan. ( Denk zelf van wel)

Modem is omgewisseld, hal layer tot nu toe niet meer teruggekomen.

Tevens is mijn andere probleempje met kanaal 1441 ook opgelost.

En mijn wifi is wat sneller lijkt het ..?????

👍👍👍

 

Reputatie 7

Dat klinkt goed inderdaad! Ik had niet verwacht dat het modem vervangen de oplossing zou zijn, maar jouw ervaringen geven aan van wel, daar ben ik blij om :smile: Het nieuwe modem heeft met de Wifi meer effect gehad ook nog dus, wat wil je nog meer :slight_smile:

Oplossing gevonden!

Om er achter te komen wat de oorzaak was heb ik samen met- en op aanraden van KPN een heleboel probeersels gedaan, zoals Experia-box herstarten, Experia-box in fabrieksstand zetten, TV-kastjes (ik heb er 4) herstarten, TV-kastjes in de fabrieksstand zetten, 1 van de TV-kastjes rechtstreeks via een kabel op de ExperiaBox aansluiten, (zit normaal bij mij via een eigen router), alle apparatuur verwijderen van de experia-box behalve 1 rechtstreeks aangesloten TV-kastje: niets hielp, en ik ben hiermee 3 avonden bezig geweest

Groot was mijn verbazing toen ik op ‘n vroege ochtend de TV aanzette en alle opname-afspeelfuncties en pauzeren van uitzendingen ineens weer werkten!

Direct KPN gebeld en gevraagd wat er de afgelopen nacht gebeurd was. Er bleek automatisch nieuwe software op de ExperiaBox V12 gezet te zijn: ik had nu versie 5.1.6 volgens de KPN’er gekregen, een zeer recente versie (dd 3 feb 2022).  En nu werkte alles weer, ook de TV-kastjes die via mijn eigen routers aangesloten zijn.

 

Naderhand heb ik op de Experia-box nog gekeken of ik daar ergens de vermelding van de software-versie 5.1.6 kon vinden, maar dat lukte niet. De KPN’er had daar een tooltje voor, zo vertelde hij me eerder. De instellingen die ik zelf van mijn ExperiaBox V12 kan zien zijn nu in ieder geval als volgt:

Hardware Version: 1.0

Software Version: 5GEJ10000516

Gui Version: 5.48.6

Datapump Version: A2pv6L046x.d27k1

Primairy DNS: 195.121.1.34 (ingebakken)

Secondary DNS: 192.121.1.66 (ingebakken)

 

Ik hoop dat er iemand met dit relaas geholpen kan worden. Kort samengevat lag het probleem dus aan de software-versie van de ExperiaBox V12.

 

 

 

 

Ik krijg ook de melding foutcode "stb-zap-03 / 3 - hal layer" als ik opgenomen programma's wil afspelen of als ik programma's wil terug kijken.

Ik heb tussen de experiabox v10a en de tv ontvanger een TP-Link router om o.a. ook het wifi signaal te verbeteren.

Het kan toch niet zo zijn dat een fatsoenlijke router niet in het netwerk kan zitten? 

Hoi Yrreb,

Je hebt gelijk, uiteraard kun je je tv-kastjes aansluiten op je eigen routers, ikzelf heb 5 routers in m’n huis staan, toevallig ook TP-link’s; op 3 er van zit ‘n tv-kastje die allemaal prima werken, ook het pauzeren van tv-uitzendingen of terugkijken van opnames.

Zoals reeds geschreven: het probleem zit bij KPN zelf, hoogstwaarschijnlijk in de software of firmware van de Experiabox.

Helaas is het moeilijk om de KPN-servicedesk daarvan te overtuigen; deze lieve en goedwillende mensen hebben hun instructies om je eerst allerlei dingen te laten proberen voordat ze het echte probleem mogen aanpakken: een nieuwe Experia-box of een software-update daarvan. En het is natuurlijk ook onredelijk om te verwachten dat zij allerlei afwijkende apparatuur kunnen servicen die de mensen op de experiabox aansluiten, want er wordt wat afgerommeld hoor!
tip: bel de helpdesk overdag of zo vroeg mogelijk op de avond en laat alle experimenten die ze je laten doen over je heen komen; ze zullen dit specifieke probleem niet oplossen, maar als alle experimenten afgerond zijn krijg je een èchte specialist aan de lijn (tot 19:00u) die jou wèl een nieuwe experiabox mag sturen.  Daarna zal dit stb-zap-03 probleem opgelost zijn.

Hallo JeeBee18,

 

Bedankt voor je reactie. Zoals je het beschrijft is inmiddels ook mijn ervaring (met de servicedesk).

Inmiddels de oplossing gevonden (google is je beste vriend). De lan poorten van mijn TP-Link kan je instellen. Ik heb IPTV aangezet en dan de poort richting het TV-kastje op IPTV gezet. Nu kan ik wel programma's terugkijken en opgenomen programma's afspelen. Zoals het hoort.

Misschien dat een ander hier ook wat aan heeft.

Da’s een goeie Yrreb, uiteraard moeten je eigen routers op IPTV ingesteld staan. Maar in mijn geval was dat al zo, en sterker nog: 1 van mijn 4 tv-kastjes zat rechtstreeks op de Experiabox en had dezelfde foutmelding [stb-zap-03 / 3 - hal layer] als de andere 3 tv-kastjes. Van het ene moment op het andere hadden dus alle 4 tv-kastjes dezelfde foutmelding, terwijl ze wekenlang goed gewerkt hadden. En wat was er gebeurd? Vanwege een andere foutmelding had ik de experia-box in de fabrieksstand moeten zetten en herstarten. Vanaf dát moment was die andere fout wel opgelost, maar kreeg ik de beruchte [stb-zap melding op alle tv-kastjes. Logisch dus dat het lag aan “iets met de Experiabox” of “iets bij KPN zelf”. Bij mij thuis was immers niets veranderd.

Na uiteindelijk een software-update van KPN op de experiabox was het probleem opgelost.

Thanx voor jouw IPTV-tip!