Beantwoord

Foutcode stb-nmc-400 op de tv-ontvanger

  • 21 March 2021
  • 39 reacties
  • 32591 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Hier monteur gehad vandaag en modem verplaatst

Momenteel geen foutcode dus afwachten wat het gaat doen

"…..modem verplaatst...”

Zal weinig/niets uitmaken als je e.e.a. bekabeld hebt.

Ook nieuwe kabel getrokken tot nu toe werkt alles

Reputatie 7
Badge +30

Ben jij op dit topic gekomen, omdat je ook tegen deze foutcode aanloopt, lees dan dit bericht eens door.

 

De foutcode STB-NMC-400 omvat verschillende mogelijke problemen. Er kunnen verschillende factoren meespelen en het is daarom lastig om meteen te zeggen waar het aan ligt. Heb je op onze website al eens het stappenplan bij verbinding met zender verbroken doorgelopen? Heb je dus al eens: 

  • de ontvanger herstart (minimaal 30 seconden het stroom eraf)
  • alles behalve de ontvanger losgekoppeld van het modem
  • eventuele draadloze verbindingsset er tussenuit gehaald
  • het modem herstart
  • de ontvanger nog eens herstart (minimaal 30 seconden het stroom eraf)

Als dit niet heeft geholpen, adviseer ik je om een eigen topic aan te maken.  Kan je daarin uitleggen hoe jouw netwerk in elkaar zit? Welke Experia Box heb je en heb je ook wifi versterkers? Is de ontvanger draadloos of bekabeld aangesloten en wat heb je al getest? De community denkt graag met je mee. 

Sinds vanmiddag ook ineens de beruchte code-400, op alle 3 de ontvangers. 
Mijn setup vanaf Xperia v12:

Xperia > TPlink gb switch 1 > 4K ontvanger beneden

Xperia > TPlink gb switch 2 > HD ontvanger boven

Xperia > TPlink gb switch 3 > HD ontvanger zolder

alle 3 de switches en ontvangers werkten al jaren probleemloos, nu ineens niet meer. Zelfde code op alle drie. Reset/powercycles/vervangen maakt niet uit. Heb een nieuwe TPLink switch gepakt uit magazijn, maakt niets uit. Kabels uit de switch en doorlussen met koppelblokje werkt wel, dan hebben we weer beeld. Switch ertussen en het is gedaan, op zwart meteen. Maakt niet uit welke switch (van 4) of welke stb (van 3)

gemeenschappelijke denominator: de Xperiabox.

Zeer behulpzame kpn medewerker aan de lijn gehad, van alles samen nog geprobeerd, helaas. Ticket is aangemaakt, nu maar afwachten!

 

Hints, iemand?

p.s.: bij mijn zoon, straat verderop, zelfde setup, werkt prima nog steeds, en bij buurman ook…

 

Reputatie 7
Badge +24

Welk type switch gebruikt u precies @iRob ?

TL-SG108 van TP-Link en TL-SG105

Badge +19

Die ondersteunen vrijwel zeker geen igmp snooping en dat moet echt. https://forum.kpn.com/kpncyclopedie-105/igmp-snooping-wat-is-het-en-waarom-is-het-belangrijk-456968

@Joep1965 : gesteld dat jouw aanname juist is:

  • Kun je me dan uitleggen waarom het jaren heeft gewerkt en sinds vanmiddag ineens niet meer?
  • Idem bij mijn zoon, identieke setup, werkt nog steeds, op de kop af 2 jaar nu?
  • Idem bij buurman, werkt al ruim een jaar?
  • Idem bij zoon buurman straat verderop, werkt half jaar nu?

Op 4 adressen identieke switches van TP-Link, de 5 of 8 poorts gb variant of gemengd, allemaal bij dezelfde leverancier gehaald.

alleen mijn setup stopt ermee en weigert dienst sinds vanmiddag, terwijl alles statisch weggewerkt is en er helemaal niets is gewijzigd. 
Voorzover ik kan overzien dan, ik weet niet of KPN iets heeft doorgevoerd ergens in de stb’s/modems of backbone. Dat laatste of een defect is het enige wat ik kan bedenken?

p.s.: ook met alleen de uplink naar xperiabox en down  naar stb, alle andere kabels eraf, blijft het probleem zich voordoen. 

Reputatie 7

Die TP-Links hebben geen E op het einde van de type aanduiding en dat betekent dat ze geen IGMP snooping ondersteunen. Zodra er dan een apparaat op aangesloten is waarvan de snelheid van de netwerkadapter op 10Mbps gezet is (computer in stand-by) kan je wachten op de haperingen en STB-NMC-400 meldingen.

Zie ook

 

@wjb 

ik had geen haperingen, ging van 4K en HD naar full-stop.

IGMP wel of niet ondersteund zou niets moeten uitmaken als de stb als enige client op de switch zit, maar ook dan werkt het niet meer, uitvoerig getest vanavond. 
Zoals gezegd: het werkte jaren prima, en nog steeds bij anderen (zie mijn vorige reactie) masr ineens niet meer. Daarvan kan ik IGMP snooping niet de schuld geven lijkt me.

Reputatie 7

Als de STB het enig aangesloten apparaat is dan kan het ontbreken van IGMP snooping niet de oorzaak van het probleem zijn. Zijn er, naast een STB ook nog andere apparaten aangesloten dan is het, om problemen te voorkomen, zeer sterk aan te raden en eigenlijk zo goed als een vereiste, om een switch te gebruiken die IGMP snooping ondersteunt.

All,

@wjb 

@Joep1965 

@Nick83

omdat de nadruk bleef liggen op igmp bleef ik malen over errors en storm en pc op standby en bedacht ik me opeens dat de kast die ik op vanmiddag op zolder verschoven heb, wel kabels erachter en erin heeft. Net alles nog eens van de muur getrokken (sorry buurman) en zag 1 kabel strak als een gitaarsnaar in de pc steken, stekker lekker scheef in de poort gewrongen. Kabel eruit en probleem is voorbij! Lijkt erop dat het sluiting of iig veel crc errors heeft veroorzaakt die het netwerk genoeg heeft belast om problemen te veroorzaken. 
zal ticket laten sluiten als dit zo weer blijft werken. 
 

weer wat geleerd, allemaal hartelijk dank voor het meedenken!

lessons learned: voorzichtig met kasten verschuiven; en de volgende switch(es) moeten igmp snooping ondersteunen!

 

groetjes en prettig weekend nog!

Deze foutcode komt ook voor als het aantal mbit te laag is voor de opbouw van HD tv. Je kan dus proberen om via het KPN menu, instellingen, beeldscherm, de instelling HD standaard te veranderen naar SD. Als dit wel werkt, zit het probleem dus hoogstwaarschijnlijk in de snelheid van de verbinding. Deze is bij KPN alles in 1 instap een stuk lager dan bij alles in 1 standaard.