Foutmelding: geen ruimte meer om opnames te maken (avs-500-5007)

  • 26 January 2022
  • 10 reacties
  • 115 keer bekeken

geen ruimte meer om opnames te maken (avs-500-5007)

Op zich een duidelijke foutmelding, maar:

  • 18 september 2020 is er een grote wijziging geweest in Interactieve TV  waarbij een derde van onze opnames was verdwenen, als gevolg van een “verbeterde” berekening van de gebruikte opslagcapaciteit ofwel de maximale 200 uur;
  • het percentage vrije ruimte stond toen op 2%;
  • met een paar dagen het percentage vrije ruimte gezakt naar 0%;
  • ondanks die 0% konden we nog steeds opnames inplannen en die werden ook gemaakt;
  • en toen werd het 19 januari 2022 en werd er weer software update uitgerold;
  • na een paar dagen ontdekten wij dat sinds die 19de er geen opnames meer gemaakt werden;
  • en inderdaad, een druk op de REC-toets geeft bovenstaande foutmelding.

Blijkbaar weer een “verbeterde” berekening van de gebruikte opslagcapaciteit.

Je vraagt je af wat die com in kpn.com betekent? Vast niet communicatie. En nu we het toch over communicatie hebben:

  • je krijgt allerlei e-mails die verder niet zo belangrijk en hoogstens leuk zijn, maar over iets essentieels als een aanscherping van de beschikbare opslagcapaciteit wordt je niet geïnformeerd;
  • het zou fijn als je wat extra capaciteit zou kunnen bijhuren;
  • maak van het percentage vrije ruimte een concrete waarde uitgedruk in het aantal uren dat je nog kan opnemen (stel je voor dat je navigatiesysteem meldt dat je nog 54% van de af te leggen afstand heb te gaan);
  • de tellers rechtsboven de lijst van opnames zijn eveneens nietszeggend, want wat je ziet zijn het aantal regels in de lijst.

Maar ja, bovenstaande heb ik in september 2020 ook aangekaart. Er is niets verbeterd. Jammer.



Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Inmiddels heel veel opnames verwijderd, maar nog steeds geen ruimte genoeg. Wij zijn zo blij met dit soort verrassingen! Misschien toch maar weer overstappen naar Ziggo?

Badge +19

Welk type ontvanger heb je en heb je al een frisse start gedaan van de ontvanger?

Reputatie 7
Badge +20

@RthrMk

Maar 200 uur is toch ruim voldoende?

Als je de opname gezien hebt, wis je de opname toch? 

Hij blijft maar 1 jaar staan.

200 uur is iets meer dan 8 dagen onafgebroken kijken. 

 

1% is 2 uur. 

 

Welke KPN tv ontvanger heb je? 

Als je opnames niet beveiligd dan zouden de oudste, ook al zijn ze nog geen jaar oud, overschreven moeten worden door nieuwe.
Opnames zijn beveiligd tegen wissen voor het jaar bewaren om is als er geen vinkje staat.

Inmiddels heel veel opnames verwijderd, maar nog steeds geen ruimte genoeg.

Heb je inmiddels weer vrij percentage?

Hartelijk dank voor jullie reacties.

 

In nog geen anderhalf jaar tijd is twee keer gebleken dat KPN de verbruiksadministratie van de iTV-opnames niet op orde had.

De eerste keer (18-9-2020) werd mij dat zeer hardhandig duidelijk gemaakt toen na de update van ITV een (derde) deel van mijn opnames min of meer willekeurig was verwijderd. De oorzaak was een niet correcte verbruiksadministratie, aldus KPN, maar die verbruiksadministratie zou nu wel correct moeten zijn.

Niet dus, want na de iTV-update van 18-1-2022 kon ik opeens geen opnames meer maken. Ik heb inmiddels zoveel verwijderd dat ik weer een aantal opname-uren beschikbaar heb.

 

Mijn punt is dat KPN, een communicatiebedrijf, niet even van tevoren meldt dat met de update een aanscherping van de beschikbare opnametijd wordt uitgerold. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Of wel?

 

Ik vind ook jammer dat KPN nog niet heeft gereageerd. 

 

En ik zou het zeer waarderen als ik het aantal beschikbare uren, nu 200, tegen betaling zou kunnen uitbreiden! Dat moet toch kunnen?

Reputatie 7
Badge +20

 

En ik zou het zeer waarderen als ik het aantal beschikbare uren, nu 200, tegen betaling zou kunnen uitbreiden! Dat moet toch kunnen?

 

200 uur is toch ruim voldoende. Dat is meer dan 8 dagen continue kijken. 

Als je wilt bewaren kan je beter een DVD of zo kopen.

 

Advies, verwijder het na het kijken.

200 uur is al hartstikke veel. Dat is 50 VHS cassettes van 4 uur. Opnemen is bedoeld voor uitgesteld kijken. Daarna wis je het weer. Bewaren is zinloos, je kijkt het vaak nooit meer.

Opnames zijn 1 jaar houdbaar. Daarna verdwijnen ze sowieso. Dat zal ook het geval zijn als het 400 of 600 uur is….

Tip: i.i.g. je opnamen niet beveiligen. Dan wordt bij 100 % steeds de oudste, die je natuurlijk al lang had moeten kijken, gewist voor nieuwe opnamen. Ook al is die oudste nog geen jaar oud.

En dus kijken en daarna wissen. Nogmaals kijken doe je toch nooit lijkt me.

Heel veel is online vaak nog jaren beschikbaar. Via NLziet bijvoorbeeld voor NPO, RTL en Talpa. Voor € 7,95 per maand. Daar heb je je extra bedrag om er langer over te kunnen beschikken :wink: .

Je zult echt anders met opnemen om moeten gaan. Bewaren is toch sowieso geen optie.

Reputatie 7
Badge +17

@RthrMk ik zie een hoop goede voorstellen in het topic. Wat ik wel zou willen vragen is of je de foutmelding nu niet meer krijgt. Of alles werkt zoals het hoort, en je totaal 200 uur ruimte van ons krijgt. Verder klopt het wat @PeterG zegt. Heel veel programma's zijn online terug te kijken. Misschien kunnen we je zelfs de juiste richting in sturen als je wilt delen wat voor programma's je graag kijkt. Voel je natuurlijk niet verplicht om dit te delen.

In je openingsbericht zeg je ook dat je e-mails van ons binnenkrijgt die je helemaal niet wilt ontvangen. Als je naar je MijnKPN gaat kan je bij ‘Profiel’ naar ‘Privacyinstellingen’ gaan. Daar kan je zelf kiezen welke mails je van ons krijgt. 

Allemaal goed bedoelde reacties, maar waar het mij om gaat is dat tot twee keer toe:

  • KPN de verbruiksadministratie van de opnames niet op orde had;
  • zonder voorafgaande mededeling en WAARSCHUWING die administratie is aangepast,
  • waardoor ik opnames ben kwijtgeraakt dan wel onverwacht en ongepland zelf moest verwijderen.

Zie ook: “Update Interactieve TV; opnames verdwenen, opnamecapaciteit ingekrompen” op dit forum.

 

En of 200 uur nu wel of niet veel is, dat is aan mij ter beoordeling. En online terugkijken is ook waar, maar dat geldt niet voor alle programma’s. En dat ik mijn profiel kan aanpassen is mij ook bekend.

 

Dus nogmaals:

Mijn punt is dat KPN, een communicatiebedrijf, niet even van tevoren meldt dat met de update een aanscherping van de beschikbare opnametijd wordt uitgerold. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Of wel?

En tot op heden heb ik nog geen reactie van KPN morgen ontvangen.