Beantwoord

Geen Dolby Digital 5.1 via optisch uit op DIW7022 (KPN TV+)

  • 4 March 2023
  • 37 reacties
  • 1352 keer bekeken

Hallo,

Ik heb deze week de nieuwe DIW7022 ontvangen welke een VIP5202 vervangt. Omdat mijn tv iets ouder is werkte HMDI-ARC niet i.cm. de VIP5202 en had ik mijn Sonos beam direct m.b.v een optisch kabel aangesloten op de VIP5202.

  • VIP5202->HDMI->TV
  • VIP5202->S/PDIF→Sonos beam->Dolby Digital 5.1
  • Instellingen->Geluid->Optical->Geluidsprioriteit->Dolby

Als ik de DIW7022 op dezelfde manier aansluit krijg ik alleen Stereo PCM 2.0 en geen 5.1. Ik heb live tv, netflix, hbo en prime geprobeerd. Bij geavanceerde geluidsinstellingen heb ik Automatisch en Passthrough geprobeerd, de DIW7022 heeft de laatste firmware. 

Graag tips hoe ik dit zou kunnen oplossen. 

Thanks 


 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 11 March 2023, 12:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

37 reacties

Hi,

Ik heb toch het gevoel dat het een software fout is. Ik heb de decoder op een andere tv aangesloten (zonder soundbar). Als ik dan Netflix open zie ik bij de audio kanalen de 5.1 kanalen er tussen staan. De TV is stereo dus je kan dit niet echt horen. 


Als ik de DIW7022 decoder op mijn samsung aansluit worden deze kanalen niet getoond. Ik heb het gevoel dat op de een of andere manier de decoder denkt dat er alleen stereo apparaten zijn aangesloten. Dit is niet correct, als je passthrough selecteert zou dat de automatische herkenning moeten overrulen. Als ik mijn VIP5202 decoder gebruik zie ik wel de 5.1 audio kanalen in Netflix

@Bart_Z Is er ergens een debug log / modus beschikbaar? Ben senior software developer dus misschien dat ik hier iets in kan zien. Ook vind ik het geen probleem nieuwere versies van de firmware te testen. 

Gr

Tpi

Ook ik vermoed dat de 7022 'kijkt’ naar wat er op hdmi zit en of dat het aangeboden audio formaat aankan, ik heb dat al eerder uitgesproken hier.

Je tv https://tweakers.net/pricewatch/280481/samsung-ue40d5000/specificaties/ is inderdaad wel “iets” ouder….

Maar dat zou voor optisch uit niet mogen uitmaken.

Het wordt m.i. nu écht wel tijd voor een omruil van de DIW7022, @Bart_Z 😉.

Reputatie 7
Badge +20

Dan is echt alles uitgesloten. Ik heb hiervoor melding gemaakt bij de experts. Zij gaan contact met je opnemen binnen 3 werkdagen. Hoor graag van je als er contact is geweest. 

Reputatie 1

Dan is echt alles uitgesloten. Ik heb hiervoor melding gemaakt bij de experts. Zij gaan contact met je opnemen binnen 3 werkdagen. Hoor graag van je als er contact is geweest. 

Hallo Bart.

Ik heb eigenlijk het zelfde probleem,optisch aangesloten van de 7022 naar de sonos maar geen 5.1 maar geeft alleen PCM aan .

Zou leuk zijn als het probleem verholpen wordt .Alvast bedankt voor je medewerking.

Groet Roberthans

@Roberthans  Kun je hiervoor een eigen topic aanmaken?  Dan kunnen we daar individueel naar kijken.  Niet alle issues zijn hetzelfde namelijk.

Hallo @Erwin_ / @Bart_Z 

 

Is er al iets meer bekend over het bovenstaande probleem? Ik heb de laatste updates geinstalleerd maar het probleem is nog niet opgelost.

Gr

Reputatie 1

Hallo Erwin. 

Nee werkt nog steeds niet, maar ik weet niet of ze er mee bezig zijn hoor namelijk ook niks meer. 

Reputatie 7
Badge +20

In Product Updates hebben wij het volgende gedeeld:

Daarnaast hebben we Dolby MAT toegevoegd aan de instellingen.

Dolby MAT is een nieuwe technologie van Dolby die extra metadata meestuurt met het audio signaal. Deze metadata kan soundbars aansturen om Dolby Atmos te gebruiken. In de meeste gevallen werkt Dolby Atmos ook zonder deze instelling, daarom staat deze functie standaard uit. In sommige situaties kan deze optie echter uitkomst bieden.

Je vindt het via Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen

 

Hebben jullie dit getest? Lost dat het op?

Hi @Bart_Z 

Ik kan het vinkje niet aanzetten, de toggle is greyed out

Reputatie 1

Geavanceerde geluidsinstelling daarna indeling selecteren en dan automatisch. 

Dan terug daarna Dolby mat selecteren. 

Laat nog even weten of het werkt. 

Badge

Het probleem is dat de TV+ via Optical (S/PDIF) stereo doorgeeft en geen 5.1
Via HDMI wordt wel correct 5.1 doorgegeven.
 

Je hebt al een eigen topic @OID . Het probleem in dit topic is net even anders ook.