Beantwoord

Geluid niet synchroon met beeld en te laag volume bij KPN TV+

  • 12 February 2024
  • 6 reacties
  • 70 keer bekeken

Ik ben klant van KPN TV vanaf december 2023.

Ik heb vanaf het begin problemen met een ongelijke timing van beeld en geluid. Het beeld is systematisch eerder dan het geluid.

Dit treedt alleen bij bepaalde zenders/kanalen op, bijvoorbeeld bij de VRT (kanaal 29 en 30) en CNN (kanaal 61).

Het valt me op dat bij de probleemkanalen ook het volume heel laag is. Om het te horen moet ik mijn volume-instelling op maximaal zetten; schakel ik dan door naar een probleemloos kanaal dan knalt het geluid opeens de kamer in.

Ik heb al veel dingen geprobeerd.

Herstarten van de KPNbox: geen verschil.

Terugzetten op fabrieksinstellingen: geen verschil.

Geluidsvertraging instellen is zinloos, want het geluid KOMT al te laat.

Mijn geluidsinstelling staat op ‘Passthrough’.

Wisselen van HDMI-poort maakt geen verschil.

Wisselen van WiFi naar kabelaansluiting maakt ook niets uit.

Even zappen naar een ander kanaal helpt ook niet. Het probleem blijft aan geselecteerde kanalen hangen.

De kanalen die GOED functioneren zijn 1 t/m 11, 15,17,19,21,25,26,27,40,45 t/m 48 en 92.

De overige kanalen hebben allemaal een te laag volume en veel daarvan (misschien allemaal? in elk geval de VRT en CNN) hebben geen synchroon beeld en geluid.

Het lijkt me dus (bij mij) een zendergebonden probleem.

Heeft iemand nog een idee hoe dit kan komen?

Bij voorbaat dank.

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 13 February 2024, 16:37

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

De van jouw genoemde zenders (plus MTV Live/116 en TV 538/538) zijn met Dolby Digital 5.1 Audio. De andere zender zijn met PCM Stereo. Overigens heb ik geen probleem met lipsync of te zacht geluid bij Stereo zenders (ook VRT of CNN niet). Is de ontvanger direct met de modem verbonden of via eein switch?

Reputatie 7
Badge +7

Geluid van de KPNtv+ box is te zacht dat is bekend probleem en wordt aan gewerkt.

Over dat je geluid achterloopt kan ik niet over mee praten ik ervaar dat niet maar wel andere mensen zo te zien en is ook bekend.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @A. Wegelin, welkom op onze community.

Deze issues zijn bij ons bekend, de voortgang kun je volgen in de topic bekende bevindingen op de kennisbank

Dit is bij jou echter erg specifiek, ik ga de genoemde voorbeelden meenemen. Ik zou ook graag willen weten hoe de ontvanger precies is aangesloten op de modem. Draadloos? Via een kabel? En maak je gebruik van switches of WiFiversterkers? 

Ik hoor graag van je. 

@Alex van KPN 

Zoals ik in mijn oorspronkelijke klacht al noemde: ik ben draadloos aangesloten MAAR ik heb dat al eens verwisseld voor kabelaansluiting en dat hielp niet / maakte niets uit. Ik maak geen gebruik van “switches” (wat zijn dat?) of WiFi versterkers. Ik heb gewoon, braaf, alles aangesloten wat de KPN me heeft geleverd: aansluitdoosje → kabel → Sagemcom modem → WiFi → DIW7022 doosje → HDMI 1 aansluiting van de Philips TV.

Reputatie 7
Badge +7

Geluids problemen zijn toch juist opgelost met de laatste firmware?

Ik heb er geen last meer van sinds die tijd

Reputatie 7
Badge +24

Geluids problemen zijn toch juist opgelost met de laatste firmware?

Ik heb er geen last meer van sinds die tijd

Dit klopt inderdaad, de laatste updates zijn 22 februari gedaan. @A. Wegelin Zou je willen nakijken of je ook op de laatste firmware zit? 

Reageer