Vraag

Geluidsverschil radio en TV via versterker?

  • 13 January 2022
  • 10 reacties
  • 423 keer bekeken

Reputatie 1

Op het forum zie ik veel vragen over het probleem van het geluidsverschil via de versterker als je van TV naar Radio schakeld. 

Ik kan nergens een oplossing vinden maar wel veel vragen die jaren terug gaan.

Ik vraag mij af of KPN dit probleem inmiddels al opgelost heeft en/of hoe ik ervoor kan zorgen dat het geluid qua sterkte gelijk blijft.

Mocht dit nog niet zijn opgelost lijkt het mij, gezien de vele vragen, dat KPN hievoor een oplossing zoekt en aanbied.

Graag inhoudelijke reactie.

Cybergroetjes


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @RvdL1. De vraag is al eens gesteld inderdaad en ik vermoed niet dat wij hier meteen een oplossing voor hebben. We sturen het (geluid)signaal zo door zoals we het van de radiozenders binnen krijgen. Begrijp ik goed dat het geluidverschil alleen aanwezig is als de versterker is aangesloten? Kun je dit uitdrukken wat het geluidsverschil is in volumeniveau? Gaat het om specifieke radiozenders of alle radiozenders?
Welke versterker heb je aangesloten en hoe is deze aangesloten?

 

Reputatie 1

Hoi Lisa,

Als eerste bedankt voor je reactie.

Het gaat om alle radiozenders. Het geluid van Radio ten opzichte van TV is 50% harder.

Ik heb sinds ik glasvezel heb mijn versterker harman/kardon AVR 1550 optical aangesloten.

Ik dacht dat het probleem nu verholpen zou zijn ten opzichte van mijn analoge aansluiting, maar helaas is het alleen maar erger geworden.

Ook kanalen onderling op de TV via versterker zijn qua geluidssterkte verschillend. Maar dat zou aan dolby en stereo kunnen liggen maar dan nog schrik je je eigen rot als je naar Comedy Central gaat bijvoorbeeld.

Mijn ontvanger is een Arris VIP5202.

Dit is de link naar de handleiding van harman/kardon https://docplayer.nl/47298124-Avr-1550-audio-video-receiver-handleiding.html

 

Hopende dat je hierbij voldoende informatie hebt

Cybergroetjes

Ruud

 

Volumeverschil tussen verschillende zenders, ongeacht radio of tv, is niks aan te doen. Ik had tot een jaar geleden ook kabel erbij (“KabelTV” Ziggo) en daar hetzelfde.

Je kan in de decoder wel instellen (tabblad optical) dat stereo only kanalen 8 dB zachter zijn. Maar dat werkt alleen als je Dolby aan hebt en dat moet dan weer ondersteund worden door je versterker. Anders heb je op die tv-zenders helemaal geen geluid via de versterker.

Reputatie 1

Beste Peter,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp niet dat KPN, als er zoveel klanten volgens forum, problemen hebben met het geluid, dit nog steeds opgelost hebben.

Het bederft veel luister en kijkplezier.

Cybergroeten

RvdL

 

Ik begrijp niet dat KPN (...)

Het ‘probleem’ speelt bij alle providers. Zenders leveren hun signaal aan en de providers geven het 1:1 door. Nabewerken is geen doen en kost heel veel €. Bij TV zenders is het ook nog eens complex omdat het geluid onderdeel uit maakt van het totale signaal. Verder is er ook nog bij veel tv-zenders een stereo-geluidsstream en een Dolby-geluidsstream aanwezig.

Ik denk dat als providers het van álle (tv en radio, ruim 150 kanalen ofzo) gelijk gaan trekken onze abonnementen zo maar met 7,50 tot 10,00 per maand omhoog kunnen gaan…. Dan draai ik liever even aan de volumeknop (ja, die heb ik op m'n versterker; een lekker grote ook. Kan ook met afst.bed.)

Als je de uitvoer op de kpn ontvanger op STEREO zet is er al minder verschil. Dolby geluid is, door de spraak op 1 kanaal, sowieso al 'zachter’ dan met stereo (spraak via 2 kanalen).

Reputatie 7
Badge +17

50% klinkt als ontzettend veel:neutral_face:. Ben blij dat je hier bent aangehaakt @PeterG! Begrijp ik goed dat de instellingen aanpassen het geluidsverschil kan reduceren? Heb je dit geprobeerd @RvdL1. Ben benieuwd of dit iets oplevert. 

@Lisa

Al slechts 3 dB geluidstoename is een verdubbeling van de geluidsintensiteit.

Het verschil van zo'n 8 tot 10 dB* in geluid tussen zenders is dus enorm.

*verschil wat ik op mijn versterker ervaar tussen zenders. Zeker radio t.o.v. tv-zenders. Volume-aanduiding gaat in dB's op mijn set.

Reputatie 3
Badge +1

Hier met een Onkyo Versterker en een Philips beeldscherm aangesloten via HDMI. TV zenders varierend tussen stand 28 en 35. Radio zenders staan op ongeveer 13. En ja het geld voor alle radiozenders vele malen harder als de TV zenders.

Gelukkig pakt de versterker via de ARC functie ook de volume opdrachten van de TV over. Dus kunnen we het met één afstandsbediening af.

Reputatie 1

Rara beste mensen,

 

Gisteren bij mijn buren, die ik had overgehaald om over te stappen van Ziggo naar KPN, de versterker aangesloten op het systeem met een KPN 12 modem.

Buren hebben JVC versterker en een VIP5202 ontvanger met de KPN 12 Modem.

En hier totaal geen probleem geluid van TV en Radio nagenoeg hetzelfde geluidsniveau via de versterker. 

Zelfs het geluid van de verschillende TV kanalen is gelijk.

Dus het kan wel en zeg nou niet het ligt aan de versterker de versterker van mijn buren is jaren ouder dan die van mij.

Alle twee aangesloten via optical en een groot geluidsverschil.

Voor Lisa het is echt een enorm geluidsverschil. Ik zou het kunnen opnemen en de opname kunnen toezenden als je mij zegt waarnaartoe. Dan kan je het zelf horen.

Resumerend; als het bij mijn buren normaal klinkt moet het bij  mij toch ook kunnen .

Cybergroeten.

RvdL

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Ik geloof dat het verschil groot is. Je zou het hier kunnen delen @RvdL1. Ik kan je als KPN zijnde niet helpen met dit ongemak omdat de doorgifte van het signaal niet aangepast kan worden. 
Om meer inzicht te krijgen in dit geluidsverschil kun je wellicht testen met de versterker van de buren en vice versa (met jouw versterker). Als het geluid van de radiozenders met de versterker van de buren ook 50% harder klinkt bij jou thuis, dan ligt het inderdaad niet aan de versterker.
Ook dan is de vraag, wat veroorzaakt het grote(re) verschil dan wel en hoe kan dit opgelost worden. 
Had je de tip van @PeterG nog een kans gegeven?