Beantwoord

Hakkelend beeld bij live kijken via Wifi verbinding met KPN TV+

  • 29 May 2023
  • 26 reacties
  • 286 keer bekeken

Onlangs overgestapt op KPN TV+ 

3 ontvangers bekabeld zonder problemen.

1 ontvanger via Wifi (goed signaal). Deze heeft op live constant hakkelend beeld en geluid, Hangt soms enkele seconden en gaat dan weer door. Als we het even op pauze zetten en dan weer verder kijken, dus eigenlijk een paar seconden achter live aan, dan is er geen enkel probleem met het beeld en geluid.

Waar ligt dit aan? 

Groetjes,

Leo Verberne

icon

Beste antwoord door joop2011 1 June 2023, 07:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Terugkijken gaat via vlan6 (unicast)en live kijken gaat via vlan4 en multicast. Op welk WiFi punt is deze tv verbonden? Box12 of via Superwifi2?

Belangrijk: is de WiFi router geschikt voor multicast to unicast. KPN ondersteunt alleen Box12 en Superwifi2 met tv+ draadloos verbonden.

Reputatie 7
Badge +20

@Leo Verberne 

Welke KPN experiabox of box12 heb je?

 

Zie ook dit schema (groene lijn betekend vaste UTP kabel (altijd het beste)).

 

Reputatie 7
Badge +7

Jij hebt dat plaatje altijd paraat Joop. Goed bezig.😎

Jij hebt dat plaatje altijd paraat Joop. Goed bezig.😎

Ik heb dat plaatje ook altijd paraat bij dat soort vragen, een keer gedownload en in een apart KPN-mapje opgeslagen @Roy74 , dan hoef je niet het hele internet of forum af te struinen om dat plaatje weer te vinden.😎

Reputatie 7
Badge +7

Je hebt gelijk ook @JanD, gelijk gedaan. Tenslotte is @joop2011 niet altijd paraat 😅

Nu maar afwachten welke configuratie topic starter heeft. Ik zie overigens de laatste weken steeds vaker dat live niet werkt en terugkijken weer wel.

Hoi,

Dank je voor dit plaatje. Dat verklaart veel.
Ik heb een V10 en configuratie 5.

Wordt dus toch kabel trekken naar de 4e box ben ik bang.

Ik heb trouwens ook een wifi-netwerk dat via Ubiquiti Unifi Accespoint via kabel naar de V10 verbind en op dat netwerk heb ik hetzelfde probleem.

 

Groetjes,

Leo

Reputatie 7
Badge +7

Of een superwifi2 aanschaffen. Officieel moet je die bedraad aansluiten op de modem. Bij de v10a had ik ook draadloos succes. Maar dan wordt je netwerk wel een zooitje. Ik zou een kabeltje leggen als het even kan.

Helaas wel weer een voorbeeld dat tv+ niet goed werkt vanwege de manier van aansluiten. Kan jij niet aan doen @Leo Verberne. Ik vind dat KPN dit iets beter moet communiceren tijdens het bestelproces.

Overigens viel me op dat vanmiddag de werking perfect was. Geen hakkels of storing in het live beeld. Dus het kan wel goed werken. Waar ligt het dan aan. Niet de load op het Wifi netwerk want die was hetzelfde als eerder met problemen. De opstelling was niet veranderd. Dus ook geen andere zaken tussen box en wifi-router. 

Vreemd.

Reputatie 7
Badge +7

Waarschijnlijk omdat je naar Unicast streams aan het kijken was. Je kunt het zien  in de tv+‘instellingen. Die is overigens van mindere kwaliteit. Je kunt tv+ ook handmatig eens instellen op unicast en dan vermoed  ik dat je ook geen problemen zult hebben.

ik was gewoon naar een willekeurige live zender aan het kijken. NOS journaal etc. Belgische zenders Een en Canvas.

Niets anders dan de keer dat ik continue hakkelend beeld had. Vanmiddag was het overigens ook weer goed.

Reputatie 7
Badge +20

ik was gewoon naar een willekeurige live zender aan het kijken. NOS journaal etc. Belgische zenders Een en Canvas.

Niets anders dan de keer dat ik continue hakkelend beeld had. Vanmiddag was het overigens ook weer goed.

 

Ik denk dat er momenteel een storing bij KPN is.

Wij kunnen momenteel geen opnames kijken.

En live liep ook niet lekker zag ik.  (live kijken wij altijd multicast beste beeldkwaliteit. 

Als ik het goed begrijp dan kijken we normaal gesproken de live uitzending dus via multicast.

Echter als het hakkelend beeld is, en we een tel pauzeren en weer verder kijken, dan is dat hetzelfde als terugkijken en dus unicast. 

Dit zou inhouden dat we bij deze opstelling Experiabox V10 met Wifi naar TV box soms problemen hebben met multicast, maar ook vaak niet. Is multicast niet dat KPN het naar multi adressen tegelijk stuurt? En dat komt binnen op vlan4.
Ik begrijp echter niet wat het probleem zou kunnen zijn dat als ik multicast binnenkrijg en dat door routeer via kabel er geen problemen zijn en dat via een Wifi ineens wel problemen. En dat op hetzelfde moment unicast (dat KPN alleen naar mij stuurt) gewoon normaal via Wifi binnenkomt.

Reputatie 7
Badge +20

@Leo Verberne 

 

Live:

Multiecast

Beste beeldkwaliteit.

Beste resolutie

Zo heb ik de DIW7022 ingesteld en loopt perfect.

 

Na pauzeren, gaat hij, helaas, altijd terug naar unicast en heb je een minder mooi beeld en meer storing als er veel netwerk verkeer op je eigen netwerk is.

 

V10 kan geen multicast versturen via WIFI, zie dit schema;

(groene lijn is een vaste UTP kabel).

 

Multicast werkt inderdaad via VLAN4 en dat betekend voor KPN 1 stream voor meerdere afnemers.

Deze gaat buiten je eigen download om (als deze hoog genoeg mogelijk is).

 

Zie schema, voor multicast, zoals je ziet kan het met de V10 alleen met een vaste UTP kabel of via de Super WIFI2 repeaters.

 

Ook een switch zonder IGMP snooping kan het niet. 

Standaard internet gaat via VLAN6.

Sorry dat ik het niet begrijp.

Ik heb V10 met wifi naar box. Live kijken zonder pauzeren of terugkijken is volgens bovenstaande dus multicast. En dat kan zou niet kunnen met mijn hardware opzet..

Raar dat het de meeste tijd wel gewoon werkt, met perfecte beeldkwaliteit. Het kan dus wel.

Ik kan dus niet anders concluderen dat het echt wel werkt. Maar blijkbaar niet altijd. Het hakkelen komt voor op momenten dat het interne netwerkverbruik niet anders is dan op momenten dat het wel goed werkt. Geen extra verkeer (internet dan wel TV) op de vaste verbindingen naar V10 en daarbuiten en helemaal geen extra verkeer op de verbindingen via Wifi.

Ik kan in de instellingen van de TV box trouwens helemaal niets vinden over vlan of multicast/unicast

Reputatie 7
Badge +20

@Leo Verberne 

Dan kan je alleen unicast kijken.

De beste beeldkwaliteit van multicast kan je dan niet kijken.

En het gaat dan via VLAN6, net zoals je internet, etc. en dus kan het storing op je tv veroorzaken.

Vandaar het schema van KPN, kan je hier vinden.😉😊

Hoe kan het dan dat ik wel super beeldkwaliteit heb in live uitzending die minder wordt als ik hem even pauzeer? dan schakel ik toch over van multicast naar unicast???

Dus kijk ik dan toch eerst multicast? Wat blijkbaar wel kan.

 

 

En waarom heb ik juist GEEN storingen als ik via unicast kijk, wat volgens hierboven net als internet etc via vlan6 gaat?

Reputatie 7
Badge +7

Sorry dat ik het niet begrijp.

Ik heb V10 met wifi naar box. Live kijken zonder pauzeren of terugkijken is volgens bovenstaande dus multicast. En dat kan zou niet kunnen met mijn hardware opzet..

Raar dat het de meeste tijd wel gewoon werkt, met perfecte beeldkwaliteit. Het kan dus wel.

Ik kan dus niet anders concluderen dat het echt wel werkt. Maar blijkbaar niet altijd. Het hakkelen komt voor op momenten dat het interne netwerkverbruik niet anders is dan op momenten dat het wel goed werkt. Geen extra verkeer (internet dan wel TV) op de vaste verbindingen naar V10 en daarbuiten en helemaal geen extra verkeer op de verbindingen via Wifi.

Ik kan in de instellingen van de TV box trouwens helemaal niets vinden over vlan of multicast/unicast

Dat is niet erg want het is ook best complexe materie. @joop2011 gaf al een aardige samenvatting maar het is gewoon niet zo eenvoudig als je niet in de materie zit. Ik zal nog eens pogen te verduidelijken om het verhaal van Joop te ondersteunen want dat klopt.

In principe is er vanuit KPN geen TV+ ondersteuning voor draadloze aansluiting met de v10. De reden is dat de v10 niet multicast to unicast heeft voor de draadloze adapter.

Multicast kan niet over internet. Vandaar dat KPN dit verkeer over vlan4 stuurt. Multicast is een efficiënte methode om de bandbreedte die nodig is te beperken. Er komt namelijk maar 1 tv stream aan bij de modem. Dit modem bevat een IGMP proxy. De modem broadcast de multicast over je interne netwerk waaronder je tv ontvanger. IGMP snooping zorgt ervoor dat de pakketjes alleen naar de devices gaan die vragen om de multicast streams. Dat voorkomt een broadcast storm in je netwerk.
De draadloze adapter kan bij de v10 geen multicast naar unicast doen en daarmee kan je dus haperende beelden krijgen als je de ontvanger draadloos aansluit. De pakketjes van je stream komen dan niet lekker aan terwijl dat wel nodig is om soepel tv te kijken.

Ik schat zo in dat het soms wel aardig kan werken. Ik had voorheen een v10a en zoals het plaatje laat zien is het daar ook niet mogelijk om draadloos aan te sluiten. Toch deed ik dat via superwifi weldegelijk zonder problemen. Draadloos kon ik in de modem ook aangeven dat ik multicast wilde gebruiken bij de adapter (dat was een vinkje als optie). Het plaatje is dus een goede leidraad maar is niet altijd heilig mijn inziens. Maar het is natuurlijk wel heilig voor wat betreft support.

Op moment dat je TV+ hebt geconfigureerd als multicast en de auto optie beste beeldkwaliteit hebt aangevinkt (check dat nog eens goed) kijk je multicast over vlan4 tenzij dit niet kan. Dan kijk je unicast over vlan6 (internet). Dat werkt altijd wel omdat dat per ontvanger 1 stream is. Als jij dan 2 tv ontvangers zou aanzetten moeten er twee streams jouw kant op komen in geval unicast. Dat is veel meer bandbreedte dan 1 stream. KPN heeft daarom de bitrate fors lager voor de unicast streams en dat zie je. Zeker op een grote oled.

Terugkijken en opnames lopen altijd over vlan6 en dus unicast. Daarom ervaar je daar een wat mindere kwaliteit. Er lopen nog altijd verbeteringen (waaronder voor geluid bij terugkijken) maar het is altijd zo dat multicast de beste kwaliteit gaat geven omdat deze de volle bitrate halen. Zelfs zonder aanpassing voor de eerste 10 zenders. Daarom zijn die zo goed van kwaliteit. Dezelfde kwaliteit voor Unicast streams over internet zou een explosie van dataverkeer betekenen.

ln geval van de v10 is daarom bedraad aansluiten de beste optie.

Hopelijk is het nu iets duidelijker voor je.

Reputatie 7
Badge +7

Hoe kan het dan dat ik wel super beeldkwaliteit heb in live uitzending die minder wordt als ik hem even pauzeer? dan schakel ik toch over van multicast naar unicast???

Dus kijk ik dan toch eerst multicast? Wat blijkbaar wel kan.

 

 

Door te pauzeren kijk je daarmee feitelijk terug en dat gaat altijd via unicast over vlan6. Unicast is per ontvanger 1 stream en om bandbreedte te beperken is de bitrate veel lager en dat zie jij als de mindere kwaliteit op je tv. Live kijk je multicast als je de ontvanger zo hebt ingesteld en dan kan dat ondanks geen ondersteuning wel goed gaan maar met haperingen. Ik vermoed dat de drukte op je netwerk daarin ook een rol speelt. Je kunt dus overwegen om draadloos Unicast te kijken door je tv ontvanger zo in te stellen. Dan kijk je ook live via unicast met mindere kwaliteit. Wellicht een optie als het een kleine tweede tv betreft waar het minder zichtbaar is.

Reputatie 7
Badge +7

 


Ik kan in de instellingen van de TV box trouwens helemaal niets vinden over vlan of multicast/unicast

Instellingen - informatie en dan helemaal naar onder scrollen.

Hoi,

Gevonden, op unicast gezet en de eerste ervaring is positief.
Even afwachten of het zo blijft. Inderdaad iets mindere kwaliteit beeld, maar geen hakkelen.

Wel had ik tijdens het kijken dat ineens de box hing en enkele tientallen seconden later opnieuw opstartte, maar dat heb ik ook met de bekabelde al eens gezien. Dat zal wel bij KPN TV+ horen. :(

Bedankt voor alle hulp en uitleg

Op dit moment kan ik concluderen dat het op unicast zetten een flinke verbetering is. Live kijken werkt in principe. 

Ik moet wel zeggen dat het er op lijkt dat met de Wifi verbinding de TV box veel vaker ineens hangt en dan opnieuw gaat opstarten, of een foutmelding onderin het scherm geeft “Er is iets mis gegaan, probeer opnieuw of restart het systeem”. Daarna kunnen we alleen maar de spanning van de box halen en zo opnieuw opstarten.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi,

Gevonden, op unicast gezet en de eerste ervaring is positief.
Even afwachten of het zo blijft. Inderdaad iets mindere kwaliteit beeld, maar geen hakkelen.

Wel had ik tijdens het kijken dat ineens de box hing en enkele tientallen seconden later opnieuw opstartte, maar dat heb ik ook met de bekabelde al eens gezien. Dat zal wel bij KPN TV+ horen. :(

Bedankt voor alle hulp en uitleg

Komt hier zelden voor maar inderdaad heb ik dat ook wel eens gehad. Bij de introductie van tv+ zag ik dat vaker en mijn conclusie is dat de updates zorgen voor forse verbetering op crashes. Ik denk overigens dat het een ongoing vraagstukje zal blijven omdat software en firmware onder ontwikkeling blijft. 

Reputatie 7
Badge +7

Op dit moment kan ik concluderen dat het op unicast zetten een flinke verbetering is. Live kijken werkt in principe. 

Ik moet wel zeggen dat het er op lijkt dat met de Wifi verbinding de TV box veel vaker ineens hangt en dan opnieuw gaat opstarten, of een foutmelding onderin het scherm geeft “Er is iets mis gegaan, probeer opnieuw of restart het systeem”. Daarna kunnen we alleen maar de spanning van de box halen en zo opnieuw opstarten.

Daar heb ik dan draadloos geen last van. Zowel bedraad (beneden, multicast) en boven (draadloos en multicast) heb ik er geen last van. Wel merk ik draadloos dat het geluid soms even kraakt direct na het opstarten. Heb ik beneden niet. Is ook weg na een momentje wachten.
Ik zou het wel zonde vinden om Unicast te kijken maar ik snap je overweging wel. Het blijft wel apart om te zien dat de ervaringen zo verschillen.

Hoi Roy74,

In je onderschrift staat Box 12 . Bedoel je V12 van het modem?

Dat zou kunnen verklaren dat je minder last hebt.

Overigens is de multicast setting echt geen optie. Het blijft steeds haperen en hangen. Soms een paar uur niet, dan weer verschillende dagen achtereen.