Beantwoord

Haperende Arris VIP5202

  • 25 January 2022
  • 2 reacties
  • 171 keer bekeken

Reputatie 1

Na jaren gebruik gemaakt te hebben van de Arcaydan HMB2260 ben ik vorig jaar overgestapt op een Arris VIP5202 in combinatie met het 4K pakket. Ik gebruik een Samsung UE55KS8000 en heb een glasvezel model icm met een eigen modem (Ubiquity Edgerouter Lite). Vanaf het begin af aan had ik af en toe last van haperend beeld, soortgelijk aan de problemen in onderstaande twee posts (en enkele soortgelijke):

 

 

Ik heb diverse suggesties in beide posts bekeken waaronder:

  • router resetten
  • HDMI kabel vervangen
  • HDR mode uitgezet in het menu van de Arris
  • Beeldschermresolutie niet op Automatisch gezet in het menu van de Arris

Al die zaken hadden geen effect. Soms ging het een aantal uren goed (geen haperingen), soms ware de haperingen er om de paar seconden. Ik had nog een extra Arcaydan HMB2260 en in dezelfde opstelling had die geen enkel issue. Het enige wat werkte als een soort lapmiddel was het volledig herstarten van de Arris. Toch had ik niet het gevoel dat het daarin zat. 

Op dit forum zag ik ook regelmatig dat Samsung TVs gevoelig leken te zijn voor dit soort problemen. Op basis daarvan had ik op mijn TV “Auto Motion Plus’ uitgezet. Ook dat het niet het gewenste effect. Dat zou mij ook verbazen, want met de HMB2260 had dat ook altijd aangestaan. 

Ik was op het punt om de Arris eruit te gooien en mijn “4K” TV te stoppen, toen ik nog een keer door mijn TV instellingen liep. Daar kwam ik onder de Expertinstellingen een interessante optie tegen:

  • HDMI UHD Color
    met als omschrijving: “Schakel optimalisatie in van beeldkwalitiet voor HDMI UHD-verbinding”. 

Dit stond aan voor de HDMI poort van mijn Arris. Aangezien die alle content naar 4K omzet (ook Full HD streams worden dus geupscaled) zou dat wel eens een verschil kunnen zijn wat alleen op de Arris van toepassing was en niet op de Arcaydan. Dat bleek inderdaad zo te zijn. Probleem opgelost. 

Ik hoop dat anderen iets hebben aan dit relaas. Ik ga binnenkort proberen om wat van de andere settings weer aan te zetten om te zien of dat nog een negatief effect heeft. 

icon

Beste antwoord door TheLionKing 15 February 2022, 20:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @TheLionKing! Ik kan je niet genoeg bedanken dat je speciaal een topic aanmaakt om de oplossing te delen. Hulde! Ik zal dit ook even met het team delen om te kijken of we er meer mee kunnen doen. Zou je als reactie op dit bericht nog 1 keer kort samengevat je oplossing willen neerzetten? Dan kan ik je conclusie markeren als beste antwoord. Dat is het eerlijkst. 

Reputatie 1

Op verzoek van Bram een samenvatting: Heb je een Samsung 4K TV met soms flikkerend beeld en maak je gebruik van een Arris VIP 5202 schakel dan de optie HDMI UHD Color uit voor de HDMI poort van de Arris. Deze optie vind je onder de Expertinstellingen.