Beantwoord

HDMI probleem met Arris VIP5202 iTV en Denon X2700 receiver. Beeld valt weg

  • 16 February 2022
  • 42 reacties
  • 1437 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Hoi, @Bram_ .

Gemene deler: KPN heeft de handshake voor HDCP op de kortst toegestane tijd. Dat is vaak nét iets te kort in een keten met een versterker ertussen. Bij Ziggo is het bij mijn weten iets van 20 milliseconden ofzo langer.

Reputatie 1

@Tjeerd3500 er zijn een aantal dingen die ik nog met je door wil nemen. Als je stappen in dit bericht al hebt gedaan hoef je ze niet opnieuw te doen tenzij je ze in een andere volgorde hebt gedaan. 

1: Ga op de tv-ontvanger via menu > instellingen > beeldscherm en kwaliteit instellingen. Zet daar de resolutie op 1080P@50Hz. Kijk of het probleem daarmee wegblijft.

2: Doe nog 1 keer een rondje updates. Kijk voor zowel de tv, de KPN tv-ontvanger en de Denon of er een update beschikbaar is. 

3: Maak de tv spanningloos. Haal de HDMI kabel uit de huidige poort en kies een andere poort. Zet dan alles weer aan zoals normaal en kijk of het probleem nog voorkomt. 

4: Zou je op de Denon even willen spelen met deze instellingen. Ik kan je niet zo vertellen welke instellingen precies de juiste zijn. Maar de kans is groot dat het deze instelling is. 



Bovenstaande dingen heb ik uitgeprobeerd, maar helaas allemaal zonder resultaat.
En nogmaals, de TV ontvanger direct op de TV aansluiten is voor mij geen optie omdat ik ook TV wil kijken op de beamer.
De Denon Receiver heb ik speciaal voor dit doel gekocht. 5 signaal gevers op 2 beeldweergave apparaten.

En in tegenstelling tot wat “Een of andere gast” schijft dat zijn beeld na een update helemaal weg is, heb ik wel beeld.
Dit valt vooral een paar keer weg als ik net begin met TV kijken. En soms nog later. En dan vaak 2 a 3 keer achter elkaar om het dan weer een hele tijd goed te doen.
 

Reputatie 1

Hoi, @Bram_ .

Gemene deler: KPN heeft de handshake voor HDCP op de kortst toegestane tijd. Dat is vaak nét iets te kort in een keten met een versterker ertussen. Bij Ziggo is het bij mijn weten iets van 20 milliseconden ofzo langer.

@Bram_ 
Is het een optie dat KPN de handshake tijd wat langer kan zetten?
Of nog beter, dit een instelbare optie maakt in het menu.

Reputatie 7
Badge +17

@Tjeerd3500 Ik ga deze vraag voor je uitzetten. Ik kan niet direct beloftes maken over de mogelijkheid hiervan. Wel hou ik je natuurlijk op de hoogte. Ik verwacht later deze week antwoord. 

Hoi, @Bram_ .

Gemene deler: KPN heeft de handshake voor HDCP op de kortst toegestane tijd. Dat is vaak nét iets te kort in een keten met een versterker ertussen. Bij Ziggo is het bij mijn weten iets van 20 milliseconden ofzo langer.

@Bram_ 
Is het een optie dat KPN de handshake tijd wat langer kan zetten?
Of nog beter, dit een instelbare optie maakt in het menu.

 

Ik heb exact hetzelfde probleem als @Tjeerd3500 en @Een-of-andere-gast en ik durf te stellen dat het wel degelijk door de laatste update komt.  Mijn systeem werkte voor afgelopen weekeinde perfect. Aangesloten als volgt: Arris → Denon → TV. Dit weekend moest ik de Arris even van de stroom halen. Nadat de Arris weer was aangesloten werd een update uitgevoerd en sindsdien valt continu het beeld weg. Het geluid speelt wel gewoon door. De andere apparaten waren al up to date en hebben geen software updates binnengehaald. De tv kan dat uberhaupt niet want heeft geen netwerkverbinding.

Momenten waarop het vooral gebeurt: indien het menu wordt aangeroepen, als je bladert door de opnames en die wilt starten of bij het gebruik van een app als Videoland. Voor de update is dit niet eerder gebeurd. Gebruik ik bijvoorbeeld een Apple TV via de Denon, dan is er niks aan de hand. Met de keten an sich en de kabels is dus verder niets mis. Dan rest er nog een optie: de software update heeft toch iets verpest.

Net als @Tjeerd3500 is het voor mijn geen optie om de ARC-route van @PeterG te volgen. Voor de grap wel even geprobeerd, maar het geluid werd vervolgens niet goed doorgegeven aan de receiver. Tot zover de treurnis die ARC heet.

Twee vragen:

  • speelt dit probleem alleen bij de Arris VIP 4k-kastjes? En niet bij de 'gewone' HD-kastjes (waar ik er nog eentje van heb, ondanks de belofte van twee 4K-kastjes, maar vooruit)?
  • kan, bij wijze van test desnoods, de software update worden teruggerold (eventueel handmatig) om te kijken of dat het probleem oplost?

Voor de goede orde: Arris VIP 4k-STB, Denon AVR-X2700H, Panasonic TV.

Reputatie 1

Ik zie dat dit topic een “antwoord” heeft gekregen @Bram_  . Ik zie in dat bewuste antwoord geen “oplossing”, wel een bevestiging van hetzelfde probleem als meer klanten ervaren. Iemand van KPN zei dat ie thuis ook een Yamaha receiver heeft met een 5202. Is daar meer over bekend bij KPN?

Reputatie 1

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem alleen af en toe. Het wisselen van “Denon-ingang” fixt het voor een paar dagen of zo. Die updates op de Arris komen die automatisch ? Kan in het menu geen updatefunctie vinden, misschien kijk ik niet goed. Ik ben het met @Piet Paaltjens eens dat als het aan de “korte duur” van het HDCP signaal ligt, dit een zaak van KPN/Arris is om met een oplossing te komen. De route van @PeterG is een “workaround” geen oplossing.

mijn opstelling is: Arris VIP 4k-STB, Denon AVR-X2100W en Philips TV,

De route van@PeterG is een “workaround” geen oplossing.

@JantjeC 

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Bij aansluiten van de stb eerst op een versterker móet die áltijd aan als je iets op tv wilt zien. Dat vind ik al een nadeel.

Mijn voorkeur heeft dus:

STB → hdmi → TV en TV → hdmi arc → versterker én

STB → Toslink of analoog → versterker

Er zijn meerdere routes. Om een andere route een workaround te noemen vind ik wat kort door de bocht.

Je kan over de brug, met de boot of door de tunnel. Komen doe je er.

Reputatie 7

Ook hier voor televisie kijken 5202 -hdmi- Sony televisie -hdmi arc- Sony home cinema set en voor radio luisteren 5202 -Toslink- Sony home cinema set.

Reputatie 7
Badge +20

De route van@PeterG is een “workaround” geen oplossing.

@JantjeC

Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Bij aansluiten van de stb eerst op een versterker móet die áltijd aan als je iets op tv wilt zien. Dat vind ik al een nadeel.

Mijn voorkeur heeft dus:

STB → hdmi → TV en TV → hdmi arc → versterker én

STB → Toslink of analoog → versterker

Er zijn meerdere routes. Om een andere route een workaround te noemen vind ik wat kort door de bocht.

Je kan over de brug, met de boot of door de tunnel. Komen doe je er.

 

Ik heb hier voor de eerste keuze gegaan (en bevalt me al jaren goed, ook al moet bij radio de tv aan).

 

KPN tv ontvanger --  HDMI kabel  --  LG tv  

LG tv -- HDMI  -- Soundbar met sub woofer (dit kan je ook lezen als versterker. 

 

En inderdaad @PeterG , er zijn vele wegen naar Rome. 😉

Kijk, uiteindelijk zijn er vele wegen naar Rome. Dat is zo. Alleen als iemand voor de A1 kiest in plaats van de A2 en dat heeft tijden gewerkt, dan is het vreemd, zo niet vervelend om ineens een andere route te moeten kiezen. Zeker als je daarmee functionaliteit verliest. In mijn geval gaat het beeld niet alleen naar de TV, maar ook naar een Hue Sync Box, via de dubbele output van de Denon. Een ander meldde al het gebruik van een beamer tegelijk met een TV. Dan kan Arc een route zijn om audio te routeren, maar het is niet de oplossing voor het probleem. Bovendien is het een probleem dat er voorheen niet was. Dus wat mij betreft is Arc slechts een tijdelijke work around die voor sommigen goed werkt, maar voor anderen een beperking is.

Reputatie 1

@Piet Paaltjens  klopt helemaal wat je zegt. Bij mij wordt de tweede uitgang gebruikt voor de beamer. Het andere grote voordeel van de Denon is dat deze de signalen ( zoals Blueray, Mediaplayer, STB enz) “verzamelt”. Je hebt dan nog maar een kabel naar de TV ipv 4 ofzo. In mijn geval staat de apparatuur niet onder de TV maar 2 meter verderop in een kast. De TV hangt aan de muur dus ik heb graag een “kleine” kabelgoot.

Reputatie 1

@Bram_ Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen?
Want ik ben er echt helemaal klaar mee. Elk avondje tv kijken draait op frustratie uit en de irritatie wordt steeds groter.
Laatst was het internet ook instabiel waardoor de verbinding bij voor casten van youtube naar de TV ook steeds weg viel. Nadat die irritatie te hoog opliep ben ik TV gaan kijken, maar dit ging ook totaal niet. Het beeld viel constant weg. De internetkwaliteit lijkt er dus ook mee te maken te hebben.
Toen ben ik maar iets totaal anders gaan doen (wel zo gezond eigenlijk).

Al ligt het aan een combinatie van alle apparatuur, dus ik kan de fout niet 100% bij KPN neerleggen maar met Ziggo werkt het wel zonder problemen. Dus ik wil KPN nog een kans geven om het probleem spoedig op te lossen, maar anders ga ik KPN in gebreken stellen en stop ik er mee en wordt ik weer een tevreden Ziggo klant.

Reputatie 1

@Tjeerd3500 : Ik weet niet of het werkt maar je kan het altijd proberen. Ik zelf heb een Denon X2100. Ik heb ooit eens gelezen (weet niet meer waar) dat als je “timing/tijd” problemen hebt je de setup box ( Arris) niet moet aansluiten op de eerst HDMI ingang (op mijn Denon helemaal links gezien van de achterkant) maar op de ingang die het dichtst bij de HDM uitgangen zit. Bij jouw dus HDMI 6. Succes….

Reputatie 1

@Tjeerd3500: Ik weet niet of het werkt maar je kan het altijd proberen. Ik zelf heb een Denon X2100. Ik heb ooit eens gelezen (weet niet meer waar) dat als je “timing/tijd” problemen hebt je de setup box ( Arris) niet moet aansluiten op de eerst HDMI ingang (op mijn Denon helemaal links gezien van de achterkant) maar op de ingang die het dichtst bij de HDM uitgangen zit. Bij jouw dus HDMI 6. Succes….

Ik heb dit nu een paar dagen terug gedaan, en sinds die tijd geen problemen meer gehad, dus het lijkt te werken 👍🏻
Bedankt voor de tip @JantjeC  !!!

Wel jammer dat KPN niet meer reageert als er even om een update gevraagd wordt en een klant aangeeft helemaal klaar te zijn met een probleem.
Geen kudo’s in deze.

Reputatie 1

@Tjeerd3500 graag gedaan….

Voor de mensen die een ander oplossing nodig hebben en die voor mij wel werkt icm Denon AVR X2500H kan je de HDCP versie beperken voor de desbetreffende HDMI poort limiteren tot versie 1.4 in plaats van 2.2 die de TV stb waarschijnlijk gebruikt.

 

Dit doe je door de diagnostics functie te gebruiken en de limit (Limit Mode) te wijzigen naar true.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjF1eC2ven3AhUO3KQKHfG7A_4QFnoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.avsforum.com%2Fattachments%2Fdenon-hdmi-diagnostics-and-troubleshooting-copy-compressed-pdf.2519482%2F&usg=AOvVaw3Mc56sICGErmXt-8fWEheE

 

Zelde soort probleem bij T-Mobile (met dezelfde oplossing):

https://community.t-mobile.nl/televisie-493/probleem-hdmi-hdcp2-2-met-tb-box-amino-aria-610x-304741/index2.html