Vraag

TV+: Als je HDR op SDR geven de streamingdiensten geen 4K content meer

  • 23 May 2023
  • 49 reacties
  • 685 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20

Zie ook hier, daar loopt een “off topic” onderwerp.

Daarom plaats ik hem nu hier.

 

4K werkt op de KPN tv+ box (DIW7022).

 

MAAR:

Als je HDR op HDR zet, staat hij op HDR continue.

Dan heb ik alles, ook de streamingdiensten in 4K content.

Alleen is het beeld van de HD zenders donkerder en dat ziet er niet uit. 

En de DIW7022 heeft dan opstartproblemen.

 

Als je HDR op SDR zet.

Dan is het beeld bij de HD zenders heel erg mooi.

Maar ook al staat de box op 4K, als hij op SDR staat zie je geen 4K content bij de streamingdiensten.

Zie als voorbeeld de foto, ik weet dat deze in 4K (Dolby Vision) is, omdat ik dat op onze 4K Oled 48” C1 in 4K (Dolby Vision) heb gezien.

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

49 reacties

Reputatie 7

joop2011 schreef:

Als je HDR op SDR zet.

Dan is het beeld bij de HD zenders heel erg mooi.

Maar ook al staat de box op 4K, als hij op SDR staat zie je geen 4K content bij de streamingdiensten.

Zie als voorbeeld de foto, ik weet dat deze in 4K (Dolby Vision) is, omdat ik dat op onze 4K Oled 48” C1 in 4K (Dolby Vision) heb gezien.

 

Kan je ook eens een foto plaatsen van dit scherm terwijl de TV+ Box op "HDR - continue" ingesteld is.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @wjb 

Geen probleem.

Zie foto's (wel weer op SDR gezet i.v.m. donkerdere beeld)

 

 

 

Reputatie 7

Zou het kunnen zijn dat Disney+ er voor gekozen heeft om de Dolby Vision versie niet aan te bieden als er geen HDR actief is op de TV ontvanger en dat ze alleen de 4K Ultra-HD versie met Dolby Vision hebben en daarom dan terugvallen op de HD versie.

Heb je in Disney+ ook al eens een 4K titel geselecteerd waarvan je weet dat deze geen HDR of Dolby Vision versie is? Zo ja, is die wel zichtbaar?

Heb je ook Netflix of een andere streamingdienst? Zo ja, ervaar je daar dan hetzelfde?

Reputatie 7

Dit vond ik op reddit.com.

 

Reputatie 7
Badge +20

Dank je @wjb 

 

Netflix heb ik zonder 4K, omdat je dan € 4,-- per maand extra moet betalen en dat heb ik er niet voor over.

 

HBO Max zal ik deze week kijken en daar kom ik op terug.

 

Maar het is dus extra belangrijk dat KPN HDR op automatisch zet.

Dan heb je geen problemen, denk ik. 

 

Wat mij nu ook opviel was, als je HDR op SDR zet, dat de optie beste resolutie daarna uit staat.

Deze heb ik weer aangezet.

Reputatie 4
Badge +3

Het wordt hoog tijd dat KPN de functie “HDR Auto” herstelt. De huidige instellingen geven te veel beperkingen.
Ik zet mijn Nokia Streaming Box 8010 maar weer terug, die werkt wél in tegenstelling tot de KPN TV+ Box. Ik had gehoopt dat de KPN TV+ Box andere streamingboxen overbodig zou maken. 😢

Reputatie 7
Badge +20

@wjb 

 

HBO Max wel 4K content.

Maar ik hoop ook dat KPN snel HDR automatisch toevoegt. 

 

 

Ik heb een 55” Oled LG scherm, FritzBox 4060 en de DIW7022.
Eigen abonnement bij Netflix, HBO en Prime.
Streams kijk ik via internet omdat de App op de DIW een versleuteld signaal door geven.
Beeld bij de apps van DIW is minderscherp en geeft niet de kwaliteit die mag verwachten. Met de meting op de online monitor van de FB is dat duidelijk tezien. Ook de TV-zenders (1-10) werken nu weer op ~7 Mbits en niet op de beloofde 14,5 Mbits. Op de Oled is dat duidelijk zichtbaar.
Het probleem zit niet zozeer in HDR maar in de verwerking en doorgifte van de KPN in de apps en hun signaal.

Reputatie 7
Badge +20

@RoJu 

Ga naar instellingen. (tandwieltje)

Ga naar informatie.

Ga helemaal naar beneden en klik op video mode.

Zet hier Beste beeldkwaliteit en Multicast aan.

Daarna heb je de stream van 14,5 Mb/s (als de Fritzbox VLAN4 (IGMP Snooping) ondersteund. 

Zie hier resultaat.

Best Kwaliteit wordt niet vast gehouden maar Multicast staat aan.

Reputatie 7
Badge +20

@RoJu 

Vind je het erg om een eigen topic te starten.

 

Deze topic, gestart door mij, gaat over:

TV+: Als je HDR op SDR geven de streamingdiensten geen 4K content meer

 

Ondertussen weet ik dus, met dank aan @wjb , dat het probleem bij Disney ligt en deels bij KPN.

Als KPN HDR op automatisch toevoegt, dank ik dat het probleem is verholpen. 

Dit is dus exact wat ik in dat andere  topic al aangaf puur te verwachten gedrag.

Alle streamdiensten bieden hun titels in 4K resolutie en HDR aan of HD resolutie en SDR. Voor de introductie van HDR was er enkel de hogere resolutie, als ik goed op de hoogte ben, dat zou dan wel doorgegeven kunnen worden, maar die specifieke titels vinden zal lastig zijn.

Het probleem ligt helemaal niet bij Disney puur bij KPN.

 

@joop2011  HBO Max houd u mogelijk voor de gek.

Op mijn Samsung SM T 590 met een 1920*1200 scherm staat exact dezelfde info bij die titel (shazam). De TV+ staat op het moment dat u die afbeelding maakte op SDR ingesteld? 

 

En let goed op het onderste regeltje!!

 

"Hbo Max speelt audio en video van de hoogste kwaliteit die voor je apparaat beschikbaar is."

Ik weet nagenoeg zeker dat u die titel niet in de 4K resolutie aangeboden zal krijgen als de box ingesteld staat op SDR.

 

Terzijde u kunt HDR niet op SDR zetten. Daar kunt u niks aan doen dat is de naamgeving van het menu. 

 

Reputatie 7

Het probleem ligt helemaal niet bij Disney puur bij KPN.

Hoe kan het dat dit aan KPN zou liggen terwijl mensen over de hele wereld dit issue ervaren bij Disney+?

Het probleem ligt helemaal niet bij Disney puur bij KPN.

Hoe kan het dat dit aan KPN zou liggen twerwijl mensen over de hele wereld dit issue ervaren bij Disney+?

Omdat alle streamdiensten niet alleen Disney naar de instellingen en hardware kijkt. Bij de TV+ box is het puur die instelling het verwijderen van de automatische optie.

Een film wordt in 4K resolutie met HDR uit gebracht en in HD met SDR. Een film uitgeven in een  hoge resolutie zonder de HDR uitbreiding zal niet meer gebeuren. 

 

Een UHD film dus hoge resolutie en HDR zal rare kleuren opleveren als de hardware alleen sdr ondersteund. 

Dit is ook vreemd sdr is 8 bits dan kan en mag er wezenlijk geen 10bit bij de kleur ruimte staan.

 

Reputatie 7

Galdor68 schreef:

Een UHD film dus hoge resolutie en HDR zal rare kleuren opleveren als de hardware alleen sdr ondersteund.

Precies en dat is dus de reden waarom Disney+ 4K Ultra-HD met HDR niet aanbiedt op apparaten die geen HDR "ondersteunen" zoals een TV+ Box die op SDR ingesteld staat.

Galdor68 schreef:

Een UHD film dus hoge resolutie en HDR zal rare kleuren opleveren als de hardware alleen sdr ondersteund.

Precies en dat is dus de reden waarom Disney+ 4K Ultra-HD met HDR niet aanbiedt op apparaten die geen HDR "ondersteunen" zoals een TV+ Box die op SDR ingesteld staat.

Dus waar ligt het probleem.....KPN en de verwijderde automatisch instelling. De keuze voor SDR of HDR is wezenlijk onnodig. De bron is ofwel HD met SDR of 4K met HDR.

En bij uitzondering HD met HLG  zoals ESPN. En HLG wat alleen voor lineaire uitzendingen wordt gebruikt omvat de SDR en HDR informatie dus de hardware maakt dan de keuze.

Reputatie 7

Galdor68 schreef:

Dus waar ligt het probleem..…

Als je kijkt naar de vraag van de topic starter dan ligt de oorzaak van het feit dat geen 4K titels weergegeven worden bij Disney+. Het is immers Disney+ die, in tegenstelling tot andere streamingdiensten, besloten heeft geen 4K titels te tonen als HDR niet ondersteund wordt.

Galdor68 schreef:

Dus waar ligt het probleem..…

Als je kijkt naar de vraag van de topic starter dan ligt de oorzaak van het feit dat geen 4K titels weergegeven worden bij Disney+. Het is immers Disney+ die, in tegenstelling tot andere streamingdiensten, besloten heeft geen 4K titels te tonen als HDR niet ondersteund wordt.

Dat doen alle streamdiensten dat weet ik nagenoeg zeker. 

Hopelijk reageert er een TV+ gebruiker met een Netflix 4k abonnement. Ik ben nu toch benieuwd wat de TV+ Box dan laat zien bij SDR keuze.

 

De oorzaak is toch echt die instelling wat Disney doet is geen oorzaak dat is het gevolg en nogmaals volstrekt logisch om meerdere redenen.

 

Aanvulling Netflix geeft op hun website ook En/En aan. Hier uit maak ik op dat bij keuze SDR Netflix de content aanpast.

 

Reputatie 6
Badge +7

 

Hopelijk reageert er een TV+ gebruiker met een Netflix 4k abonnement. Ik ben nu toch benieuwd wat de TV+ Box dan laat zien bij SDR keuze.

 

Even getest met tv+ op SDR ingesteld. 

Netflix is gewoon in 4k te bekijken. 

Reputatie 7

Galdor68 schreef:

De oorzaak is toch echt die instelling wat Disney doet is geen oorzaak dat is het gevolg en nogmaals volstrekt logisch om meerdere redenen.

Ik ben het volkomen met je eens dat het volstrekt logisch is om 4K titels met HDR niet te tonen op apparaten die geen HDR ondersteunen. Toch ligt de oorzaak van het issue dat @joop2011 hier aankaart bij Disney+ en niet bij KPN. De TV+ Box wordt, bij dit issue, immers bewust op SDR ingesteld en dus kan de oorzaak daar niet liggen. Dat het KPN is die ervoor moet zorgen dat HDR weer op automatisch ingesteld kan worden moge ook duidelijk zijn want daardoor zal Disney+ die 4K titels met HDR weer tonen.

 

Galdor68 schreef:

Toch ligt de oorzaak van het issue dat @joop2011 hier aankaart bij Disney+ en niet bij KPN. De TV+ Box wordt, bij dit issue, immers bewust op SDR ingesteld en dus kan de oorzaak daar niet liggen. 

 

De oorzaak blijft de bewust gekozen setting. Met het gevolg dat Disney+  bewust een HD stream aanbied. 

 

@Eric89 kunt u een afbeelding delen wordt het UHD logo getoont?  Van HBO zegt de info niet veel dat wordt zelfs op een  apparaat met een 720 scherm getoond. Dat betekent dus niet dat het daadwerkelijk in die kwaliteit wordt afgespeeld.

Reputatie 6
Badge +7

 

@Eric89 kunt u een afbeelding delen wordt het UHD logo getoont?  Van HBO zegt de info niet veel dat wordt zelfs op een  apparaat met een 720 scherm getoond. Dat betekent dus niet dat het daadwerkelijk in die kwaliteit wordt afgespeeld.

 

Reputatie 7
Badge +8

@wjb  Het is inderdaad alleen Disney alle overige apps bieden wel 4K aan.

Ik zei vanmiddag ook Netflix maar ik had ook Disney opgestart toen jij zei Mandalorian ging ik twijfelen.

Ook Serie gekozen zonder Dolby Vision : Obi Wan Kenobi deze is in SDR ook geen 4K meer dus het is alleen bij Dolby Vision content.

@joop2011 Netflix is maar 5,34 via Turkije heb dit al vanaf begin zo.