Beantwoord

Hoe kan ik radio luisteren zonder de TV aan te hebben?

  • 12 May 2022
  • 25 reacties
  • 1177 keer bekeken

Hallo, ik weet, de vraag is al vaak gesteld, maar het lukt nog steeds niet om radio te luisteren zonder de TV aan te hebben..

 

Ik heb een Harman Kardon AVR 330. Die heeft geen HDMI aansluitingen.  Nu zit de HDMI (beeld) via KPN kastje verbonden met TV. TV is verbonden via optische kabel aan mijn receiver.  KPN kastje zit verbonden met een optische kabel aan de HK (receiver) Ik krijg geen geluid op mijn receiver als ik de tv uitzet. Wat doe ik nu verkeerd? 

icon

Beste antwoord door Josina65 6 June 2022, 15:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

TV is verbonden via optische kabel aan mijn receiver.  KPN kastje zit verbonden met een optische kabel aan de HK (receiver)

De HK heeft dus 2 optische ingangen. 

Als je dan de ontvanger gebruikt zonder de tv dan moet je op de HK natuurlijk ook dié ingang selecteren, dat gaat niet vanzelf.
Kijk je tv via het kastje kan kan 😉 je ‘m zo laten staan. Of op de HK de ingang kiezen (waar je nu wel geluid uit krijgt).
Maar als je hem daarop laat staan met de tv uit komt er natuurlijk niks uit de HK. Die moet je dan even van (optische) ingang switchen.

Even plaatje opgezocht: indrukwekkend aantal aansluitingen. Net als mijn Pioneer VSX 919AH. Mogelijk moet je, net als ik met de Pioneer, de optische ingangen nog 'toekennen’. En is dat met die tweede, waar de ontvanger op zit, nog niet gebeurt.

Hoi Peter,  voor de Tv komt het geluid via uitgang video 4. Geluid via KPN kastje via video 2. Als ik Radio wil zet ik de HK op video 2. Geen geluid...ik heb een Samsung met aansluiting via een hub. Kan dat een probleem zijn?  Ik zou niet weten hoe ik de optische ingang moet toekennen. Dat gebeurt toch automatisch? 

Geen geluid...ik heb een Samsung met aansluiting via een hub. Kan dat een probleem zijn?

De verbinding (optisch) van de ontvanger naar de receiver gaat naar ik aanneem direct. En buiten die hub om.

Steek de optische kabel die vanaf de ontvanger komt eens in de ingang waar nu de optische kabel van af de tv inzit.

Krijg je dan wel geluid direct van af de ontvanger? (instelling video 4 dus kennelijk daarvoor).

Ga ik proberen. Thnx zover voor je hulp. Ik laat het weten of het gelukt is.😊👍🏼

Hoi Peter,

Ik heb de optische kabel die van hub naar HK. Voor TV geluid is verwijderd. Vervolgens die van ontvanger in die ingang gedaan. Ik krijg dan natuurlijk geluid, maar dan weer niet als ik de TV uitschakel en dat is nou net wel de bedoeling. Heb je nog een tip voor mij? 

Maar uiteraard bedoel ik een optische kabel rechtstreeks tussen de ontvanger en de HK. Dus zonder de hub ertussen. Want het is duidelijk, die hub is waarschijnlijk met de tv verbonden (??? !!! usb voeding via tv ofzo???) en gaat dus uit als de tv op stand-by gaat.

Ik heb de optische kabel van de ontvanger direct aangesloten op de HK. In de ingang waar eerst de optische kabel van de hub( tv) inzat. Geen geluid.

De Samsung tv heeft zelf geen enkele aansluiting meer. Dat gaat bij deze allemaal via een hub.  Het geluid direct van TV naar HK loopt dus vanuit die hub. 

 

 

Ik heb de optische kabel van de ontvanger direct aangesloten op de HK. In de ingang waar eerst de optische kabel van de hub( tv) inzat. Geen geluid.

Zou dan toch de optische uitgang van de ontvanger stuk zijn??? Hoewel, je hebt wel geluid met tv zenders dus dat kan eigenlijk niet. Of heb je dan ook geen geluid met tv zenders?

Nou, het moet werken. Maar ik krijg er zo de vinger niet tussen.

Niet iemand in je '’buurt'’ (in de ruimste zin des woords) die er een blik op kan werpen? Dit is wel een lastige case op afstand, waarbij ik, als ik vroeger op huisbezoek ging. het vrijwel altijd werkend kreeg. Tenzij er echt iets stuk is.

Er gaat iets mis in het aansluitschema. Wat de apparatuur betreft is er geen beletsel. Tenzij er dus iets stuk is (bv de optische uitgang van de ontvanger. Komt daar überhaupt rood licht uit?).

Er gaat iets mis in het aansluitschema. Wat de apparatuur betreft is er geen beletsel. Tenzij er dus iets stuk is (bv de optische uitgang van de ontvanger. Komt daar überhaupt rood licht uit?).

Ja ik heb het vermoeden dat er iets idd misgaat in de rest van de aansluitingen. Het vreemde is ook. Dat ik op HK op 2 verschillende "kanalen" het geluid van de tv krijg. Op video 4/ optisch en op Video 2/.optisch. . Het is overigens niet mijn systeem, maar van mijn vriend die er echt helemaal geen kaas van gegeten heeft. En ik wil ook niet te veel "rommelen". Veel te bang dat straks helemaal niks meer werkt. 😋 Er is verder niemand die er naar zou kunnen kijken...

Heel misschien kan ook het optische kabeltje v.u. de ontvanger stuk zijn. Het is tenslotte glasvezel en mag nooit knikken. Als dat wel een keertje gebeurt….

Kan niet, het is een nieuw kabeltje. 

Zo langzamerhand zit ik op dit spoor: optische aansluiting vd ontvanger is defect.

Want ook direct van ontvanger naar '’video 4'’ werkte niet en met de tv, via hub, wel.

Maar toch nog ff één check doen:

Nou dus nog 1 dingetje: als het op Video 4 werkt dan dát kabeltje in video 2. Als de versterker goed is ingesteld móet dat volgens Bartjes geluid geven. Ingangskeuze dan ook video 2 natuurlijk.

Dan is écht helemaal zeker in mijn ogen dat de optische uitgang van de kpn ontvanger het niet doet. Die kan dan gratis gewisseld worden via een kpn moderator, die hier nog komt.

Heeft ie een kpn ontvanger van type 2952 of 2260 dan kan je 'm (tijdelijk) analoog met de versterker verbinden. Met dit kabeltje, als het goed is bij de ontvanger geleverd dan.

Hoi Peter. Het is de Arris 2952 V2. En het rode lampje op de ontvanger brandt. Ik ga er nog eens goed voor zitten. Ga een aantal opties bekijken en uitproberen. Ik zal je laten weten als het gelukt is. Kan ff duren, maar zodra ik meer weet, zal ik het posten. 

En het rode lampje op de ontvanger brandt.

Ik bedoel of er rood licht uit het optische kabeltje komt danwel uit de optische aansluiting van de 2952.

Ja die doet het gewoon. 

Dan moet het rechtstreeks van af de ontvanger naar Video 4 zeker werken. Dat kan ook functioneren voor tv geluid… van af de decoder tenminste. Als je apps op de televisie zelf gebruikt, tja, dan heb je toch een verbinding van de televisie naar de versterker nodig.

Zelf gebruik ik

Vanaf de televisie een optisch kabeltje naar de versterker en

van af de ontvanger een analoog kabeltje naar de versterker (rode en witte busje; analoog kabeltje want radio is toch stereo)

En dus 2 ingangen op de versterker in gebruik. 1 optical en 1 analoog (tulpbusjes)

Oke. Maar ik kan geen analoog kabeltje gebruiken vanuit de ontvanger. Dat gaat alleen optisch volgens mij. Ik ga er volgend weekend nog even mee stoeien. Ik geef nog niet op. 😊

Dat gaat alleen optisch volgens mij.

Je noemde de Arris vip2952. Die heeft ook een analoge uitgang. Gaatje met groen randje. En dan dergelijk kabeltje. Wordt bijgeleverd dus zou nog '’ergens'’ moeten zijn.

Nee ik zie wel een gaatje met een oranje randje, dan zou die het moeten zijn. Ik heb nog wel van die kabeltjes liggen. Ga ik dat proberen. Ik ben benieuwd. Thnx maar weer. 👍🏼

Ik heb hier de Arris vip2952, die jij ook vermeldde.

En het is een kleine ronde groenomrande aansluiting. Tussen de aansluiting van de stroomadapter en de scart-aansluiting.

Ik geloof je direct, maar die heb ik op deze niet gezien...ik zal nog eens goed kijken. 😊

Hoi Peter, je hebt gelijk en ik ben kleuren blind. Het gaatje heeft idd een groen randje. Door drukte ben ik nog verder nergens aan toe gekomen, maar hou je wel op de hoogte. 

Hallo, na een tijdje even een update. Ik heb het analoge kabeltje aangesloten. Nu via video 3 ingang. En zoals je het al zei, werkt het nu wel. Vriend kan radio luisteren en Tv kijken tegelijk. Weer iemand gelukkig gemaakt. Bedankt voor je hulp! 

Heel fijn @Josina65 . Een gelukkige vriend is toch fijner hè. En wat boft hij toch met zo'n handige vriendin! 👍🏼 😀

Haha zeker weten! 😁