Beantwoord

Hoe krijg ik geluid van de Marantz versterker op de TV+ Box als de tv uit is?

  • 18 March 2023
  • 23 reacties
  • 462 keer bekeken

Ik heb net een kan tv+ abbo genomen en nu zit er alleen een optische poort, toslink, naar de versterker, marantz. De TV+ Box is de Sagemcom DIW7022 en de afstandsbediening Notus L8.

een DAC gekocht, https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1097210/omvormer-optisch-naar-tulp.html, en optisch kabeltje en aangesloten met tulp stekkers. s/pdif aan gezet.

En nog geen geluid als tv uit is. Wat moet ik nog doen?

icon

Beste antwoord door Ruud40 23 March 2023, 16:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Hmm. Het is wel de goede digitaal naar analoog. Dat is het punt niet. 

Met radio zou je wel geluid moeten hebben echter indien je wel de stream echt gestart is. Op tv zie je dan alleen de ster met info. Tv kan dan uit.

Voor de tv zenders moet je de TV+ box ook op pcm stereo. Want het Dolby geluid bij de tv zenders kan zo'n DAC niks.

Home toets- apparaat- apparaat voorkeuren- weergave en geluid- geluids indelingen. 

Ik heb het staan zoals je zegt. Als ik de tv uit doe hoor ik geen radio meer via de versterker.

Zijn er andere opties?

Badge

Ik heb het staan zoals je zegt. Als ik de tv uit doe hoor ik geen radio meer via de versterker.

Zijn er andere opties?

Kijk even HDMI CEC aanstaat in de KPN box, zo ja, uitschakelen (staat ergens bij Instellingen) 

Dit zorgt er voor als je TV uitgaat, het kastje ook uitgaat, zet je dat uit, blijft het kastje aan, als het goed is gaat het geluid dan wél door. 

 

Ik kan helaas niet precies kijken waar je moet zijn, want mijn TV+ kastje start niet meer op.

Op m'n Shield staat het onder beeld en geluid, eveneens Android TV, dus zal ongeveer dezelfde plek zijn. 

 

Manuel, dank je voor de optie.

CEC staat al uit knook alleen de tv uit zetten met de ab van de tv is het geluid weg.

Ik vind het wel erg vreemd allemaal.

Hopelijk weet iemand nog iets waar het aan kan liggen.

Als de optische kabel naar de DAC in het boxje zit dan zie ik geen reden dat het geluid naar je versterker wegvalt als je de tv uit zet.

Hier

(1) Boxje via hdmi naar tv

en

(2) Boxje via optische kabel naar versterker. 

Dat laatste (2) gaat gewoon door als ik de tv uit zet. 

Zit er niet ook een (hdmi) kabel van je tv naar je versterker??? Hdmi arc misschien?

In dat geval na uitzetten tv versterker nog op de optische ingang zetten. 

Ook als ik de tv op de andere ingang zet doet hij het niet. 

Het lijkt wel of kan box (Sagemcom DIW7022) het geluid niet via de optische uitgang stuurt. Misschien software foutje?

Hoe lang worden die boxjes al gebruikt? Nergens anders problemen?

 

 

Heb je de optische uitgang überhaupt aan staan in het instellingenmenu, Ruud40 ?

s/pdif staat aan

holy word omgezet in stereo pcm

 

ik zie nergens anders een optie om iets te doen met de optische uitgang

 

holy moet zijn dolby

Ik blijf het toch gek vinden. Bij mij komt er gewoon Dolby 2.0 en Dolby 5.1 naar de versterker via optisch. En pcm bij sommige tv zenders en alle radio zenders.

Overzicht met zenders met Dolby geluid. Al naar gelang 2.0 of 5.1.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dolby-geluid-bij-kpn/ .

Heb je ook bij Netflix en andere streamingdiensten geen Dolby?

Als ik hem op automatisch zet heb ik ook geluid. Prima.

Als ik de tv uit zet heb ik geen geluid, ook al wissel naar de juiste bron op de versterker. Dat is het probleem.

Ik zag een andere vraag op het forum met soortgelijke problemen:

Kennelijk is er toch iets niet goed met dat kastje!

 

Als ik de tv uit zet heb ik geen geluid, ook al wissel naar de juiste bron op de versterker. Dat is het probleem.

Staat het boxje nog wel aan (groen of rood lichtje) als je de televisie uitzet?

Hier heb ik HDMI CEC (Anynet+ heet het bij Samsung) juist om die reden uit staan.

Met CEC gaat box en tv samen aan en uit. Ongeacht of je de stand-by knop voor tv of box gebruikt.

Als het in je tv aan moet blijven omdat anders ARC ook niet werkt kun je HDMI CEC ook in de box uit zetten.

tv box blijft gewoon aan als ik de tv uit zet

 

Nou, dan snap ik er echt geen reet (excusé) van. Dan zou optisch echt gewoon door moeten gaan. Direct naar de versterker. 

Interessant probleem. Hopelijk kan ik een nuttige duit in het zakje doen:

@Ruud40 Ik zou ook testen of de combinatie optische kabel/Dac zelf wel werkt. Door hem op een ander apparaat met een optische uitgang aan te sluiten zoals de TV. Andere audio verbindingen zoals HDMI met de Marrantz even loshalen.

Het lijkt wel alsof het geluid nu toch stiekem van de TV+ box via HDMI naar de TV en vandaar naar de Marrantz gaat, wat verklaart dat het wegvalt als je de tv uitzet.

Reputatie 7

Komt er (rood) licht uit de Toslink uitgang van de TV+ Box?

 

Er gaat al een toslink met DAC naar de versterker en deze werkt perfect. Deze zit er al sinds we de tv en versterker hebben.

ik heb de oude DAC verwijdert en de nieuwe DAC met kabels op de tv aangesloten en dan gaat het geluid gewoon naar de versterker. Werkt het ook perfect. De nieuwe DAC met kabels is dus goed!

 

Naar mijn idee zit er in de KPN box iets niet goed of er is een instelling waar ik niet bij kan. 

 

Als ik het goed begrijp zitten er op de Marrantz geen HDMI kabels aangesloten, alleen een TOSlink/dac voor zowel de TV+ box als de TV zelf. De TOSlink/Dac’s zijn op goede werking gecontroleerd.

Als je de TV uit zet en het geluid gaat uit, betekenen dit dat de TOSlink van de TV werd gebruikt. Dan zou je alleen de Marrantz naar de ingang van de andere TOSlink moeten schakelen.
Als je dan nog steeds geen geluid hebt, kan het inderdaad zijn dat de optische uitgang van de TV+ box niet werkt.

In het TV+ boxje moet S/PDIF aan staan.

In een online manual voor de omvormer vond ik nog: Audio Input: 2-channel uncompressed PCM audio (S/PDIF)
dus misschien kan je nog testen met de drie mogelijke formaten (Auto/Zet Dolby om in stereo/ongewijzigd doorgeven) om te bereiken dat er een formaat uit de TV+ box komt dat de converter begrijpt.

KPN heeft hier nog een probleemoplosser. Zij geven ook aan dat veel problemen zichzelf oplossen door een harde reset van het TV+ boxje.

Als dit allemaal niet helpt wordt het misschien tijd om de klantenservice te bellen. Volgens mij zijn alle opties tijdens deze discussie nu wel besproken.

Ik ben erg benieuwd of en hoe je het uiteindelijk aan de praat krijgt!

 

Er komt geen (rood) licht uit de Toslink uitgang van de TV+ Box.

Ga de klantenservice contacten voor een nieuwe box.

 

Reputatie 7

Er komt geen (rood) licht uit de Toslink uitgang van de TV+ Box.

Dan lijkt de Toslink uitgang van de TV+ Box dus defect te zijn.

Aangezien je S/PDIF aan hebt staan hoort er licht uit de Toslink uitgang te komen.

Ik heb de klantenservice gebeld en ze gaan een nieuwe box opsturen. Hopelijk heb ik die morgen dan. 

Word vervolgd…...

Vandaag de box opgehaald bij een afhaalpunt (waarom niet nar mijn huisadres gestuurd?)

Gelijk de oude box ingeleverd.

Gelijk gekeken of er licht uit de toelink poort komt. Gelukkig wel.

Verder aansluiten en warempel, alles werkt zoals het moet.

Voortaan check ik eerst op er licht uit een poort komt!

 

 (waarom niet nar mijn huisadres gestuurd?)

Hallo de reden daarvoor is dat de oude spullen meteen ingeleverd moeten worden, voordat je de nieuwe mee krijgt en dat kan alleen via een postkantoor.