Vraag

hulpmiddel voor verduidelijking van ondertitels

  • 26 July 2020
  • 19 reacties
  • 1758 keer bekeken

Omdat een aantal tv-zenders zijn gestopt met ondertitels voor doven en slechthorende via teletekst ben ik op zoek naar een andere oplossing. Ik heb een aanbod gevonden van VO-BOX die een kastje aanbiedt om de reguliere ondertitels te vergroten. Heeft iemand ervaring met deze oplossing en werkt die goed bij een decoder van KPN ?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Omdat een aantal tv-zenders zijn gestopt met ondertitels . . .

Daar “hoor” ik van op, welke zenders ? Nmi komen er juist meer ondertitels.

 

Ik heb het over ondertitels via teletekst. Het gaat om sbs6, net5, veronica.sbs9

De genoemde zenders bieden gewoon 888 ondertiteling aan. Ze vallen nota bene onder de Nederlandse mediawet die dat verplicht.
Ik vraag me af hoe je dus vernomen kunt hebben dat die ondertitels stoppen. Dan zouden ze niet meer aan de wet voldoen namelijk.

Wedervraag:

Hoe kun je ondertitels die er niet meer zijn (stoppen) überhaupt willen vergroten?

Meer informatie over de VO-BOX: https://www.vo-box.nl

Of ze het verplicht zijn of niet maar ze doen jet niet. Ik heb op vetschillen toestellen op andere adressen geprobeerd maar het werkt echt niet

Dan is er iets anders aan de hand, op mijn niet-KPN aansluiting heb ik zojuist op alle 4 genoemde zenders ondertitels gezien.

Kan er iemand met een KPN aansluiting dit ook controleren ayb ?

Net even gekeken, maar op alle 4 de Talpa zenders is ondertiteling via Teletekst 888.

Vanmorgen nog Mr. Frank Visser doet uitspraak via SBS 6.

Op npo en rtl doet 888 of 889 het wel

Op Talpa dus ook….

Vanmorgen nog Mr. Frank Visser doet uitspraak via SBS 6 met 888 titels.

Op Talpa dus ook….

Vanmorgen nog Mr. Frank Visser doet uitspraak via SBS 6 met 888 titels.

Peter,

Ik kan het nu niet controleren, want de HBM 22xx doet eigenlijk helemaal niets en de 29xx geeft aan dat er een storing is. (In ieder geval geen teletekst). 

Maar over het algemeen heeft buiten de NPO zenders van de Nederlandse zenders 888 ondertiteling Net5, RTL4 en Veronica (niet altijd).

Bij de overige zenders staat er als je op Teletext drukt alleen een bericht dat er ondertiteling zou zijn. Ik heb het buiten RTL4 nog nooit gezien bij een Nederlandse RTL zender. Misschien eens op letten volgende keer als je dit schrijft). 

Gisteravond ontbrak bij NPO2 ook de 888 ondertiteling. 

. . .

Bij de overige zenders staat er als je op Teletext drukt alleen een bericht dat er ondertiteling zou zijn.

Er staat ga naar P888, wellicht overbodig, maar als je dat doet dan werkt het (althans bij mij, (niet-KPN) )

Ik heb het buiten RTL4 nog nooit gezien bij een Nederlandse RTL zender.

Ja, dat is iets van de laatste tijd, er wordt duidelijk aan gesleuteld daar en elke verandering (waar of wat dan ook) kan verwarring geven, hoe goed bedoeld dan ook.

Misschien eens op letten volgende keer als je dit schrijft). 

Wat bedoel je daar mee ?

 

CorL schreef:

. . .

Bij de overige zenders staat er als je op Teletext drukt alleen een bericht dat er ondertiteling zou zijn.

Er staat ga naar P888, wellicht overbodig, maar als je dat doet dan werkt het (althans bij mij, (niet-KPN) )

Mag ik hieruit concluderen dat Ziggo wel ondertiteling geeft op de pagina’s waar dit staat en de fout volledig bij KPN zit?

CorL schreef:

Misschien eens op letten volgende keer als je dit schrijft). 

Het was aan Peter gericht en de vraag was of die eens kan controleren of er daadwerkelijk ondertiteling staat of alleen de tekst. Ik twijfelde niet maar nu op grond van jouw bericht doe ik dat wel. 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @gerard egelmeers, welkom! Ik heb net even bij mezelf gekeken en zie daar zeker via ‘888’ teletekst bij RTL7 en Net5 in ieder geval! Over de VO Box weet ik niets, dus daar kan ik niets over kwijt :-).

Beste @gerard egelmeers, welkom! Ik heb net even bij mezelf gekeken en zie daar zeker via ‘888’ teletekst bij RTL7 en Net5 in ieder geval! Over de VO Box weet ik niets, dus daar kan ik niets over kwijt 🙂.

Heb je echt gekeken, want vandaag is bijna de hele dag Alo Alo bij RTL 7. Misschien zie je 888 teletext want bij Alo Alo is nederlandse ondertiteling. Zoals ik al deze week in een ander bericht schreef is bij Talpa wel bijna altijd ondertiteling als het om Nederlandse programma’s gaat. 

RTL (met uitzondering van RTL4) vertoond alleen deze tekst. Maar ik heb er de laatste jaren dus nog nooit 888 teletekst op gezien.

 Toch eens een keer proberen, zoals ik al zovaak in dit forum geschreven hebt. Het lijkt wel of iedereen vlug thuis onderzoek doet. Wat ik overigens niet van jou gewend ben. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie je bericht dan maar als compliment, @CorL ;-). Ik heb ‘Allo Allo wel degelijk gezien: maar even kort. Het viel me wel op dat ik, en ik weet niet meer bij welke zender, een keer op ‘p+’ moest drukken nadat ik het via 888 aangezet had. Wil je dat eens doen?

Gedaan, 

NOS programma terugkijken Nieuws, knopje teletekst en dan 888 = 888 ondertiteling

RTL 7 programma terugkijken Ondernemerslounge, knopje teletekst toont bovenstaand scherm, dan 888 toont mooi schoon scherm, p+ toont bovenstaande tekst, 888 mooi leeg scherm meerdere keren p+ switcht tussen bovenstaand scherm en programma scherm. Maar nergens 888 ondertiteling dit is niet STB inherent want dit heb ik op beide STB’s

Reputatie 7
Badge +30

Wat hinderlijk dit! Ik zie 'm nu op RLT4 (Eigen huis en tuin) en SBS6, maar niet op RTL7 (vis TV). Ik ga dit toch eens uitzoeken!

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb twee dingen gevonden: bij Ziggo is het ook niet ondertiteld, de ondernemerslounge. Dit is dus iets wat bij RTL ligt. Daarnaast vond ik op de website van RTL het volgende over ondertiteling. Wij kunnen hier dus bar weinig aan doen, ben ik bang!

Ik heb twee dingen gevonden: bij Ziggo is het ook niet ondertiteld, de ondernemerslounge. Dit is dus iets wat bij RTL ligt. Daarnaast vond ik op de website van RTL het volgende over ondertiteling. Wij kunnen hier dus bar weinig aan doen, ben ik bang!

Dat had ik ook altijd gedacht maar het bericht in dit topic van Kees Yagi deed mij twijfelen. Ik heb geen Ziggo. De link, is volgens mij allemaal over RTL4 zoals ik altijd in dit forum geschreven heb. Maar weer bedankt. (in de positieve betekenis:heart_eyes: )

Reputatie 7
Badge +30

Haha graag gedaan :-).