Beantwoord

Interactieve TV: beeld valt weg bij 70% updaten

  • 17 January 2022
  • 42 reacties
  • 866 keer bekeken

Sinds eind november ‘21 heb ik geen beeld meer op mijn TV. Ik ervaar de volgende problemen.

Zwart beeld (input staat goed, alle kabels vervangen en getest; allemaal in orde). TV geeft aan ‘geen signaal’. Niets bijzonders gebeurd (gebruik de TV niet vaak) decoder (TV-kastje) staat naast de TV en wordt verder niet aangeraakt.

 

Zodra ik de decoder van het stroom afhaal en na 10sec weer aansluit gaat deze updaten. Dan heb ik wél beeld. Bij exact 70% updaten valt het signaal/beeld weg. 

De decoder zelf gaat wel door met updaten. Dit is te zien aan de tekst op de decoder, deze loopt op van 10P, 20P, 30P, etc. en bij 70P (=70 procent) valt het beeld weg maar gaat het % verder (75P, 80P, etc.) bij 100P verdwijnen de cijfers en staat de decoder enkel aan zonder cijfers/tekst en zonder beeld. 

 

Via een kennis (die ook KPN klant is) getest en daar blijkt dat bij ca. 70% de decoder overgaat van “downloaden” naar “installeren”.

Reeds een nieuwe decoder ontvangen, bood geen soelaas.

 

Veelvuldig met de helpdesk gebeld en online gechat. Komen er niet uit.

​​​​​​

Eind december gaf een medewerker (telefonisch) aan dat hij het probleem had gevonden. Ik zou wel een abonnement met interactieve TV op naam hebben staan maar vreemd genoeg geen fysieke decoder. Hij wist toen niet 1,2,3 hoe hij dat moest corrigeren (hij wilde een 2e decoder toevoegen en direct weer verwijderen zonder op te sturen, was ik geen voorstander van. Voor je het weet wordt dit alsnog in rekening gebracht p/m). Hij zou dit probleem dan intern doorzetten en binnen één (max 2) weken zou er contact worden opgenomen, maar nooit meer wat van gehoord.

Toen ik later zelf contact opnam bleek er een nieuwe decoder te zijn opgestuurd die inmiddels door het Post-NL punt alweer retour was gedaan omdat ik hem niet had opgehaald.

 

Huidige stand van zaken (17-01) is dat de retour gestuurde decoder opnieuw op de post zou gaan (donderdag 13-01). Hier zou ik vooraf een SMS van krijgen maar nog niets ontvangen. Zal deze week langs het Post-NL punt gaan om te kijken of er toch niet iets is binnengekomen.

 

Is dit probleem bekend? Hoe kan dit worden verholpen?

 

Aanvullend: mijn inzien heb ik nu lang genoeg getracht een probleem, niet ontstaan van mijn kant, te verhelpen. Ondertussen betaal ik al 3 maanden voor TV dat ik niet heb. Is er een compensatieregeling voor dit soort gevallen?

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 24 January 2022, 21:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Badge +19

Welk type tv ontvanger heb je? Heb je al een een frisse start gedaan? Is de tv ontvanger direct met een kabel aangesloten op het modem?

Type TV ontvanger: HMB2260 v2

 

Wat bedoel je met een frisse start? 

Neem aan van wel gezien ik een nieuwe TV ontvanger heb gekregen en deze hetzelfde probleem had als de oude. 

 

TV is rechtstreeks aangesloten op de modem middels een ethernet-kabel. Deze kabel is nog goed (getest middels laptop én andere kabel geprobeerd op de TV-ontvanger). 

Als ik de internetkabel halverwege het updaten eruit trek geeft hij een melding dat er geen verbinding is. Als ik de kabel eruit trek nadat het beeld is weggevallen geeft hij geen melding (wel een foutcode op de TV ontvanger zelf). 

Badge +19

Een frisse start is een optie in het menu. Eigenlijk is het terugzetten naar fabrieksinstellingen.  Het lijkt er dan toch op dat het een administratief dingetje is. Kan je nu helemaal geen tv kijken of is er nig een ontvanger in huis?

Heb altijd maar één ontvanger gehad. 


Frisse start is ook geen optie gezien ik geen beeld heb. ​​​​​​

 

Ben het met je eens dat dit een administratief dingetje lijkt. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de overgang/samenvoeging Telfort KPN. 

Badge +19

Ik ga een lijntje uitgooien naar een moderater.  Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze voor je aan de slag.

bij 100P verdwijnen de cijfers en staat de decoder enkel aan zonder cijfers/tekst en zonder beeld. 

Staat het lampje (in de knop bovenop) dan op groen of rood? Bij rood is het stand-by en is '’geen beeld, display uit'’ heel logisch.

Kan je het eens testen met een scartkabel. Je hebt al 1 x een decoderwissel gehad en houdt het probleem. Ik ga dan eerder denken aan de hdmi kabel en/of de televisie.

Zodra ik de decoder van het stroom afhaal en na 10sec weer aansluit gaat deze updaten. Dan heb ik wél beeld. Bij exact 70% updaten valt het signaal/beeld weg. 

Decoder start op met 720p. Dat en 1080i zijn voor een HDready tv geen probleem.

Is het nog een HDready televisie? Het kan zijn dat de decoder dan toch 1080p signaal geeft en dat herkent zo'n tv niet.

 

Via een kennis (die ook KPN klant is) getest en daar blijkt dat bij ca. 70% de decoder overgaat van “downloaden” naar “installeren”.

In dat geval kan je jouw decoder ook bij die kennis testen/uitproberen! Wel even de gegevens iTV-abonnementsnummer en iTV-pincode meenemen. Het lijkt me dat de gewisselde decoder, door beeldgebrek, dan ook nog niet eens geactiveerd is. Dat moet je met die gegevens zelf doen.

Dat scherm krijg je ook met een scartkabel overigens.

Bijlage: screenshot eerste scherm bij nieuwe ontvanger

 

Staat het lampje (in de knop bovenop) dan op groen of rood? Bij rood is het stand-by en is '’geen beeld, display uit'’ heel logisch.

Lampje staat op groen. Decoder staat aan.

 

Decoder start op met 720p. Dat en 1080i zijn voor een HDready tv geen probleem.

Is het nog een HDready televisie? Het kan zijn dat de decoder dan toch 1080p signaal geeft en dat herkent zo'n tv niet.

TV is HD. Tevens de decoder aangesloten op mijn PC beeldscherm (ook HD-scherm) en ook daar geen beeld na 70%. 

Verschillende HDMI-kabels geprobeerd. HDMI-kabel getest op mijn laptop en PC beiden werkt ie foutloos, uiteraard werkt de HDMI ook tot de eerste 70% bij de decoder. 

 

In dat geval kan je jouw decoder ook bij die kennis testen/uitproberen! Wel even de gegevens iTV-abonnementsnummer en iTV-pincode meenemen.

Dit ga ik dan maar eens proberen. Kan nog wel even duren dat ik weer bij iemand met een KPN abonnement over de vloer kom. 

En punt is natuurlijk wel dat dit een evt. probleem niet oplost..

 

Dank voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Bryan S. Ik ben er ook even ingedoken. Ik zie geen ontvanger actief. Ik vermoed dat daar het probleem vandaan komt. Wel zie ik dat je een ontvanger moet hebben. Zou je in jouw profiel willen laten weten welk abonnemetsnummer je gebruitk voor de ontvanger? Of heb je die nog nooit in kunnen voeren om de ontvanger te activeren? Want daarmee zou de ontvanger actief moeten worden. Maar de hele ontvanger start niet eens helemaal op begrijp ik?

Heb je voor de zekerheid nog wat screenshots van wat je precies ziet?

 

 

Bryan. De reactie van KPN Moderator Bart_Z duidt sterk op een administratief probleem.

Hij stelt zéér relevante vragen: zou je die willen beantwoorden?

Reeds een nieuwe decoder ontvangen, bood geen soelaas.

Heeft in deze situatie dan ook geen enkele zin. Ook nog een omruil niet.

Heb je na de omruil in de nieuwe decoder wel de gegevens in kunnen voeren? Via onderstaande scherm.

 

Bij 70% wordt het beeld zwart, dus ik heb de nieuwe decoder nooit kunnen activeren. 

In mijn profiel staat het abonnementsnummer al vermeld (onder TV, mobiel abo onder ander nummer). 

 

Ik zou foto’s kunnen maken, maar dat zou dus het volgende zijn:

  1. beeld van de TV dat de decoder aan het downloaden is (duurt 10-15min tot aan de 70%). Zijn 2 groene balken die vol lopen.
  1. vanaf 70% pats-boem geen beeld meer. Geen foutcode of iets waarvan ik een foto kan maken.

 

Dacht vanuit mezelf ook dat ik de TV moest activeren wellicht. Gevraagd via de chat en de telefoon hoe ik - zonder beeld - het abonnementsnummer e.d. in kon typen. Maar dat wisten ze (begrijpelijk) niet. 

Kan het proberen nu ik bovenstaande screenshot heb. Dus nummer intoetsen, 2x naar beneden, pin ingegven, 2x naar beneden, OK. Maar vraag me af of dit gaat lukken (vanavond). 

 

 

 

PS een knaap aan de telefoon (enige die me écht probeerde te helpen van de 10 die ik heb gesproken..) had het over het toevoegen van een 2e TV-ontvanger en deze direct weer annuleren. Dat daardoor wellicht er nog één zou blijven hangen o.i.d. Heb destijds aangegeven dit liever niet te willen maar achteraf spijt van..

beeld van de TV dat de decoder aan het downloaden is (duurt 10-15min tot aan de 70%). Zijn 2 groene balken die vol lopen.

Sode snikkels, @Bart_Z . Dit klinkt als een decoder die nog de software voor het OUDE platform heeft. Want tegenwoordig is het 1 balk…..
Dan is het logisch dat het niet gaat werken.

Bryan S.

Wanneer is deze decoder je toegekomen en wanneer heb je 'm in gebruik genomen?

beeld van de TV dat de decoder aan het downloaden is (duurt 10-15min tot aan de 70%). Zijn 2 groene balken die vol lopen.

Sode snikkels, @Bart_Z . Dit klinkt als een decoder die nog de software voor het OUDE platform heeft. Want tegenwoordig is het 1 balk…..

nee hoor,Als er software gedownload worden zijn er 2 balken:een dikke en een dunne:)

Bij mijn vip2952 met de nieuwste software is dat ook zo.

Eén dunne en één dikke balk die volloopt inderdaad. Aan de telefoon zeiden ze dat dit normaal was. 

 

Oude decoder (ingeleverd eind december 2021) was +/- 5jr oud. 

Nieuwe decoder dus ontvangen eind december en heeft nooit gewerkt (want geen beeld na 70%).

 

Ook de internet modem gereset (door met punaise die kleine knop in te drukken), maar dit hielp ook niets.

welk modem heb je?

Experia Box V10. Schat 2jr oud. 

Daar ligt het dus niet aan.

al eens een scartkabel geprobeerd?

Heb geen scartkabel thuis liggen. Zal er één regelen maar gaat een week duren. Komt dus t.z.t.

 

Zojuist weer geprobeerd. Vlak voor 70% gaat de kleine balk weg en blijft er één dikke groene balk op 70% staan en gaat de tekst van 'downloaden' naar 'installeren'. Precies op het moment dat de decoder van '70P' naar '75P' schiet; valt het beeld weg..

Hoi @Bryan S. Ik ben er ook even ingedoken. Ik zie geen ontvanger actief. Ik vermoed dat daar het probleem vandaan komt. Wel zie ik dat je een ontvanger moet hebben. Zou je in jouw profiel willen laten weten welk abonnemetsnummer je gebruitk voor de ontvanger? Of heb je die nog nooit in kunnen voeren om de ontvanger te activeren? Want daarmee zou de ontvanger actief moeten worden. Maar de hele ontvanger start niet eens helemaal op begrijp ik?

Heb je voor de zekerheid nog wat screenshots van wat je precies ziet?

 

Reputatie 7
Badge +20

Nog helemaal niet aangemeld geweest dus. Blijft maar bij 70% hangen. De ontvanger rechtstreeks op het modem aangesloten met een kabel? Ook andere poorten in het modem geprobeerd?

En hangt er verder nog een eigen router of andere apparatuur achter het modem? Zo ja, haal alles eens uit de V10, lukt het dan wel?

Want aangezien je het bij meerdere ontvangers hebt lijkt er iets in het thuisnetwerk dwars te liggen, tenminste dat is mijn vermoeden. Waardoor de ontvanger de installatie niet goed kan doorlopen.

 

 

 

 

 

De link werkt niet.

 

Zit maar één kabel in mijn modem en dat is die van de TV (naast de stroomkabel en ADSL natuurlijk..). 

Heb al een andere ethernetkabel geprobeerd en ook al in een andere ‘slot’ van de modem. 

Modem al gereset. 

 

Er is wel verbinding want als ik de internetkabel uit de modem/decoder trek geeft hij een foutmelding ‘geen verbinding’ (groene balk wordt rood). 

 

Probleem is spontaan ontstaan ergens mid november. 

 

De link werkt niet.

 

Heb de link aangepast.