Beantwoord

iTV app i.c.m. Apple airplay

  • 13 January 2019
  • 61 reacties
  • 11668 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
De KPN i-tv app werkt enkel met Google Chromecast en niet met Apple AirPlay.
valt me op dat hier al jaren om word gevraagd en KPN hier dus duidelijk helemaal niets mee doet.

Hoe is het mogelijk dat KPN, die zichzelf toch wel een hele jongen vind op innovatie gebied, niet in staat is om dit te fixen!
minachting richting klanten of grote vriend van Google want de chromecast kunnen ze blijkbaar wel inpassen in de appp.

Doe hier nu eens iets aan KPN, mensen vragen hier niet voor niets om!!
icon

Beste antwoord door Paul van KPN 14 January 2019, 11:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

61 reacties

Reputatie 7
Helaas zijn er veel te weinig mensen die hier om vragen en daarmee is het commercieel gezien minder/niet interessant om hier tijd en geld in te steken.
Het aantal verkochte Apple-TV's in Nederland is maar een fractie van het aantal Chromecasts en Android-TV's en ook nog eens sterk dalend.


Bron.
Reputatie 1
AirPlay 2 is niet langer gebonden aan een AppleTV device, afgelopen week heeft Apple aangekondigd dat TV's van Samsung, LG, Sony en het in Nederland onbekende Vizio allemaal AirPlay 2 gaan ondersteunen.

https://www.apple.com/ios/home/accessories/#section-tv

Daarnaast is de AppleTV qua product onvergelijkbaar met een Chromecast of zelfs maar een SmartTV.

Waar het OS van de gemiddelde SmartTV na 3 jaar verlaten wordt en na een paar jaar alle apps die erop staan verouderd zijn en niet langer zullen werken, is de AppleTV een compleet platform met een op iOS gebaseerd OS. Alle grote omroepen hebben inmiddels apps op de AppleTV geintroduceerd.

Chromecast is geheel afhankelijk van een Android device, alleen AndroidTV is enigszins vergelijkbaar met de AppleTV.
Reputatie 7
Maar ja, dan blijft de vraag hoe lang het duurt totdat het volume van televisies groot genoeg om deze interessant genoeg te maken voor KPN en of Apple het toestaat dat er apps komen die kunnen concurreren met de "iTunes Movies & TV Shows" app.

Ik ben bang dat ook deze ontwikkeling niet snel zal resulteren in een iTV app die dit zal ondersteunen.

Edit: De Sony televisies hoef je niet mee te tellen want die hebben Chromecast al ingebouwd en dus werkt de iTV app daar al mee. Eigenlijk zijn het dus alleen de Samsung televisies die interessant zouden kunnen zijn.
Reputatie 1
De vraag zou eigenlijk gesteld moeten worden; hoeveel iOS devices maken gebruik van de KPN TV app? Want de vraag wordt vaak gesteld door iOS gebruikers.

Ik heb geen TV abonnement, juist vanwege de aanwezigheid van vrijwel alle grote omroepen op AppleTV. Als ik het duitse ARD journaal, CNN, ABC of welke andere zender wil kijken is er een app voor, ook de NPO en de commercieëlen kun je kijken via NLZiet. Helaas biedt BBC geen iPlayer (UK variant) aan buiten de UK.
Reputatie 7
De vraag zou eigenlijk gesteld moeten worden; hoeveel iOS devices maken gebruik van de KPN TV app? Want de vraag wordt vaak gesteld door iOS gebruikers.
Maar iOS devices worden toch ook gewoon ondersteund, dan heeft het toch juist geen zin om naar die aantallen te kijken maar naar de aantallen apparaten waar m.b.v. Airplay video naar gestreamd kan worden. Volgens mij is dat namelijk de vraag die door die iOS gebruikers gesteld wordt.

... en de commercieëlen kun je kijken via NLZiet.
Ik ben wel benieuwd naar de kwaliteit van die zenders bij NLziet. Als ik de consumentenbond mag geloven, dan geeft NLziet alleen aan de "hoogst mogelijke" kwaliteit te bieden, maar lijkt dit geen full-HD te zijn. Er lijkt ook gebruik gemaakt te worden variabele bitrates waardoor de kwaliteit op sommige momenten terug kan lopen. Dergelijke tekortkomingen zijn voor mij in ieder geval showstoppers, dan houd ik het toch graag bij de HD-"Glas" zenders van mijn TV ontvanger.
Bron.
Reputatie 1
Kwaliteit zal inderdaad wat minder zijn dan met glasvezel. Maar voor wat wij kijken is het prima, nieuws en af en toe een achtergrond documentaire.

Het is iig geen Netflix qua kwaliteit, maar dat is ook bewust gedaan.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/npo-gemist-in-full-hd-en-zonder-reclame-voor-betalende-abonnees~b8db3ed5/
Reputatie 7
Voor ons gezin is dat uiteraard en absolute NoGo.
Overigens geldt ook voor de beeldkwaliteit van de iTV via Chromecast dat deze minder is dan de HD en HD-"Glas" zenders.
Commercieel gezien natuurlijk ook volstrekt logisch want het zou immers betekenen dat veel abonnees waarschijnlijk hun abonnement voor de tweede (en volgende) TV ontvanger zullen beëindigen en daarmee zou KPN dan ook veel inkomsten gaan mislopen.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi @sabouma (en de rest). Toen de nieuwe iTV app werd gebouwd is er gekozen om (sowieso in de eerste instantie) Chromecast te gaan ondersteunen, puur omdat we daarmee een veel grotere groep klanten zouden helpen. Ik weet dat de wens van klanten om Airplay te ondersteunen ook bij de ontwikkelaars bekend is, maar uiteindelijk is dat, voor zover ik weet, nog niet in ontwikkeling. Uiteindelijk komt het erop neer dat andere functies/verbeteringen meer prioriteit krijgen op dit moment. Het is dus niet zozeer een kwestie van "in staat zijn op dit te fixen", maar meer een prioriteitenkwestie. Mensen vragen namelijk om heel veel dingen...

AirPlay 2 is niet langer gebonden aan een AppleTV device, afgelopen week heeft Apple aangekondigd dat TV's van Samsung, LG, Sony en het in Nederland onbekende Vizio allemaal AirPlay 2 gaan ondersteunen.

Dit is best interessant. Ik ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen.

De vraag zou eigenlijk gesteld moeten worden; hoeveel iOS devices maken gebruik van de KPN TV app? Want de vraag wordt vaak gesteld door iOS gebruikers.

Ik heb een iPhone waar de app prima op werkt, en een Sony tv (waar dus Chromecast in gebouwd zit). Airplay zou wat dat betreft niet interessant voor mij zijn denk ik (of ik zie wat over het hoofd).

Ik verwacht ondersteuning van Airplay in de iTV app niet binnen afzienbare tijd. Op de middellange termijn durf ik niet te zeggen.
geachte heer/mevrouw,

Kunt u mij vertellen welke functionaliteiten in uw app voorrang hebben op de wens om te kunnen streamen naar een Apple TV? Want echt heel veel updates op uw app komen volgens mij niet voorbij? En het is natuurlijk behoorlijk schrijnend dat een concurrent zoals ziggo deze functionaliteit wel heeft.
Ze doen net of chromecast het is!
Tis bagger van de eerste riggel.
vaak, bufferen bufferen en uiteindelijk staat beeld vast.
Apple airplay werkt veel sneller, beter en is zeer stabiel.
De chromecast dus ook maar verbannen naar het laadje bagger!
Reputatie 7
Ze doen net of chromecast het is!
Tis bagger van de eerste riggel.
vaak, bufferen bufferen en uiteindelijk staat beeld vast.

Ik gebruik al geruime tijd een Chromecast en ik kan mij absoluut niet herkennen in deze uitspraak. Ik ervaar geen enkel probleem met de Chromecast.
Reputatie 7
+1 Een chromecast is in deze nog altijd het beste! Hier een Chromecast 2, dat ding draait als een malle, zie hem niet, hoor hem niet en streaming all the way!

Zo stopt bv. Netflix ook al met de ondersteuning van AirPlay wegens ‘niet-gespecificeerde technische beperkingen’ reken er maar op dat dat te maken heeft met een ‘concurrentiestrijd’, dan zal een KPN ook geen ondersteuning gaan krijgen omdat KPN ook hun ‘eigen’ content qua series & films aanbied via iTV. Ook is KPN kleiner dan de buren, en het Apple aandeel bij KPN is echt niet hoog. Dus waarom al die moeite om via/naar Apple te streamen,...
Reputatie 7
https://tweakers.net/nieuws/151242/netflix-stopte-ondersteuning-voor-apple-airplay-wegens-komst-airplay-tvs.html
https://hln.be/ihln/multimedia/netflix-stopt-met-airplay-series-kunnen-niet-meer-naar-apple-tv-gestuurd-worden~acfb7699
www.onemorething.nl/2019/04/netflix-stopt-met-airplay/
Reputatie 7
Badge +25
geachte heer/mevrouw,

Kunt u mij vertellen welke functionaliteiten in uw app voorrang hebben op de wens om te kunnen streamen naar een Apple TV? Want echt heel veel updates op uw app komen volgens mij niet voorbij? En het is natuurlijk behoorlijk schrijnend dat een concurrent zoals ziggo deze functionaliteit wel heeft.

Hoi @DannyBol. Je kan het zien als je de updates krijgt van de app. Je kan denken aan dingen als Terugkijken, Live Pauzeren en Begin gemist.

Hoewel ik niet heel vaak de Chromecast gebruik, ervaar ik er ook eigenlijk nooit problemen mee. Krachtig klein ding, en ook nog eens heel betaalbaar.
Beste Paul_

Allereerst hartelijk dank voor jouw reactie, echter is jouw reactie geen antwoord op mijn vraag.
Laat ik daarom mijn vraag anders formuleren.

Wanneer kunnen wij als klanten de gewenste functionaliteit om te kunnen streamen van een iphone of ipad naar een Apple TV?

Ik ben niet voornemens om hiervoor een chromecast er voor aan te schaffen. Gezien het feit dat concurrenten deze functionaliteit/techniek reeds aanbieden lijkt het mij zeer voor de hand dat dit op zeer korte termijn ontwikkeld en geïmplementeerd kan worden.

Ik hoor graag wederom spoedig van je.

Groeten,
Danny
Reputatie 7
Badge +25
Beste Paul_

Allereerst hartelijk dank voor jouw reactie, echter is jouw reactie geen antwoord op mijn vraag.
Laat ik daarom mijn vraag anders formuleren.

Wanneer kunnen wij als klanten de gewenste functionaliteit om te kunnen streamen van een iphone of ipad naar een Apple TV?

Ik ben niet voornemens om hiervoor een chromecast er voor aan te schaffen. Gezien het feit dat concurrenten deze functionaliteit/techniek reeds aanbieden lijkt het mij zeer voor de hand dat dit op zeer korte termijn ontwikkeld en geïmplementeerd kan worden.

Ik hoor graag wederom spoedig van je.

Groeten,
Danny

Graag gedaan natuurlijk, maar dat is daadwerkelijk een andere vraag dan in je vorige bericht.

Het antwoord is helaas dat ik het niet weet. Voor zover ik weet, wordt er op dit moment niet actief gewerkt aan de ondersteuning voor Airplay. Dus nee, mijn verwachting is niet dat dit op korte termijn gaat komen.
Beste Paul,

Dank je wel voor de wederom zeer snelle reactie.

Hoe kan ik als klant ervoor zorgen dat dit wel meer prioriteit komt op de ondersteuning van Airplay?

Want ik vind het voor een bedrijf als KPN eigenlijk een beetje schrijnend dat deze niet de geboden functionaliteiten van Apple ondersteunen.

Naar mijn bescheiden mening hebben KPN en Apple een soort van partnership hebben?

Groeten,
Danny
Reputatie 7
Je weet, neem ik aan, dat ook Netflix is gestopt met het ondersteunen van Airplay.
Bron.
Reputatie 7
Badge +25
Beste Paul,

Dank je wel voor de wederom zeer snelle reactie.

Hoe kan ik als klant ervoor zorgen dat dit wel meer prioriteit komt op de ondersteuning van Airplay?

Want ik vind het voor een bedrijf als KPN eigenlijk een beetje schrijnend dat deze niet de geboden functionaliteiten van Apple ondersteunen.

Naar mijn bescheiden mening hebben KPN en Apple een soort van partnership hebben?

Groeten,
Danny

Door bij ons je wens neer te leggen zoals je nu hebt gedaan.. Alleen spelen er natuurlijk veel meer factoren mee om de prioritering van updates. Toen de nieuwe iTV app werd ontwikkeld was er een grote wens voor de ondersteuning van Chromecast/Apple TV. Toen is er (eerst) gekozen voor Chromecast omdat we daarmee de (veel) grotere groep klanten mee bedienen. Dat is ook een belangrijke factor...

KPN en Apple hebben ongetwijfeld een samenwerkingsverband (zie reclames over iPhones etc.) maar dit is wel andere koek.

Ik kan/ga niet speculeren over de toekomst (aangezien dat soort dingen uit z'n verband kunnen worden getrokken) van Airplay dus dat laat ik aan jullie over. 🙂
Beste Wjb,

Uiteraard ben ik hier van op de hoogte, het grote verschil tussen Netflix en KPN is dat Netflix een standaard app heeft op de Apple TV en daarmee de streaming middels AirPlay overbodig is.

Groeten,
Danny
Reputatie 7
Tsja, ‘waarom moeilijk doen als het makkelijk kan’ (kan ik op 2 manieren opvatten nu, zowel hier als bij mij op kantoor) 😁

Maar ook wanneer Netflix een standaard app heeft op een bv Apple tv, vind ik het persoonlijk makkelijker op vanuit de app op mijn iPad naar de tv te streamen. Voordeel weer dat dit dan supermakkelijk gaat via een chromecast.

Zo heeft ieder mens zijn eigen wens, jou signaal wordt opgepakt en meegenomen, dus wie weet dat het ooit wordt geïmplementeerd!
Beste Paul_ en JeroenB22,

Ik ben ontzettend blij met de snelheid waarmee jullie reageren alleen met jullie antwoorden kan ik niet zo heel veel. Ze zijn niet concreet genoeg.

Staat het nu wel of niet op de planning om deze functionaliteit uit te rollen?
Zo,ja wanneer kunnen we dit verwachten? wellicht op kwartaal niveau?
Ik ga er vanuit dat jullie op een agile wijze de app verder ontwikkelen?
Staat deze klant behoefte nu wel of niet op jullie backlog?
En zo ja dan graag meer prio aangeven aub, en anders aangeven waarom deze geen hoge prio heeft.

Deze discussie speelt nu enkele maanden, wellicht al jaren.
Zolang kun je eindgebruikers echt niet aan het lijntje houden vind ik persoonlijk.

Groeten,
Danny
Reputatie 7
het grote verschil tussen Netflix en KPN is dat Netflix een standaard app heeft op de Apple TV en daarmee de streaming middels AirPlay overbodig is.
De reden dan Netflix stopt met de ondersteuning van Airplay is het feit dat zij geen inzage krijgen in naar wat voor een device gestreamd wordt en dus ook niet kunnen waarborgen dat DRM ondersteund wordt en in welke kwaliteit gestreamd kan worden.
Dat zijn dus dezelfde vraagstukken waar een iTV app van KPN ook mee te maken krijgt.
Dat was dan ook de reden van mijn opmerking want ik heb zo een vermoeden dat dit nog wel eens averechts zou kunnen werken in de eventuele ondersteuning van airplay door de iTV app.
Reputatie 7
Badge +25
Beste Paul_ en JeroenB22,

Ik ben ontzettend blij met de snelheid waarmee jullie reageren alleen met jullie antwoorden kan ik niet zo heel veel. Ze zijn niet concreet genoeg.

Staat het nu wel of niet op de planning om deze functionaliteit uit te rollen?
Zo,ja wanneer kunnen we dit verwachten? wellicht op kwartaal niveau?
Ik ga er vanuit dat jullie op een agile wijze de app verder ontwikkelen?
Staat deze klant behoefte nu wel of niet op jullie backlog?
En zo ja dan graag meer prio aangeven aub, en anders aangeven waarom deze geen hoge prio heeft.

Deze discussie speelt nu enkele maanden, wellicht al jaren.
Zolang kun je eindgebruikers echt niet aan het lijntje houden vind ik persoonlijk.

Groeten,
Danny

Dit antwoord heb je al gekregen.
Het antwoord is helaas dat ik het niet weet. Voor zover ik weet, wordt er op dit moment niet actief gewerkt aan de ondersteuning voor Airplay. Dus nee, mijn verwachting is niet dat dit op korte termijn gaat komen.
Agile? Ja.
Als iedereen in NL nu een Apple TV koopt dan denk ik dat de prioriteit wel omhoog gaat, maar er zijn gewoonweg andere features die belangrijker zijn/voorrang krijgen.

Ik zie niet hoe ik je aan het lijntje houd eerlijk gezegd... Ik geef aan dat dit er niet (op korte termijn) aan zit te komen. Er kunnen altijd dingen veranderen, daarom houd ik altijd een slag om de arm met uitspraken als "op korte termijn" etc.

(nog even voor de duidelijkheid: ik ben in dit topic de enige KPN'er. De rest zijn gewoon klanten zoals jij)
Komt er nog een Apple TV

ziggo en t-mobile hebben al in de Apple tv store staan.

Het doet me serieus twijfelen om over te stappen naar t-mobile.

eigenlijk is alles wat met de tv doe via de Apple tv.