Beantwoord

Kan ik ook tv kijken zonder tv ontvanger?

  • 23 January 2022
  • 12 reacties
  • 4457 keer bekeken

Hallo, Ik ga een nieuwe TV kopen en wil dan gelijk af van de TV onvanger. Ik wil graag de TV onvanger in de TV geintegreerd hebben. Kan dat? Avast dank! Erik.

icon

Beste antwoord door PeterG 23 January 2022, 18:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Hoi @NatasEnErik ,

Als de app op jouw nieuwe TV kan,kan dat ja.Alleen krijg je dan wel een stuk slechter beeld.Ik zou het persoonlijk niet doen.

Reputatie 7
Badge +22

@NatasEnErik en de app ondersteund niet alle merken tv’s, van Samsung en LG (2017) weet ik zeker dat ie werkt, ook van Android tv’s weet ik dat Sony ook compatibel is met de app. Alleen wat @martijn197108 al aangaf op de tv ontvanger heb je het beste beeld, daar kan die app niet tegen op. Zou je een Arris 5202 tv ontvanger hebben kun je die zelfs uit het zicht zetten, want die werkt met een Bluetooth afstandsbediening en niet met infrarood. Maar heb je een Arcadyan HMB2260 of een Arris 2952 v2, die worden niet zomaar omgeruild voor een Arris 5202 alleen maar voor die Bluetooth afstandsbediening zodat de ontvanger uit het zicht staat. 

Bedank voor jullie snelle reaktie. Van “de app” had ik nog nooit gehoord. Weer wat geleerd ! Op tweakers lees ik: “De bedoeling is dat gebruikers zonder tv-ontvanger naar tv-zenders kunnen kijken.” Dat is wat ik wil natuurlijk :-)

Wel raar dat volgens jullie de kwaliteit dan naar beneden gaat. Waarom? De oorstpronkelijke data uit de ethernet kabel gaat nu direct de TV in?

 Bedankt, Erik.

De oorstpronkelijke data uit de ethernet kabel gaat nu direct de TV in?

Via de app gaat het via het algemene internet en dus gaat er een unicast stream naar je tv. Elke tv / ontvangstpunt (laptop, tablet, phone etc) zijn eigen stream, ook al is 't allemaal dezelfde zender.

Via de ontvanger loopt het via een “apart” internet (ander VLAN) én via de ontvangers kan men het anders doorgeven: 1 stream voor een hele stad bij live tv. Dat geeft minder belasting en daardoor kan het in een hogere kwaliteit.

HD via de app: 5 Mb/s; 1080i
HD via de ontvanger: 7,3 Mb/s; 1080i
HDglas uitsluitend via de ontvanger: 12,5 Mb/s; 1080i (uitsluitend glasvezel)

Ter vergelijk: via de app van Ziggo is het maar 4 Mb/s bij 720p. Bij kpn zit je via de app (of Chromecast) dus nog redelijk qua HD kwaliteit.

Via de app heb je ook nog eens GEEN radio… En ook niet alle zenders zijn (volledig) beschikbaar. Diverse zenders alleen live te kijken (BBC First, SBS9) en sommige helemaal niet (Duitse in het basispakket).

Met een Samsung, LG, of een tv met het Android-TV platform als o.a. Sony of Philips tv is direct via de KPN TV app te kijken. Maar met een grote (van af 40 inch) moet je eigenlijk gewoon de ontvanger gebruiken. 

Dachten we een nwe TV gevonden te hebben voor de insteekkaart van KPN (DVB T - DVB T2) om zonder het “kastje” te kunnen kijken,

lees ik dat hier een beperking is van van Max beeldgrootte 40 inch.

TV formaten worden steeds groter, bij kijkafstand van 4 m is beeld grootte 55 inch het advies.

Of is het ook nog kastje weg, binnen (Digitenne) antenne terug, is ook nog op onze postcode niet beschikbaar.

 

Willen we van dat kastje af moet je na ruim50 jaar toch nog afscheid nemen van KPN.

Jammer, internet en beeld kwaliteit tv zijn gewoon goed

 

Jan t W

Klant no KPN    ****

 

Admin: klantnummer verwijderd en opgeslagen in je profiel

Hoi, @Jan t Wal .

Er is voor Digitenne geen beperking qua beeldgrootte natuurlijk. Hier werkt een 43 inch er prima mee.

Zolang de tv DVB-T2 HEVC ondersteunt en gebruik van een CI+ module kun je Digitenne gebruiken.

Dit topic gaat niet over Digitenne. Maar over de smart-tv app van interactieve TV. Daarbij is groter dan 40 inch, gezien het aangeboden signaal via de smart-tv app, niet aan te bevelen maar wel mogelijk. Ik vind het op de 43 inch maar nét te doen. Daar is mijn advies in het ‘antwoord’ van dit topic op gebaseerd.

Voor DIGITENNE kan je wel tot 65 inch gaan gezien het aangeboden signaal: Full HD 1080P50 , HEVC , 5 Mb/s.

Persoonlijk vind ik de KPN  app op mijn 49 inch TV ook prima, beter dan de resolutie die Ziggo biedt, wat functies betreft wint de Ziggo app. Vanaf 40 inch de ontvanger aanbevelen ga ik niet helemaal in mee, ik zou 49 inch als maximaal aanhouden, maar dat blijft natuurlijk persoonlijk.

 

On topic, @NatasEnErik 

Wat u beschrijft de ontvanger/tuner in de TV zelf is hoe dit via de coaxkabel werkt. Voor IPTV wat KPN gebruikt is de techniek nog niet zover dat de ontvanger geïntegreerd is in de TV, en ik betwijfel of dat ooit gaat gebeuren, zie ook de uitleg wat betreft de vlans en de unicasts.

Ik heb een 83 inch tv in de woonkamer. Wil graag van Ziggo overstappen naar kpn,  maar zo te lezen is het tv kijken via de knp app dan niet  aan te bevelen. Heb ook geen zin in een lelijk kastje en extra afstandsbediening. Iemand zegt hierboven dat je met een Arris 5202 tv ontvanger het kastje uit beeld kunt houden vanwege de bluetooth functionaliteit. Krijg je dat standaard als je nu een tv abonnement neemt van kpn? 

Reputatie 7
Badge +28

Nee @Anna Simpson , 

Je krijgt tegenwoordig een andere ontvanger van KPN. 

 

Hoi @Anna Simpson 

De kpn app heeft een behoorlijk goed beeld. Maar of je die bij 83 inch (dat is heel erg groot...) moet willen. Hij is wel beter dan de app van Ziggo. Ik mag toch hopen dat je die nu bij Ziggo niet gebruikt met die tv.

De 5202 wordt niet meer geleverd. Het is nu de DIW7022 van Sagemcom (KPN noemt het TV+). Deze is klein (8,5×8,5×2,5) en achter de tv te verstoppen want de meegeleverde afstandsbediening heeft via Bluetooth contact. En je kan 'm met wifi verbinden waardoor alleen nog de stroomkabel (adapter) en hdmi nodig is.

Beeld is heel goed.

7022: 1080i met 14,2 Mb/s (Ziggo 12,5 Mb/s via Next mini)

De app: 1080i met maar 6,2 Mb/s. Prachtig beeld, maar op 83 inch ga je volgens mij toch kleine artefacten zien. 

@PeterG Bedankt voor het antwoord. Ik heb nu zo'n Ziggo smartcard CI+ module in de tv zitten dus beeldkwaliteit is prima op m'n grote scherm. In ben alleen niet tevreden over het internet dus ik wil nu overstappen naar glasvezel van kpn. Fijn dat het kastje van tv+ gewoon bluetooth heeft. 

Grootste uitdaging nu als ik wil overstappen is dat ik de tv van de muur moet halen om die  smartcard van Ziggo uit de tv te halen en terug te sturen. Das best een uitdaging met 83 inch🙈

Ziggo smartcard CI+ module in de tv zitten

Oh, maar daarmee kan je bijna niks. Alleen live kijken. Is wel goede kwaliteit 12,5 Mb/s. Beter dan met de app van Ziggo.

de tv van de muur moet halen om die  smartcard van Ziggo uit de tv te halen en terug te sturen. Das best een uitdaging met 83 inch🙈

Ze willen ook de module terug. En hij zal toch van de muur moeten om de ontvanger van kpn aan te sluiten (en in een hdmi ingang te steken).

Ik probeer me voor te stellen hoe groot je kamer wel niet is voor zo'n groot scherm. Aanbevolen kijk afstand bij HD is 2 tot 2,5 x de beelddiagonaal. Dat zou  dus neerkomen op zeker 4 meter en 20 cm om geen pixels te zien bij de tv uitzendingen. Dan zit ik al buiten…. TV uitzendingen zijn nog HD tenslotte.

En wat kijken zonder ontvanger betreft:

Dat kan alleen met een smart-tv van Samsung of LG niet ouder dan 2017

en met een tv met Android-TV niet ouder dan 2019

Maar gezien je beeldformaat zou ik dus al niet eens denken aan de app...