Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN

  • 3 November 2022
  • 232 reacties
  • 16093 keer bekeken
Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

232 reacties

Reputatie 7

Wat is het verschil dan tussen Kanaal 601 (HD-Glas) en Kanaal 690 (UHD) precies, want dat is me niet helemaal duidelijk, of kan je dit pas zien als de wedstrijden beginnen?

Kanaal 601 (HD-"Glas") is een 1080i/50 SDR kanaal. Dit betekent dat de schermverversing met 50 halve schermen per seconde gaat en dat het een "Standard Dynamic Range" zender is.

Kanaal 690 (HD-HDR) is een 1080P50 HDR kanaal. Dit betekent dat de schermverversing met 50 hele schermen per seconde gaat en dat het een "High Dynamic Range" zender is.

 

Voor de liefhebber ... HDR vs SDR

Reputatie 2

Wat is het verschil dan tussen Kanaal 601 (HD-Glas) en Kanaal 690 (UHD) precies, want dat is me niet helemaal duidelijk, of kan je dit pas zien als de wedstrijden beginnen?

Kanaal 690 wordt met HDR uitgeznden

661 is "slechts" de hogere bitrate tov kanaal 001.

De bitrate voor 690 zou ook hoger moeten liggen alleen al vanwege de grotere bit diepte in het HDR signaal. 

Reputatie 7
Badge +9

Helaas heb ik zender 690 nog niet in de smart tv app @Alex_P ik heb je een privé bericht gestuurd met mijn gegevens 

ps. App vanmorgen ook al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd zonder resultaat.

Ik zie ze bij mezelf ook niet. Ik ga het uitzoeken en kom er bij je op terug.

Vreemd, ik zie kanaal 690 op alledrie de apparaten waarop de smart-TV app geïnstalleerd is. Een Sony Android TV, een Chromecast Google TV en een Android TV Box van een ander merk.


Hier ook gewoon zichtbaar op een Chromecast Google TV.

Reputatie 1
Badge

@wjb en @JWittenberg helemaal duidelijk, dankjewel! :)

Wanneer ik met de decoder (VIP5202) naar kanaal 690 ga dan loopt hij steeds vast en moet ik de decoder opnieuw opstarten. De overige kanalen doen het wel gewoon. Moet ik nog iets in de decoder aanpassen voor UHD?

Reputatie 7
Badge +9

Goedemiddag beste cashman ikzelf heb de zelfde decoder Arris 4k 5202.en het werkt perfect via kanal 690 UHD. Mooi beeld 😀 ik heb de decoder automatisch UHD staan. 

Goedemiddag beste cashman ikzelf heb de zelfde decoder Arris 4k 5202.en het werkt perfect via kanaal 960 UHD. Mooi beeld 😀

690 Cornelis…..echt waar 😉En ja hier idem prima ontvangst via de 5202. 👍

@Cashman Bij HDR kunt u nog aanpassen naar "Aan" of "Automatisch". Bij mij staat deze op Automatisch echter zijn er ook gebruikers die op "Aan" een beter beeld hebben.

Hier helaas ook nog geen NPO 1 UHD in de KPN iTV app op een Samsung QN90A (2021).

Goedemiddag beste cashman ikzelf heb de zelfde decoder Arris 4k 5202.en het werkt perfect via kanaal 960 UHD. Mooi beeld 😀

690 Cornelis…..echt waar 😉En ja hier idem prima ontvangst via de 5202. 👍

@Cashman Bij HDR kunt u nog aanpassen naar "Aan" of "Automatisch". Bij mij staat deze op Automatisch echter zijn er ook gebruikers die op "Aan" een beter beeld hebben.

 

Dank voor jullie reacties. Zojuist weer geprobeerd en toen twee keer opnieuw moeten opstarten tot ik weer naar NPO1 op kanaal 1 kon kijken. Kanaal 690 doet het nog steeds niet. Ik krijg steeds foutcode: stb-nmc-400 waarna ik opnieuw moet opstarten.

Reputatie 7
Badge +6

@rob.vs 

wij hebben bijna dezelfde tv, ik heb de qn85a ook uit 2021 .. we hebben dus sowieso dezelfde versie van tizen os .. ik vermoed dat het wellicht dan daarin gezocht moet worden dat wij de uhd zender nog niet zien in de app

@Marcia_  welk apparaat gebruik jij voor de smart tv app ?

Reputatie 2

Even de beeldkwaliteit daargelaten... Dat laat ik afhangen van de wedstrijden.

Hoe kan het dat 690 anders en zachter klinkt dan 661/001? Andere instellingen rondom de luidheid in de keten misschien? Het voelt alsof ik makkelijk 3db mis. Beiden komen binnen als Dolby Digital volgens mijn versterker. 

Reputatie 4
Badge +1

Bitrate van 690 zit rond de 16Mbit.

Volgens mijn TV betreft het HLG 14.

Ook hier op een nieuwe LG OLED niet zichtbaar in de Smart App, KPN het WK staat op het punt van beginnen!

het zijn wel weer typisch KPN beloftes niet vaak niet uitkomen!

Reputatie 7
Badge +8

Of je het UHD kanaal ziet hangt of van twee dingen: het bandbreedte profiel wat ingestelt staat op jouw iTV account, en of je een van de twee ondersteunde iTV ontvangers hebt. Als je niet aan deze twee voorwaarden voldoet, zul je het kanaal ook niet zien op je Smart TV.

Of je de juiste ontvanger hebt zul je zelf waarschijnlijk wel weten, want dat is een van de drie ontvangers die 4K aankunnen. Of je het juiste bandbreedte profiel hebt kun je helaas niet zelf zien, dat zal een moderator voor je moeten checken (of je moet contact opnemen met de servicedesk).

Admin: edit aantal ondersteunende tv ontvangers

Reputatie 6
Badge +6

Fantastisch, wat een mooi beeld. Ik ben hier ontzettend blij mee, sowieso al met KPN Glasvezel maar erg mooi. 

Reputatie 7
Badge +9

wat een mooi beeld op 1 UHD. Mooie kleuren. 😀👍👍

Kanaal 690 in de app is alleen beschikbaar als je ook één of meer 4k-ontvangers (5202/8001) in gebruik hebt.

Ikzelf heb het nu echter aan via 661 en mijn moeder overigens ook. 

@pietheingrun )

Reputatie 2

Mijn moeder heeft een Philips, vorig voorjaar gekocht. En krijgt 690 ook niet in de app. Haar ontvanger is een 2260 en ze heeft glasvezel. 

Hier op de Samsung 2019 wel 690, evenals de 2 Android-TV kastjes. 

Ikzelf heb het nu echter aan via 661 en mijn moeder overigens ook. 

@pietheingrun )

De 2290 is geen 4K ontvanger zover ik weet. Gebruik je de app op de tv of die ontvanger? 

Reputatie 3
Badge +2

Kanaal 690 nergens te vinden. Niet op de tablet,  niet onlinestreaming, niet op de tv app.

Reputatie 7

...en of je een van de drie ondersteunde iTV ontvangers hebt...

Volgens mij zijn er maar twee TV ontvangers die kanaal 690 ondersteunen en dat zijn de 8001 en de 5202.

Hoi @JWittenberg 

Vanwege de 2260 wilde ze het proberen via de app. Maar daar bleek, net als bij @pietheingrun , 690 niet beschikbaar. 

Ik kijk via 661 in mijn 2952. Prima beeld.

Reputatie 2

Het is rust dus even tijd om over de beeldkwaliteit te dimdammen 😉

Heb de vip5202 op HDR mode AUTO staan. Dat ziet er het mooiste uit(subjectief) en de tv (LG OLED55E6V van 5 jaar oud met 4K en HDR) geeft in deze modus ook HLG HDR aan, iets wat niet gemeld wordt als de HDR mode op AAN staat. (objectieve waarneming dus dat er verschil is)

Nadeel: in de mode AUTO zien de andere kanalen (de NIET-HDR kanalen) er beduidend minder uit. Kleuren van gezichten neigen naar bruin/geel. En alles lijkt wat doffer te zijn.

Toegegeven, deze verouderde oled tv heeft ERNSTIG last van inbranden over zo'n 60% van het beeld. En per sdr kanaal verschilt het ook wel hoe slecht/goed het is. Ik heb de kleuren wat opgeschroefd zodat het er wat beter uit ziet.

Eens kijken wat mijn partner er van vindt. Die is redelijk onbekend met de materie en is zeker onbevooroordeeld.

 

OFF-topic tv geneuzel:

Ik overweeg voor de toekomst een nieuw scherm(65") maar twijfel nog wat ik wil. LG heb ik nu slechte ervaring mee ivm inbranden maar hebben iha de breedste ondersteuning voor de verschillende HDR signalen(lees: bijna niemand anders ondersteunt Dolby Vision). Samsung quantumdot zou anders zeker op mijn verlanglijst staan. SONY valt daarmee volgens mij ook af. Vooralsnog overweeg ik het LG C2 model. Philips is ook het overwegen waard afhankelijk van de HDR ondersteuning. 

Reputatie 2

Hoi @JWittenberg 

Vanwege de 2260 wilde ze het proberen via de app. Maar daar bleek, net als bij @pietheingrun , 690 niet beschikbaar. 

Ik heb 690 wel in de app Maar kijk via 661 in mijn 2952. Prima beeld.

Blijkbaar is er dan toch een issue om 690 in de app te krijgen. Die klacht is nu al wat vaker voorbij gekomen. Succes! 

Puur uit nieuwsgierigheid even naar 690 gekeken via de app op mijn Samsung uit 2018, dat ziet er helderder(mooier) uit dan 1 die oogt donkerder. 

 

@JWittenberg  zelf zou ik nog niet groter gaan dan 49/50  inch zolang de uitzendnorm nog 1080i is. Dat is uiteraard ieders eigen keuze.

Of je het UHD kanaal ziet hangt of van twee dingen: het bandbreedte profiel wat ingestelt staat op jouw iTV account, en of je een van de drie ondersteunde iTV ontvangers hebt. Als je niet aan deze twee voorwaarden voldoet, zul je het kanaal ook niet zien op je Smart TV.

Of je de juiste ontvanger hebt zul je zelf waarschijnlijk wel weten, want dat is een van de drie ontvangers die 4K aankunnen. Of je het juiste bandbreedte profiel hebt kun je helaas niet zelf zien, dat zal een moderator voor je moeten checken (of je moet contact opnemen met de servicedesk).

Dus een klant met een 4K TV met een 'verkeerd' profiel heeft nog pech? 

Wat een idiote norm, daar is geen andere uitdrukking voor. Wie 1 van de 4K stb's heeft zal zo kijken niet via de app. Dat een klant met een brakke DSL lijn dat kanaal niet aangeboden krijgt heb ik nog begrip voor, maar elke klant met een 50Mb lijn zou dit kanaal via de app moeten kunnen zien ongeacht de tv ontvanger.