Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN

  • 3 November 2022
  • 232 reacties
  • 16086 keer bekeken
Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN
Reputatie 7
Badge +12

Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN. Op 20 november start het WK! Wij zorgen ervoor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in UHD.

 

Beleef het WK voetbal 2022 in UHD

Het wereldkampioenschap voetbal komt er weer aan. Op 20 november spelen Qatar en Ecuador de openingswedstrijd. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in UHD!

 

Hoe kijk ik het WK in UHD?

Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202 of ZXV8001 en voldoende snelheid? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die 4K ondersteunt. Je hebt hiervoor dus niet het 4K pakket nodig. H

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen.

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 20 november. De makkelijkste manier om te kijken of je toegang hebt, is om vanaf die datum naar kanaal 690 te zappen. Heb je geen 4K tv-ontvanger, dan kijk je natuurlijk op kanaal 1 in HD. 

 

Heb ik het 4K pakket nodig?

Je hebt geen 4K pakket nodig om het aankomende WK in UHD te kijken. Wil je met een ander type tv-ontvanger toch in UHD kijken? Dan kan je ervoor kiezen het 4K pakket aan te zetten.

Let op: je kan het 4K pakket alleen bestellen bij een KPN Hussel pakket. Heb je nu een ander abonnement, dan kan je kiezen voor KPN Hussel. In dat geval kun je 1 HD tv ontvanger om laten ruilen voor een 4K tv-ontvanger (VIP5202). 

 

Veelgestelde vragen

Ik heb wel de juiste tv-ontvanger, maar ik zie geen NPO1 UHD kanaal. Hoe komt dat?

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38mbit).

 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die 4K/UHD ondersteunt.

 

Kan je ook UHD kijken via de iTV app of iTV online?

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR.

 

Wat is de Smart TV app?

Wil je tv-kijken op je 2e tv in huis zonder extra tv-ontvanger en kabels? Download dan de KPN Smart TV app. Deze is beschikbaar voor televisies van Samsung, LG (bouwjaar 2017 of nieuwer) en Android TV (Bèta).

 

Welke snelheid moet ik minimaal halen om het kanaal te ontvangen?

Je moet minimaal 38mbit bandbreedte hebben.

 

Ik heb onlangs Internet en TV besteld. Kan ik ook NPO 1 UHD kijken?

Nieuwe klanten ontvangen ten minste 1 VIP5202 tv-ontvanger. Als je internetsnelheid hoog genoeg is voor UHD en je een geschikte tv hebt, dan werkt kanaal 690 voor jou en kun je in UHD kijken.

 

Ik heb geen geschikte tv-ontvanger, mag ik mijn huidige tv-ontvanger omruilen voor een 4K tv-ontvanger?

Helaas kan je je tv-ontvanger niet zomaar omruilen voor een 4K tv-ontvanger. Wil je het WK in UHD kijken? Dan kan je het 4K pakket bestellen. Daardoor wordt automatisch je tv-ontvanger omgeruild.

 

Het beeld is niet scherp en/of de kleuren zijn niet goed, wat moet ik doen?

Dit kan liggen aan jouw beeldscherminstelling. Heb je een tv-ontvanger type 8001 of 5202? Ga dan naar ‘Menu’ en vervolgens ‘Beeldscherm’ en zet de best mogelijke kwaliteit op UHD. Klanten met de 5202 hebben de mogelijkheid om de HDR optie aan te passen, zet die op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Zie je alsnog geen verschil? Dan kan dat komen doordat jouw tv geen UHD ondersteunt of je jouw tv instellingen moet aanpassen. Bekijk daarom ook altijd even de handleiding van je tv. Kom je er niet uit? Dan helpen we je graag op het forum.

 

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. Hierdoor voldoet het NPO het kanaal aan de definitie van 'Ultra HD'.

 

Waarom zenden jullie het WK dit jaar niet uit in 4K?

Voor het uitzenden van de beste kwaliteit zijn wij afhankelijk van de aanleverkwaliteit van de NPO. De NPO levert KPN een signaal in Full HD resolutie (1920x1080), maar nog niet in 4K (3840 x 2160). Wellicht dat de NPO in de toekomst ook 4K zal leveren.



Update topic 20-11-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

232 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Hier heb ik Dolby gewoon standaard aan, maar als de NPO een TV kanaal opzet speciaal voor het iets betere beeld dan moeten we het ook wel kunnen beleven met goed geluid.

Nu is er geen wedstrijd, maar als straks NL speelt, zap maar eens tussen ZDF en de NPO. BBC One zend het niet uit zie ik in de gids.

Als er een technici meeleest van de NPO.....schroef even dat Dolby geluid op, activeer alle speakers en laat het geluid de woonkamer even inknallen.

Reputatie 7

Hebben jullie er ook last van dat bij dolby op de ontvanger er vaak lipsync problemen ontstaan?

Nee, dat heb ik nog nooit hoeven ervaren.

Reputatie 7
Badge +9

Nee bij ons ook niet is goed. 

In de ontvanger heb je onder Dolby mogelijkheid om te synchroniseren. Hier staat dat op 200 ms. 

Reputatie 7
Badge +6

Oké dat zal misschien komen doordat ik draadloos kijk

@PeterG  dat weet ik alleen bij mij loopt het beeld op den duur voor op het geluid en er is geen instelling om het geluid te versnellen.

Reputatie 7

Oké dat zal misschien komen doordat ik draadloos kijk

Kijk je draadloos of kijk je bekabeld en luister je draadloos?

Reputatie 7
Badge +6

@wjb ik kijk bekabeld op een draadloos superwifi 2 punt

 verder heb ik een Sonos soundbar aangesloten via HDMI arc op mijn tv . In de Sonos kan ik ook alleen geluid vertragen en niet versnellen 

Hoi @pietheingrun .

Normaliter loopt het geluid, soms, vóór op het beeld omdat daar minder verwerkingstijd voor nodig is. Daarom is er in de ontvanger alleen een geluidsvertraging mogelijk.

Wat je al gedaan hebt is de geluidsuitvoer op stereo zetten. Dan is het inderdaad altijd goed synchroon. Zeker bij een SB met maar 2 speakers zou ik dat sowieso doen. Die kunnen vaak wel Dolby signaal verwerken, maar echt denderend vind ik dat niet. Net als wanneer je het geluid alleen via de televisie zelf doet. Ook dan zou ik de ontvanger gewoon op stereo instellen.

Aangezien je SB via ARC op je televisie zit: heb je in je televisie al eens gekeken naar synchronisatie aanpassing? Of in de SB zelf. Mijn Pioneer versterker heeft het ook. Maar ook alleen vertraging (t.o.v. wat ie binnen krijgt).

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb overal al in gekeken tv sb en kpn kastje .. vaak gaat het even goed om uiteindelijk toch weet niet synchroon te lopen.

Reputatie 6
Badge +6

Nog even een kleine opmerking na analyse van de wedstrijd van Nederland - Senegal, dat er onregelmatig hele korte dipjes in het geluid zit. Dit is alleen tijdens de voetbal wedstrijden zelf. Niet tijdens de studio uitzending en reclames.

Hier moet ook nog aan gesleuteld worden, samen met het Dolby geluid.

Dit is trouwens op NPO1, NPO1Glas en op NPO1UHD. Dus de bal ligt bij NPO zelf.

Nog even over kanaal 690 op de Arris 5202. Begrijp ik nu goed dat ik naast deze decoder ook nog een bepaald ‘profiel’ moet hebben? Is een gigabit glasverbinding niet al voldoende? De snelheid is het het probleem echt niet omdat ik makkelijk 900mbit haal...

Reputatie 4
Badge +1

Nog even over kanaal 690 op de Arris 5202. Begrijp ik nu goed dat ik naast deze decoder ook nog een bepaald ‘profiel’ moet hebben? Is een gigabit glasverbinding niet al voldoende? De snelheid is het het probleem echt niet omdat ik makkelijk 900mbit haal...

Volgens mij geldt dit alleen voor de KPN Smart TV app.

Met een geschikte decoder en voldoende bandbreedte zou 690 altijd beschikbaar moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +20

@wjb ik kijk bekabeld op een draadloos superwifi 2 punt

 verder heb ik een Sonos soundbar aangesloten via HDMI arc op mijn tv . In de Sonos kan ik ook alleen geluid vertragen en niet versnellen 

 

“off topic”

Versnellen kan nooit, want dan moet hij het geluid geven wat er nog niet is.😉

In dat geval moet je dus het beeld vertragen.

Het is of beeld of geluid wat je moet vertragen.

Kan volgens mij in de instellingen van de tv.

 

Ik ben het eens met @PeterG 

Geluid loopt meestal voor.

“off topic”

 

Maar je kan hier beter een eigen nieuwe topic over starten.

 

Deze topic gaat over:

“Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN.

Reputatie 1
Badge

Ik kan hier ook niet NPO 1 UHD ontvangen op 690 , wel raar.

Heb de Aris 5202 ontvanger, 4k tv, een VDSL aansluiting met 100 mb. snelheid, dus dat moet genoeg zijn.

De zenders in het 4K pakket ontvang ik wel probleemloos.

KPN gebeld, die kunnen mij niet helpen, heeft iemand de oplossing?

 

Reputatie 7
Badge +8

@ASL15 Staat het kanaal wellicht tussen de verborgen zenders?

 

Reputatie 1
Badge

@ASL15 Staat het kanaal wellicht tussen de verborgen zenders?

 

Nee, alle zenders staan op “weergeven”

Heb ook de ontvanger opnieuw laten opstarten, en een nieuwe update geïnstalleerd, maar geen resultaat 

Reputatie 7
Badge +8

@ASL15, Als je je profielgegevens ingevuld hebt, mag een moderator je accountnummer aan me doorgeven? (Deze gegevens kunnen alleen ingezien worden door de moderators) Dan kijk ik of ik hier iets kan vinden.

Reputatie 7
Badge +8

Korte update over het beschikbaar maken van de UHD stream voor SmartTV apps bij mensen zonder 4K iTV ontvanger.

Gezien de bandbreedte die gisteren tijdens de eerste wedstrijd al is gebruikt vind men het risico te groot. Ze gaan wel kijken of ze de bandbreedte kunnen vergroten, maar dat zal geen snel proces zijn, dus ik vraag me af of dit op tijd gaat lukken.

Mocht er wat veranderen in deze situatie dan zal ik het hier melden.

Reputatie 1
Badge

@ASL15, Als je je profielgegevens ingevuld hebt, mag een moderator je accountnummer aan me doorgeven? (Deze gegevens kunnen alleen ingezien worden door de moderators) Dan kijk ik of ik hier iets kan vinden.

Profielgegevens ingevuld 

Reputatie 7
Badge +30

@ASL15, Als je je profielgegevens ingevuld hebt, mag een moderator je accountnummer aan me doorgeven? (Deze gegevens kunnen alleen ingezien worden door de moderators) Dan kijk ik of ik hier iets kan vinden.

Profielgegevens ingevuld 

  

Doorgegeven, en we zien daarmee dat je tv profiel dat bepaalt wat je wel en niet kan qua aantallen ontvangers en beschikbare zenders te laag staat. We gaan dit aanpassen zodat je straks de zender wel kunt ontvangen.

Via de app in de Samsung op 690 steeds uitvallend geluid.

Nu Nokia box 8000 aangesloten op de Samsung en via die, Android-TV, gaat het  geluid goed. bovendien geeft ie nu ook Dolby 5.1 aan. 

Via de app in de Samsung (Tizen) is dat steeds Dolby 2.0. Op alle zenders.

Reputatie 7
Badge +8

@ASL15, Alles moet nu correct staan. Mogelijk dat de ontvanger nog een herstart nodig heeft, maar kanaal 690 moet ertussen staan dan.

Reputatie 1
Badge

@ASL15, Alles moet nu correct staan. Mogelijk dat de ontvanger nog een herstart nodig heeft, maar kanaal 690 moet ertussen staan dan.

Ik kijk het straks even na, bedankt alvast!

Hmm ik heb een 2952 maar ik kan via mijn abonnement helaas geen 4k bestellen ook al wil ik alleen het 5202 kastje omdat ik kastje dan mooi weg kan werken.  Ook maar 44mbit download dus zal daar dan wel aan liggen 😞.

Jep, @martijnmartensrsd .

Om over te gaan naar Hussel en de 5202 moet je het 4k pakket kunnen nemen. De eis daarvoor is een lijn van 100 Mbps of meer. De afgenomen snelheid van het abonnement mag tot 50 zijn, dat wel.

Zelf heb ik op een tv gekozen voor de Nokia streamingbox 8000 met Bluetooth afstandsbediening. 

https://www.coolblue.nl/product/883652/nokia-streaming-box-8000.html