Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN

  • 3 November 2022
  • 232 reacties
  • 16093 keer bekeken
Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN
Reputatie 7
Badge +12

Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN. Op 20 november start het WK! Wij zorgen ervoor dat jij het voetbalspektakel kunt beleven in haarscherp beeld: NPO 1 in UHD.

 

Beleef het WK voetbal 2022 in UHD

Het wereldkampioenschap voetbal komt er weer aan. Op 20 november spelen Qatar en Ecuador de openingswedstrijd. Wij zorgen ervoor dat jij dit evenement in haarscherp beeld kan beleven: NPO 1 in UHD!

 

Hoe kijk ik het WK in UHD?

Heb je een tv-ontvanger van het type VIP5202 of ZXV8001 en voldoende snelheid? Dan krijg je toegang tot het speciale NPO 1 UHD kanaal op zender 690. Het enige wat je dan verder nog nodig hebt, is een televisie die 4K ondersteunt. Je hebt hiervoor dus niet het 4K pakket nodig. H

Heb je geen geschikte tv-ontvanger, dan kun je het speciale NPO 1 UHD kanaal helaas niet ontvangen.

Wanneer kan ik de NPO 1 UHD zender bekijken?

De zender is zichtbaar vanaf 20 november. De makkelijkste manier om te kijken of je toegang hebt, is om vanaf die datum naar kanaal 690 te zappen. Heb je geen 4K tv-ontvanger, dan kijk je natuurlijk op kanaal 1 in HD. 

 

Heb ik het 4K pakket nodig?

Je hebt geen 4K pakket nodig om het aankomende WK in UHD te kijken. Wil je met een ander type tv-ontvanger toch in UHD kijken? Dan kan je ervoor kiezen het 4K pakket aan te zetten.

Let op: je kan het 4K pakket alleen bestellen bij een KPN Hussel pakket. Heb je nu een ander abonnement, dan kan je kiezen voor KPN Hussel. In dat geval kun je 1 HD tv ontvanger om laten ruilen voor een 4K tv-ontvanger (VIP5202). 

 

Veelgestelde vragen

Ik heb wel de juiste tv-ontvanger, maar ik zie geen NPO1 UHD kanaal. Hoe komt dat?

Dat kan te maken hebben met de internetsnelheid. Om UHD te kunnen kijken, heb je een internetverbinding nodig die hoog en stabiel genoeg is. Het kan zijn dat er op het adres niet voldoende bandbreedte is (38mbit).

 

Heb ik het extra 4K pakket nodig om het NPO1 UHD kanaal te ontvangen?

Nee, je hoeft niet ons 4K pakket te hebben. Als je de goede apparatuur in huis hebt, én voldoende internetsnelheid voor UHD, dan zorgen wij ervoor dat het kanaal zichtbaar is. Je hebt natuurlijk wel een tv nodig die 4K/UHD ondersteunt.

 

Kan je ook UHD kijken via de iTV app of iTV online?

Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR.

 

Wat is de Smart TV app?

Wil je tv-kijken op je 2e tv in huis zonder extra tv-ontvanger en kabels? Download dan de KPN Smart TV app. Deze is beschikbaar voor televisies van Samsung, LG (bouwjaar 2017 of nieuwer) en Android TV (Bèta).

 

Welke snelheid moet ik minimaal halen om het kanaal te ontvangen?

Je moet minimaal 38mbit bandbreedte hebben.

 

Ik heb onlangs Internet en TV besteld. Kan ik ook NPO 1 UHD kijken?

Nieuwe klanten ontvangen ten minste 1 VIP5202 tv-ontvanger. Als je internetsnelheid hoog genoeg is voor UHD en je een geschikte tv hebt, dan werkt kanaal 690 voor jou en kun je in UHD kijken.

 

Ik heb geen geschikte tv-ontvanger, mag ik mijn huidige tv-ontvanger omruilen voor een 4K tv-ontvanger?

Helaas kan je je tv-ontvanger niet zomaar omruilen voor een 4K tv-ontvanger. Wil je het WK in UHD kijken? Dan kan je het 4K pakket bestellen. Daardoor wordt automatisch je tv-ontvanger omgeruild.

 

Het beeld is niet scherp en/of de kleuren zijn niet goed, wat moet ik doen?

Dit kan liggen aan jouw beeldscherminstelling. Heb je een tv-ontvanger type 8001 of 5202? Ga dan naar ‘Menu’ en vervolgens ‘Beeldscherm’ en zet de best mogelijke kwaliteit op UHD. Klanten met de 5202 hebben de mogelijkheid om de HDR optie aan te passen, zet die op ‘auto’ en niet op ‘aan’. Zie je alsnog geen verschil? Dan kan dat komen doordat jouw tv geen UHD ondersteunt of je jouw tv instellingen moet aanpassen. Bekijk daarom ook altijd even de handleiding van je tv. Kom je er niet uit? Dan helpen we je graag op het forum.

 

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

4K zegt iets over de beeldresolutie. Het beeld heeft 4x zoveel pixels als High Definition (HD), namelijk 3840 x 2160 pixels. Hoe meer pixels, hoe meer details je op je TV kunt zien. 

HDR staat voor High Dynamic Range. Dit zorgt voor mooiere kleuren en dieper zwart, dus een hoger kleurcontrast. Hierdoor zien TV beelden er veel natuurlijker uit. 

NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, én HDR. Hierdoor voldoet het NPO het kanaal aan de definitie van 'Ultra HD'.

 

Waarom zenden jullie het WK dit jaar niet uit in 4K?

Voor het uitzenden van de beste kwaliteit zijn wij afhankelijk van de aanleverkwaliteit van de NPO. De NPO levert KPN een signaal in Full HD resolutie (1920x1080), maar nog niet in 4K (3840 x 2160). Wellicht dat de NPO in de toekomst ook 4K zal leveren.



Update topic 20-11-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

232 reacties

Ja dat is jammer inderdaad. In februari(als het contract afloopt) maar eens verder kijken of er alternatieven zijn buiten kpn. Kastje zonder iR zou fijn zijn 🙂

Heb al aangegeven dat het met een streamingbox of dongel gewoon met een Bluetooth afstandsbediening werkt. 

Alleen de Nokia heeft een complete afstandsbediening met cijfers. 

Maar de nieuwe Chromecast HD Google TV heeft ook een Bluetooth afstandsbediening en zit sowieso uit het zicht. 

Al die dingen werken via WiFi (!) en een Bluetooth afstandsbediening. 

Die nieuwe Chromecast HD is momenteel maar 3 tientjes bij bol.com en mediamarkt!

https://www.bol.com/nl/nl/p/google-chromecast-met-google-tv-hd-wit/9300000119991877/

Link Nokia box zie mijn vorige reactie. 

Ja ok, maar heb nu ook een lg oled waar de kpn app op staat, volgens mij is dat wel vergelijkbaar. Maar zal waarschijnlijk wel gewenning zijn dat we via nu redelijk vaak via het kastje snel in de vertrouwde gids een programma vanaf begin starten.  

Reputatie 1
Badge

@ASL15, Alles moet nu correct staan. Mogelijk dat de ontvanger nog een herstart nodig heeft, maar kanaal 690 moet ertussen staan dan.

Ik kijk het straks even na, bedankt alvast!

Ik heb beeld op kanaal 690! Super bedankt😃

 

Bizar gewoon dat ik met een snelheid van 900mbit geen UHD kan kijken op de Arris 5202. Met de Arris kan ik wel gewoon Netflix in 4K kijken. Maar zodra ik naar kanaal 690 schakel, loopt het kastje steeds vast. De Arris loopt sowieso al vast wanneer je te snel van kanaal wisselt en nu dit weer.

Zojuist naar mijn broer geweest en daar heerlijk in UHD gekeken maar dan wel via de grote kabelaar van Nederland. Misschien toch maar overwegen om over te stappen want dit is belachelijk.

Reputatie 7
Badge +20

KPN 4K  2 zenders voor € 2,50 per maand en die zenders kijken wij niet.

Dus voorlopig geen 4K abonnement via KPN.

De “oude” KPN tv decoders werken gelukkig nog perfect

Dus helaas geen kanaal 690

Maar kanaal 661 (HD glas kanaal met een stream van 12,5 Mb/s) heeft ook een super mooi beeld.😉

Reputatie 4
Badge +1

Bizar gewoon dat ik met een snelheid van 900mbit geen UHD kan kijken op de Arris 5202. Met de Arris kan ik wel gewoon Netflix in 4K kijken. Maar zodra ik naar kanaal 690 schakel, loopt het kastje steeds vast. De Arris loopt sowieso al vast wanneer je te snel van kanaal wisselt en nu dit weer.

Zojuist naar mijn broer geweest en daar heerlijk in UHD gekeken maar dan wel via de grote kabelaar van Nederland. Misschien toch maar overwegen om over te stappen want dit is belachelijk.

Ik kijk al de hele week naar kanaal 690 en ervaar 0 problemen (zowel in de woonkamer als slaapkamer).

Bizar gewoon dat ik met een snelheid van 900mbit geen UHD kan kijken op de Arris 5202. Met de Arris kan ik wel gewoon Netflix in 4K kijken. Maar zodra ik naar kanaal 690 schakel, loopt het kastje steeds vast. De Arris loopt sowieso al vast wanneer je te snel van kanaal wisselt en nu dit weer.

Zojuist naar mijn broer geweest en daar heerlijk in UHD gekeken maar dan wel via de grote kabelaar van Nederland. Misschien toch maar overwegen om over te stappen want dit is belachelijk.

Ik kijk al de hele week naar kanaal 690 en ervaar 0 problemen (zowel in de woonkamer als slaapkamer).

Dank voor uw reactie. Loopt de Arris bij u ook constant vast bij snel zappen?

Reputatie 4
Badge +1

Bizar gewoon dat ik met een snelheid van 900mbit geen UHD kan kijken op de Arris 5202. Met de Arris kan ik wel gewoon Netflix in 4K kijken. Maar zodra ik naar kanaal 690 schakel, loopt het kastje steeds vast. De Arris loopt sowieso al vast wanneer je te snel van kanaal wisselt en nu dit weer.

Zojuist naar mijn broer geweest en daar heerlijk in UHD gekeken maar dan wel via de grote kabelaar van Nederland. Misschien toch maar overwegen om over te stappen want dit is belachelijk.

Ik kijk al de hele week naar kanaal 690 en ervaar 0 problemen (zowel in de woonkamer als slaapkamer).

Dank voor uw reactie. Loopt de Arris bij u ook constant vast bij snel zappen?

Ik heb nog nooit een vastloper gehad van de TV ontvanger.

 

Reputatie 7
Badge +7

Bizar gewoon dat ik met een snelheid van 900mbit geen UHD kan kijken op de Arris 5202. Met de Arris kan ik wel gewoon Netflix in 4K kijken. Maar zodra ik naar kanaal 690 schakel, loopt het kastje steeds vast. De Arris loopt sowieso al vast wanneer je te snel van kanaal wisselt en nu dit weer.

Zojuist naar mijn broer geweest en daar heerlijk in UHD gekeken maar dan wel via de grote kabelaar van Nederland. Misschien toch maar overwegen om over te stappen want dit is belachelijk.

Ik kijk al de hele week naar kanaal 690 en ervaar 0 problemen (zowel in de woonkamer als slaapkamer).

Dank voor uw reactie. Loopt de Arris bij u ook constant vast bij snel zappen?

Ik heb nog nooit een vastloper gehad van de TV ontvanger.

 

Hier loopt de Arris 5202, ook op kanaal 690 perfect. Ondanks dat het WK in Qatar wordt gespeeld genieten we van UHD op een 4K Oled TV. Zappen is ook geen probleem, snelheid wijkt niet af van eerder. 

Kan je ook UHD kijken via de iTV app of iTV online?            
Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR        

[...]

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

 

Lekker duidelijk.

4k = 2160p 

UHD kan al met 1080p mits minimaal HDR is toegevoegd. 

Reputatie 7
Badge +20

Kan je ook UHD kijken via de iTV app of iTV online?            
Nee, de iTV App en iTV online ondersteunen geen 4K en geen HDR        

[...]

Wat is het verschil tussen 4K en UHD?

 

Lekker duidelijk.

 

4K is de resolutie, of te wel het aantal beeldpunten.

Bij HD is dat 2K

 

UHD is een extra toevoeging.

Zie o.a. hier.

Kan zoals @PeterG aangeeft ook bij 2K (HD).

 

HDR, zie o.a. hier.

Bizar gewoon dat ik met een snelheid van 900mbit geen UHD kan kijken op de Arris 5202. Met de Arris kan ik wel gewoon Netflix in 4K kijken. Maar zodra ik naar kanaal 690 schakel, loopt het kastje steeds vast. De Arris loopt sowieso al vast wanneer je te snel van kanaal wisselt en nu dit weer.

Zojuist naar mijn broer geweest en daar heerlijk in UHD gekeken maar dan wel via de grote kabelaar van Nederland. Misschien toch maar overwegen om over te stappen want dit is belachelijk.

Ik kijk al de hele week naar kanaal 690 en ervaar 0 problemen (zowel in de woonkamer als slaapkamer).

Dank voor uw reactie. Loopt de Arris bij u ook constant vast bij snel zappen?

Ik heb nog nooit een vastloper gehad van de TV ontvanger.

 

Hier loopt de Arris 5202, ook op kanaal 690 perfect. Ondanks dat het WK in Qatar wordt gespeeld genieten we van UHD op een 4K Oled TV. Zappen is ook geen probleem, snelheid wijkt niet af van eerder. 

 

Dank voor jullie reacties. Ik zal weer een poging wagen met de technische dienst van KPN. Hopelijk kan er nu wel een oplossing worden gevonden. Zo niet dan stap ik zsm over. Wordt vervolgd dus.

Cashman schrijft: een oplossing worden gevonden. Zo niet dan stap ik zsm over.

En dan, @Cashman ? Het WK is half december weer afgelopen en dan stopt de NPO/NOS ook weer met het kanaal NPO 1 UHD. Het EK, ongetwijfeld ook weer UHD of dan wel 4k, is pas in 2024. Tijd genoeg.

Dat ie bij jouw, op glasvezel en ook de 5202, niet goed werkt hoort natuurlijk niet. Dat zal uitgezocht moeten worden. Maar dáárvoor overstappen (WK UHD) is nu te laat.

Zelf gebruik ik, af en toe, het UHD kanaal via de smart-tv app. Zowel in mijn Samsung TV als in mijn Nokia box 8000. Inderdaad mooi qua kleuren. Maar vind 661 net zo scherp.

KPN heeft, nog steeds, de meeste 4k/UHD kanalen. Na 31 december: Love Nature 4k, InPLus 4k en ESPN UHD.
En als je nu (al) niet het 4k/uhd pakket hebt lijkt je 'dreigement' een wassen neus.

Enige andere provider met 4k is Ziggo. Momenteel alleen Love Nature.

Cashman schrijft: een oplossing worden gevonden. Zo niet dan stap ik zsm over.

En dan, @Cashman ? Het WK is half december weer afgelopen en dan stopt de NPO/NOS ook weer met het kanaal NPO 1 UHD. Het EK, ongetwijfeld ook weer UHD of dan wel 4k, is pas in 2024. Tijd genoeg.

Dat ie bij jouw, op glasvezel en ook de 5202, niet goed werkt hoort natuurlijk niet. Dat zal uitgezocht moeten worden. Maar dáárvoor overstappen (WK UHD) is nu te laat.

Zelf gebruik ik, af en toe, het UHD kanaal via de smart-tv app. Zowel in mijn Samsung TV als in mijn Nokia box 8000. Inderdaad mooi qua kleuren. Maar vind 661 net zo scherp.

KPN heeft, nog steeds, de meeste 4k/UHD kanalen. Na 31 december: Love Nature 4k, InPLus 4k en ESPN UHD.
En als je nu (al) niet het 4k/uhd pakket hebt lijkt je 'dreigement' een wassen neus.

Enige andere provider met 4k is Ziggo. Momenteel alleen Love Nature.

Beste PeterG,

Het gaat helemaal niet om UHD want de huidige content is inderdaad niets voor mij. Ik heb twee decoders 5202 thuis die allebei (!) vastlopen zodra je te snel zapt. Het falen bij UHD is vooral de druppel. Zelfs de ‘Glas’ kanalen vanaf 661 lopen vast. En dat terwijl ik uiterst tevreden ben met het internet (900mbit symmetrisch!). In de eerste maanden (vanaf mei 2022) kwam het vaak voor dat het modem om onverklaarbare redenen geen internet meer had. Toen ben ik gaan turven en sinds een paar weken valt het signaal niet meer weg. Kortom, het internet is inmiddels prima.

Maar het is beschamend dat je decoder vastloopt zodra je een paar keer zapt bij de ‘reguliere’ kanalen. Daarna soms wel vier keer de 5202 opnieuw opstarten voor je weer beeld hebt. Dan ben je zo 10 minuten verder en dat is best irritant wanneer je een live wedstrijd aan het kijken bent…

Tot slot gaan er steeds meer UHD kanalen komen natuurlijk want het WK is een mooie testcase voor uitbreiding. En dan heb ik in de huidige opstelling niets aan KPN. Maar misschien dat de techneuten van KPN een oplossing hebben voor de falende decoders en het bij mij opeens wel prima werkt. Wordt vervolgd dus.

Reputatie 7

Maar het is beschamend dat je decoder vastloopt zodra je een paar keer zapt bij de ‘reguliere’ kanalen.

Apart, dergelijke signalen ben ik hier op het forum nog niet eerder tegengekomen.

Zelf heb ik ook een 5202 en ik ervaar daar nooit problemen mee.

Kan jij eens beschrijven hoe jouw netwerk er uitziet en hoe jouw TV ontvangers aangesloten zijn.

 

Tot slot gaan er steeds meer UHD kanalen komen natuurlijk want het WK is een mooie testcase voor uitbreiding. 

Dat denk ik niet, HD-HDR (de UHD van NPO 1) is niet interessant voor gewone televisie, daarvoor is de winst in beeldkwaliteit te laag. En de andere UHD (4K) dreigt een groot fiasco te worden, het aantal zenders is van twee naar drie en weer terug naar twee gegaan. Ook daar is al jaren geen groei te zien bij de lineaire televisie en ik ben bsng dst dat ook zo zal blijven.

Heel fijn dat dit gebeurd!! Mooie beeldkwaliteit ook! 
 

maar misschien toch even een rare vraag:

Waarom worden NPO 1,2 en 3 sowieso niet in UHD uitgezonden? Of moet ook het programma echt in UHD opgenomen zijn?

 

Denk dat het laatste is maar neem aan dat journaals etc tegenwoordig wel in 4K opgenomen worden.

Reputatie 7

Waarom worden NPO 1,2 en 3 sowieso niet in UHD uitgezonden? Of moet ook het programma echt in UHD opgenomen zijn?

Dan moet het bronsignaal natuurlijk ook HD-HDR of 4K zijn.

 

Denk dat het laatste is maar neem aan dat journaals etc tegenwoordig wel in 4K opgenomen worden.

Journaals etc. worden zeer zeker niet 4K opgenomen, dat is veel te duur.

Waarom worden NPO 1,2 en 3 sowieso niet in UHD uitgezonden? Of moet ook het programma echt in UHD opgenomen zijn?

Dan moet het bronsignaal natuurlijk ook HD-HDR of 4K zijn.

 

Denk dat het laatste is maar neem aan dat journaals etc tegenwoordig wel in 4K opgenomen worden.

Journaals etc. worden zeer zeker niet 4K opgenomen, dat is veel te duur.

Dank voor het antwoord! 
 

Reputatie 4
Badge +1

Heel fijn dat het WK in 1080p en HLG wordt uitgezonden, maar als het WK straks over is zitten we weer naar “HD Ready” 1080i SDR te kijken.

Ik ben benieuwd of er plannen zijn om meer zenders in 1080p en/of HLG te gaan uitzenden?

Hebben jullie als KPN nog problemen ervaren met het UDH kanaal? 

1080i is geen sd maar HD, @zeilbood .

Ik ben benieuwd of er plannen zijn om meer zenders in 1080P en/of HLG te gaan uitzenden.

Het ligt niet aan kpn. 

Het verschil met HD is ook te klein om in HD-HDR uit te gaan zenden. Gaat het financieel ook niet worden denk ik.

Reputatie 4
Badge +1

1080i is geen sd maar HD, @zeilbood .

Ik ben benieuwd of er plannen zijn om meer zenders in 1080P en/of HLG te gaan uitzenden.

Het ligt niet aan kpn. 

Het verschil met HD is ook te klein om in HD-HDR uit te gaan zenden. Gaat het financieel ook niet worden denk ik.

1080i is net als 720p “HD Ready” en geen “Full HD”. Daarnaast worden alle zenders, op de 4k zenders na, nu in SDR uitgezonden.

1080i is net als 720p “HD Ready” en geen “Full HD”.

Nee hoor. 1080i is HD. Zou toch rare boel zijn anno 2022 / 2023.

Overigens is 720p ook HD. Alleen 720p werd eerst aangeduid met HDready, maar tegenwoordig valt het bij EBU ook onder de noemer HD.

ARD en ZDF zenden op satelliet uit in 720p. Dit is voor die zenders bij kpn ook de bron.

Verder is HDready geen uitzendnorm maar een scherm type.

HDready scherm = 1280 x 720 beeldpunten. 

FHD scherm = 1920 x 1080 beeldpunten. 

4k/UHD scherm = 3840 x 2160 beeldpunten. 

Reputatie 4
Badge +1

1080i is net als 720p “HD Ready” en geen “Full HD”.

Nee hoor. 1080i is HD. Zou toch rare boel zijn anno 2022 / 2023.

Overigens is 720p ook HD. Alleen 720p werd eerst aangeduid met HDready, maar tegenwoordig valt het bij EBU ook onder de noemer HD.

ARD en ZDF zenden op satelliet uit in 720p. Dit is voor die zenders bij kpn ook de bron.

Verder is HDready geen uitzendnorm maar een scherm type.

HDready scherm = 1280 x 720 beeldpunten. 

FHD scherm = 1920 x 1080 beeldpunten. 

4k/UHD scherm = 3840 x 2160 beeldpunten. 

Volgens EBU is 720p/50 en 1080i/25 HDTV, maar diezelfde organisatie definieert 1080p/50 met HLG als UHD.

Het blijft treurig dat er al enige tijd 8K TV’s te koop zijn, 4K TV’s gemeengoed zijn, maar dat we nog steeds naar deze “HD” uitzendingen kijken. Zeker sport wil je minimaal in 1080p/50 zien vanwege de snelle bewegingen. Het verschil tussen NPO op 661 en 690 is duidelijk te zien (op een geschikte TV). 
 

Hoe dan ook, je hebt je gelijk gekregen maar ik ben eigenlijk geïnteresseerd in een antwoord vanuit KPN.