Beantwoord

Kleuren op tv na overstap flets en niet helder

  • 19 January 2022
  • 39 reacties
  • 5091 keer bekeken

Sinds gisteren ben ik bij kpn, spijt heb ik nu al maar zit er helaas nog een jaar aan vast.

De kleuren die ik nu heb op mijn tv zijn niet om aan te zien, ik heb nu fletse kleuren in plaats van mooi scherp en helder zoals ik bij ziggo wel had.

Hoe krijg ik toch nog de kleuren weer mooi scherp?

icon

Beste antwoord door Wierema 16 December 2022, 23:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Badge +19

Dat is bijzonder.  Hoe staan de beeldinstellingen in de tv ontvanger?

Reputatie 7
Badge +20

@Pandeksel 

Welkom op het forum.

 

Welke KPN tv decoder heeft u?

Hoe is deze verbonden met de Experiabox?

 

Wat is uw echte downloadsnelheid (meten op Laptop of Desktop, bij voorkeur bekabeld). Zie hier. 

Volgens mij moet je de HDR nog uitschakelen. Of op Auto(matisch). Onder beeldinstellingen, denk ik. Ik heb de Arris vip5202 zelf niet.

tv-ontvanger VIP5202

alles staat op auto en beeldinstelling op 1080i , andere heb ik geprobeerd maar deze gaf dan nog het beste beeld.

download

22.8
Mbps
upload
7.3
Mbps
Reputatie 5
Badge +5

Ik volg deze even. Ik ben ook nog altijd aan het stoeien met de beeldkwaliteit en de kleuren. Ik heb alleen het andere arris kastje, niet de 4k versie 

Reputatie 7
Badge +20

@Pandeksel jouw download is niet erg hoog, ik hoop dat je wel HD hebt.

 

@Pandeksel en @slingshot je kan je tv op elke ingang instellen.

De helderheid, contrast, kleuren.

Ligt een beetje aan je tv wat de beste instelling is.

 

Bij mijn vorige tv, een Samsung met LED achtergrond HD had ik dat ook.

Op mijn nieuwe tv LG Oled 48 C1 staat op alle ingangen de zelfde instellingen.

 

Ook de kwaliteit van de HDMI kabel is belangrijk.

 

En de verbinding van de KPN tv decoder naar de Experiabox is van belang.

Beste is een vaste UTP kabel. 

 

Als je een Smart tv hebt, kan je via YouTube een filmpje vinden voor calibratie.

Ook een testbeeld via YouTube kan je helpen. 

Beeld verbeteraars moet je zo laag mogelijk zetten en meestal is uit het beste. 

Reputatie 5
Badge +5

@joop2011 ik heb ook een Samsung.

Heeft u links naar de YouTube filmpjes om te gebruiken misschien?

Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +20

@joop2011 ik heb ook een Samsung.

Heeft u links naar de YouTube filmpjes om te gebruiken misschien?

Alvast bedankt.

 

Ik heb geen Samsung meer, ik heb nu een LG OLED tv.

Maar dat maakt voor calibreren niets uit.

Je hebt een smart tv, ga naar de Smart tv apps en open Youtube.

Type testbeeld en je kan kiezen uit vele testbeelden.

Type calibratie en je ziet enkele calibraties.  (of via google)

Ik heb een link op de computer erin gezet, maar je kan het beter op de tv doen via de YouTube app van de Smart tv. 

Reputatie 5
Badge +5

@joop2011 dank je wel. Ik ga ermee aan de slag.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Pandeksel, welkom! Wat jammer om te lezen dat je spijt hebt van de overstap naar KPN omdat de kleuren op jouw televisie ineens heel flets zijn. Heb je nog iets aan de tips van @joop2011 gehad? 

Hallo Denise. Ik ben niet zo een wereldwonder met dat soort dingen maar ik ben wel wat met de kleuren aan de gang geweest en helaas heeft dat niks uitgehaald en blijft het een fleste bedoening.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo Denise. Ik ben niet zo een wereldwonder met dat soort dingen maar ik ben wel wat met de kleuren aan de gang geweest en helaas heeft dat niks uitgehaald en blijft het een fleste bedoening.

 

Flets beeld betekend dat meestal het contrast te laag staat.

Je hebt geen OLED tv begrijp ik.

 

Dus misschien de instellingen ongeveer als volgt:

Contrast 82

Kleur 62

Helderheid 49

Beeldscherpte 0 (of 1, niet hoger)

Eventuele andere beeldverbeteraars uit of in ieder geval zo laag mogelijk. 

Vooral die laatste 2 zorgen meestal voor een minder mooi beeld als ze te hoog staan. 

Zo ongeveer heb ik het ook staan maar rood blijft oranje.

Het is net of ik naar zo een ouderwetse beeldbuis tv zit te kijken, qua kleuren ben ik terug in de tijd.

Dit zijn trouwens geen waarden die mij van Ziggo naar kpn gelokt zouden hebben

 

download
22,8 Mbps
upload
7.3
Mbps

Die snelheid had ik 15 jaar geleden nog….

Laagste snelheid bij Ziggo

(stom, ik kom niet door de postcode checker bij Ziggo; blijft maar draaien. Uit mijn hoofd dan:)

down: 75 Mb/s; up 10 Mb/s en met wat tussenstappen tot 1000 Mb/s down; 50 Mb/s up.

Reputatie 7
Badge +17

Ik vind het lastig om je hierbij te helpen, @Pandeksel. De kleuren zitten in de televisie zelf en dat is echt een kwestie van spelen met de instellingen tot je de kleuren hebt zoals jij ze graag zou willen hebben. Er zijn een aantal waarden die voor veel mensen werken, zoals de waarden die @joop2011 gaf, maar dit hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden. Welke televisie heb je? Misschien dat we je dan nog aan een aantal waarden kunnen helpen. 

Daar ben ik het niet mee eens dat het aan mijn tv zou liggen, bij ziggo had ik mooi helder beeld en nu ik ben overgestapt is het of ik 20 jaar terug in de tijd ben gegaan. Het is net of ik naar zo een ouderwetse beeldbuis zit te kijken qua kleuren, dus nee, het ligt niet aan mijn tv.

Ik zal mijn jaar tijd uitzitten en dan met gierende banden terug naar ziggo gaan.

Ik had ondertussen al meerdere mensen gelezen die met hetzelfde probleem zitten en het ligt natuurlijk nooit aan kpn maar altijd aan kabeltjes of aan je eigen tv.

Ook de dame die ik aan de telefoon heb gehad hierover had er nog nooit van gehoord, niet heus natuurlijk maar de schuld bij kpn zelf zoeken is natuurlijk nooit een optie.

Ik lees dat het aan die kastjes ligt, de beruchte VIP5202, tot een jaar terug werden mensen dan terug gezet naar oude instellingen maar dat schijnt nu niet meer mogelijk te zijn.

Reputatie 7
Badge +20

@Pandeksel zelf heb ik de VIP5202 niet.

Maar heb je al eens in de instellingen gekeken?

Elk extern apparaat kan andere instellingen nodig hebben.

 

Welke tv heb je?

 

En zoals al vermeld, je download is heel erg laag.

Ik bang dat je door die lage download SD kijkt en dat kan ook de oorzaak zijn.

 

Overigens had mijn tv destijds 20 jaar geleden een heel erg mooi beeld met mooie kleuren.

Zelf de tv in de jaren 70 etc. had ik altijd de kleuren, contrast en helderheid goed. Dus mooi beeld. 

Ook toen moest je dat zelf goed instellen. 

Ik heb een philps tv en ik heb qua kleuren al van alles geprobeerd maar helaas het werd er niks beter van.

Maar zoek maar eens op die VIP5202 dan zal je ontdekken dat er veel meer zijn met deze problemen.

Ik zal het er helaas een jaar mee moeten doen maar dan ben ik wel weer gevlogen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb een Philps tv en ik heb qua kleuren al van alles geprobeerd maar helaas het werd er niks beter van.

Maar zoek maar eens op die VIP5202 dan zal je ontdekken dat er veel meer zijn met deze problemen.

Ik zal het er helaas een jaar mee moeten doen maar dan ben ik wel weer gevlogen.

 

Heb je, zoals ik boven vermeld had, ook de beeldverbeteraars verlaagd of liefst uitgezet? 

En alleen kleuren aanpassen is niet voldoende. Je moet ook het contrast en helderheid aanpassen. 

 

Hoe oud is deze Philips tv? En welke is het? 

 

Als het een 4K tv is, zet dan de beeldinstellingen op de Arris VIP5202 op automatisch. 

En zet de HDR uit.

 

Heb je een vrij recente Smart tv van Philips?

Zo ja, zet eens de app van KPN erop.

Je moet wel je Nummer en Pincode of wachtwoord ingeven, kan je op MIJNKPN vinden. 

Kijk eens hoe het beeld dan is?

 

Heb je ook een Blu-Ray of DVD op de tv aangesloten?

Hoe is dat beeld? En zijn de beeldinstellingen op de HDMI poort hetzelfde? 

(je kan namelijk de beeldinstellingen per HDMI ingang aanpassen). 

Reputatie 7
Badge +17

@Pandeksel Ik snap jouw gedachtegang, maar hij klopt niet helemaal. Wat @joop2011 zegt: iedere ingang kan zijn eigen instellingen hebben. Als je voorheen goed beeld had met de tv-ontvanger van Ziggo en je hebt nu flets beeld met de KPN tv-ontvanger, is de kans groot dat het in de instellingen zit. Onze tv-ontvangers zijn in de basis namelijk gelijk en ik ervaar met de VIP5202 geen problemen met de kleur. In de software zit het hem dus niet. Daarom is het belangrijk om de instellingen en andere factoren zoals de HDMI kabel te controleren. Gebruik je nog dezelfde HDMI kabel als je bij Ziggo gebruikte? Zo ja, dan raad ik je aan de HDMI kabel van KPN te gebruiken. Dit zou geen verschil mogen maken, maar voor de zekerheid.

@Pandeksel ikzelf ervaar hetzelfde, vorig jaar overgestapt van ziggo naar kpn en het beeld bij ziggo was vele malen mooier en zal denk ik wel liggen dat ziggo via coax kabel loopt. Nog steeds moet ik vaak het menu aanpassen naar een mooier beeld, heel vervelend en iritant
Ook het zappen van kanalen gaat met vertraging, had ziggo ook geen last van?
Aan de tv kan het niet liggen, en ook ik heb wel spijt maar wat een gedoe zeg om weer over te stappen en verwacht nog beter van KPN

Eens kijken wat de toekomst brengt en wie weet weer over stappen

Reputatie 7
Badge +20

@Pandeksel ikzelf ervaar hetzelfde, vorig jaar overgestapt van ziggo naar kpn en het beeld bij ziggo was vele malen mooier en zal denk ik wel liggen dat ziggo via coax kabel loopt. Nog steeds moet ik vaak het menu aanpassen naar een mooier beeld, heel vervelend en iritant
Ook het zappen van kanalen gaat met vertraging, had ziggo ook geen last van?
Aan de tv kan het niet liggen, en ook ik heb wel spijt maar wat een gedoe zeg om weer over te stappen en verwacht nog beter van KPN

Eens kijken wat de toekomst brengt en wie weet weer over stappen

 

Welke tv heb je en hoe oud is die?

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Hoe is deze met de Experiabox verbonden.

 

Op bijna alle tv's kan je per ingang de kleur, helderheid, etc. instellen.

Zet vooral die beeldverbeteraars laag of nog liever uit, dan heb je bijna altijd een veel mooier beeld.

 

Ziggo werkt met DVB-C, gaat via coax en je krijgt alle kanalen in 1 keer binnen.

Op elk kanaal zitten enkele digitale zenders.

 

KPN werkt met IPTV, dat betekend dat je alleen het kanaal binnen krijgt dat je kijkt.

Dus bij zender wisselen moet hij verbinding met de server maken en regelen.

Dit gaat over het algemeen heel erg snel als je internetsnelheid goed is.

 

Wat is jouw echte downloadsnelheid? 

Zie hier om te meten, liefst met een bekabelde verbinding op Desktop (PC) of laptop. 

 

Als je glasvezel hebt, adviseer ik om naar kanaal 661 - 670 te gaan voor de eerste 10 zenders.

Deze zijn in de originele stream van 12,5 MB (dat is dezelfde kwaliteit als Ziggo).

P.S. KPN heeft meer dan 3 jaar geleden toegezegd dat ook deze kanalen vanaf 1 gaan komen. Helaas wachten we hier nog steeds op. 

 

De overige HD kanalen bij KPN (en ook de eerste 10 (niet HD glas) zijn gecomprimeerd naar 7,5MB omdat op koper de snelheid (vooral in het verleden) te laag is. 

 

Ik heb een Samsung smart tv van 1 jaar oud

Ik heb de nieuwe zwarte modem ontvanger, Experia box heb ik niet?

Hij zit gewoon aangesloten zoals het hoort

Wel zit de adapter van de modem in een verlengsnoer omdat ik niet genoeg stopcontacten heb en in de buurt, glasvezel kastje zit in de woonkamer vlak bij de tv

Ook zit ik met veel losse kabels nu, waar ik nog een oplossing voor moet zoeken maar mooi is het niet

Probleem is dat ik geen extra stopcontacten heb en huurwoning.

Dus snoer van adapter van modem, adapter van superwifi, lan  kabel Plus verlengsnoer is wel veel ten opzichte van een coax kabel

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb een Samsung smart tv van 1 jaar oud

Ik heb de nieuwe zwarte modem ontvanger, Experia box heb ik niet?

Hij zit gewoon aangesloten zoals het hoort

Wel zit de adapter van de modem in een verlengsnoer omdat ik niet genoeg stopcontacten heb en in de buurt, glasvezel kastje zit in de woonkamer vlak bij de tv

Ook zit ik met veel losse kabels waar ik nog een oplossing voor moet zoeken maar mooi is het niet

 

 

Alle KPN tv decoders zijn zwart.

Ik gok erop dat je de Arris VIP 5202 hebt (deze heeft geen display.

 

De experiabox heb je nodig om het ingaande signaal naar de apparaten in huis om te zetten en voor de WIFI

Of heb je een eigen modem?

Of bedoel met modem de Experiabox (waarschijnlijk BOX12 van KPN).

 

Je hebt glasvezel lees ik.

Dan heb je:

Glasvezel modem (waar de fiber op binnen komt)

Vanaf dit modem gaat er een kabel naar de Experiabox (zie boven).

Vanaf de Experiabox loopt er een vaste kabel (hoop ik) naar de KPN tv decoder.

Vanaf de KPN tv decoder loopt er een HDMI kabel naar de tv.

 

Kabels kan je hele mooie kabelgoten wegwerken. 

Zorg ervoor dat je geen knikken maakt.

 

Heb je al de instellingen van de ingang van de HDMI kanaal van de KPN tv decoder aangepast?

Zie mijn mail boven.

Dus vooral die beeldverbeteraars uitzetten of in ieder geval zo laag mogelijk.

Zie hier voor tips voor het mooiste beeld.

@Pandeksel ikzelf ervaar hetzelfde, vorig jaar overgestapt van ziggo naar kpn en het beeld bij ziggo was vele malen mooier en zal denk ik wel liggen dat ziggo via coax kabel loopt. Nog steeds moet ik vaak het menu aanpassen naar een mooier beeld, heel vervelend en iritant
Ook het zappen van kanalen gaat met vertraging, had ziggo ook geen last van?
Aan de tv kan het niet liggen, en ook ik heb wel spijt maar wat een gedoe zeg om weer over te stappen en verwacht nog beter van KPN

Eens kijken wat de toekomst brengt en wie weet weer over stappen

Ik heb al op de kalender gezet wanneer ik weer kan overstappen want hoeveel gedoe dat ook is, dat heb ik er wel voor over.

De uitspraken van het zal wel aan je kabeltjes liggen of aan je tv, wel vreemd dat het dan bij ziggo geen enkel probleem gaf en je nu toch hier bij KPN best veel mensen dezelfde klachten hebben.

Allemaal mensen met verrotte kabels en verrotte tv's?

Ook hier haperend internet en trage reactie als je tv kijkt en zapt, terug of vooruit spoelt.

Al met al, ik ben er niet blij mee maar zal het er helaas een jaar mee moeten doen.