KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Reputatie 2

@ChrisWissink 

Fijn dat de pilotgroep door gaat met het doorgeven van feedback.

Ja, ik begrijp dat zo'n systeem op den duur vervangen moet worden. Dertien jaar is natuurlijk aardig bejaard. :wink: 

Ik hoop dat de software nog wat gebruiksvriendelijker zal worden. 

 

 

  • Opstarten en afsluiten van het menu duurt 2-3 seconden
  • Binnen het menu scrollen gaat stroperig
  • Gids onthoudt de laatst bekende weergave (zender of totaaloverzicht), zeer omslachtig. Gewoon één menu weer laten geven als standaard  (persoonlijke keuze: totaaloverzicht)
  • Extra handeling verrichten om een zender te openen via het menu
  • Afbeeldingen i.p.v. TV-zender op achtergrond binnen het menu

Wat heeft een pilot voor zin als problemen niet worden gedetecteerd en verholpen? Er zaten toch ook 'consumenten’ in de pilot? Zij horen deze soort zaken toch te detecteren? Of wordt hier niks mee gedaan? Leuk zo'n opgeleukte grafische schil, maar kwa functionaliteit en snelheid is het er niet op vooruit gegaan. Dit kan KPN toch niet verkopen? 

Reputatie 7
Badge +16

@UnsereMuttie De pilot bevat een groep klanten die de software testen. Deze groep, waaronder ik, geeft in een besloten topic onze feedback door. Het is vervolgens aan de ontwikkelaars wat ze met de feedback doen en dat werd in het algemeen goed opgepakt. Aangezien je niet 1,2 miljoen mensen naar de zin kunt maken moeten er beslissingen genomen worden. Jouw gemelde klachten zijn al meerdere keren benoemd en is ook de nodige uitleg al op gegeven, dus ik adviseer je om dit topic even door te lezen. 

Reputatie 7
Badge +10

 

  • Opstarten en afsluiten van het menu duurt 2-3 seconden
  • Binnen het menu scrollen gaat stroperig
  • Gids onthoudt de laatst bekende weergave (zender of totaaloverzicht), zeer omslachtig. Gewoon één menu weer laten geven als standaard  (persoonlijke keuze: totaaloverzicht)
  • Extra handeling verrichten om een zender te openen via het menu
  • Afbeeldingen i.p.v. TV-zender op achtergrond binnen het menu

Wat heeft een pilot voor zin als problemen niet worden gedetecteerd en verholpen? Er zaten toch ook 'consumenten’ in de pilot? Zij horen deze soort zaken toch te detecteren? Of wordt hier niks mee gedaan? Leuk zo'n opgeleukte grafische schil, maar kwa functionaliteit en snelheid is het er niet op vooruit gegaan. Dit kan KPN toch niet verkopen? 


Ik ben het helemaal met je eens.

Consumenten die in de pilots zitten kunnen zich nu wel gedragen alsof ze op de stoel van KPN zitten, maar dat is mi.i. hun taak niet. 

KPN staat voor kwaliteit, daar betaal je ook voor. Ik zie die kwaliteit de kaatste jaren gewoon hard teruglopen. 

Reputatie 7
Badge +16

Consumenten die in de pilots zitten kunnen zich nu wel gedragen alsof ze op de stoel van KPN zitten, maar dat is mi.i. hun taak niet. 

Wees blij dat KPN dit doet @Anneke-Anna. Anders zou er helemaal niet naar klanten geluisterd worden. Daarnaast is dit gedaan om grote problemen met de uitrol te voorkomen. Jammer dat je zo negatief bent dat KPN hiervoor vrijwillig sommige klanten vraagt. Ik kan KPN hier alleen maar om prijzen. 

Reputatie 7
Badge +10

Consumenten die in de pilots zitten kunnen zich nu wel gedragen alsof ze op de stoel van KPN zitten, maar dat is mi.i. hun taak niet. 

Wees blij dat KPN dit doet @Anneke-Anna. Anders zou er helemaal niet naar klanten geluisterd worden. Daarnaast is dit gedaan om grote problemen met de uitrol te voorkomen. Jammer dat je zo negatief bent dat KPN hiervoor vrijwillig sommige klanten vraagt. Ik kan KPN hier alleen maar om prijzen. 


Ik geef mijn mening, die duidelijk genoeg is en dat is ook aan mij. Ik betaal hier de rekeningen.
Wat jij daar verder van vindt is jouw keuze. 

Reputatie 7
Badge +16


Ik geef mijn mening, die duidelijk genoeg is en dat is ook aan mij. Ik betaal hier de rekeningen.
Wat jij daar verder van vindt is jouw keuze. 

Prima. :thumbsup_tone1:

Reputatie 7

Consumenten die in de pilots zitten kunnen zich nu wel gedragen alsof ze op de stoel van KPN zitten, maar dat is mi.i. hun taak niet. 

De "taak" van consumenten die aan pilots deelnemen is mijns inziens het leveren van feedback aan KPN. Het is aan KPN om te bepalen wat zij met die feedback (willen) doen.

Daarnaast ben je als deelnemer aan een pilot natuurlijk ook gewoon abonnee en in die hoedanigheid mag je natuurlijk een mening hebben over de geboden functionaliteit en de werking daarvan. Of dat nu "op de stoel van KPN gaan zitten" is ... nee, dat is mijns inziens "een mening hebben" en daar is niets mis mee.

 

Overigens deel ik de mening dat er nog een hoop te verbeteren valt aan het nieuwe menu, maar wat ik nog veel erger vind is dat de storingsfrequentie met een factor 1000 gestegen is met het nieuwe menu en dat is voor ons een enorme achteruitgang. Hadden we voorheen nooit maar dan ook nooit glitches, met het nieuwe menu is dat een dagelijks terugkerend fenomeen en dat is niet bevorderlijk voor de "experience". 

Reputatie 7
Badge +16

De "taak" van consumenten die aan pilots deelnemen is mijns inziens het leveren van feedback aan KPN. Het is aan KPN om te bepalen wat zij met die feedback (willen) doen.

Daarnaast ben je als deelnemer aan een pilot natuurlijk ook gewoon abonnee en in die hoedanigheid mag je natuurlijk een mening hebben over de geboden functionaliteit en de werking daarvan. Of dat nu "op de stoel van KPN gaan zitten" is ... nee, dat is mijns inziens "een mening hebben" en daar is niets mis mee.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden. ;) 

Overigens deel ik de mening dat er nog een hoop te verbeteren valt aan het nieuwe menu, maar wat ik nog veel erger vind is dat de storingsfrequentie met een factor 1000 gestegen is met het nieuwe menu en dat is voor ons een enorme achteruitgang. Hadden we voorheen nooit maar dan ook nooit glitches, met het nieuwe menu is dat een dagelijks terugkerend fenomeen en dat is niet bevorderlijk voor de "experience". 

Het is nog verre van af helaas. Ik had ook liever gezien dat KPN langer en beter had getest en er niet zo snel voor had gekozen de uitrol te starten. Vanuit de pilot ligt er nog een hoop feedback en gezien dit topic zie je dat de klachten ook groot zijn.  Neemt niet weg dat ik voor 80% tevreden ben met deze nieuwe software tot nu toe. Ik zelf vind ook jammer dat bijvoorbeeld '’Apps op TV'’ nog in de oude layout zit, dat alleen al voelt niet af en een beetje rommelig. 

Reputatie 7

Ik zelf vind ook jammer dat bijvoorbeeld '’Apps op TV'’ nog in de oude layout zit, dat alleen al voelt niet af en een beetje rommelig. 

Wat mij betreft mag die hele "Apps op TV" verwijderd worden, dat gebruiken we toch nooit.

De enige app die bij ons gebruikt wordt is de Netflix app en die benaderen we dan via kanaal 200.

Reputatie 7
Badge +7

 

Overigens deel ik de mening dat er nog een hoop te verbeteren valt aan het nieuwe menu, maar wat ik nog veel erger vind is dat de storingsfrequentie met een factor 1000 gestegen is met het nieuwe menu en dat is voor ons een enorme achteruitgang. Hadden we voorheen nooit maar dan ook nooit glitches, met het nieuwe menu is dat een dagelijks terugkerend fenomeen en dat is niet bevorderlijk voor de "experience". 

Het is nog verre van af helaas. Ik had ook liever gezien dat KPN langer en beter had getest en er niet zo snel voor had gekozen de uitrol te starten. Vanuit de pilot ligt er nog een hoop feedback en gezien dit topic zie je dat de klachten ook groot zijn.  Neemt niet weg dat ik voor 80% tevreden ben met deze nieuwe software tot nu toe. Ik zelf vind ook jammer dat bijvoorbeeld '’Apps op TV'’ nog in de oude layout zit, dat alleen al voelt niet af en een beetje rommelig. 

@ChrisWissink Helemaal mee eens. Die uitrol kwam een tikkeltje te vroeg. Er zijn nog altijd een paar issues met deze software/dit platform.

Toch ben ik blij dat ik deze software al heb, want eindelijk, eindelijk(!) zijn de synchronisatie-problemen voorbij. Waar ik in het verleden al eens gepleit heb voor een “sync-knop” in het menu, is de oplossing in de huidige software/platform veel beter en eenvoudiger: het is namelijk zo dat elke keer als je de opname-lijst opent, de opnamelijst opnieuw wordt opgehaald. Een geweldige vooruitgang :thumbsup:

Reputatie 7
Badge +16

Wat mij betreft mag die hele "Apps op TV" verwijderd worden, dat gebruiken we toch nooit.

De enige app die bij ons gebruikt wordt is de Netflix app en die benaderen we dan via kanaal 200.

Volledig mee eens, de 3 belangrijkste apps zitten hier op de harmony onder de sneltoets (Youtube, Netflix en Prime) de rest van de apps is alleen maar rommel uit het jaar 0 wat mij betreft. 
Maar de redenen om het zo te formuleren was meer in welk tempo KPN de ontwikkeling ineens gezet heeft. De software zelf is nog niet eens volledig af, laat staan de rest van de bugs die er nog liggen.

Reputatie 7
Badge +16

@ChrisWissink Helemaal mee eens. Die uitrol kwam een tikkeltje te vroeg. Er zijn nog altijd een paar issues met deze software/dit platform.

Toch ben ik blij dat ik deze software al heb, want eindelijk, eindelijk(!) zijn de synchronisatie-problemen voorbij. Waar ik in het verleden al eens gepleit heb voor een “sync-knop” in het menu, is de oplossing in de huidige software/platform veel beter en eenvoudiger: het is namelijk zo dat elke keer als je de opname-lijst opent, de opnamelijst opnieuw wordt opgehaald. Een geweldige vooruitgang :thumbsup:

Klopt en je hebt er ook een flink gedoe mee gehad afgelopen tijd. Blij dat dat tot het verleden behoord en je in ieder geval normaal je opnames kan bekijken en beheren.  Dat is ook echt het grote voordeel dat deze software continu samenwerkt met de app en website. 
Nu alleen de de snelheid van de HD ontvanger nog oplossen. 

Reputatie 7
Badge +10

Consumenten die in de pilots zitten kunnen zich nu wel gedragen alsof ze op de stoel van KPN zitten, maar dat is mi.i. hun taak niet. 

De "taak" van consumenten die aan pilots deelnemen is mijns inziens het leveren van feedback aan KPN. Het is aan KPN om te bepalen wat zij met die feedback (willen) doen.

Daarnaast ben je als deelnemer aan een pilot natuurlijk ook gewoon abonnee en in die hoedanigheid mag je natuurlijk een mening hebben over de geboden functionaliteit en de werking daarvan. Of dat nu "op de stoel van KPN gaan zitten" is ... nee, dat is mijns inziens "een mening hebben" en daar is niets mis mee.

 

Overigens deel ik de mening dat er nog een hoop te verbeteren valt aan het nieuwe menu, maar wat ik nog veel erger vind is dat de storingsfrequentie met een factor 1000 gestegen is met het nieuwe menu en dat is voor ons een enorme achteruitgang. Hadden we voorheen nooit maar dan ook nooit glitches, met het nieuwe menu is dat een dagelijks terugkerend fenomeen en dat is niet bevorderlijk voor de "experience". 


Meningen, al dan niet afwijkend in ‘andermans ogen’, zijn alleen maar goed vind ik. Geeft in ieder geval stof tot nadenken en brengt (nuttige) discussies op gang. Beyond objectivity ;-)

Na de update van mijn TV-ontvanger HMB2260 heb ik last van een storend bedieningsprobleem. Ik maak soms gebruik, bij een opgenomen programma, van ondertiteling via teletekst. Met de oude software kon je de teletekstmode uitschakelen via de knop "TV” op je afstandbediening. Hiermee stopte de ondertiteling en liep het programma gewoon verder.
Na de software-update stopt nog steeds de ondertiteling na het drukken op de knop "TV”, maar ook stopt de weergave van mijn opgenomen programma met de vraag of ik wil stoppen of doorgaan.

Duidelijk is er bij de update een foutje ingeslopen, namelijk na het drukken op de knop "TV” moet de firmware zich afvragen of hij in TV- dan wel Teletekst-mode staat. In TV-mode moet hij met vraag komen van stoppen/doorgaan en in geval van Teletekstmode moet hij alleen teletekst uitschakelen.

Reputatie 7
Badge +7

Na de update van mijn TV-ontvanger HMB2260 heb ik last van een storend bedieningsprobleem. Ik maak soms gebruik, bij een opgenomen programma, van ondertiteling via teletekst. Met de oude software kon je de teletekstmode uitschakelen via de knop "TV” op je afstandbediening. Hiermee stopte de ondertiteling en liep het programma gewoon verder.
Na de software-update stopt nog steeds de ondertiteling na het drukken op de knop "TV”, maar ook stopt de weergave van mijn opgenomen programma met de vraag of ik wil stoppen of doorgaan.

Duidelijk is er bij de update een foutje ingeslopen, namelijk na het drukken op de knop "TV” moet de firmware zich afvragen of hij in TV- dan wel Teletekst-mode staat. In TV-mode moet hij met vraag komen van stoppen/doorgaan en in geval van Teletekstmode moet hij alleen teletekst uitschakelen.

Zie mijn reactie op jouw post in het andere draadje: https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/bug-in-laatste-update-van-tv-ontvangers-503043?postid=1027279#post1027279

Badge

Kijk eerst eens op de KPN iTV app op je slimfoon of op https://tv.kpn.com. Staan daar je opnames nog wel goed? Zo ja, zet je ontvanger(s) dan helemaal uit (schakelaar 8erop) en trek de netspanningsadapter er uit. Sluit na 30 s de boel weer aan en start de ontvanger, kans dat het dan wel goed staat.

nou… daar staan ze inderdaad wel allemaal gewoon in…. verder gedaan wat je beschreef maar helaas… geen verandering… vreemd...

Dat is dan wellicht nog een bug in de nieuwe software, @ChrisWissink ?

Dus ik kan ze pas zien als een mogelijke bug verholpen is….  ?

Reputatie 3
Badge +1

Ik denk dat alles samenhangt aan de  capaciteit van de HD ontvanger die al enkele jaren op de markt zijn update en softwarematige menu's veranderingen  in de structuur processor en werkgeheugen zal een bepalende factor zijn hoe het is opgebouwd om werkzaam te blijven als de hd ontvanger regelmatig vastloop heeft het een capaciteit probleem verandering die zijn doorgevoerd vallen net binnen de beperken wat de HD ontvanger aan kan.

Deze HD ontvanger hebben toen ze op de markt kwamen niet de snelste hardware en groter geheugen mee gekregen en er voor gekozen om minder snelheid en geheugen het zal wel prijstechnisch een geval kunnen zijn maar wel werkend geschikt voor veranderen voor menu structuur updates en software  etc maar binnen de beperking, je stopt er iets in dan haal je het andere er weer uit 

Nieuwe HD ontvangers met een snelle chip en meer werkgeheugen kun je veel meer mee het zal sneller en vloeiender gaan lopen menustructuur zal veel uitgebreider te programmeren zijn en meer mogelijkheden om dingen toe te passen maar zo lang het werk op verouderde hardware zal KPN geen nieuwe HD ontvangers op de markt brengen.

De huidige 4K KPN ontvangers hebben ook niet de allernieuwste processors en meest uitgebreide hardware en werkgeheugen tot zijn beschikkingen en moet het doen de komende jaren met beperkende factoren  die mogelijk zijn.

Ik vind dat KPN de apparatuur die wordt geleverd wel matig en uitgekleed aan mogelijkheden en veelal dichtgetimmerd is, en veranderingen vanuit KPN wordt het er altijd niet beter op voor de consument.

Reputatie 7

Ik denk dat alles samenhangt aan de  capaciteit van de HD ontvanger die al enkele jaren op de markt zijn update en softwarematige menu's veranderingen  in de structuur processor en werkgeheugen zal een bepalende factor zijn hoe het is opgebouwd om werkzaam te blijven als de hd ontvanger regelmatig vastloop heeft het een capaciteit probleem verandering die zijn doorgevoerd vallen net binnen de beperken wat de HD ontvanger aan kan.

Als de capaciteit van de HD ontvanger hier debet aan zou zijn, waarom heb ik dan met mijn HD ontvanger (HMB2260)  geen last van dit fenomeen.

Reputatie 3
Badge +1

Ik denk dat alles samenhangt aan de  capaciteit van de HD ontvanger die al enkele jaren op de markt zijn update en softwarematige menu's veranderingen  in de structuur processor en werkgeheugen zal een bepalende factor zijn hoe het is opgebouwd om werkzaam te blijven als de hd ontvanger regelmatig vastloop heeft het een capaciteit probleem verandering die zijn doorgevoerd vallen net binnen de beperken wat de HD ontvanger aan kan.

Als de capaciteit van de HD ontvanger hier debet aan zou zijn, waarom heb ik dan met mijn fHD ontvanger (HMB2260)  geen last van dit fenomeen.

Omdat het binnen de capaciteit van de ontvanger is hoef je geen problemen te ervaren de ontvangers worden vooraf getest op mogelijke werking wil niet zeggen dat je eventueel problemen kunt krijgen bij jouw kan het vlekkeloos werken maar je buurman er problemen mee heeft.

Als voorbeeld het zijn net mini computers windows 10 draait bij jouw perfect en bij de de ander steeds problemen tot gevolg een vastloper.

Ik zelf heb de  Arris vip 2952 v2 HD ontvanger via de glasvezel en die loopt regelmatig vast heb zelf nog niet het nieuwe  menu structuur wat deze ontvanger ook heeft de informatie balk onderin geeft wel eens verkeerde programma informatie.

Maar algemeen veranderingen vanuit KPN softwarematig  valt binnen de capaciteit en beperking van de HD ontvangers type A  of type B het moet wel blijven werken voor de consument de consument kan zelf weinig veranderen in het menu, zoals de HD zenders op 1 bijvoorbeeld kon je zelf niet instellen maar moest vanuit KPN softwarematig gebeuren door een update dat zegt mij dat deze ontvangers beperkt in mogelijkheden zijn in gebruik KPN stopt er iets softwarematig iets in en aan de andere kant moet je er weer iets uit slopen dat heeft een beperking  zowel hardware geheugen en processorchip die in deze apparatuur zitten.

Hoi!

 

Enige dagen geleden werden wij verrast met de nieuwe software. Ziet er goed uit, dat is zeker een verbetering.

Wat wij echter missen c.q. nog willen:

  • Infobalk verdwijnt bij pauzeren live tv. Ik heb echter behoefte aan een constant zichtbare teller/timer die laat zien wanneer het uur pauzeren vol is. Reden: wij pauzeren tv-programma’s, gaan dan eten/douchen, en kijken tussendoor hoe lang we nog hebben voordat het automatisch verder gaat. Ik weet dat je met de gele knop de balk kunt opvragen, echter verdwijnt deze weer na de door mij ingestelde tijd.
  • Bij het vooruitspoelen van live tv zien we geen minuten / seconden meer waar we op dat moment zijn. In de oude software zag je bij het doorspoelen de minuten en seconden verspringen. Ik zou dit graag terug willen zodat we veel gerichten kunnen spoelen.
  • Tijdens het pauzeren van live tv kan ik de EPG wel oproepen, maar moet ik de pauzestand of het uitgesteld kijken beëindigen. Dat wil ik niet. In de vorige versie kon ik gewoon doorkijken.
Reputatie 7
Badge +7

Gisteren kwam ik een oud verschijnsel tegen waarvan ik de hoop had dat dit oude probleem met de nieuwe software/platform opgelost zou zijn:

Ik probeerde in de gids een serie te programmeren maar dat lukte niet. Uiteindelijk heb ik maar die losse aflevering geprogrammeerd. Later realiseerde ik mij dat we die serie eerder hadden opgenomen en inmiddels alle afleveringen hadden bekeken. Wat ik geprobeerd had te programmeren was dus de herhaling van die serie. Dat ik problemen had dit te programmeren, betekent dat de “oude” geplande opname toch nog in het systeem zit en een nieuwe programmering in de weg zit.

Iemand meer die deze ervaring heeft?

Reputatie 7
Badge +30

Je kunt hem dan inderdaad niet opnieuw als serie inplannen, Katana. Dit omdat de nog bestaande serieopname dan de herhaling weer gaat opnemen (mits je deze aflevering in eerdere instantie ook verwijderd hebt).

 

Opnames

<...>

Verder is het zo dat een serieopname nu actief blijft. Dat wil zeggen dat als er onverhoopt een aflevering wordt gemist, of je verwijdert er zelf een (of meerdere), dan zal de eerstvolgende herhaling van die aflevering worden opgenomen.

<...>

 

Reputatie 7
Badge +7

Je kunt hem dan inderdaad niet opnieuw als serie inplannen, Katana. Dit omdat de nog bestaande serieopname dan de herhaling weer gaat opnemen (mits je deze aflevering in eerdere instantie ook verwijderd hebt).

 

Opnames

<...>

Verder is het zo dat een serieopname nu actief blijft. Dat wil zeggen dat als er onverhoopt een aflevering wordt gemist, of je verwijdert er zelf een (of meerdere), dan zal de eerstvolgende herhaling van die aflevering worden opgenomen.

<...>

 

@Erik_  Ik weet niet zeker of ik jouw bericht goed begrijp, maar de betreffende aflevering (het was nr. 1 van de serie) van die serie hadden wij dus niet gezien. De betreffende serie hadden wij pas later ingepland.

De gids heeft waarschijnlijk een update gekregen maar wij denken dat het geen verbetering is! De gids is enorm traag na de update. Tevens worden er " oude" afbeeldingen gebruikt! Wij zijn echt helemaal niet tevreden met deze update!

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic