KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Best triest hoe KPN omgaat met hun klanten, en dan net voor kerst een zogenaamd cadeautje aanbieden wat uiteraard geld kost. Steek die zooi in je …. en kom met een oplossing voor het probleem wat hier allemaal genoemd wordt, of terug naar het oude of een fatsoenlijk werkend menu. Maar niet deze troep!!! Ik denk dat ik maar een paar maandjes niet betaal, kijken hoe snel ze wel contact op kunnen nemen. 

ik zou graag een uiterlijke datum ontvangen per wanneer het probleem met de trage interactive tvgids is opgelost want het antwoord van kpn we werken er hard aan is niet langer acceptabel

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Veel dank voor je laatste twee waardevolle bijdragen Joep..  

COVID of niet, als IT bedrijf moet je het op kunnen vangen als een belangrijke patch/update niet werkt. Zo ook KPN. Dat het dan een week duurt prima, maar kennelijk zit er duizenden klanten met dit probleem, al meedere weken. En dat er dan nul communicatie komt vanuit KPN is, zoals gh.verbeek zegt, gewoon triest en klantonvriendeijk. KPN weet wie welke box heeft en waar het probleem zit, dus waarom er geen getarget bericht uitsturen? Iets van: wordt gefixed en hier is een cadeaubon voor het ongemak?

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Zoooooo traaaaag geworden, schakelen tussen de opties in het KPN menu. IS ER AL EEN OPLOSSING?

Reputatie 6
Badge +3

Alle dagen komen er tientallen nieuwe reageerders bij met veelal dezelfde vraag: Wanneer komt er een oplossing voor de ellende/ is er al een oplossing? Vaste hangers in dit topic weten wat de mods om de zoveel dagen posten en ook dat er op andere fora meer info te vinden is, maar waarom maakt KPN dit niet voor alle nieuwe mensen hier duidelijk, zonder dat ze tig pagina's moeten doorspitten? Draait het hier weer om #communicatie en duidelijkheid! 

Ziet er sjiek uit. Complimenten.

Maar de snelheid is echt bizar slecht.

Kan er aub iets duidelijker worden gecommuniceerd.

Als klant neem je een dienst af, die is nu onder de maat. Communiceer iets. Of gaat het zo lang duren dat als we het weten we gaan overstappen??

 

Reputatie 1

Hallo allen! Het is weer tijd voor een iTV update. We zijn met deze al een poosje aan het testen, dus het kan zijn dat je hem al van daaruit al hebt. We gaan nu echter van start met de grote uitrol.
 

Welke ontvangers krijgen de update

De Arris VIP5202, Arcadyan HMB2260, Arris VIP2952, ZTE ZXV8001 en de Motorola VIP1853 gaan naar (minimaal) versienummer 8.0.95_2. In de loop van deze uitrol kan het zijn dat er kleinere updates worden gedaan die alleen onder water dingen verbeteren. Hier maken we dan geen topic over. Het kan dan ook zijn dat tegen de tijd dat jij deze update krijgt, het versienummer hoger is.

Heb je een ouder model, zoals de Motorola VIP1903 of VIP1963? Dan wordt deze update niet beschikbaar. Je kunt, met deze servicetool, je ontvanger(s) omwisselen voor nieuwere exemplaren. Doe je dit niet zelf, dan wordt je daar dit jaar door ons voor benaderd. 

 

Wanneer komt de update

De uitrol van de update wordt in verschillende fases gedaan.

Op dit moment zijn we klaar met de uitrol bij klanten die alleen ZTE 8001, Arris 5202, Arris 2952 en de Arcadyan 2260 hebben (of een combinatie van dezen). 

Voor klanten met Motorola 1853's (eventueel in combinatie met een van de bovenstaande types) zullen we zoals het er nu uitziet deze maand (oktober) gaan beginnen met de uitrol. Klanten met oudere Motorola's worden benaderd en krijgen in de komende maanden nieuwe ontvanger(s) daarvoor. 

De uitrol wordt op basis van het abonnementsnummer gedaan, alle ontvangers die je hebt staan worden tegelijkertijd bijgewerkt. Je hoeft hier zelf niets voor te doen, de ontvanger zal ’s nachts worden bijgewerkt. Mocht dit onverhoopt niet pakken krijg je vanzelf een pop-up met het verzoek om de update handmatig te starten. Voordat elke fase start wordt er eerst een willekeurige testgroep omgezet, om te kijken of alles goed werkt.

 

Wat verandert er

Deze update draait eigenlijk volledig om het nieuwe menu.  Meer info over wat de verschillende onderdelen in het menu doen, en hoe dit (soms) anders werkt dan nu lees je hieronder. Klik op de subtitels om naar de reactie te gaan waarin dit wordt beschreven en uitgelegd.

Het nieuwe menu

 

Aanvullende, kleinere, updates

Tussentijds worden er regelmatig kleinere updates uitgerold die problemen oplossen of een functie toevoegen/herstellen. Deze updates vermelden we in het topic. Maar omdat het topic veel verkeer ziet, vallen die berichten ook makkelijk weg. Vandaar dat we ze nu hier ook even toevoegen.

Ter verduidelijking: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat meestal niet nodig. 

 

NMC 8.0.107_1 

Heb je minimaal deze NMC versie dan kun je via Menu > Instellingen > TV Menu weer instellen dat je live beeld te zien krijgt in de gids (Picture in Picture), en dat je vanuit de gids met 1 druk op de OK knop naar een programma gaat in plaats van eerst de pop-up te zien te krijgen.

 

2 & 3/12: NMC release 8.0.110_1901

  • Oplossing voor het spontaan herstarten van de ontvanger

10/12: HTML release 4.111.212 > teruggedraaid 11/12! Zodra nieuwe datum bekend is laten we het weten.

  • Wijzigingen (onder water) in de gids om de snelheid daarvan te verbeteren
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. Dit hebben we ook vorige maand in een release gedaan, maar doen we nu nog een keer om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen goed weten dat dit weer kan.

 

Voor eerdere updates, klik op Toon Inhoud

29/10: HTML release 4.108.208

  • Terugkeer van de sectie Films op TV. Deze is te vinden via Menu > Films en dan is het de 2e optie van boven. Standaardview is alle films in een lange lijst, en je kunt aan de zijkant sorteren op genre.
  • Herstel van de bug die ervoor zorgt dat je soms, na het stoppen van een opname, op een andere opname terugkomt. 
  • HTML, NMC en DBL/RBL zijn nu ook de termen die we actief laten zien in Instellingen > Informatie.
  • Zoeken binnen Netflix kan nu ook als je Netflix nog niet hebt gebruikt op je ontvanger.

12/11: HTML release 4.109.212

  • Je kunt nu het menu weer gebruiken als je live tv pauzeert.
  • De terugknop werkt weer zoals verwacht ook als je tussendoor naar het menu/gids bent geweest.
  • Als Picture in Picture nog niet geactiveerd is op je ontvanger krijg je daar eenmalig een notificatie van als je de gids opent. 
  • Onder Instellingen > TV Menu is een optie toegevoegd om in te stellen of je de gids horizontaal of verticaal wilt gebruiken. Horizontaal is de standaardoptie. Hiermee vervalt het mechanisme dat de ontvanger de gids laat zien zoals je hem het laatst gebruikt hebt. 
  • De ontvanger onthield niet altijd de instellingen rondom een Herinnering, dit is nu hersteld.
  • Als je de gids opent vanaf een niet-live tv kanaal (zoals bijvoorbeeld kanaal 200 voor Netflix) en je hebt Picture in Picture aan staan, dan kreeg je een zwart beeld te zien. Dat is nu niet meer zo.

17-24/11: NMC release 8.0.109_2

  • Probleem dat kanaalnummer soms niet zichtbaar was op het display van de Arcadyan 2260, Arris 2952 of ZTE 8001 is verholpen.
  • Tekst van de Zender Niet Beschikbaar foutmelding is aangepast en verbeterd.
  • Sommige nieuw geleverde Arris 5202's hadden Deep Sleep standaard aan staan. Dit is verholpen zodat het nu standaard uit staat.

26/11: HTML release 4.110.207

  • Overal vervangen van het woord betaalcode door pincode
  • Aanpassingen in de teksten van verschillende foutcodes.

 

 

Veel gestelde vragen

 

Waar kan ik “Terugkijken” vinden in het menu?
Terugkijken is in de nieuwe versie van het menu samengevoegd met de Gids. 

Waar kan ik “On Demand” vinden in het menu?
On Demand is in de nieuwe versie van het menu opgedeeld in Films en Series. In het menu kan je kiezen of je Films of Series wilt kijken.

Waarom is de menustructuur aangepast?
Op basis van klantonderzoeken hebben we de menustructuur aangepast. Via het nieuwe menu zijn de opties sneller te vinden.

Kan ik ook gebruik blijven maken van de oude menustructuur?
Nee, na het omschakelen naar de nieuwe menustructuur kan je alleen nog gebruik maken van de nieuwe menu structuur. Wel kan je in Zoeken, Films en Series kiezen voor list view i.p.v. de nieuwe lay-out.

Hoe moet ik teletekstondertiteling van een opname/Terugkijken uitzetten zonder de opname/Terugkijken ook te stoppen?

Je kunt de teletekstondertiteling uitzetten door 2x op de teletekstknop te drukken. Dit werkt op dit moment alleen voor de Arris 5202. Na 12 augustus werkt dit ook voor de andere modellen. 

Als ik het menu open, zie ik het beeld niet meer klein, klopt dat (picture-in-picture)?
Dat klopt inderdaad, dit is niet meer standaard bij het nieuwe menu. Je kunt dit heractiveren via Menu > Instellingen > TV Menu mits je minimaal softwareversie 8.0.107_1 hebt.

Klopt het dat ik bij het openen van een menu geen beeld en geluid meer heb?
Op de 1853 wordt beeld en geluid gedeactiveerd bij het openen van overzichten in het menu.

Klopt het dat ik de films / series / zoekresultaten alleen in een lijstweergave kan weergeven?
Op de 1853 is alleen lijstweergave beschikbaar.

Waar kan ik mijn pincode / betaalcode wijzigen?

Met de overgang naar het nieuwe menu is er geen onderscheid meer tussen pin- of betaalcode. Als je voorheen gebruik hebt gemaakt van dezelfde code voor pin- of betaalcode dan zijn deze nu samengevoegd tot één pincode.
Als je verschillende codes gebruikte, kun je die blijven gebruiken. Echter als je de betaal- of pincode wijzigt (via de tv ontvanger of de servicetool) dan wordt het samengevoegd en gebruik je de nieuwe code  zowel als pin- als betaalcode 

Wijzig je het via de tv-ontvanger, dan is de code die je moet invullen je oude betaalcode.

 

Laatste update: 12/12/2020

Nou het is nu 27 december. En dat menu is zo traag als dikke stront tegen een helling! Zap je duurt vet lang ala ie vanuit menu op de zender gaat. Zet je de tv aan duurt ook een tijd voordat je beeld hebt.... heel vervelend! Intussen heb je weer gedrukt en is ie weer uit!

Wat een gewelidig menu.....not

Reputatie 1

Ook wij ervaren met het nieuwe menu heel af en toe een blokkerig beeld maar dat herstelt zich dan ook direct weer. Met het oude menu hadden wij hier nooit maar dan ook nooit last van.

Het is mijns inziens wel iets waar KPN een gedegen onderzoek naar zou moeten doen.

Precies. Traag en blokkerig. En mijn wifi is af en toe ook beduidend slecht

Reputatie 1

Ik heb toch wel een aantal behoorlijke minpunten aan het nieuwe menu.

  • Ik heb kpn glas kanalen 661 t/m 670), dus de standaard en HD kanalen heb ik verborgen. Voorheen kon ik 2 pagina's naar beneden scrollen en dan was ik bij de lagere kanaalnummers voor SBS9, TLC enz. Omdat er nu eerst de radiokanalen tussen zitten moet ik zowel naar boven als naar beneden zo’n 25 pagina's scrollen. Ik word daar niet vrolijk van.
  • Ik mis het schermpje waarin het huidige kanaal nog te volgen is, terwijl je alvast in de gids kijkt wat het volgende is wat je wil kijken.
  • Waarom moet ik 2 keer klikken als ik naar een ander kanaal wil vanuit de gids?

Uiterlijk is het wel mooier geworden, maar qua functionaliteit is het drastisch naar beneden.

Heb het nu 3 dagen en zit me echt alleen maar te irriteren.

Ik hoop dan ook dat hier serieus eens naar gekeken wordt.

Ja toch! Het is vet traag! En blokkerig vaak. Of de zender loopt vast! Ook als je het kastje aanzet...

Reputatie 1

Feedback gevraagd: Nieuwe TV Gids op KPN iTV website (tv.kpn.com)


De TV Gids is één van de kernfunctionaliteiten van de iTV website. Vanuit de TV Gids vind je de leukste zenders, series en programma's. Om nog beter in de Gids te kunnen zoeken hebben we een verbeterde versie ontwikkeld, we kunnen niet wachten om deze met jullie te delen! In deze vernieuwde gids kun je: meer kanalen tegelijk gebruiken, zie je in één oogopslag welke programma's er nu afspelen en je kunt eenvoudig filteren op (meerdere) zenders. And last but not least, hij is een stuk sneller :rocket:

De Interactieve TV website is te gebruiken op je laptop en desktop via Google Chrome, Safari, Mozilla Firefox en Microsoft Edge. Voor Edge gebruikers: Vereiste versie voor de nieuwe TV Gids is Edge 80 of hoger

Nieuwsgierig? Neem gerust een kijkje op tv.kpn.com/tv-gids. Hier kun je kiezen om de nieuwe TV gids te gebruiken. Als je wilt kun je altijd weer teruggaan naar de huidige TV gids, maar we hopen natuurlijk dat dit niet het geval zal zijn.

Geef je mening! Komende tijd werken we er hard aan om de nieuwe TV Gids nog verder te verbeteren. In dit topic kun jij je feedback achter laten: Waar ben je tevreden over? Wat mis je nog? Wat kunnen we nog verbeteren? Het iTV Apps team kijkt mee in dit topic en zal ook reageren op jullie feedback.

Handig om te weten; we lezen jullie feedback, en nemen alles mee ter overweging voor het verder optimaliseren van de online iTV-gebruikerservaring. Het is echter voor het online iTV team onbegonnen werk om op elk stukje feedback inhoudelijk een reactie te geven. We reageren hier in het topic daar waar kan op jullie vragen en verbeterideeën. Bedankt voor het begrip. Have fun! :)

Geef hieronder je mening over de Nieuwe TV Gids op: KPN iTV website: tv.kpn.com.
Berichten over de nieuwe menu van je tv-ontvanger kun je hier kwijt: KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Leuk menu. Alleen vet traag... 2 x drukken voor je vanuit gids tv kan kijken... 

Reputatie 1

 

Omdat er gemeentes zijn waar je niet kunt kiezen.

@Johnvanderlely is dat echt zo? Kan je een voorbeeld geven? Ik ben echt serieus nieuwsgierig hoor.

Ouderkerk aan den IJssel, geen signaal meer op coax.

Ik lees hier veel het zelfde probleem. KPN wanneer gaan jullie er wat aan doen. Ik irriteer mij kapot aan die trage decoder. Als ik ee programmagids open kan ik eerst koffie zetten voor hij klaar is en met het afsluiten van de gisteren is het ook een drama. Los het op of we gaan naar een andere provider.

Reputatie 2
Badge

Vanmiddag kpn aan de lijn gehad wat qua verbinding wel echt drama was.  Maar ze hebben het probleem meegekregen en voorlopig opgelost. Geen idee wat ze gedaan hebben maar mijn tv gids gaat  tot dusver als een speer. Hopen dat het zo blijft. 

Ach beste klagers, KPN doet er gewoon niets aan en vind het prima dat mensen over willen stappen. Het kan ze echt niet boeien. Zie het maar als de klanten service, of je krijgt geen antwoord, of ze hebben geen oplossing, of je word verbroken en dat alles onder het mom van corona.

Gisteren eens 34 seconden wachten voordat er een zender verscheen, vervolgens kreeg ik een programma vol met grijze blokken. Na dit zoveelste debacle heb ik net mijn automatische afschrijving maar geblokkeerd ( klein zakelijk ). Deze wanvertoning duurt echt te lang, ook kan je de moderators niet echt serieus meer nemen, gewoon de boel sussen is het devies lijkt het wel.

Het is nu 4 minuten over negen, ik ga eens bellen met een andere provider, slechter als dit kan het toch niet worden. Ik heb de PTT tot wat het nu is mee gemaakt en altijd trouw gebleven, 47 jaar lang. Toch knap van een bedrijf om alsnog je klanten weg te jagen.

Reputatie 7
Badge +20

Nogmaals, door het trage menu en de afstandsbediening die ik als vervanging heb gekregen, waarom nu geen Arris VIP 5202 ? Dan wil ik wel klant bij KPN blijven, hebben ze toch hun uiterste best gedaan.

 

De afstandsbediening is zo wie zo het probleem niet, die werkt snel genoeg.

Het ligt aan de software in de TV ontvanger, daar zit de fout in.

Het signaal van de AB ontvangt de TV ontvanger meteen, alleen de verwerking in de software duurt daarna heel erg lang. 

Ik betwijfel of de 5202 wel sneller is, die heeft ook het nieuwe menu.

 

Helaas moeten we even geduldig afwachten, ben ik bang voor.

 

En dit soort problemen komen helaas door de digitalisering vaker voor.

Ook decoders van Ziggo hebben hele grote problemen gehad.

 

Het is jammer dat dit probleem in de testfase niet na boven is gekomen. 

 

Reputatie 7
Badge +20

@WSc , heb je wel eens programma's geprogrammeerd? 

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Hoor je wat je zegt joop2011? Als iets dat héél gewoon en héél simpel moet werken, een menu, niet werkt moet de gebruiker erom heen werken om het toch maar enigszins acceptabel te laten werken. Dat is geen oplossing! :rolling_eyes:

Hoe moeilijk kan het zijn om bestaande software een update te geven? Ik werk zelf al 30 jaren in de IT en weet dus waarover ik praat. Wat KPN hier laat zien is gepruts van de hoogste orde. De update werkt niet (programmeerwerk is slordig en de test zwaar onvoldoende), klanten worden slecht behandeld (al maanden geen nieuws, geen nieuwe update en de recente update die de problemen had moeten oplossen is weer teruggedraaid omdat die weer andere problemen introduceerde) en uitermate slecht geïnformeerd (ik weet nog steeds niet wanneer ik weer eens een fatsoenlijk en acceptabel werkend menu krijg).

Kortom, op dit moment adviseer ik iedereen die nog op zoek moet naar een provider zich nog eens goed achter de oren te krabben alvorens voor KPN te kiezen. Wat hier tentoongespreid wordt is onprofessionaliteit ten top!

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Sinds de nieuwe instellingen is het schakelen van het ene naar het andere menu of naar een andere zender mega traag geworden. Zeer irritant

Mega traag? Ga maar koffie drinken!!. Ik zoek nu de programma 's op via de tvgids op de app. Ik gebruik het menu niet meer. 

Nog zo’n waardevolle toevoeging, @joop2011. Als je het niet met me eens bent prima maar voeg dan inhoudelijk aub wat toe.
 

Antwoord op je vraag: ik werk niet direct in de IT, maar weet dat je nooit een update doorvoert zonder hem te testen en een plan B klaar te hebben (bijvoorbeeld terug draaien van de update). Jij werkt kennelijk ook niet in IT want lijkt te suggeren dat ze tijd nodig hebben om nu wat code te kloppen: dat hadden ze dus vooraf moeten doen. Zeker als het item (ontvanger) zo essentieel is voor de dienst is die je levert (ongeveer de enige dienst: tv). Wat het plan B van KPN is daar kunnen we alleen maar naar raden, want nul communicatie..

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 5
Badge +4

Vanmiddag kpn aan de lijn gehad wat qua verbinding wel echt drama was.  Maar ze hebben het probleem meegekregen en voorlopig opgelost. Geen idee wat ze gedaan hebben maar mijn tv gids gaat  tot dusver als een speer. Hopen dat het zo blijft. 

Bijzonder dit. Hebben ze nieuwe software geïnstalleerd soms? Is er een update gedraaid die al klaar staat maar nog niet uitgerold mag worden? @Peetjuh71 Wat voor TV-ontvanger heb je en wil je eens kijken welke software-versie erop staat?

Ik kan redelijk kort zijn over het nieuwe menu: WAARDELOOS! Tergend langzaam......manmanman......je wordt er gefrustreerd van, en hier hebben ze een pilot mee gedraaid??? Oké, het ziet er mooier uit, maar dit weegt totaal niet op tegen alle nadelen, dit in een tijd(wereld) dat alles steeds sneller moet komt KPN met een update die de snelheid terug brengt naar de snelheid van een inbelmodem 14.4 kbps, je hoort nog net het inbelgeluid niet! Dus KPN ict'ers, ga er mee aan de slag, dit kan echt niet in 2020!

Ik gebruik nu maar de functionaliteit van de app van mijn smartpone. Daar zie ik ook alles. Deel zeker je frustratie.  En inderdaad, ict-ers, aan de slag!!

Inderdaad WSc, die was ik nog even vergeten. Iedere project manager van een IT project weet dat plan B gewoon een rollback is. Dit noodscenario hoort standaard in het projectplan te zitten. Als de update voor een bepaalde deadline niet werkt dan hoor je direkt terug te keren naar de uitgangssituatie om de impact bij de eindgebruikers zo min mogelijk te laten zijn. Vermoedelijk heeft KPN ook haar backup&restore procedures niet op orde en is de uitgangssituatie ‘verdwenen’. :confused:

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 3
Badge

Ik ga echt niet meer alles lezen hier, ik heb wel wat beters te doen in mijn vakantie. 

Maar mijn tip; laat in ieder geval je Experia box V9 niet omruilen voor een V10 versie. Ik zit nu aan ongeveer 13 seconden wachttijd voor de gids opent

Stoppen van opname ook, bovendien krijg je dan eerst tv te zien vóór het na 5 seconden terug gaat naar opname lijst. 

 

Overstappen naar Ziggo is geen optie voor ons (ivm type tv). Ik wacht op een fatsoenlijke compensatie voor maandenlang knudde tv..

 

Reputatie 7

Maar mijn tip; laat in ieder geval je Experia box V9 niet omruilen voor een V10 versie. Ik zit nu aan ongeveer 13 seconden wachttijd voor de gids opent

Het type Experia Box speelt geen rol in deze problematiek. Of je nu een V8, V9, V10(a) of V12 hebt maakt niet uit. Ook bij de FRITZ!Box of bij het gebruik van een eigen router treedt die traagheid op.

Net even gechat met KPN. Aangezien mijn ontvanger, de Arris, al zeker twaalf jaar oud was, zal deze vervangen worden zodat het tv menu, en Netflix, weer sneller zal worden. Dus, met dank aan KPN servicedesk, snel en prima geholpen. Maandag ophalen🙂

En dan krijg je hetzelfde model met dezelfde problemen..

Ik hoop echt voor je dat het beter wordt..

Ik zal wel snel zien of het beter wordt. Voorlopig ga ik er zeker van uit anders heeft een andere modernere ontvanger geen zin, toch?