KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

De eerste vraag die in me opkomt is eigenlijk, waarom moet iets wat prima is, vernieuwd worden?

@JessicaU

Het oude platform waar ITV op draait (cq. draaide) is inmiddels 13 jaar oud. Daar kunnen geen innovaties meer in ontwikkeld worden. (een 13 jaar oude pc werkt ook niet meer met alles).

Er komen in het nieuwe platform nog leuke ontwikkelingen.

Maar ook in het nieuwe platform hoeven dan dingen die prima bevallen bij de gebruikers niet te worden veranderd toch? Waarom worden functies, zoals beeld in beeld en de gids kunnen bekijken als je iets achter loopt, aangepast? Deze kunnen in het nieuwe platform toch weer ingebouwd worden. Als er zoveel klachten zijn, zoals hier te lezen zijn, dan lijkt het me duidelijk dat niet alle vernieuwingen ook daadwerkelijk verbeteringen zijn. Sommige dingen zullen een kwestie van wennen zijn, maar sommige zaken zijn ook gewoon niet beter dan zoals het was.

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_ Dit topic is inmiddels wel erg lang geworden. Er worden veel (dezelfde) opmerkingen gemaakt over het waarom en over de snelheid van gids/menu. Naar mijn mening is dit het gevolg van het uitblijven van  voldoende info van de kant van KPN. Ik denk dat als ergens uitgelegd wordt waarom deze update is, dat dat zou schelen in de hoeveelheid klachten hier. En als dan meteen uitgelegd wordt waaraan nog gewerkt wordt, wat jullie aandachtspunten zijn en wat de toekomstige ontwikkelingen zijn, dat je dan veel goodwill kweekt.

Mijn ervaring t.a.v. ict is dat storingen en problemen bij de gebruikers als veel minder erg worden ervaren, als die gewoon gemeld worden, als een (mogelijke) oplostermijn wordt aangegeven, en dat ook gecommuniceerd wordt als een storing is opgelost.

Communicatie dus.

Nu wordt steeds aangegeven wat er in een update wordt opgelost. Prima, want dat geeft duidelijkheid.

Wat ik mis is de communicatie over de problemen die al bekend zijn bij jullie. Nu worden er daarom vaak dezelfde issues hier door de gebruikers gemeld.

Ook mis ik de communicatie over waaraan jullie op dit moment werken. Wat zijn de ontwikkelingen en de aandachtspunten.

Voor alle duidelijkheid: Ik bedoel bovenstaande positief. Want ik ben een zeer tevreden klant van jullie. 

Dit topic is inmiddels wel erg lang geworden.

 

Als dit topic kort zou zijn zouden er weinig mensen problemen hebben met de ‘verbetering’ van het menu.

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen reageren met hun bevindingen zodat duidelijk wordt dat het geen klein groepje klagers is die er moeite mee heeft. Toen Windows 7 uitkwam kon je kiezen voor de ‘classic look’, ofwel, zoals je gewend was van de vorige editie. Je kon ook kiezen voor de geanimeerde vensters of snelheid door veel geheugen/snelheidvretende services uit te zetten. Zulke aanpassingen worden nog steeds aangeboden, ook voor de nieuwste Windows-versies.

Ik stel voor om gewoon, zoals dat bij elk apparaat kan, een skin te kiezen voor je apparaat, dus een keuze welke update je installeert. Dan is het hele probleem ook weg. Je gaat mij niet vertellen dat het nu opeens onmogelijk is geworden om alléén tekst te laten zien in het menu.

Reputatie 7
Badge +10

Op zich goed bedacht van @Katana321 👍

Of het uitvoerbaar is, ik denk zelf van niet, maar wellicht toch wat vaker een reactie vanuit KPN.

Helaas zijn wel de meeste reacties reële problemen waar de klant tegenaan loopt met de update.
Dus komen er ook veel negatieve reacties en wordt het topic langer en langer….als daar elke keer een update vanuit KPN moet komen mbt veranderingen of inhoudelijk, dan blijven ze aan de gang denk ik….weinig mensen lezen het hele topic door.


Dat is ook bijna niet meer te doen. 
 

Reputatie 1
Badge

Erger me aan de nieuwe update is traag en te veel info. Ook als ik nu 200 in tik blijft hij maar naar 2 gaan. 

Kan het verbeterd worden graag

Reputatie 7
Badge +16

Zojuist de update binnengehaald en de softwareversie is inderdaad 8.0.102_2 en UI versie 4.102.212. Ging razendsnel (ongeveer 30 seconden) met de nieuwe manier sinds ik niet meer in de pilot zit. @Erik_ Ik merk wel dat direct de DBL-307 verschijnt bij herstel van de software, dit had ik hiervoor nooit.
Verder ziet er weer een stuk beter uit met de seizoen en aflevering informatie. Zelfs de titel van de aflevering is tegenwoordig een feit. Al met al een goede vooruitgang. De geluidsaanpassingen moet ik nog even testen of dit verbetering bied. 

Reputatie 1
Badge

Hallo Chris.

5202 zegt mij niets.

Ik heb glasvezel, een Experia v10a en (2x) een Arris VIP2952 v2 rechtstreeks op de Experia.

Reputatie 7
Badge +16

Hallo Chris.

5202 zegt mij niets.

Ik heb glasvezel, een Experia v10a en (2x) een Arris VIP2952 v2 rechtstreeks op de Experia.

Excuus, met redelijk nieuw dacht ik dat je destijds een VIP5202 gekregen had. Maar die problemen zijn bekend met de VIP2952. Hoop dat er snel een oplossing komt voor trage gids, want de klachten hierover stromen binnen. 

Reputatie 7
Badge +10

*knip*
De geluidsaanpassingen moet ik nog even testen of dit verbetering bied. 

Ik ben heel benieuwd of het geluid verbeterd is, met name het volume, wat nu te zacht is op de 5202. 
Een paar dagen terug dacht ik dat het volume al verbeterd was mbt te zacht, maar ik had me vergist.
De hond lag op de afstandsbediening, precies op de volumeknoppen 🙈

Reputatie 7
Badge +16

Ik ben heel benieuwd of het geluid verbeterd is, met name het volume, wat nu te zacht is op de 5202. 
Een paar dagen terug dacht ik dat het volume al verbeterd was mbt te zacht, maar ik had me vergist.
De hond lag op de afstandsbediening, precies op de volumeknoppen 🙈

Haha, kan gebeuren natuurlijk. Honden zijn gek op die plek waar uiteraard precies de afstandsbediening ligt :sweat_smile:
Het lijkt (snelle test) wel beter te zijn, waar ik eerder het volume v.d. soundbar op 24 moest zetten, lijkt 20 nu voldoende. Vanavond even rustig checken of er daadwerkelijk iets veranderd is.  

Badge

Sinds gisteren het updated kpn tv menu in gebruik. Het is traag met selecteren en het inladen. Ik zag dat ChrisWissink een maand geleden meldde dat de sw ontwikkelaars er mee bezig zijn. Is daar al meer bekend over?

Reputatie 1

Afgelopen week heeft mijn Arris VIP 2952 de nieuwe software update gekregen maar sindsdien duurt het wel 5 a 6 seconden voordat m'n gids geladen wordt, ook het overschakelen naar een andere zender duurt rond de 4 a 5 seconden. Software opnieuw installeren en een reset hebben het probleem ook niet verholpen. 

Voorheen nooit geen problemen gehad, aan de thuis situatie is niets veranderd. Internet en dergelijke werkt perfect. 

Ongeveer twee weken geleden zijn wij ook overgezet naar de nieuwe firmware, inmiddels zitten we hierdoor sinds vandaag bij Ziggo. 
 

wij gebruikten IPTV van Kpn(Xs4all) jaren naar volle tevredenheid met twee 2260 ontvangers, het was snel en responsive. Mijn bejaarde moeder kon er goed mee omgaan. Tot twee weken terug……. 
 

De problemen die we ervaren zijn, ten eerste de gids is heel traag geworden en het duurt nu enkele seconden om deze te openen. Ten tweede bij het zappen tussen de kanalen is er nu ook één irritante vertraging. Ten derde bij het doorspoelen van reclame bij opnamen valt de opname soms uit en kun je vanaf het begin gaan doorspoelen in de hoop dat het niet weer uitvalt.
 

Maar de grootste ergernis is het kleine lettertype en de grote druke plaatjes. Mijn moeder is bejaard en heeft dus moeite met kleine letters, voor de update kon ze gewoon goed de gids lezen vanaf de bank. Nu belde ik de helpdesk met de vraag hoe dit te vergroten en die gaven aan om maar dichter bij de tv te gaan zitten. Natuurlijk heb ik dezelfde dag nog alles opgezegd na meer dan 13 jaar Xs4all en gelijk Ziggo besteld wat heel toevallig in de aanbieding gemiddeld 68 euro per maand voor het eerste jaar kost bij alles max. Toevallig ongeveer wat ik voor Xs4all ook betaalde.
 

Hiervoor heb ik een 500mbit ipv 100mbit verbinding en twee keer zoveel zenders maar belangrijker de mediabox Next deze is echt super responsive zoals kpn was voor de update! De tv gids is wel minder omdat je niet per zender kan kijken zoals bij Kpn door twee keer op de gids te drukken. Maar ook het opnemen gaat veel sneller bij het inplannen veel minder handelingen dan bij Kpn. Daarnaast staan veel zaken in de tv gids van Ziggo in een groter lettertype, het lijkt bijna wel of zij wel rekening houden met oudere kijkers....

Nu lees ik hier dat de ontwikkelaars de update hebben uitgerold om een TV, web en mobile platform te combineren maar dan slaan ze toch de plank mis, veel mensen gebruiken uitsluitend de IPTV om naar TV te kijken en hebben geen behoefte aan al die integratie. Dat er visuele wijzigingen worden doorgevoerd is nog daaraantoe maar het lettertype van de gids verkleinen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Iedereen had kunnen bedenken dat dit voor veel problemen ging zorgen. 
 

Wij waren juist bij Xs4all gebleven na de perikelen rond de integratie met Kpn, juist doordat het IPTV systeem zo makkelijk en vloeiend werkte. Ik zal van de week een paar filmpjes op youtube zetten met de systemen van Kpn en Ziggo naast elkaar en dan hoop ik van harte dat er iemand bij Kpn wakker zal worden. Want dit is pure kapitaal vernietiging door een bijna perfect product zo de nek om te draaien. 

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @jwrillmann,

Is gelukkig bekend bij de ontwikkelaars. Deze zijn nog hard op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Het probleem ligt overigens niet in jouw netwerk, maar in de software. Goed dat je het meldt.

SInds enkele dagen ook de nieuwe menu structuur mogen ontvangen. Ik vind het er niet beter op geworden. Mooier misschien, maar minder functioneel.  Een afbeelding bij het geselecteerde programma is leuk, Maar lijkt mij alleen maar vertragend werken… 

  1. Het laden van de tv-gids lijkt langzamer te zijn dan voorheen. 
  1. Vroeger stonden de kleuren ook beter aangegeven. Bijvoorbeeld druk op blauw voor meer info. Deze knop mist hier en daar ook.
  2. Ik heb het idee dat ik vaker moet klikken om iets te kiezen. Maar dat kan ik niet meer terug kijken omdat het oude menu niet meer beschikbaar is. 
  3. Beeld van het huidige programma mist ook, en dat is ook wel jammer, maar daar kunnen we wel zonder.

De grootste ergenis bij mij is, dat het langzamer lijkt/is en vaker klikken. Dat kan ook aan het feit liggen dat we een magere verbinding thuis hebben. 8mbit. Maar als jullie nu eens glasvezel gaan aanbieden… Het ligt er al, ik ben alleen nog nooit overgestapt omdat ik de gids zo fijn vond werken.

 

 

Hallo,

KPN heeft het informatie scherm op de TV verandert.
Veel voordelen!

Helaas kan ik dat niet zeggen van de informatiebalie die je te zien krijgt als je van zender wisselt.

Het zenderlogo en het nummer van de zender zijn zo klein geworden dat je wel heel dicht op de TV moet zitten om die te zien.                    Erg onhandig.

Kunnen die twee onderdelen op de balk weer wat groter worden? 

Groetjes,

M8eld48
 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 7
Badge +25

@Erik_ Dit topic is inmiddels wel erg lang geworden. Er worden veel (dezelfde) opmerkingen gemaakt over het waarom en over de snelheid van gids/menu. Naar mijn mening is dit het gevolg van het uitblijven van  voldoende info van de kant van KPN. Ik denk dat als ergens uitgelegd wordt waarom deze update is, dat dat zou schelen in de hoeveelheid klachten hier. En als dan meteen uitgelegd wordt waaraan nog gewerkt wordt, wat jullie aandachtspunten zijn en wat de toekomstige ontwikkelingen zijn, dat je dan veel goodwill kweekt.

Mijn ervaring t.a.v. ict is dat storingen en problemen bij de gebruikers als veel minder erg worden ervaren, als die gewoon gemeld worden, als een (mogelijke) oplostermijn wordt aangegeven, en dat ook gecommuniceerd wordt als een storing is opgelost.

Communicatie dus.

Nu wordt steeds aangegeven wat er in een update wordt opgelost. Prima, want dat geeft duidelijkheid.

Wat ik mis is de communicatie over de problemen die al bekend zijn bij jullie. Nu worden er daarom vaak dezelfde issues hier door de gebruikers gemeld.

Ook mis ik de communicatie over waaraan jullie op dit moment werken. Wat zijn de ontwikkelingen en de aandachtspunten.

Voor alle duidelijkheid: Ik bedoel bovenstaande positief. Want ik ben een zeer tevreden klant van jullie. 

Hi @Katana321 (en anderen). Dit topic is heel lang, maar dat is niet erg. Het is een zeer grote wijziging voor letterlijk iedereen die iTV afneemt, en dat zorgt logischerwijs voor allemaal ervaringen en meningen. Je leest hier inderdaad veel dezelfde signalen terug (traagheid, PiP, etc.), en dat zie ik juist als een goed iets. Dat geeft ons juist een goed beeld van wat de klanten anders willen zien. Daardoor wordt er ook specifiek aan die dingen gewerkt, alleen dat kost tijd. 

Het probleem met (mogelijke) oplosdata geven is dat je verwachtingen schept, die lang niet altijd gehaald kunnen worden. Dat hebben we hier op het forum inmiddels wel geleerd de afgelopen jaren. :wink: Er kunnen bij interne tests weer wat nieuwe bugs tevoorschijn komen, en dat soort dingen. 

Lang verhaal kort ongeveer even lang: meld vooral de dingen waar je tegenaan loopt in het nieuwe menu. Wij geven al die feedback door. Sommige dingen kunnen sneller worden geleverd dan anderen, maar ik kan je verzekeren dat aan de dingen die je hier veel leest, ook daadwerkelijk aan wordt gewerkt. Zodra er daadwerkelijk een noemenswaardige update aan zit te komen, dan melden we dat natuurlijk zoals Erik z'n laatste bericht. Vrijwel al die dingen komen (mede) door de feedback die hier wordt gedeeld. Al helemaal de prioriteit die wordt toegewezen.

Dus dingen als traagheid, PiP, de extra klik en het zelf configureren ervan worden allemaal aan gewerkt, maar ik kan nog geen data noemen. Voor nu is de onderstaande update denk ik al een goede, en ik hoop dat de andere zaken niet te lang op zich laten wachten.

  

Deze en komende week gaan we voor de ontvangers die het nieuwe menu al hebben een update uitbrengen. Deze zal, naast aanpassingen onder water, ook zichtbare veranderingen hebben. Jullie feedback in de afgelopen weken is hierin heel belangrijk geweest. Daarvoor dan ook onze dank.

Zoals jullie wellicht merken behandeld deze update niet alle feedback van de afgelopen weken. Dit is voornamelijk omdat we niet alles tegelijk kunnen :smile: Alle feedback die we van jullie krijgen zetten we door naar de ontwikkelaars en wordt door hen gelezen. Veel van jullie punten kunnen en willen we aanpassen (zoals hieronder blijkt). Maar sommige dingen duren wat langer. En sommige dingen kunnen wellicht ook niet. Maar ga vooral door met feedback geven in dit topic.

Het versienummer voor deze update is 8.0.102_2

Mensen die het nieuwe menu nog niet hebben krijgen op het moment dat zij aan de beurt zijn voor omzetting gelijk ook deze versie.

 

Welke ontvangers krijgen de update

Deze update wordt uitgerold naar Arris 2952, Arcadyan 2260, Arris 5202 en ZTE 8001 die het nieuwe menu al hebben.

 

Wanneer komt de update

De Arris 5202 & Arcadyan 2260 krijgen hem in de nacht van 5 op 6 augustus.

De ZTE 8001 en Arris 2952 in de nacht van 11 op 12 augustus 

 

Wat verandert er

  • Het uitzetten van teletekst tijdens het kijken van een opname/Terugkijken kan nu op alle ontvangers gedaan worden door 2x op de teletekst knop te drukken (voorheen werkte dit alleen op de 5202)
  • Audiovolume op de 5202 is aangepast
  • De gids kijkt nu voor meer zenders 7 dagen in de toekomst 
  • Serieopnames laten in het overzicht nu ook de titel en nummering van de afleveringen zien.

 

Reputatie 7
Badge +10

@Paul_  Duidelijke uitleg 👍

Ik denk dat vooral de genoemde punten vanuit de klanten nu duidelijk worden benoemd vanuit KPN als prioriteit en er hard aan gewerkt wordt om dit te verbeteren. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Is het eigenlijk ook nieuw dat de '’pincode'’ nu is veranderd in pin en privacy? Merk nu dat die talpa proef dus ook in het menu is opgenomen. Niet dat ik er echt op zit te wachten natuurlijk, men weet daar inmiddels al genoeg van mij. 
Hoop van harte dat er nog wat gedaan wordt aan de geplande opnames, want het is mij oprecht een doorn in het oog dat ik geen volledig beheer over mijn opnames heb. Voor de rest heb ik weinig te klagen en hopelijk houden we dat zo 🙂. 

Reputatie 7
Badge +25

Is het eigenlijk ook nieuw dat de '’pincode'’ nu is veranderd in pin en privacy? Merk nu dat die talpa proef dus ook in het menu is opgenomen. Niet dat ik er echt op zit te wachten natuurlijk, men weet daar inmiddels al genoeg van mij. 
Hoop van harte dat er nog wat gedaan wordt aan de geplande opnames, want het is mij oprecht een doorn in het oog dat ik geen volledig beheer over mijn opnames heb. Voor de rest heb ik weinig te klagen en hopelijk houden we dat zo 🙂

Klopt. Je kon ‘persoonlijke tv-tips’ en ‘persoonlijke reclames’ al aanzetten in de iTV app, en nu is het ook mogelijk via de instellingen in het menu op de tv-ontvanger.

Krijg je die 'persoonlijke’ (ahum) reclame's dan bij live kijken of opnamen of beide?

Anyhow, geef mij maar 7 3 0 en :fast_forward: huppatee weg ermee :laughing: !

Reputatie 7
Badge +10

Krijg je die 'persoonlijke’ (ahum) reclame's dan bij live kijken of opnamen of beide?

Anyhow, geef mij maar 7 3 0 en :fast_forward: huppatee weg ermee :laughing: !


Dit dus :expressionless: 
Die ‘toestemming’ (lees artikel) gaat vast tezamen met akkoord voor het pakket wat je afneemt of gaat afnemen, lees, daar kun je niet omheen als je alles in 1 wilt in de nabije toekomst, vermoed ik :rolling_eyes: Maar goed….

Reputatie 7

Dit dus :expressionless: 
Die ‘toestemming’ (lees artikel) gaat vast tezamen met akkoord voor het pakket wat je afneemt of gaat afnemen, lees, daar kun je niet omheen als je alles in 1 wilt in de nabije toekomst, vermoed ik :rolling_eyes: Maar goed….

Persoonlijk ben ik een enorm tegenstander van die "persoonlijke" reclame.

Ik verwacht ook niet dat die toestemming ooit gekoppeld zal worden aan het al dan niet kunnen afnemen van een televisiepakket en als dat ooit wel het geval zal zijn dan is dat bij ons thuis dus einde televisiepakket want ik zal daar nooit aan meedoen.

Ik raad ook iedereen aan om die functionaliteit links te laten liggen, ik vind het een zeer verwerpelijke ontwikkeling.

Wat mij betreft is er maar één goede instelling en die zie je hieronder.

 

Reputatie 7
Badge +10

Dit dus :expressionless: 
Die ‘toestemming’ (lees artikel) gaat vast tezamen met akkoord voor het pakket wat je afneemt of gaat afnemen, lees, daar kun je niet omheen als je alles in 1 wilt in de nabije toekomst, vermoed ik :rolling_eyes: Maar goed….

Persoonlijk ben ik een enorm tegenstander van die "persoonlijke" reclame.

Ik verwacht ook niet dat die toestemming ooit gekoppeld zal worden aan het al dan niet kunnen afnemen van een televisiepakket en als dat ooit wel het geval zal zijn dan is dat bij ons thuis dus einde televisiepakket want ik zal daar nooit aan meedoen.

Ik raad ook iedereen aan om die functionaliteit links te laten liggen, ik vind het een zeer verwerpelijke ontwikkeling.


Hier direct gecheckt of het uitstaat. Zeer verwerpelijk inderdaad.
 

Dát de functie is ingebouwd baart mij zorgen. Privacy my *ss :rolling_eyes: Wat ongenuanceerder kan er niet van maken. (vast wel, maar dan heb ik een block aan m’n broek) 

Met dit nieuwe menu gaat alles trager dan ik ben gewend van kpn. Mijn frustratie zit em vooral in t feit dat als ik achterloop met een programma, ik niet meer de gids kan openen mits ik live ga kijken. Ik krijg dan de melding dat ik live moet om verder te kunnen.

Of is er toch een mogelijkheid maar werkt dit nu anders ?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic