KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ik weet niet of het hier al eens eerder gemeld is.

Maar als ik een opname pauzeer kan ik niet zien hoe lang de opname nog duurt. Hier staat dan 0 0 terwijl als de opname wordt afgespeeld er wel een tijd werd weergegeven hoe lang de opname nog duurt.

@Dreetje Wat mij betreft mag er nog eens kritisch naar de tijdsaanduidingen in het afspeelbalkje gekeken worden. Want die zijn namelijk niet consistent. Ik heb daar eerder al opmerkingen over gemaakt, maar het itv-team wilde er toen (nog) niets mee doen. Hopelijk willen ze er nog eens naar kijken.

Reputatie 7
Badge +20

Maar als ik een opname pauzeer kan ik niet zien hoe lang de opname nog duurt. Hier staat dan 0 0 terwijl als de opname wordt afgespeeld er wel een tijd werd weergegeven hoe lang de opname nog duurt.

@Dreetje Wat mij betreft mag er nog eens kritisch naar de tijdsaanduidingen in het afspeelbalkje gekeken worden. Want die zijn namelijk niet consistent. Ik heb daar eerder al opmerkingen over gemaakt, maar het itv-team wilde er toen (nog) niets mee doen. Hopelijk willen ze er nog eens naar kijken.

Ik heb dit ook een paar keer gehad.

Momenteel (gisteren o.a.) was het weer goed en zag ik hoelang de resterende tijd nog was.

P.S.

In die resterende tijd zit ook de uitloop van 15 minuten.

Opname start 7 minuten eerder en lopen 15 minuten uit. 

@Erik_ Met de update naar de HTML 4.119.205 gaat het goed, geluidsvertraging staat nog op nul, nu even afwachten wat de NMC doet de komende dagen, ik hou het in de gaten.

Reputatie 7

Verder nog wat kleine dingetjes naar aanleiding van eerdere feedback. 

@Harry nieboer, de problemen met het beeld die jij ervaart. Je had al heel veel dingen geprobeerd. Voor de volledigheid: heb je ook getest of het met een andere HDMI kabel beter wordt? Het team denkt dat dit wellicht met HDMI te maken heeft. Bij jou dan ook, @Katana321, omdat jouw ervaringen er zo op lijken. Alleen bij jou zag ik dat je aangaf HDMI ook al te hebben vervangen. Zouden jullie er eventueel voor openstaan als er iemand van het tv team langs zou komen om het eens bij jullie thuis te bekijken? Zo ja, vul dan alvast op je forumprofiel een contacttelefoonnummer in waarop je bereikbaar bent (mag in het veld persoonlijke gegevens). Dan gaan we overleggen of dat haalbaar is. 

---

@Erik_  Ja, hdmi-kabel had ik al vervangen en tevens andere hdmi-ingang v.d. tv gebruikt. (Ook tv-ontvanger en EB gereset en stroomloos gemaakt.)

De afgelopen week ging het eigenlijk best goed, maar eergisteren ineens 2 keer op een avond, zie mijn melding hierover:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/arris-5202-af-en-toe-zwart-beeld-met-de-samsung-ue43tu7170sxxn-2020-536776?postid=1289447#post1289447

Het is prima als iemand hier eens komt kijken. Gegevens zijn ingevuld.

Top, dank je, @Katana321. Ik heb dit doorgegeven aan de itv mensen en ik kom er z.s.m. bij je op terug.

@Erik_  Het is in ieder geval 2x voorgekomen dat het geluid vertraagd stond na een update, daarvoor had ik hem een tijdje zelf vertraagd staan omdat er een lip sync probleem was wat daarna was opgelost, of dit nu bewust is gedaan of een toevalligheid.

Ik wacht nog even de volgende keer af of het weer gebeurd, dan ga ik de voorgestelde reset uitproberen, maar aangezien ik heel veel zenders verborgen heb staan is dat nogal een poosje werk om die allemaal weer aan te vinken, stel het zolang mogelijk uit om daar aan te beginnen.

Wat wel opvallend is, de tweede decoder heeft dit probleem niet gehad, die heb ik ook nooit ingesteld met een vertraging, word eigenlijk nooit gebruikt, alleen bij de update heb ik hem eens aangezet, staat normaal in diepe slaap.

@Erik_Met de update naar de HTML 4.119.205 gaat het goed, geluidsvertraging staat nog op nul, nu even afwachten wat de NMC doet de komende dagen, ik hou het in de gaten.

Dan kan ik me voorstellen dat je liever niet de boel volledig reset, @Doornekamp33. Goed om te horen dat het met de huidige HTML nu goed lijkt te gaan. Fingers crossed dat het na de NMC zo blijft :)

Lees veel.over de klacht telkens een paar seconde zwart beeld tijdens het kijken dit probleem ervaren wij ook hiermee komt het kijk genot niet aan het goede hoop dat het snel.wordt opgelost. Heb soms pas de uhd abbonement en sinds dien heb ik het met oude tv ontvanger nooit last gehad.

Je hebt sinds kort het 4K abonnement lees ik, @Dennis19831. Ervaar je dat zwarte beeld dan ook alleen als je naar 4K zenders/films kijkt, of met alle zenders? Hoe is je tv ontvanger aangesloten op de Experia Box en op de tv?

Dit is bewust, @Dreetje. Dat is namelijk niet 00, maar een pauze-icoon zoals dit: :pause_button: om even extra aan te geven dat je hem op pauze hebt gezet en niet dat de boel is vastgelopen of iets dergelijks.

Wat mij betreft mag er nog eens kritisch naar de tijdsaanduidingen in het afspeelbalkje gekeken worden. Want die zijn namelijk niet consistent. Ik heb daar eerder al opmerkingen over gemaakt, maar het itv-team wilde er toen (nog) niets mee doen. Hopelijk willen ze er nog eens naar kijken.

Wat bedoel je precies, Katana, ik kan me dit zo niet direct (meer) herinneren?

En dan heb ik nog een reactie op wat @jobje73 en @Anneke-Anna aangaven over dat zappen met P+/- in de huidige versie minder goed werkt. 

We slaan niet alle pagina's van de gids op in het cachegeheugen (het snelle geheugen), alleen de paar rondom de pagina waar jij bent. Terwijl je zapt worden er dan meer pagina's opgehaald in de achtergrond. Als je dan heel snel gaat zappen met P+/- dan kan het zijn dat je sneller gaat dan dit ophalen gaat. En dan kan het zijn dat een gidspagina er nog niet gelijk is maar even moet laden. Maar! Omdat dit eerder niet zo ervaren werd gaan we hier wel even naar kijken of we een verklaring (en oplossing) daarvoor kunnen vinden. De gids wordt immers veelgebruikt, dus die willen we ook zo vloeiend mogelijk hebben.

Reputatie 7
Badge +7

Wat mij betreft mag er nog eens kritisch naar de tijdsaanduidingen in het afspeelbalkje gekeken worden. Want die zijn namelijk niet consistent. Ik heb daar eerder al opmerkingen over gemaakt, maar het itv-team wilde er toen (nog) niets mee doen. Hopelijk willen ze er nog eens naar kijken.

@Erik_  Ik bedoel punt 4 en 5 van deze post van mij:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/kpn-interactieve-tv-update-het-nieuwe-menu-501234?postid=1227657#post1227657

Ik heb nu 10 maanden het nieuwe menu maar ik kan er maar niet aan wennen. Het zal wel komen omdat we hier alles wat we willen zien, opnemen en dus de hele tijd geconfronteerd worden met die inconsistente tijdsaanduiding in het afspeelbalkje. Ik blijf het storend vinden, nu nog steeds dus.

Wij hebben alles bedraad aangesloten ook verschillende hdmi kabels geprobeerd andere internet kabels maar niks veranderd het en het gebeurd op alle zenders.

Reputatie 7
Badge +10

En dan heb ik nog een reactie op wat @jobje73 en @Anneke-Anna aangaven over dat zappen met P+/- in de huidige versie minder goed werkt. 

We slaan niet alle pagina's van de gids op in het cachegeheugen (het snelle geheugen), alleen de paar rondom de pagina waar jij bent. Terwijl je zapt worden er dan meer pagina's opgehaald in de achtergrond. Als je dan heel snel gaat zappen met P+/- dan kan het zijn dat je sneller gaat dan dit ophalen gaat. En dan kan het zijn dat een gidspagina er nog niet gelijk is maar even moet laden. Maar! Omdat dit eerder niet zo ervaren werd gaan we hier wel even naar kijken of we een verklaring (en oplossing) daarvoor kunnen vinden. De gids wordt immers veelgebruikt, dus die willen we ook zo vloeiend mogelijk hebben.

Ok, dat is mooi. Hopelijk wordt dan het probleem dat hier de gids regelmatig eerst lege vlakken heeft, ook opgelost. 

Reputatie 7

@Erik_  Ik bedoel punt 4 en 5 van deze post van mij:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/kpn-interactieve-tv-update-het-nieuwe-menu-501234?postid=1227657#post1227657

Ik heb nu 10 maanden het nieuwe menu maar ik kan er maar niet aan wennen. Het zal wel komen omdat we hier alles wat we willen zien, opnemen en dus de hele tijd geconfronteerd worden met die inconsistente tijdsaanduiding in het afspeelbalkje. Ik blijf het storend vinden, nu nog steeds dus.

Ah, dat! Probleem daarin zit hem erin dat er op zich maar beperkt ruimte is op die balk om dingen weer te geven. En dan moeten we soms concessies doen in wat we wel en niet weergeven gebaseerd op wat mensen doen. Ik vind het wel interessant om te zien hoe iets door verschillende mensen ook heel verschillend ervaren wordt. Als ik mezelf pak, ik neem ook eigenlijk alles op wat ik kijk, maar ik kijk verder eigenlijk nooit naar de infobalk als ik dan m'n opnames aan het kijken ben. Ik moest dan ook, bij feedback hierover eerst actief een opname gaan afspelen om te kijken hoe dingen in de balk nou werden weergegeven :D

Verder weer wat terugkoppelingen:

• Een optie in het menu van de 5202 om ook de tv (dmv HDMI-CEC) automatisch te laten uitzetten als je de ontvanger uitzet naast de huidige optie om het automatisch aan te zetten.
    • Is genoteerd als wens, maar staat voorlopig in ieder geval niet op de planning
  • Spaarstand op de 2260 en dat de standby knop dan niet meer werkt om de ontvanger aan te zetten.
    • Naar aanleiding van de feedback hier en in een ander topic zien we dat de meeste mensen de standby knop bijna nooit gebruiken voor het aan/uitzetten van de ontvanger. Wel dat hij af en toe gebruikt wordt om een reset uit te voeren als dit via het menu niet lukt. Deze functie blijft wel werken als je spaarstand aan hebt staan, dit omdat de ontvanger voor een reset op deze manier eerst helemaal uitgezet moet worden. Dus gaan we de spaarstand voor de 2260 implementeren. Er wordt nu gekeken waar in de planning dat past, dus ik kan daar nog geen data aan plakken. Maar hij komt er in ieder geval aan :)
  • Amazon Prime (@ITVkijker)
    • Het niet kunnen doorspoelen van de voorstukjes via de app op de ontvanger is een keus van Amazon, daar gaan wij niet over
    • Het niet schakelen van 1080i naar 1080p is bewust. We schakelen niet op basis van content. Zowel in apps als bij regulier tv. Dit omdat er dan steeds nieuwe HDMI onderhandeling nodig is tussen ontvanger en tv en dat geeft een onrustige kijkbeleving bij het zappen. 
Reputatie 7
Badge +7

Ah, dat! Probleem daarin zit hem erin dat er op zich maar beperkt ruimte is op die balk om dingen weer te geven. En dan moeten we soms concessies doen in wat we wel en niet weergeven gebaseerd op wat mensen doen. 

---

@Erik_  Dat snap ik. Maar zorg er juist daarom dan ook voor dat de tijdsaanduidingen consistent zijn, dus altijd op dezelfde manier.

Eigenlijk zijn er in het afspeelbalkje 3 plekken: links - cursor - rechts.

Dan zou mijn voorstel zijn:

• links: de totaaltijd
  • cursor: de tijd in de opname
  • rechts: laat hier de resterende tijd achterwege. Dan is daar plek voor: pauzesymbool en spoelsnelheid.

Op deze manier zie je altijd de belangrijkste dingen op dezelfde plaats(en).

Reputatie 7
Badge +7

@Erik_  Dat snap ik. Maar zorg er juist daarom dan ook voor dat de tijdsaanduidingen consistent zijn, dus altijd op dezelfde manier.

Eigenlijk zijn er in het afspeelbalkje 3 plekken: links - cursor - rechts.

Dan zou mijn voorstel zijn:

• links: de totaaltijd
  • cursor: de tijd in de opname
  • rechts: laat hier de resterende tijd achterwege. Dan is daar plek voor: pauzesymbool en spoelsnelheid.

Op deze manier zie je altijd de belangrijkste dingen op dezelfde plaats(en).

@Erik_  Ik heb vanmorgen nog eens goed gekeken waar (voor mij) nou eigenlijk precies het probleem zit. En dat is dat de tijd bij de cursor niet altijd wordt weergegeven. Dat is op de volgende momenten:

• het hervatten van een gepauzeerde opname.
  • als je tijdens het afspelen v.e. opname op de grijze ring drukt.
  • als je tijdens live-tv op de grijze ring drukt.
  • als je tijdens “terugkijken” op de grijze ring drukt.

Als in deze 4 situaties bij de cursor de tijd wél zichtbaar zou zijn, zou dat consistent en logisch zijn. Ik zou het in elk geval erg fijn vinden.  Voordeel is dat dit niet ten koste van de “beperkte ruimte op die balk” zou gaan. Immer in andere situaties staat daar wel gewoon de tijd bij de cursor.

Mocht het niet mogelijk zijn om dit in al deze 4 situaties te realiseren, doe het in elk geval in de 1e situatie, dus bij het hervatten van een gepauzeerde opname.

Reputatie 7

Dank voor deze genomen moeite, @Katana321! Duidelijk verhaal ook, ik neem het deze week opnieuw mee in de feedback :)

Reputatie 3
Badge

Sinds de laatste update eind vorige week heb ik nu 2 maal het volgende geconstateerd op mijn HMB2260.

Indien ik bv in het menu een serie wil selecteren dan gebeurd er soms iets vreemds.

Het selecteren gaat niet goed. De selectie hangt zeg maar.

Ik kan daarna niets meer selecteren.

Knop standby werkt wel. Ontvanger komt in standby.

Zet de ontvanger weer aan (STBY knop) en ik kan alleen kanalen selecteren door een nummer in te voeren. Zeg maar 661.

Zappen met de +/- knop gaat niet meer. Rec lampje op de ontvanger gaat wel aan.

Menu kan ik nog wel in maar kan niks selecteren. Lijkt wek dat de OK knop het niet meer doet.

Ik moet de ontvanger echt spanningsloos maken.

Na het opnieuw laden werkt het weer maar ben ik wel m'n persoonlijke instellingen kwijt zoals donkere modus van het menu, beeld in de gids etc.

Zijn er meer mensen die dit gezien hebben op de HMB2260?

Groet,

Theo

Reputatie 5
Badge +5

@Theo v H 

Goedemiddag Theo,

Klopt, bij mij zijn ook (weer) dagelijks de Instellingen kwijt na het Stroomloos maken.

Ik heb een tijdje de IT Afd. geholpen om dit probleem op te lossen. Met o.a. test SW. Het was volledig opgelost.

Gisteren heb ik dus maar opnieuw een melding gedaan bij de Moderator die dit probleem ter hand heeft genomen. Het probleem is vervolgens weer doorgezet naar de IT Afd.

Reputatie 3
Badge +1

Toch even een melding hiervan maken. HMB2260 hier met 50/50 glas en verder utp-bekabeld

Het nieuwe menu en haar merites hebben we de afgelopen maanden zijdelings meegemaakt. Ook wij ervaren

• traagheid bij het openen van de TV-Gids (info knop rechtsboven meld dat de gids eraan komt)
  • sinds een week of twee merken we dat regelmatig het geluid stottert. De geluidsstream onderbreekt dan 1 - 2 seconden om dan weer verder te gaan.

Ik heb nu net een frisse start gedaan en krijg nu nog ene update voor mijn kiezen. Zal nog bij jullie terugkomen of dit nog iets veranderd.

Reputatie 7
Badge +20

@Theo v H

Goedemiddag Theo,

Klopt, bij mij zijn ook (weer) dagelijks de Instellingen kwijt na het Stroomloos maken.

Ik heb een tijdje de IT Afd. geholpen om dit probleem op te lossen. Met o.a. test SW. Het was volledig opgelost.

Gisteren heb ik dus maar opnieuw een melding gedaan bij de Moderator die dit probleem ter hand heeft genomen. Het probleem is vervolgens weer doorgezet naar de IT Afd.

Vraagje, waarom haal je dagelijks de spanning (in de volksmond stroom) eraf?

Reputatie 3
Badge

@Theo v H

Goedemiddag Theo,

Vraagje, waarom haal je dagelijks de spanning (in de volksmond stroom) eraf?

Dat scheelt wel 7,5 Euro aan stroom per jaar

Reputatie 7
Badge +20

@wieleke, voor € 7,50 per jaar creëer je wel onnodig veel problemen.

Er zit sinds kort een spaarstand op, dan gaat hij in stand-by, nadeel is wel dat het iets langer duurt met opstarten en de updates niet 's nachts gedaan kunnen worden.

Voordeel, het scheelt een hoop energie.

Ik heb momenteel zonnepanelen, maar ook daarvoor zette ik hem nooit helemaal uit.

De koelkast verbruikt veel en veel meer, maar ik weet 100% zeker dat je die niet uit zet. 

Reputatie 3
Badge +1

@wieleke

Ik heb momenteel zonnepanelen, maar ook daarvoor zette ik hem nooit helemaal uit.

De koelkast verbruikt veel en veel meer, maar ik weet 100% zeker dat je die niet uit zet. 

Op zich herken ik wel wat wieleke doet. Overal waar bij mij thuis tussen het stopcontact en een stroomverbruiker een schakelaar is te plaatsen gebeurt dat.

Tegelijk is dit makkelijk te relativeren. We hebben ook een koelkast, en de magnetron en het fornuis zijn ook niet af te schakelen. Nu heeft die koelkast een 24/7 functie, en ook het netwerkmodem reken ik tot die 24/7 functie, maar die magnetron en dat fornuis, waarom hebben die geen aan/uit schakelaar? Voor de tijd hebben we andere apparaten, en iets op voorhand klaar zetten zodat zonder onze aanwezigheid iets kan starten. Dat gebeurt bij ons eigenlijk niet. Zelfs als dit bij anderen wel het geval is, dan nog zou uitzetten een optie moeten zijn. 

Ieder apparaat dat stroom verbruikt introduceert ook een risico voor brand, hoe klein dat ook is.

Voor veel apparaten is die standby modus gewoon niet nodig, omdat ze voldoende snel starten, en er geen 24/7 gebruik van wordt gemaakt.

Trade off is wel dat een update van de settopbox vaak bij het opstarten plaatsvindt. Het is tenslotte een computer die soms moet worden bijgewerkt. Wanneer dat gebeurt geeft dat wat ongemak., omdat het apparaat daaraan zijn handen vol heeft. Een gewone computer pakt zoiets op de achtergrond op. 

@wieleke

Op zich herken ik wel wat wieleke doet. Overal waar bij mij thuis tussen het stopcontact en een stroomverbruiker een schakelaar is te plaatsen gebeurt dat.

Tegelijk is dit makkelijk te relativeren. We hebben ook een koelkast, en de magnetron en het fornuis zijn ook niet af te schakelen. Nu heeft die koelkast een 24/7 functie, en ook het netwerkmodem reken ik tot die 24/7 functie, maar die magnetron en dat fornuis, waarom hebben die geen aan/uit schakelaar? Voor de tijd hebben we andere apparaten, en iets op voorhand klaar zetten zodat zonder onze aanwezigheid iets kan starten. Dat gebeurt bij ons eigenlijk niet. Zelfs als dit bij anderen wel het geval is, dan nog zou uitzetten een optie moeten zijn. 

Ieder apparaat dat stroom verbruikt introduceert ook een risico voor brand, hoe klein dat ook is.

Voor veel apparaten is die standby modus gewoon niet nodig, omdat ze voldoende snel starten, en er geen 24/7 gebruik van wordt gemaakt.

Trade off is wel dat een update van de settopbox vaak bij het opstarten plaatsvindt. Het is tenslotte een computer die soms moet worden bijgewerkt. Wanneer dat gebeurt geeft dat wat ongemak., omdat het apparaat daaraan zijn handen vol heeft. Een gewone computer pakt zoiets op de achtergrond op. 

Persoonlijk vind ik dit heel irrationeel. Die stroomschakkelaars van jou. Zijn dat opwindschakelaars?

Reputatie 7

Zijn dat opwindschakelaars?

Wat zijn dat ... opwindschakelaars?

Gisteren zag ik NMC-versie 8.0.118_1 op  m'n 8001. Zoals gebruikelijk was de resolutie weer teruggesteld naar 720P (van UHD@50Hz). Maar deze keer liep de ontvanger niet vast (zoals de vorige keren sinds het nieuwe menu) toen ik 'm weer op UHD@50Hz instelde, een vooruitgang :thinking:

Ik vergat te quoten, Wat zijn dat ... opwindschakelaars?

Ze zijn er wel bijvoorbeeld in de vorm van keukentimers, maar die is nog niet gekoppeld aan een apparaat. Het is een beetje als dit. Elke auto eigenaar zou dit kunnen doen, zoals deze eigenaar van (dacht ik) een Mercedes 170  Die heeft een chauffeur en een paard genomen om geen brandstof te gebruiken.

:joy::rofl::joy:

Reputatie 3
Badge +1

@wieleke

Persoonlijk vind ik dit heel irrationeel. Die stroomschakkelaars van jou. Zijn dat opwindschakelaars?

In antwoord op je vraag: kantel schakelaars, geen tijdklokken dus. We moeten er dus zelf aan denken de apparaten aan en uit te schakelen. Dit wordt tweede natuur, maar wordt soms ook wel eens vergeten (maar echt heel soms).

Reputatie 6
Badge +4

@wieleke

In antwoord op je vraag: kantel schakelaars, geen tijdklokken dus. We moeten er dus zelf aan denken de apparaten aan en uit te schakelen. Dit wordt tweede natuur, maar wordt soms ook wel eens vergeten (maar echt heel soms).

Je gebruikt toch geen schakelaars met lampjes erin hè?

Reputatie 2

@Jasper @Erik_  Zwart beeld probleem opgelost, eindelijk.

De situatie met continue zwarte beelden bij mij is opgelost. Uiteindelijk bleek vervanging van de HDMI kabel het probleem op te lossen.

Wat kanttekeningen:

Hiervoor al DRIE andere hdmi kabels geprobeerd, maar daarmee bleven de zwarte beelden.

De wel werkende VIERDE kabel is er één die meegeleverd is met een nieuw computer beeldscherm.

Dat de KPN TV-ontvanger problemen heef met 75% van de kabels is wel schrijnend.

Voor de problemen begonnen zat de TV al geruime tijd verbonden met de zelfde HDMI kabel.
Eerst met de TV-ontvanger van XMS, later Telfort, daarna KPN.
Pas na een tijd KPN ontstonden de problemen. 

Mijn conclusie is dat de software in de TV-ontvanger van KPN niet goed om kan gaan met sommige HDMI kabels. En dat dat probleem op enig moment is ontstaan door installatie van nieuwe software.

De oorzaak van het probleem ligt m.i. daarmee bij KPN.

Mijn tip zou zijn om de TV-ontvangers in het vervolg te leveren met een HDMI kabel, en die combinatie voor het versturen te testen.

Heb nu maanden problemen gehad en alles geprobeerd wat mij door KPN is aangereikt. Inclusief een paar maal vervangen van de HDMI kabel zonder succes. Heb in die periode weinig kijkplezier gehad en veel functionaliteit waar ik wel voor heb betaald niet kunnen gebruiken (zoals ongestoord TV kijken, en opnames terugkijken van zenders die alleen met de TV-ontvanger terug te kijken zijn).

Ben benieuwd naar de reactie van KPN.

Harry Nieboer