KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Zou afgelopen nacht afgerond moeten zijn, @Katana321. Wellicht dat het vannacht bij jou om een of andere reden niet lukte. Je kunt de ontvanger een herstart geven, vaak is dat genoeg om de installatie dan alsnog te triggeren.

Reputatie 7
Badge +7

Zou afgelopen nacht afgerond moeten zijn, @Katana321. Wellicht dat het vannacht bij jou om een of andere reden niet lukte. Je kunt de ontvanger een herstart geven, vaak is dat genoeg om de installatie dan alsnog te triggeren.

@Erik_  Ik had al een herstart gegeven en ook de software opnieuw geïnstalleerd. Bij beide geen effect.

Ik zal straks nog 's proberen.

Kun jij aangeven hoe je dit dan deed? Was het gewoon naar een opgenomen programma gaan in de gids en dan op OK drukken en kreeg je dan een keus? Of ging dit met een specifieke knop?  

@Erik_. In de gids selecteerde je een programma met lopende opname ( R :red_circle: ) of afgeronde opname ( R :ballot_box_with_check: ), dan drukte je op de blauwe knop en kreeg je o.a. de keuze “opname afspelen”.

Reputatie 7

Zou afgelopen nacht afgerond moeten zijn, @Katana321. Wellicht dat het vannacht bij jou om een of andere reden niet lukte. Je kunt de ontvanger een herstart geven, vaak is dat genoeg om de installatie dan alsnog te triggeren.

@Erik_, Ook hier nog geen html versie op onze 5202. Onze 8001 is wel voorzien van de nieuwste html versie.

Reputatie 7
Badge +16

@Katana321 ik heb hem hier ook niet. Blijf hangen op .120. Cc: @Erik_.

Reputatie 7
Badge +7

Zou afgelopen nacht afgerond moeten zijn, @Katana321. Wellicht dat het vannacht bij jou om een of andere reden niet lukte. Je kunt de ontvanger een herstart geven, vaak is dat genoeg om de installatie dan alsnog te triggeren.

@Erik_, Ook hier nog geen html versie op onze 5202. Onze 8001 is wel voorzien van de nieuwste html versie.

@Erik_  hier op beide ontvangers niet.

@Erik_ Klopt het dat de uitrol van de laatste html-versie (4.122.211) vertraging heeft opgelopen? Ik heb 'm in elk geval nog niet :wink:

Ik wel, evenals de NMC-versie 8.0.121_2 (op de 8001, de 5202 staat te weinig aan - deep sleep - om 'm daar ook al te hebben).

 

Oh ja, de NMC-update zorgde weer voor het terugzetten van de resolutie naar 720p, zoals standaard bij mij. 

Reputatie 7

@Erik_ Klopt het dat de uitrol van de laatste html-versie (4.122.211) vertraging heeft opgelopen? Ik heb 'm in elk geval nog niet :wink:

Ik wel, evenals de NMC-versie 8.120,,,, (op de 8001, de 5202 staat te weinig aan - deep sleep - om 'm daar ook al te hebben).

Mijn 5202 gaat niet in deep sleep maar ook ik heb de nieuwste versie nog niet op de 5202 en wel op de 8001.

Reputatie 1

Ik hoop dat ik hier aan het goede adres/topic ben om een wens te uiten over het tv-menu. Het gaat mij om de instelling van de resolutie. Je krijgt daarbij talloze mogelijkheden, en als laatste “automatisch”.

Nu is het bij mij zo, en ik neem aan bij velen, dat de opschaling/upscaling van de aangeleverde resolutie naar de 4k van het beeldscherm van de tv het beste gebeurt door de tv. Het duidelijkste is dat bij mij te zien aan de kleuren. Laat ik de opschaling doen door de (Arris 5202) tv-box dan zijn de kleuren bleker (washed-out) dan wanneer ik de opschaling laat doen door de tv. 

Mijn conclusie is dus, dat je voor gewone tv-uitzendingen in de instellingen van het beeldscherm de resolutie het beste kan zetten op 1080i, want dat is in het algemeen de aangeleverde resolutie van gewone Nederlandse tv. Maar dat wordt een probleem bij het kijken naar 4k-uitzendingen van Netflix via de KPN, of straks bij het kijken naar het 4k kanaal voor de EK voetbal. Want dan wordt de resolutie door de TV box teruggeschaald naar 1080i en de tv kan dat nooit meer opschalen naar een 4k-kwaliteit. Waar ik dus behoefte aan heb is een instelling die niet “automatisch” heet maar een die “origineel” heet. Kortom een instelling die zonder verdere verwerking de resolutie die hij binnen krijgt doorgeeft aan de tv. Dan gaan 4k-uitzendingen zonder meer in 4k naar de tv, en 1080i uitzendingen in 1080i naar de tv en die schaalt het dan op. Bij “automatisch” gaat het anders blijkbaar: daar wordt door de TV box de resolutie aangepast aan de tv en dus alles opgeschaald naar 4k. Dat is prima voor 4k uitzendingen want die gaan dan onbewerkt door, maar voor 1080i en sd uitzendingen is dat niet goed, omdat de opschaling door de tv (bij mij) echt beter gaat. Ik heb nu de resolutie staan op 1080i maar moet dan regelmatig bij 4k-netflix of 4k YouTube de resolutie aanpassen. Dat is vervelend.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat mijn wens vervuld kan worden. 

Of…..ik begrijp de instellingen niet goed en er is al een instellingen die het originele signaal onbewerkt door laat geven en ik heb de instellingen gewoon niet goed staan. Dat zou eigenlijk nog het mooiste want makkelijkste zijn.

Alleen als je de 4k-optie hebt kun je de ontvanger 't beste instellen op UHD@50Hz, anders is inderdaad 1080i meestal de beste keuze. Let er wel op dat als je het EK voetbal in 4k wilt zien (690) je dan ook UHD@50Hz moet gebruiken. 

Reputatie 7

Als het goed is dan resulteert de keuze "Automatisch" (terecht) ook in UHD@50, zelfs als de televisie UHD@60 zou ondersteunen.

Reputatie 1

Dat doe ik zeker bij uitzendingen in 4k, zoals de komende EK-uitzendingen en als ik netflix in 4k wil zien, maar in andere gevallen moet ik toch 1080i instellen omdat anders, zoals ik zei, de opschaling gebeurt door de arris-box en dat heeft een slechter resultaat dan wanneer dat door de tv gebeurt. En dat bereik ik nu alleen als ik de resolutie in die gevallenop 1080i zet.

Reputatie 5
Badge +5

Zou afgelopen nacht afgerond moeten zijn, @Katana321. Wellicht dat het vannacht bij jou om een of andere reden niet lukte. Je kunt de ontvanger een herstart geven, vaak is dat genoeg om de installatie dan alsnog te triggeren.

@Erik_, Ook hier nog geen html versie op onze 5202. Onze 8001 is wel voorzien van de nieuwste html versie.

@Erik_  hier op beide ontvangers niet.

Helaas bij mij ook nog niets binnen. 
Het is nu toch al Za 5 juni.
En nee, herstarten helpt echt niet….
Maar het kan nog wel gaan gebeuren. Toch? 😊

”Eerste testuitrol was afgelopen nacht (de 17e). de volgende is de 25 en dan de rest van de uitrol van 1-8 juni”. 

Reputatie 2
Badge

Bij mij op de 3 vip5202 die ik heb ook nog niet de update gekregen. Overigens zijn mijn kleuren en beeld op de HD zenders ook het beste te zien via de 1080i of 1080p instellingen anders krijg ik ook zo’n mistige was over de kleuren heen. 

Hi @OnnoM, ik heb dit signaal nog niet eerder voorbij zien komen over de laatste update, goed dat je het aankaart! Welke tv-ontvanger heb je, en hoe is deze verbonden met je televisie? Kan je ook  meer vertellen over wat je allemaal hebt geprobeerd? Dat maakt het makkelijker om je ermee te helpen :)

Op de een of andere manier is eea weer genormaliseerd. Geen idee wat het was.

 

Aan de ene kant is het nieuwe menu wel een verbetering, maar bij de gids mis ik wel het kleine schermpje waarop het live beeld te zien bleef. Zo kon je tijdens het bekijken van een programma de gids raadplegen, zonder dat je iets behoefde te missen!

Dat kan je in de instellingen weer aan zetten. De foto rechtsboven wordt dan vervangen door de lopende uitzending.

@RZ56 

Deze reactie van @wjb  gezien?

Ga naar Instellingen → TV menu

Wat een verschrikkelijke update!!! Het gebruik van de tv gids is echt waardeloos nu. Kan het helemaal niet meer lezen door de kleurstelling en de grote, onnodige afbeelding bovenin waardoor de gids nog maar 50 % zo groot is.. Het was prima zoals het was. Een tvgids heeft al die opschmuck niet nodig. Ik wil gewoon in een rustig beeld kunnen zien wat er op tv komt. 

*Admin: samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +16

@Erik_ Klopt het dat de uitrol van de laatste html-versie (4.122.211) vertraging heeft opgelopen? Ik heb 'm in elk geval nog niet :wink:

We hebben navraag gedaan en collega @Jeroen-bart Engelen gaf in een ander topic al het antwoord:
 

het klopt dat de update nog niet overal is uitgerold. 3 juni was de originele planning, maar de laatste groep is in tweeën geknipt voor de zekerheid, zodat we beter in de gaten kunnen houden wat deze nieuwe update allemaal doet op onze technische back-end. Laten we zeggen dat dit in het verleden niet helemaal vlekkeloos ging en dat we dit nu absoluut willen voorkomen :-)

Volgens de nieuwe planning zou in de nacht van 8 juni de laatste groep moeten gebeuren.

Reputatie 7
Badge +7

Wat een verschrikkelijke update!!! Het gebruik van de tv gids is echt waardeloos nu. Kan het helemaal niet meer lezen door de kleurstelling en de grote, onnodige afbeelding bovenin waardoor de gids nog maar 50 % zo groot is.. Het was prima zoals het was. Een tvgids heeft al die opschmuck niet nodig. Ik wil gewoon in een rustig beeld kunnen zien wat er op tv komt. 

*Admin: samengevoegd met bestaand topic

@Jaila Je kunt de kleurstelling wijzigen. Kijk maar 's bij de instellingen.

Toch weer een probleem.

Hoe komt het dat regelmatig het geluid enige seconden stottert/wegvalt en/of het beeld stil blijf staan ?

Ben benieuwd of er meer dit probleem hebben.

Reputatie 7

Kan het helemaal niet meer lezen door de kleurstelling en de grote, onnodige afbeelding bovenin waardoor de gids nog maar 50 % zo groot is.. 

De gids is precies even groot (hoog) als voorheen.

 

Reputatie 6
Badge +8

Kan het helemaal niet meer lezen door de kleurstelling en de grote, onnodige afbeelding bovenin waardoor de gids nog maar 50 % zo groot is.. 

De gids is precies even groot (hoog) als voorheen.

 

Zou het kunnen zijn dat @Jaila misschien nog een 1853 heeft en deze nu pas het nieuwe menu heeft ontvangen.

 

Als dat zo is zou ik Jaila willen adviseren om de ontvanger om te wisselen voor een nieuwer type. Dat kan via de deze link

Reputatie 7
Badge +30

Toch weer een probleem.

Hoe komt het dat regelmatig het geluid enige seconden stottert/wegvalt en/of het beeld stil blijf staan ?

Ben benieuwd of er meer dit probleem hebben.

@jc-1954 wat rot dit! Vaak zien we dat dit te maken heeft met aangesloten apparatuur. Kan je aangeven hoe/wat je hebt aangesloten op je ontvanger? Heb je deze rechtstreeks bekabeld aangesloten op de Experia Box? En wat heb je qua geluid aangesloten? Een versterker of soundbar misschien? Kan je de bekabeling ook eens controleren? :-)

@jc-1954 

Hier valt de eerste minuut dat een zender aanstaat 1 tot 2 x soms één woord weg. Beeld blijft doorlopen.

Via hdmi Dolby geluid. (dat gaat via tv door naar versterker). Optical van de Arris niet aangesloten.

Overigens is het beter als HDMI audio op 'stereo’ staat.

@Marcia

Bedankt voor je reactie.

Ik heb een 75cm kabel van het wandcontact naar de Experiabox.

Een 100cm kabel van de Experiabox naar de Arris-box.

En van de Arris-box naar de TV gaat weer een HDMI-kabel.

Voor het geluid gaat er van de Arris-box naar de TV een optical-kabel.

Mij is altijd geleerd goedkoop = duurkoop en daarom heb ik geen kabels van € 5,00 de meter gebruikt.

Overigens heb ook al weer een paar keer de fout met de 400 voorbij zien komen.

Nu werkt het weer naar behoren , zodra het weer voorkomt trek ik weer aan de bel , ik was alleen benieuwd of ik de enige was met dit probleem.

👋