KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Wat een verschrikkelijke update!!! Het gebruik van de tv gids is echt waardeloos nu. Kan het helemaal niet meer lezen door de kleurstelling en de grote, onnodige afbeelding bovenin waardoor de gids nog maar 50 % zo groot is.. Het was prima zoals het was. Een tvgids heeft al die opschmuck niet nodig. Ik wil gewoon in een rustig beeld kunnen zien wat er op tv komt. 

*Admin: samengevoegd met bestaand topic

Het doet me er aan denken dat vroeger bij oude webbrowsers zoals Netscape (gebruik ik nu wel de goede naam @wjb_ ) er een instelling zat “Alleen tekst”, het gaat om HTML weliswaar 5 maar img is gewoon een basis element van HTML. 

Eigenlijk vreemd dat dit niet in de instellingen is opgenomen. Kan best in sommige gevallen voor versnelling zorgen. Ik zou dit zeker bij de 2260 die wij van KPN gebruiken dan aanzetten. (Dit is dus een echte vraag @Erik_ ) Wat moeten we met een plaatje zoals dat bijvoorbeeld bij Charmed zit van 3 seizoenen geleden, dat voegt helemaal niets toe.  

Reputatie 7

Wat een verschrikkelijke update!!! Het gebruik van de tv gids is echt waardeloos nu. Kan het helemaal niet meer lezen door de kleurstelling en de grote, onnodige afbeelding bovenin waardoor de gids nog maar 50 % zo groot is.. Het was prima zoals het was. Een tvgids heeft al die opschmuck niet nodig. Ik wil gewoon in een rustig beeld kunnen zien wat er op tv komt. 

*Admin: samengevoegd met bestaand topic

Het doet me er aan denken dat vroeger bij oude webbrowsers zoals Netscape (gebruik ik nu wel de goede naam @wjb_ ) er een instelling zat “Alleen tekst”, het gaat om HTML weliswaar 5 maar img is gewoon een basis element van HTML. 

Eigenlijk vreemd dat dit niet in de instellingen is opgenomen. Kan best in sommige gevallen voor versnelling zorgen. Ik zou dit zeker bij de 2260 die wij van KPN gebruiken dan aanzetten. (Dit is dus een echte vraag @Erik_ ) Wat moeten we met een plaatje zoals dat bijvoorbeeld bij Charmed zit van 3 seizoenen geleden, dat voegt helemaal niets toe.  

@CorL Wat wil je er dan voor in de plaats hebben? 

Let wel, de stelling van @Jaila is niet correct, de grootte (hoogte) van de gids is niet gewijzigd. Wel is het lettertype een fractie kleiner geworden en is het contrast net anders. Dat zijn twee dingen die de leesbaarheid niet ten goede komen maar ze hebben niets te maken met dat plaatje rechtsboven.

@wjb Gewoon niets dus gewoon een leeg vlak(ik ga hier niet uitgebreid zitten beschrijven hoe dat moet, ze weten tegenwoordig prima bij KPN hoe ze HTML en JSON moeten gebruiken heb ik gezien).

Het is alleen om als men geen zinloze data wil (mogelijk bij wat mindere lijnverbindingen) dit mogelijk te maken. Wij hebben op de 2260 de PIP bijvoorbeeld uit staan en op de 2960 niet. (Ik vind eigenlijk dat zonder PIP mooier, maar ik vind het niet de moeite om hierover te discussieren in ons gezin. )

Ik meld dit omdat we veel problemen hebben gezien met mensen die klaagden over het menu. Maar ik deze natuurlijke optie nooit heb zien langs komen (wel vele keren jouw tekst dat een image niets uitmaakt en dat is ook zo bij ons,  maar ik neem aan dat bij jou bijvoorbeeld het Lan optimaal is geconfigureerd).

En over de “Visibility” instellingen ga ik hier niet discussieren. Ik heb net een nieuwe bril aangeschaft. :joy:

Reputatie 7

Ik meld dit omdat we veel problemen hebben gezien met mensen die klaagden over het menu. Maar ik deze natuurlijke optie nooit heb zien langs komen (wel vele keren jouw tekst dat een image niets uitmaakt en dat is ook zo bij ons,  maar ik neem aan dat bij jou bijvoorbeeld het Lan optimaal is geconfigureerd).

Je kunt met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vergeten dat KPN ooit met de fumctionaliteit gaat komen om geen afbeelding of PiP te tonen. Dat plaatje zal ook bij minimale bandbreedtes geen enkel probleem vormen om te laden en daar hoeft het LAN echt niet optimaal voor geconfigureerd te zijn. De hoeveelheid data voor zo'n plaatje is niet meer dan een klein druppeltje in een waterkaraf of een rimpeltje op het water.

Reputatie 7
Badge +7

@wjb Toch heeft KPN voor de Motorola 1853 een eenvoudigere gids uitgebracht die kennelijk invloed heeft op de performance:

  • Daarnaast is er nog een aanvullende gidsweergave beschikbaar: Simpel. Dit is een eenvoudigere weergave met een betere performance.

Zit die invloed dan in iets anders dan in de plaatjes en/of in de hoeveelheid info?

Reputatie 7

@wjb Toch heeft KPN voor de Motorola 1853 een eenvoudigere gids uitgebracht die kennelijk invloed heeft op de performance:

  • Daarnaast is er nog een aanvullende gidsweergave beschikbaar: Simpel. Dit is een eenvoudigere weergave met een betere performance.

Zit die invloed dan in iets anders dan in de plaatjes en/of in de hoeveelheid info?

Meten is weten en dan kan het niet anders dan dat die afbeeldingen geen enkele invloed hebben op de performance. De hoeveelheid data die daarvoor uitgewisseld wordt is marginaal. T.o.v. een TV stream is dat werkelijk twee keer niets.

Ik meld dit omdat we veel problemen hebben gezien met mensen die klaagden over het menu. Maar ik deze natuurlijke optie nooit heb zien langs komen (wel vele keren jouw tekst dat een image niets uitmaakt en dat is ook zo bij ons,  maar ik neem aan dat bij jou bijvoorbeeld het Lan optimaal is geconfigureerd).

Je kunt met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vergeten dat KPN ooit met de fumctionaliteit gaat komen om geen afbeelding of PiP te tonen. Dat plaatje zal ook bij minimale bandbreedtes geen enkel probleem vormen om te laden en daar hoeft het LAN echt niet optimaal voor geconfigureerd te zijn. De hoeveelheid data voor zo'n plaatje is niet meer dan een klein druppeltje in een waterkaraf of een rimpeltje op het water.

Maar het is normaliter een relatief kleine ingreep. (buiten de vormgeving van het instellingen menu).  Ik ga met jou niet discusieren over de bandbreedte en ik neem aan dat het bij KPN goed is georganiseerd er er regels zijn rond de images. 

Maar het kan vaak een hoop discussie voorkomen als je zo een mogelijkheid inbouwd. Hoe vaak heb alleen jij al niet hier in dit forum geschreven over het datagebruik van een image. En natuurlijk weet ik ook wel dat het een vliegenkeutel (om een ander plastisch voorbeeld te gebruiken) is in vergelijking met alle data die gewoon nodig is om een programma door te geven. 

Maar KPN heeft nog steeds het ambtenaren image. “Wij bepalen wel wat goed is”. 

 

Reputatie 7

Maar het is normaliter een relatief kleine ingreep. (buiten de vormgeving van het instellingen menu). 

Technisch stelt het niet zoveel voor maar ik denk dat zo'n leeg vlak in de gids niet geaccepteerd zal worden door marketing en design en dat kan ik ook wel een beetje begrijpen.

Reputatie 1

IK heb eerder al een pleidooi gehouden voor een extra instelling voor de beeldresolutie in de interface van de tv-box die “origineel” zou kunnen heten. Ik hoopte op een (uiteraard positieve) reactie van de moderator, maar omdat dat er nog niet van is gekomen , doe ik hier nog een poging.

Ik heb een 4k-tv en de Arris 5202 tv-box. Als je in de interface van de tv-box bij de beeldscherm resolutie invult “UHD” of “automatisch” zal de tv-box het beeld upscalen naar 4k. Helaas heeft die upscaling geen goede kwaliteit: met name de kleuren zijn slecht. Het is allemaal bleker, alsof het overbelicht is. Dat kan je voorkomen door de resolutie te zetten op 1080i. Dat is de resolutie waarin de HD-tv-programma's worden aangeboden en de upscaling naar 4K gebeurt dan door de TV. En in mijn geval gaat dat dan prima: de kleuren zijn goed. 

Maar het gevolg van de instelling op 1080i is dat 4k-uitzendingen via de tv-box, of dat nu straks de EK-voetbal is of nu al 4k-content op Netflix of Youtube dan door de tv-box worden gedown-scaled naar 1080i. De tv kan dat wel upscalen naar 4k, maar het wordt nooit meer 4K-kwaliteit. Dus daarvoor moet je steeds de resolutie aanpassen en er weer “automatisch” van maken. Dat is gedoe en zou ook niet nodig moeten zijn. Er zou ook een keuze voor “origineel” moeten zijn, naast “automatisch”. Origineel is dan dat de tv-box zonder meer het binnengekomen signaal wat betreft de resolutie onbewerkt doorgeeft naar de tv. Dan zal de tv alle upscaling moeten doen, ongeacht of dat van een sd, hd of 4K uitzending is. Dat geeft bij mij, en bij de meeste of mensen met een 4K tv het beste resultaat.

ALs je ziet wat er de laatste tijd allemaal met de interface gebeurt zijn er blijkbaar heel wat en goede programmeurs aan het werk met de tv-box. En dit lijkt me niet een buitengewoon ingewikkelde zaak., Dus ik hoop dat dat is te verwezenlijken.

Maar als het belang van de cliënten niet al genoeg is om dit te doen, heb ik ook nog wel een argument vanuit KPN. Het is duidelijk dat KPN via zijn TV-box (en deels ook via de app) voor zijn klanten het draaipunt wil worden van het schermvermaak. Niet alleen lineaire tv loopt nu via kpn (inclusief terugkijken en opnemen) maar ook het kijken van content van streamers en zelfs abonnementen van streamers kunnen via kpn lopen. Ook de afstandsbediening kent een aparte Netflixknop en een knop voor andere apps, zodat je ook daarvoor niet meer via andere wegen hoeft te bewandelen. Je wordt op een beetje fascebookachtige manier ingekapseld om alle “content” te benaderen via KPN. Zelfs heeft KPN al een aparte content-kanaal.

Dat is me allemaal best en ook wel handig. Maar ….dan moet het wel ook soepel lopen. Maar dat doet het dus niet. Wil ik 4K uitzendingen (af andere content) bekijken dan schakel ik toch over. In mijn geval naar de apps die op mijn chromecast-met-google tv staan en die perfect werkt ook al is hij officieel nog niet in Nederland geïntroduceerd. Maar voor anderen zal het betekenen: terugschakelen naar de apps op de tv. En zo verlaten zij daarmee dus de leefwereld van KPN. Willen jullie dat we in jullie knusse wereld blijven, zorg dan dat de kwaliteit goed is. En dat betekent in dit geval dat ik met één instelling van de resolutie in de interface er voor kan zorgen dat de upscaling gebeurt door mijn tv.

 

 

@Pakoe meestal behandeld de moderator van dit Topic alles batschgewijs. Ik heb net als anderen een Like bij jouw originlevraag gezet. Lijkt meer mensen een wens. 

Ik neem aan dat @Erik_ hier binnenkort op gaat reageren, hoewel hij het meestal wel prettig vindt om er aan te worden herinnerd als hij iets vergeet.

Reputatie 7

@Pakoe, Ik ben het volledig met je eens dat er een optie "origineel" zou moeten zijn waarbij het formaat ingesteld wordt op het bronsignaal. Helaas lijkt KPN hier niet aan te willen met als reden dat het beeld bij het schakelen even zwart zou worden.  

@Pakoe, ik ben het niet met je eens dat een 1080i upscale door de ontvangers naar UHD@50Hz "bleek” is. Ik ervaar dat niet. Wij hebben onze 8001 (UHD@50Hz) aan een OLED tv en de normale HD-zenders geven een mooi beeld. Als moet ik wel zeggen dat onze 4k OLED een mooier beeld geeft dan onze 4k LCD (beiden LG). Maar met het zelf kritisch afstellen van helderheid/contrast, scherpte en kleur kun je een boel bereiken.

Toen kpn nog HDR doorgaf bij de 4k-zenders waren die nog mooier, maar ik ervaar absoluut geen bleke waas op de HD-zenders (ik heb DSL, dus geen HD Glas kanalen, die zijn nog beter).

 

 

Ik ben het niet met je eens dat een 1080i upscale door de ontvangers naar UHD@50Hz "bleek” is. Ik ervaar dat niet. Wij hebben onze 8001 (UHD@50Hz) aan een LG OLED tv en de normale HD-zenders geven een mooi beeld. Als moet ik wel zeggen dat onze 4k OLED een mooier beeld geeft dan onze 4k LCD (beiden LG). Maar met het zelf kritisch afstellen van helderheid/contrast, scherpte en kleur kun je een boel bereiken.

Toen kpn nog HDR doorgaf bij de 4k-zenders waren die nog mooier, maar ik ervaar absoluut geen bleke waas op de HD-zenders (ik heb DSL, dus geen HD Glas kanalen, die zijn nog beter).

Henk,

Als ik in het Rijksmuseum ben loop ik altijd naar achter de Nachtwacht.  Daar hangt het “straatje” van Vermeer met nog mooiere kleuren blauw dan het huidige KPN menu. Vind ik veel mooier dan die donkere “nachtwacht.” 

Maar over smaak en visibility valt niet te oordelen.

Wat jij “ziet”, kan heel anders in de hersennen van andere mensen terugkomen. 

Daarom hebben veel meer op de wereld gerichte programma’s ook altijd visibility instellingen. Maar dat is best heel kostbaar om te maken. Ik denk dat het onverstandig van KPN zou zijn om te proberen dat ook te krijgen. Die instellingen zitten ook in een TV, dus waarom niet gebruiken.

Reputatie 7
Badge +22

Inmiddels iemand die de nieuwste versie op de 5202 hebben staan?

Reputatie 7
Badge +7

@wjb Toch heeft KPN voor de Motorola 1853 een eenvoudigere gids uitgebracht die kennelijk invloed heeft op de performance:

  • Daarnaast is er nog een aanvullende gidsweergave beschikbaar: Simpel. Dit is een eenvoudigere weergave met een betere performance.

Zit die invloed dan in iets anders dan in de plaatjes en/of in de hoeveelheid info?

Meten is weten en dan kan het niet anders dan dat die afbeeldingen geen enkele invloed hebben op de performance. De hoeveelheid data die daarvoor uitgewisseld wordt is marginaal. T.o.v. een TV stream is dat werkelijk twee keer niets.

@wjb Ik wist al dat jij weet dat die afbeeldingen geen invloed hebben op de performance. Want dat heb je immers eerder al eens gemeten en hier gepost.

Mijn vraag was/is echter anders: Weet jij wat dan wél van invloed is? Want KPN schrijft immers dat "dit een eenvoudigere weergave met een betere performance is.”

Reputatie 7

Mijn vraag was/is echter anders: Weet jij wat dan wél van invloed is? Want KPN schrijft immers dat "dit een eenvoudigere weergave met een betere performance is.”

Die eenvoudigere weergave zal vast en zeker minder rekencapaciteit en geheuugen vergen want dat zijn de dingen waar het de 1853 aan ontbreekt.

Maar goed, de 1853 hoort wat mij betreft maar op één plaats thuis en dat is in de recyclebakken bij KPN.

Wat een verschrikkelijke update!!! Vooral de gids is niet te doen!!! Van mij mag die weer terug naar hoe die was. Ik kan het gewoon niet meer lezen door de kleurstelling. Het beeld met de afbeelding bovenin is veel te druk en niet nodig. Daardoor is ook de tekst veel kleiner geworden en niet meer te lezen. Ook mis ik de aflevering die gewoon doorging in het beeld. Graag weer terug naar duidelijk en rust, zoals een gids hoort te zijn. Zonder al die poespas!

Reputatie 5
Badge +3

ARRIS VIP 5202
 

Ondanks de communicatie vanuit KPN dat op 8 juni bovenvermelde update zou zijn geïnstalleerd is dat nog altijd niet gebeurd.

Wel het bericht gekregen dat er nieuwe software beschikbaar is voor de afstandsbediening.

VRAAG AAN KPN: wanneer kan ik de update HTML 4.122.211. voor de Arris 5202 verwachten?

 

ARRIS VIP 5202
 

Ondanks de communicatie vanuit KPN dat op 8 juni bovenvermelde update zou zijn geïnstalleerd is dat nog altijd niet gebeurd.

Wel het bericht gekregen dat er nieuwe software beschikbaar is voor de afstandsbediening.

VRAAG AAN KPN: wanneer kan ik de update HTML 4.122.211. voor de Arris 5202 verwachten?

 

Hallo @ruudforsthovel , ik heb de update (vannacht) ook niet ontvangen.:thinking:

 

Reputatie 7
Badge +30

Wat ik erg onhandig vind. Is dat ik iedere keer mijn kinderslotcode moet invoeren als ik een film aan het zoeken ben om te gaan kijken uit mijn pluspakket aanbiedingen. Als ik van subcategorie wissel bedoel ik dan.

@D.Prins 
 Dit kun je uitzetten onder menu-instellingen-kinderslot

Onder de instellingen staan meer opties, waaronder ook Pin&privacy 

En dan kunnen mijn kinderen dus ook dingen zien zonder kinderslot. En dat wil ik niet. Maar als ik die code heb ingevoerd voor Film A. Zou het prettig zijn als ik besloten heb om die film niet te kijken. En doorblader dat ik bij film B niet weer die code in moet voeren.


Tjsa…lastig, maar ik vermoed dat dit niet afzonderlijk kan. 

Voor het gewone televisie kijken kan het met een Time out van 1 uur.  en die is aan te passen. Hopelijk kan dit ook voor de menuomgeving worden toegevoegd.

Goed punt, @D.Prins. Nemen we deze week mee in de feedback richting de iTV mensen. 

We hebben hier een reactie op, @D.Prins. Volgens de iTV mensen zou die 1 uur time out ook moeten werken als je door de Films sectie aan het bladeren bent. Maar dat gaat bij jou dus niet goed. Je noemt subcategorie wisselen, gaat het echt alleen dan mis? Dat je, als je bijvoorbeeld begint in de categorie Uitgelicht en daar je pincode invult, dan kun je daar bladeren en filminfo bekijken, maar zodra je dan naar (bijvoorbeeld) Klassiekers gaat niet meer. Moet je dan direct je pincode opnieuw doen, of pas als je een film aanklikt met OK om de filminfo te zien? 

 

@Erik

Als ik mij goed herinner klikte je je op het opgenomen programma op OK en daar kon je dan nog kiezen of je het programma wilde ,,Terugkijken’’ of de  ,,Opnamen kijken of afspelen’’. wilde zien.

Nu verschijnt alleen ,,Terugkijken’’ en moet je als je in de GIDS bent helemaal via MENU , OK , OPNAMES in de opnamelijst zoeken waar de opname staat.

Bedankt zover.

Kun jij aangeven hoe je dit dan deed? Was het gewoon naar een opgenomen programma gaan in de gids en dan op OK drukken en kreeg je dan een keus? Of ging dit met een specifieke knop?  

@Erik_. In de gids selecteerde je een programma met lopende opname ( R :red_circle: ) of afgeronde opname ( R :ballot_box_with_check: ), dan drukte je op de blauwe knop en kreeg je o.a. de keuze “opname afspelen”.

Dank @jc-1954 & @PeterG. Ze gaan kijken of ze dit weer kunnen toevoegen aan de mogelijkheden. 

 

Wat een verschrikkelijke update!!! Het gebruik van de tv gids is echt waardeloos nu. Kan het helemaal niet meer lezen door de kleurstelling en de grote, onnodige afbeelding bovenin waardoor de gids nog maar 50 % zo groot is.. Het was prima zoals het was. Een tvgids heeft al die opschmuck niet nodig. Ik wil gewoon in een rustig beeld kunnen zien wat er op tv komt. 

@Jaila Je kunt de kleurstelling wijzigen. Kijk maar 's bij de instellingen.

Hoi @Jaila, welkom op het forum! Je hebt al een aantal reacties gekregen van andere gebruikers. Zoals wjb al aangaf, het formaat van de gids is nog hetzelfde, hij staat alleen wat lager op het scherm. Maar qua kleur en lettering is er inderdaad wel wat veranderd. Je kunt via Menu > Instellingen > TV Menu bij de eerste optie de kleuerstelling aanpassen. Hopelijk wordt het daar beter van voor je :)

Wat misschien ook nog een optie is, is de verticale gids. Als je, terwijl de gids openstaat, nog een keer op de Gidsknop drukt dan verandert de weergave naar een lijst van alleen de programma's op de zender die je op dat moment geselecteerd hebt. Nog een keer weer op de Gidsknop drukken verandert het vervolgens weer terug naar de horizontale gids. 

 

Het doet me er aan denken dat vroeger bij oude webbrowsers zoals Netscape (gebruik ik nu wel de goede naam @wjb_ ) er een instelling zat “Alleen tekst”, het gaat om HTML weliswaar 5 maar img is gewoon een basis element van HTML. 

Eigenlijk vreemd dat dit niet in de instellingen is opgenomen. Kan best in sommige gevallen voor versnelling zorgen. Ik zou dit zeker bij de 2260 die wij van KPN gebruiken dan aanzetten. (Dit is dus een echte vraag @Erik_ ) Wat moeten we met een plaatje zoals dat bijvoorbeeld bij Charmed zit van 3 seizoenen geleden, dat voegt helemaal niets toe.  

Maar het is normaliter een relatief kleine ingreep. (buiten de vormgeving van het instellingen menu). 

Technisch stelt het niet zoveel voor maar ik denk dat zo'n leeg vlak in de gids niet geaccepteerd zal worden door marketing en design en dat kan ik ook wel een beetje begrijpen.

Mijn vraag was/is echter anders: Weet jij wat dan wél van invloed is? Want KPN schrijft immers dat "dit een eenvoudigere weergave met een betere performance is.”

Die eenvoudigere weergave zal vast en zeker minder rekencapaciteit en geheuugen vergen want dat zijn de dingen waar het de 1853 aan ontbreekt.

Maar goed, de 1853 hoort wat mij betreft maar op één plaats thuis en dat is in de recyclebakken bij KPN.

Ik pak deze drie even samen. We gaan inderdaad geen leeg scherm doen, dan heb je een kwart van je beeld waar niets is. Dat is vanuit zowel UI (user interface) als UX (user experience) design niet acceptabel. Dus er zal altijd iets moeten in die hoek. Veel mensen zijn visueel ingesteld, dus dan is beeld wel de beste keus. Immers tekstinformatie staat er al onder (gids) en naast (info over het geselecteerde programma). En dan kun je als klant zelf kiezen tussen visuele informatie over het lopende programma (de Picture-in-picture) of visuele informatie over het geselecteerde programma (stilstaand plaatje).
Voor de 1853 is het inderdaad de rekenkracht die wat lager is dan bij de andere ontvangers. Wat de simpele weergave doet is minder informatie tegelijk weergeven: wat minder zenders en wat minder programma's zodat de ontvanger net wat vloeiender de gids kan inladen. Dit is, trouwens, ook niet de standaardweergave, dat is gewoon dezelfde als op de andere ontvangers. Maar als je daarin dan merkt dat het traag is, dan kun je de simpele weergave gebruiken. 

 

IK heb eerder al een pleidooi gehouden voor een extra instelling voor de beeldresolutie in de interface van de tv-box die “origineel” zou kunnen heten. Ik hoopte op een (uiteraard positieve) reactie van de moderator, maar omdat dat er nog niet van is gekomen , doe ik hier nog een poging.

Ik heb een 4k-tv en de Arris 5202 tv-box. Als je in de interface van de tv-box bij de beeldscherm resolutie invult “UHD” of “automatisch” zal de tv-box het beeld upscalen naar 4k. Helaas heeft die upscaling geen goede kwaliteit: met name de kleuren zijn slecht. Het is allemaal bleker, alsof het overbelicht is. Dat kan je voorkomen door de resolutie te zetten op 1080i. Dat is de resolutie waarin de HD-tv-programma's worden aangeboden en de upscaling naar 4K gebeurt dan door de TV. En in mijn geval gaat dat dan prima: de kleuren zijn goed. 

Maar het gevolg van de instelling op 1080i is dat 4k-uitzendingen via de tv-box, of dat nu straks de EK-voetbal is of nu al 4k-content op Netflix of Youtube dan door de tv-box worden gedown-scaled naar 1080i. De tv kan dat wel upscalen naar 4k, maar het wordt nooit meer 4K-kwaliteit. Dus daarvoor moet je steeds de resolutie aanpassen en er weer “automatisch” van maken. Dat is gedoe en zou ook niet nodig moeten zijn. Er zou ook een keuze voor “origineel” moeten zijn, naast “automatisch”. Origineel is dan dat de tv-box zonder meer het binnengekomen signaal wat betreft de resolutie onbewerkt doorgeeft naar de tv. Dan zal de tv alle upscaling moeten doen, ongeacht of dat van een sd, hd of 4K uitzending is. Dat geeft bij mij, en bij de meeste of mensen met een 4K tv het beste resultaat.

ALs je ziet wat er de laatste tijd allemaal met de interface gebeurt zijn er blijkbaar heel wat en goede programmeurs aan het werk met de tv-box. En dit lijkt me niet een buitengewoon ingewikkelde zaak., Dus ik hoop dat dat is te verwezenlijken.

Maar als het belang van de cliënten niet al genoeg is om dit te doen, heb ik ook nog wel een argument vanuit KPN. Het is duidelijk dat KPN via zijn TV-box (en deels ook via de app) voor zijn klanten het draaipunt wil worden van het schermvermaak. Niet alleen lineaire tv loopt nu via kpn (inclusief terugkijken en opnemen) maar ook het kijken van content van streamers en zelfs abonnementen van streamers kunnen via kpn lopen. Ook de afstandsbediening kent een aparte Netflixknop en een knop voor andere apps, zodat je ook daarvoor niet meer via andere wegen hoeft te bewandelen. Je wordt op een beetje fascebookachtige manier ingekapseld om alle “content” te benaderen via KPN. Zelfs heeft KPN al een aparte content-kanaal.

Dat is me allemaal best en ook wel handig. Maar ….dan moet het wel ook soepel lopen. Maar dat doet het dus niet. Wil ik 4K uitzendingen (af andere content) bekijken dan schakel ik toch over. In mijn geval naar de apps die op mijn chromecast-met-google tv staan en die perfect werkt ook al is hij officieel nog niet in Nederland geïntroduceerd. Maar voor anderen zal het betekenen: terugschakelen naar de apps op de tv. En zo verlaten zij daarmee dus de leefwereld van KPN. Willen jullie dat we in jullie knusse wereld blijven, zorg dan dat de kwaliteit goed is. En dat betekent in dit geval dat ik met één instelling van de resolutie in de interface er voor kan zorgen dat de upscaling gebeurt door mijn tv.

 Dank voor je feedback, @Pakoe. Ik neem hem mee richting de ontwikkelaars.  

 

Ondanks de communicatie vanuit KPN dat op 8 juni bovenvermelde update zou zijn geïnstalleerd is dat nog altijd niet gebeurd.

Wel het bericht gekregen dat er nieuwe software beschikbaar is voor de afstandsbediening.

VRAAG AAN KPN: wanneer kan ik de update HTML 4.122.211. voor de Arris 5202 verwachten?

@ruudforsthovel, de laatste groep voor deze HTML versie is iets verschoven en zal de update krijgen in de nacht van 9 op 10 juni. Ik verwacht om niet in de weg te zitten van de NMC 8.0.121_2 waar wel afgelopen nacht de laatste groep van is uitgerold (van daaruit heb je de afstandsbediening update ook). 

Reputatie 5
Badge +3

Dankjewel Erik, ik zie het tegemoet. 

Top! Dank, Erik.

Jij vroeg:

Kun jij aangeven hoe je dit dan deed? Was het gewoon naar een opgenomen programma gaan in de gids en dan op OK drukken en kreeg je dan een keus? Of ging dit met een specifieke knop?  

PeterG antwoordde:

In de gids selecteerde je een programma met lopende opname ( R :red_circle: ) of afgeronde opname ( R :ballot_box_with_check: ), dan drukte je op de blauwe knop en kreeg je o.a. de keuze “opname afspelen”.

Jij vermeldt:

Ze gaan kijken of ze dit weer kunnen toevoegen aan de mogelijkheden.

Reputatie 1

Hartelijk dank Erik!

@Erik ,

 :thumbsup: , ik wacht het wel af , thanks.

Reputatie 3
Badge +1

Wat ik erg onhandig vind. Is dat ik iedere keer mijn kinderslotcode moet invoeren als ik een film aan het zoeken ben om te gaan kijken uit mijn pluspakket aanbiedingen. Als ik van subcategorie wissel bedoel ik dan.

@D.Prins 
 Dit kun je uitzetten onder menu-instellingen-kinderslot

Onder de instellingen staan meer opties, waaronder ook Pin&privacy 

En dan kunnen mijn kinderen dus ook dingen zien zonder kinderslot. En dat wil ik niet. Maar als ik die code heb ingevoerd voor Film A. Zou het prettig zijn als ik besloten heb om die film niet te kijken. En doorblader dat ik bij film B niet weer die code in moet voeren.


Tjsa…lastig, maar ik vermoed dat dit niet afzonderlijk kan. 

Voor het gewone televisie kijken kan het met een Time out van 1 uur.  en die is aan te passen. Hopelijk kan dit ook voor de menuomgeving worden toegevoegd.

Goed punt, @D.Prins. Nemen we deze week mee in de feedback richting de iTV mensen. 

We hebben hier een reactie op, @D.Prins. Volgens de iTV mensen zou die 1 uur time out ook moeten werken als je door de Films sectie aan het bladeren bent. Maar dat gaat bij jou dus niet goed. Je noemt subcategorie wisselen, gaat het echt alleen dan mis? Dat je, als je bijvoorbeeld begint in de categorie Uitgelicht en daar je pincode invult, dan kun je daar bladeren en filminfo bekijken, maar zodra je dan naar (bijvoorbeeld) Klassiekers gaat niet meer. Moet je dan direct je pincode opnieuw doen, of pas als je een film aanklikt met OK om de filminfo te zien? 

 

Ik kan het nu niet meer recreëren. Het enigste wat ik aan mijn zijde heb veranderd is die time out instellingen. Die stonden op een uur. Die heb ik op 0 gezet. Ontvanger standby gezet. En toen vervolgens de time out weer teruggezet naar een uur. Toen was het bij mij ook in het menu goed.

 

Daarvoor was het na het wisselen van categorie. Dus springen van Actie of misdaad. Naar Thriller. Dan moest ik in elke categorie opnieuw de code inzetten