KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Hier op de HMB2260 op een SONY Bravia 4k is de beeldkwaliteit duidelijk achteruitgegaan sinds de menu update. Verschrikkelijk!

@wiigamer: hoe staat de resolutie ingesteld bij jou? Wellicht teruggevallen naar 720p?

Mag de oude interface weer terug?    

Deze verkleutering slaat nergens op. Mooi hoor, al die fan-art achtergronden, maar het halve scherm wordt nu ingenomen door een afbeelding.    

Het menu is traag en stroperig geworden. Rol dan ook nieuwe kastjes uit zodat het nog net zo snel voelt. Kunnen jullie onze HMB2260 vervangen door iets sneller? Het is nu net alsof ik een Ziggo menu voor m'n neus heb.   

Ik heb liever een vlotte, eenvoudige interface dan een onnodig opgeleukte trage. 

Jammer dat je het niks vindt. Zoals Chris ook aangeeft, kun je niet terug om de redenen die hij ook al aangaf. Jij bedoelt denk ik gewoon die afbeeldingen in de banner. Dat is wat anders dan fan-art, aangezien we dat (natuurlijk) niet hebben in het menu. Het signaal over traagheid is doorgeven aan de technische mensen. Apart dat bijv. wjb dat niet ervaart met dezelfde tv-ontvangers., dus dat is wel het uitzoeken waard. 

Ik heb eens even wat zitten bladeren in de gids on één van onze HMB2260's en heb wat interessante constateringen.

Wij gebruiken een eigen zenderlijst met bijna vijf pagina's aan zenders. Bladeren door die zenderlijst geeft geen enkel probleem.

Schakel ik naar de zenderlijst "Alle zenders" dan zie ik dat de afatandbediening af en toe nonresponsive wordt. Het rode "rec" lampje licht dan niet op bij het geven van een opdracht en dus wordt de opdracht dan ook niet uitgevoerd.

Ik zal de bevindingen doorgeven. Ik herken het niet gelijk in ieder geval.

Hoe zet ik de infobalk uit? De infobalk kan tussen de 2 seconden tot max. 30 sec. getoond worden. Waarom niet 0 en 1 sec. beschikbaar stellen? Het tonen van de zenderbalk vertraagt het zappen namelijk. Erg jammer dat deze optie verdwenen is.

Hij kan niet uit inderdaad. Ik geef je feedback door.

  

Ik heb de Arris VIP 5202 aangesloten. Hier werkt het nieuwe software snel. Dat is mooi. 

Wat niet mooi is, is het nog steeds het volume wat erg zacht is bij de Arris. Jammer dat dit nog steeds niet is opgelost.
Dit volume probleem was niet bij de 2260. 

Het volume van de 5202 wordt onderzocht inderdaad, meer weet ik er nog niet over… Staat in ieder geval op de radar.

  

Goedemorgen,

Herkend iemand problemen met opnemen? Een tweede opname van b.v. een serie wordt 2 x opgenomen… kost erg veel extra opname ruimte.

Herkend iemand problemen met het verwijderen van opnames? Ik heb slechts 35% ruimte met maar 127 opnames terwijl ik weet dat er van de week meer opnames stonden?

is dat na te kijken door KPN? Het lijkt erop dat zaken verdwijnen zonder dat ik zelf op de delta knop heb gedrukt.  Bv killing eve; als serie opgenomen en plots zijn deel 1 en 2 verdwenen en staat alleen de dubbele opname er nog..😥 (en terugkijken kan niet...)

Ik weet wel dat er wat problemen waren/zijn met oude serie-opnames die niet meer in een mapje stonden, maar opnames mogen niet zomaar verdwijnen natuurlijk. Kun je checken of ze nog staan op https://tv.kpn.com/ of de itv app? Opnames verdwijnen natuurlijk wel na 1 jaar overigens.

Dank voor het meedenken, helaas staan de opnames daar ook niet.

het ging om killing eve van twee weken gelden (niet heel oud...;-) ...

als serie opname opgenomen en om een voor mij onbekende reden nam hij de tweede aflevering op als serie opname en als Aparte opname. Nu zijn plotseling de serie opnames verdwenen en heb ik alleen deel 2 nog staan. Mijn vermoeden is dat er meer is verdwenen, maar kan ik niet met zekerheid zeggen. en dan is het jammer dat we deze serie niet mogen terugkijken....

tweede gekke dingetje is dat dezelfde opnames (bv GTST) allemaal apart onder elkaar staan ipv in q regel met daarvoor het aantal opnames… restarten van de ontvanger helpt hier niet bij.. weet u daar een oplossing voor? Zou mij heel veel pagina’s schelen om te moeten scrollen…

dank nogmaals voor het meedenken.

heinz

Reputatie 7
Badge +16

tweede gekke dingetje is dat dezelfde opnames (bv GTST) allemaal apart onder elkaar staan ipv in q regel met daarvoor het aantal opnames… restarten van de ontvanger helpt hier niet bij.. weet u daar een oplossing voor? Zou mij heel veel pagina’s schelen om te moeten scrollen…

Het vervelende aan deze update @Hwvdl, is dat zodra serieopnames gestopt zijn, de geplande opname hiervan ook direct verwijderd wordt. Dit betekend dus ook dat jouw opnames GTST dus in een lijst worden weergeven omdat de software geen actieve (oud) serieopname meer kan vinden. 
In de oude software bleven al je oude seizoenen daar actief staan, met het nadeel wel weer dat soms nieuwe seizoenen niet opgenomen konden worden omdat er nog een oud seizoen actief was. 
 

Reputatie 7
Badge +7

tweede gekke dingetje is dat dezelfde opnames (bv GTST) allemaal apart onder elkaar staan ipv in q regel met daarvoor het aantal opnames… restarten van de ontvanger helpt hier niet bij.. weet u daar een oplossing voor? Zou mij heel veel pagina’s schelen om te moeten scrollen…

Het vervelende aan deze update @Hwvdl, is dat zodra serieopnames gestopt zijn, de geplande opname hiervan ook direct verwijderd wordt. Dit betekend dus ook dat jouw opnames GTST dus in een lijst worden weergeven omdat de software geen actieve (oud) serieopname meer kan vinden. 
In de oude software bleven al je oude seizoenen daar actief staan, met het nadeel wel weer dat soms nieuwe seizoenen niet opgenomen konden worden omdat er nog een oud seizoen actief was. 
 

@ChrisWissink  ik heb een andere ervaring. Hier blijven de series waarvan de laatste aflevering alweer weken geleden was (serie is dus echt gestopt), keurig als serie bij elkaar staan.

Blijkbaar blijft zo'n oude serie op de achtergrond toch aanwezig maar dan onzichtbaar voor de gebruiker.

Reputatie 7

@ChrisWissink  ik heb een andere ervaring. Hier blijven de series waarvan de laatste aflevering alweer weken geleden was (serie is dus echt gestopt), keurig als serie bij elkaar staan.

Blijkbaar blijft zo'n oude serie op de achtergrond toch aanwezig maar dan onzichtbaar voor de gebruiker.

Ook hier worden series altijd als serie getoond en nooit als losse uitzendingen.

 

Ik ben ook niet tevreden over het nieuwe menu. :frowning2: Nu had ik altijd een favorieten lijst met TV kanalen en een lijst met radiozenders en als ik naar radio wilde schakelen, dan kon dat makkelijk via de knop op de afstandsbediening. Echter de ‘radioknop’ werkt niet meer en eenvoudig schakelen tussen favoriete lijsten is er ook niet meer bij?!

Wat mij betreft zit er toch nog wel wat werk bij KPN om de favorietenlijsten en het radio luisteren gebruiksvriendelijker te maken, want daar is nu zeker geen sprake van. En vreemd dat dit niet in een pilotfase naar voren is gekomen? 

Tevens vind ik het ook omslachtig dat je om een zender te kijken die je vanuit de gids kiest. daarna nog een keer moet bevestigen dat je naar de zender wilt kijken. Als ik bijv naar Fox Sports 1 wil kijken, dan moet één druk op de knop vanuit de gids toch voldoende zijn?

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben ook niet tevreden over het nieuwe menu. :frowning2: Nu had ik altijd een favorieten lijst met TV kanalen en een lijst met radiozenders en als ik naar radio wilde schakelen, dan kon dat makkelijk via de knop op de afstandsbediening. Echter de ‘radioknop’ werkt niet meer en eenvoudig schakelen tussen favoriete lijsten is er ook niet meer bij?!

Wat mij betreft zit er toch nog wel wat werk bij KPN om de favorietenlijsten en het radio luisteren gebruiksvriendelijker te maken, want daar is nu zeker geen sprake van. En vreemd dat dit niet in een pilotfase naar voren is gekomen? 

Tevens vind ik het ook omslachtig dat je om een zender te kijken die je vanuit de gids kiest. daarna nog een keer moet bevestigen dat je naar de zender wilt kijken. Als ik bijv naar Fox Sports 1 wil kijken, dan moet één druk op de knop vanuit de gids toch voldoende zijn?

@MrEd69 

Hier werkt de radioknop op de AB gewoon om te kunnen switchen naar de radio.

Wat betreft jouw laatste opmerking: ik vind dat juist wel handig dat je eerst de info e.d. ziet. Maar mocht je met slechts één druk op de knop naar die zender willen gaan, probeer dan de Play-knop op de AB maar eens.

Reputatie 7

Nu had ik altijd een favorieten lijst met TV kanalen en een lijst met radiozenders en als ik naar radio wilde schakelen, dan kon dat makkelijk via de knop op de afstandsbediening. Echter de ‘radioknop’ werkt niet meer en eenvoudig schakelen tussen favoriete lijsten is er ook niet meer bij?!

Je bent niet de enige die het vervelend vindt dat de radiozenders nu in de televisiegids getoond worden. Ook ik hoop dat de functionaliteit achter de "radio-knop" en "TV-knop" weer in ere hersteld zal worden en dat de televisiezenders en radiozenders niet meer in één gecombineerde gids getoond worden.

@Katana321, Het klopt dat de radio-knop en TV-knop de laatst geselecteerde zender van dat type selecteren, maar tegelijkertijd zou de hele gids dan ook alleen nog maar zenders van dat type moeten tonen.

Reputatie 7
Badge +7

@MrEd69

Hier werkt de radioknop op de AB gewoon om te kunnen switchen naar de radio.

Wat betreft jouw laatste opmerking: ik vind dat juist wel handig dat je eerst de info e.d. ziet. Maar mocht je met slechts één druk op de knop naar die zender willen gaan, probeer dan de Play-knop op de AB maar eens.

Mijn laatste opmerking is niet juist, zag ik net. Je moet de groene knop hebben.

Reputatie 7

@MrEd69

Hier werkt de radioknop op de AB gewoon om te kunnen switchen naar de radio.

Wat betreft jouw laatste opmerking: ik vind dat juist wel handig dat je eerst de info e.d. ziet. Maar mocht je met slechts één druk op de knop naar die zender willen gaan, probeer dan de Play-knop op de AB maar eens.

Mijn laatste opmerking is niet juist, zag ik net. Je moet de groene knop hebben.

Jouw opmerking was wel juist hoor :wink: , je kunt de play knop gebruiken om dat tussenscherm over te slaan.

Reputatie 7
Badge +7

@MrEd69

Hier werkt de radioknop op de AB gewoon om te kunnen switchen naar de radio.

Wat betreft jouw laatste opmerking: ik vind dat juist wel handig dat je eerst de info e.d. ziet. Maar mocht je met slechts één druk op de knop naar die zender willen gaan, probeer dan de Play-knop op de AB maar eens.

Mijn laatste opmerking is niet juist, zag ik net. Je moet de groene knop hebben.

Jouw opmerking was wel juist hoor :wink: , je kunt de play knop gebruiken om dat tussenscherm over te slaan.

Klopt, behalve als je in de gids een programma in het verleden wilt kiezen. Dan ga je met de play-knop naar het programma dat nu uitgezonden wordt. Dat bedoelde ik eigenlijk, maar was idd niet helemaal duidelijk.

Reputatie 1

Sommige zaken zijn wel handig, zoals de 5 minuten vooruit knop.  En sommige zaken verlopen ook wat soepeler. En nieuw design is natuurlijk altijd even wennen.

Maar er zijn ook echt een aantal flinke nadelen aan de nieuwe vormgeving:

 

De letters zijn kleiner (= visueel minder toegankelijk). Misschien was er minder ruimte over doordat er meer afbeeldingen in het menu verwerkt zijn.

Voorheen stond bij Weet u zeker dat u wil verwijderen de knop automatisch op Nee. Je moest dus actief naar Ja schakelen. Die extra handeling voorkomt dat je per ongeluk een opname weggooit, of erger een hele serie.

Als je de radio aan hebt staan, is het telkens opduikende logo/zendernummer erg onrustig. Ik zet nu maar het radio-informatiescherm aan. Dan zie je dat scherm i.p.v. telkens die opduikende logo's (zwart scherm/logo/zwart scherm/logo.. etc). Ik vraag me overigens wel af of dat meer energie vraagt (het infoscherm standaard aan hebben).

Of je zet je tv uit met radiozenders en luistert gewoon via de audioset of soundbar…. @MareZee . Hier staat met radio nooit de tv aan. De meeste merken (Samsung helaas niet) hebben ook de optie het beeldscherm uit te zetten terwijl het geluid doorgaat. Dit bespaart ook stroom.

Reputatie 6
Badge +10

Ik vind het snel scrollen later op de dag (met de pijltjes toets naar rechts) ook beduidend trager geworden, omdat constant de plaatjes ingeladen moeten worden. 

 

Van mijn part mogen ook de radiozenders uit de gids of achteraan geplaatst worden. Want de lokale/regionale zenders zitten nu in 1xxx+ en de radiozenders 9xx die dus voorrang krijgen als je erbij langs zapt.

Reputatie 1

Ik vind het geen verbetering: 

1 - Er wordt nu erg veel ruimte ingenomen door non-informatie. De helft van mijn scherm wordt nu ingenomen door een foto, waardoor er te weinig ruimte is voor de gids zelf. 

2 - Mijn sneltoetsen werken  niet meer of er zijn andere functies onder gekomen. 

3 - Er is een onnodige extra klik gekomen om vanuit de gids naar het tv programma te schakelen 

4 - Menu is door het laden van die grote foto’s erg traag geworden. Het hapert enorm, daar had ik nooit last van

5 - Picture in picture is verdwenen. 

6 - IK heb geen behoefte aan al die radiozenders in de tv gids. 

7 -  Menu is al paar keer vastgelopen met laden, alles is dan niet-responsive meer en moet een harde reset doen van tv ontvanger: 

 

Reputatie 2

Bugmelding:

Als je zapt van zender x naar y, je opent daarna de gids en drukt vervolgens op de TV-knop, dan kun je niet meer de 'terug'-knop gebruiken om naar de vorige zender te gaan.

(dat kan wel als je de gids op een willekeurig andere manier verlaat, dus hoewel het totaal geen ernstig 'probleem' is, is het waarschijnlijk wel gedrag dat niet zo bedoeld is)

(VIP5202) 

Reputatie 7
Badge +30

tweede gekke dingetje is dat dezelfde opnames (bv GTST) allemaal apart onder elkaar staan ipv in q regel met daarvoor het aantal opnames… restarten van de ontvanger helpt hier niet bij.. weet u daar een oplossing voor? Zou mij heel veel pagina’s schelen om te moeten scrollen…

Het vervelende aan deze update @Hwvdl, is dat zodra serieopnames gestopt zijn, de geplande opname hiervan ook direct verwijderd wordt. Dit betekend dus ook dat jouw opnames GTST dus in een lijst worden weergeven omdat de software geen actieve (oud) serieopname meer kan vinden. 
In de oude software bleven al je oude seizoenen daar actief staan, met het nadeel wel weer dat soms nieuwe seizoenen niet opgenomen konden worden omdat er nog een oud seizoen actief was. 
 

Kleine correctie: als een serieopname geannuleerd wordt, dan komt het ‘mapje’ waar al opgenomen afleveringen bij elkaar gehouden worden ook te vervallen. Dit zorgt ervoor dat de afleveringen dan weer los in de lijst komen te staan.  Dit was bij het oude menu ook al zo. Bij het nieuwe menu is het zo dat het annuleren van een serieopnamen wat lastiger is geworden. Deze verdwijnt nu gewoon uit het zicht als de laatste aflevering is opgenomen en er geen nieuwe meer in de gids staan. Hierdoor kun je hem op zo'n moment niet annuleren en blijven nog aanwezige afleveringen netjes in hun mapje. En als er een aflevering verwijderd wordt, of de serie gaat later verder, dan gaat de serieopname ook weer verder. 

 

Ik vermoed dan ook dat bij jou, Hwvdl, de serieopname geannuleerd is. Worden nieuwe afleveringen nog wel opgenomen? Ik raad je in ieder geval aan om je ontvanger(s) nog een keer te resetten naar fabrieksinstellingen (Menu - Instellingen - Systeem). Zodat alle software nog even een keer opnieuw geïnstalleerd kan worden. Mocht er onverhoopt bij de update iets niet helemaal goed zijn gegaan kan dat zo gecorrigeerd worden.

Reputatie 1

Ik vind die 5 minuten instelling bij terugkijken op zich wel een goed idee, alleen heb ik nu al de neiging om dat uit te willen schakelen. Ik wilde gisteren een programma op AT5 terugkijken, en nu moest ik eerst 5 minuten terugspoelen, dat is vervelender dan 5 minuten vooruit spoelen. Ook bij andere programma's moest ik al terugspoelen. 

Waarom geen optie om het aantal minuten aan te passen of helemaal uit te zetten? 

Sinds de update ben ik de opname van deel 2 van Laurel Canyon, uitgezonden op Canvas afgelopen donderdag kwijt via de TV-ontvanger.

Als ik via de app of online inlog, kan ik zien dat de opname er staat, ik krijg dan de melding dat dit alleen via de TV-ontvanger te bekijken is……

Maar ja, daar staat het programma dus niet!

Heb alle vormen van resetten al uitgevoerd, helaas niet tot het gewenste resultaat.

 

Vind het nieuwe menu verder handig en overzichtelijk. Beeldkwaliteit lijkt voor mij vooruit te zijn gegaan :-)

Nu de opname nog…..

 

Groet, Caspar

Reputatie 3
Badge +1

Ik vind het geen verbetering: 

1 - Er wordt nu erg veel ruimte ingenomen door non-informatie. De helft van mijn scherm wordt nu ingenomen door een foto, waardoor er te weinig ruimte is voor de gids zelf. 

2 - Mijn sneltoetsen werken  niet meer of er zijn andere functies onder gekomen. 

3 - Er is een onnodige extra klik gekomen om vanuit de gids naar het tv programma te schakelen 

4 - Menu is door het laden van die grote foto’s erg traag geworden. Het hapert enorm, daar had ik nooit last van

5 - Picture in picture is verdwenen. 

6 - IK heb geen behoefte aan al die radiozenders in de tv gids. 

7 -  Menu is al paar keer vastgelopen met laden, alles is dan niet-responsive meer en moet een harde reset doen van tv ontvanger: 

 

 

Ik kan deze punten alleen maar onderschrijven. Ik ben abonnee bij KPN/XS4ALL juist vanwege de snelheid van de ontvanger. Dat is echter door deze update aardig teniet gedaan. Het ziet er wel gelikt uit, maar geef mij vanwege de snelheid maar de oude interface. Wellicht dat het de komende dagen nog wel wat verbeterd, en dat er in de komende tijd bugs uit worden gehaald en de snelheid wordt verbeterd.

Reputatie 3
Badge

Ik vind het geen verbetering: 

1 - Er wordt nu erg veel ruimte ingenomen door non-informatie. De helft van mijn scherm wordt nu ingenomen door een foto, waardoor er te weinig ruimte is voor de gids zelf. 

2 - Mijn sneltoetsen werken  niet meer of er zijn andere functies onder gekomen. 

3 - Er is een onnodige extra klik gekomen om vanuit de gids naar het tv programma te schakelen 

4 - Menu is door het laden van die grote foto’s erg traag geworden. Het hapert enorm, daar had ik nooit last van

5 - Picture in picture is verdwenen. 

6 - IK heb geen behoefte aan al die radiozenders in de tv gids. 

7 -  Menu is al paar keer vastgelopen met laden, alles is dan niet-responsive meer en moet een harde reset doen van tv ontvanger: 

 

Dit dus. Ontzettend trage en waardeloze update 

Inderdaad, traag, onhandig en absoluut geen verbetering. Wie heeft bedacht dat dit handig is? Extra handelingen uitvoeren om een zender te selecteren en ondertussen een plaatje van het programma over het halve scherm?  

Reputatie 1

Goedemiddag,

De nieuwe layout is even wennen maar ziet wel netjes uit.

 

Alleen ik mis een optie die in het verleden wel aanwezig was en dat is zelf mijn zenders op volgorde zetten. Bijvoorbeerd de discovery channels, history channel en national geografic zou ik graag achter elkaar hebben ipv versprijd. Net als comedy central (extra), mtv en spike. Dit was een paar jaar geleden wel mogelijk.

 

Ik heb wel een eigen zenderlijst gemaakt waardoor veel zenders die ik niet kijk niet zichtbaar zijn, maar ik zou graag mijn eigen volgorde kunnen bepalen.

 

Is dit een optie die in de (nabije) toekomst doorgevoerd kan worden. 

 

Groet Jay

Reputatie 1

Sommige zaken zijn wel handig, zoals de 5 minuten vooruit knop.  En sommige zaken verlopen ook wat soepeler. En nieuw design is natuurlijk altijd even wennen.

Maar er zijn ook echt een aantal flinke nadelen aan de nieuwe vormgeving:

 

De letters zijn kleiner (= visueel minder toegankelijk). Misschien was er minder ruimte over doordat er meer afbeeldingen in het menu verwerkt zijn.

Voorheen stond bij Weet u zeker dat u wil verwijderen de knop automatisch op Nee. Je moest dus actief naar Ja schakelen. Die extra handeling voorkomt dat je per ongeluk een opname weggooit, of erger een hele serie.

Als je de radio aan hebt staan, is het telkens opduikende logo/zendernummer erg onrustig. Ik zet nu maar het radio-informatiescherm aan. Dan zie je dat scherm i.p.v. telkens die opduikende logo's (zwart scherm/logo/zwart scherm/logo.. etc). Ik vraag me overigens wel af of dat meer energie vraagt (het infoscherm standaard aan hebben).

Achterop uw tv box zit een 3.5 jack uitgang voor muziek. Misschien is het een tip om een kabel van uw tv box naar uw radio/versterker te leggen. Dan kunt u het geluid via uw radio laten lopen en de tv helemaal uitzetten (en dan kunt u bij films het geluid ook via de radio laten lopen voor een betere geluidsbeleving). 

Reputatie 7

Achterop uw tv box zit een 3.5 jack uitgang voor muziek. 

Op de VIP5202 is geen 3.5mm jack meer aanwezig, je zult de optische kabel moeten gebruiken.

Reputatie 1

Na gebruik van de nieuwe layout een paar vraagjes:

 

- Waar kan ik zien hoelang ik een programma heb gepauzeerd. 

- Waarom is de gids niet bewchikbaar tijdens live pauzeren? Dit was voorheen wel mogelijk.

- Waarom zijn er foto's van tv programmas in de gids zichtbaar? De leesbaarheid van de kleine letters was al een probleem hier, maar door die foto is het nog kleiner geworden.

- daarnaast zou ik graag de optie zien om zelf de kleur van het menu te bepalen (bijv. Dag/nacht modus).

- en waarom kan je van comedy central en spike tv geen aflevering meer terug kijken? De groene pijltjes zijn niet/nauwelijks aanwezig.