KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Harstikke leuk menu maar gebruikt te veel geheugen.

Op mijn hmb2260v2 reageert alles veel te traag!

Maak er een filmpje van. Dan hebben ze een idee van wat er precies speelt.

Reputatie 7

Op mijn hmb2260v2 reageert alles veel te traag!

Mijn HMB2260's zijn net zo snel als het filmpje van mijn 8001 in mijn vorige bericht op de vorige pagina.

Beste mensen, toch ook maar eens ingelogd om mijn ervaringen met nieuwe menu te delen. Werkt dikke week prima met nieuwe VIP5202 tot 30 minuten geleden na een herstart er nieuwe software werd geladen. Vanwege internetproblemen heb ik de Experiabox V10 herstart en ik dacht, kom laat ik de tv-box ook een keer uit en aan zetten. Toen kreeg ik vraag voor software-update. Na die update krijg ik foutmelding bij openen gids (zie foto) en gaat schakelen tussen zenders zeer langzaam. Ook laat de gids, als hij wel laadt, soms de verkeerde info zien bij de programma’s. Soms ontbreekt ook de informatie bij de zenders (informatiebalk onderin scherm). Dat gebeurt vooral als gids ook niet wil laden. En dat gebeurt dus om de zoveel tijd. En daarna gaat schakelen zoals gezegd dus ook heel traag. Voor de update van vanavond had ik geen technische problemen.

Ik wacht een volgende update geduldig af. Ben op zich niet ontevreden maar grote foto boven gids vind ik zelf wat teveel, mag kleiner. Vind nieuwe kleurstelling wel fraai.

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @MarcoPoppe98

Zou je is een Frisse start willen doen? Menu → Instellingen → Systeem → Frisse start? 
Ik vermoed dat de software niet lekker geladen is. 

Hallo @MarcoPoppe98

Zou je is een Frisse start willen doen? Menu → Instellingen → Systeem → Frisse start? 
Ik vermoed dat de software niet lekker geladen is. 

Ga ik nu meteen doen. Ik laat je resultaat snel weten. Dank.

Hallo @MarcoPoppe98

Zou je is een Frisse start willen doen? Menu → Instellingen → Systeem → Frisse start? 
Ik vermoed dat de software niet lekker geladen is. 

Ga ik nu meteen doen. Ik laat je resultaat snel weten. Dank.

Net ook gedaan heb nu softwareversie 8.0.99_1 maar wat is er veranderd??????

Hallo @MarcoPoppe98

Zou je is een Frisse start willen doen? Menu → Instellingen → Systeem → Frisse start? 
Ik vermoed dat de software niet lekker geladen is. 

Draait weer als een zonnetje, dank!!! Ging sneller dan de software-update. Top-tip!

Hallo @MarcoPoppe98

Zou je is een Frisse start willen doen? Menu → Instellingen → Systeem → Frisse start? 
Ik vermoed dat de software niet lekker geladen is. 

Ga ik nu meteen doen. Ik laat je resultaat snel weten. Dank.

Net ook gedaan heb nu softwareversie 8.0.99_1 maar wat is er veranderd??????

Ik zou het niet weten, ik zie geen verschillen of nieuwe zaken. Na de Frisse Start werkt alles weer vlotjes.

Reputatie 7
Badge +7

Ik wil wel een filmpje maken waaruit blijkt dat het 3 seconden duurt.    

Dat zou ik graag willen zien. Wij hebben één 8001 en twee 2260's en op alle drie de TV ontvangers is de gids heel snel dus vind ik het heel interessant om te zien wat jij ervaart.

 

@wjb voor alle duidelijkheid: alle keren dat ik iets heb gezegd over de trage snelheid van de gids, had ik het over het trage opstarten van de gids. Dit duurt hier 3 secondes na indrukken van de gids-knop op de AB.

Reputatie 7
Badge +16

Net ook gedaan heb nu softwareversie 8.0.99_1 maar wat is er veranderd??????

Helaas mag ik het niet vertellen, maar het zijn in ieder geval grotendeels bugfixes @Remco78. Echt bij grote wijzigingen wordt er door Erik een nieuwe reactie gemaakt. 

Ik zou het niet weten, ik zie geen verschillen of nieuwe zaken. Na de Frisse Start werkt alles weer vlotjes.

Top @MarcoPoppe98, ik vermoed dat de boel een stuk sneller loopt nu. Soms gaat het vervangen van de oude software niet helemaal vlotjes en zal deze reset alle oude restjes wegvegen. 

Reputatie 7
Badge +7

Hoe staat het met het onderzoek naar klachten dat de gids en het menu traag zijn? Opmerkingen als “daar hebben we tijdens de test geen klachten over gehad” zijn niet heel behulpzaam. Als ik de afgelopen paginas terug lees zie ik dat ik niet de enige ben.     

Het is makkelijk te controleren. Ik wil wel een filmpje maken waaruit blijkt dat het 3 seconden duurt.    

@Medenker  op verzoek van de techneut heb ik vorige week vrijdag al een filmpje gemaakt van het opstarten van de gids en de link naar hem gestuurd. Uit het filmpje bleek dat de opstarttijd bij mij ook 3 seconden duurt. Dit is verder nog in onderzoek. Samen met een ander probleem dat ik af en toe ervaren heb.

Reputatie 7

@wjb voor alle duidelijkheid: alle keren dat ik iets heb gezegd over de trage snelheid van de gids, had ik het over het trage opstarten van de gids. Dit duurt hier 3 secondes na indrukken van de gids-knop op de AB.

Het onderstaande filmpje is het laden van de gids op de HMB2260 in onze tuinkamer (te zien aan de weerspiegeling op het scherm van de tuindeuren en ramen :slight_smile: )

Het laden van de gids geschiedt binnen een seconde.

Als je het geluid hard zet dan hoor je het moment waarop ik op de AB de gids knop indruk.

Reputatie 7
Badge +7

@wjb voor alle duidelijkheid: alle keren dat ik iets heb gezegd over de trage snelheid van de gids, had ik het over het trage opstarten van de gids. Dit duurt hier 3 secondes na indrukken van de gids-knop op de AB.

Het onderstaande filmpje is het laden van de gids op de HMB2260 in onze tuinkamer (te zien aan de weerspiegeling van de tuindeuren en het raam :slight_smile: )

Het laden van de gids geschiedt binnen een seconde.

@wjb is dat een seconde vanaf het branden van het ontvangst-lampje op de tv-ontvanger? Want dat is volgens de kpn-er het startmoment en daar wordt door de techneuten naar gekeken.

Ik snap werkelijk waar niet waarom het laden van de gids op mijn VIP2952 zoveel langer duurt dan de tv-ontvanger met dezelfde specificaties. (ik ben ff het precieze type kwijt.)

Reputatie 7

@wjb is dat een seconde vanaf het branden van het ontvangst-lampje op de tv-ontvanger? Want dat is volgens de kpn-er het startmoment en daar wordt door de techneuten naar gekeken.

Ik snap werkelijk waar niet waarom het laden van de gids op mijn VIP2952 zoveel langer duurt dan de tv-ontvanger met dezelfde specificaties. (ik ben ff het precieze type kwijt.)

Als je het geluid hard hebt staan bij het bekijken van dat filmpje dan hoor je wanneer ik de gids knop op de afstandsbediening indruk. Dat is ook het moment dat het "rec" lampje gaat branden.

Het duurt dan ongeveer een seconde totdat de gids geladen is.

Reputatie 7
Badge +7

@wjb is dat een seconde vanaf het branden van het ontvangst-lampje op de tv-ontvanger? Want dat is volgens de kpn-er het startmoment en daar wordt door de techneuten naar gekeken.

Ik snap werkelijk waar niet waarom het laden van de gids op mijn VIP2952 zoveel langer duurt dan de tv-ontvanger met dezelfde specificaties. (ik ben ff het precieze type kwijt.)

Als je het geluid hard hebt staan bij het bekijken van dat filmpje dan hoor je wanneer ik de gids knop op de afstandsbediening indruk. Dat is ook het moment dat het "rec" lampje gaat branden.

Het duurt dan ongeveer een seconde totdat de gids geladen is.

@wjb OK, duidelijk. (ik kon het filmpje niet met geluid bekijken want dan wordt er hier door anderen geklaagd :wink: )
Het verschil in snelheid tussen de verschillende types tv-ontvanger blijf ik bijzonder vinden.

Reputatie 7
Badge +25

@wjb is dat een seconde vanaf het branden van het ontvangst-lampje op de tv-ontvanger? Want dat is volgens de kpn-er het startmoment en daar wordt door de techneuten naar gekeken.

Ik snap werkelijk waar niet waarom het laden van de gids op mijn VIP2952 zoveel langer duurt dan de tv-ontvanger met dezelfde specificaties. (ik ben ff het precieze type kwijt.)

Als je het geluid hard hebt staan bij het bekijken van dat filmpje dan hoor je wanneer ik de gids knop op de afstandsbediening indruk. Dat is ook het moment dat het "rec" lampje gaat branden.

Het duurt dan ongeveer een seconde totdat de gids geladen is.

@wjb OK, duidelijk. (ik kon het filmpje niet met geluid bekijken want dan wordt er hier door anderen geklaagd :wink: )
Het verschil in snelheid tussen de verschillende types tv-ontvanger blijf ik bijzonder vinden.

En dat is een belangrijke constatering denk ik. Dat het niet per se hardwarematig is, maar een issue met de software. Ik ga niet doen alsof ik hier alwetend in ben natuurlijk, maar het lijkt mij dat hier dan ook wat in te tweaken moet zijn. Deze info is bekend bij de technische mensen, dus laten we hopen dat ze hier binnenkort wat aan kunnen doen. Ze zijn er in ieder geval druk mee bezig. Dat wil overigens niet zeggen dat er volgende week ineens een oplossing voor is... 

Reputatie 4
Badge +2

We hebben nu sinds een week iTV van KPN (via Budget), en zijn dus meteen met de nieuwe software begonnen op onze twee Arris 2952 V2’s. Voorheen hadden we Ziggo, met twee Humax HDD recorders. Wij kennen de oude software dus niet.

 

Wat ons opvalt in negatieve zin:

  1. De gids en het menu voelen wat “stroperig” aan. Je merkt dat er wat delay zit tussen de acties op de AB en wanneer het kastje wat doet. Vergeleken daarbij werkt het op een Humax 5200 gewoon flitsend.
  2. Ik vind het vreemd dat de gids/epg een derde van het scherm gebruikt om een foto en grote titel te tonen van het geselecteerde programma. Zonde van de ruimte!
  3. Ook missen we een PIP van het actieve programma als je in de gids bent. Dat lijkt wel 10 jaar terug in de tijd met de eerste EPG’s en een CI+ kaart…
  4. Als je iets anders aan het kijken bent dan een live-programma (dus ook echt op tijdstip T en niet T-n), dan kun je niet meer naar de EPG of het menu gaan zonder te stoppen met wat je aan het kijken bent. Ook dat voelt als 10 jaar terug in de tijd.
  5. Ondertitels doen het niet bij LoveNature.  [edit] Is blijkbaar inmiddels opgelost.
  6. Een “cold boot” (moest wat stroom omleggen) duurt wel echt heel lang, iets van 5 minuten.  Het is dus geen optie meer om de kastjes achter een domotica-geschakeld stopcontact te hangen om stroom te sparen. Jammer.
  7. iTV in het algemeen werkt niet lekker achter een eigen router, zelfs met alle IGMP settings correct ingesteld. Ik heb dus twee extra CAT6 kabels getrokken voor de TV-decoders, zodat ze direct in de XB kunnen.

Positief:

  1. Zeer stabiel. Weinig warmteproductie.
  2. Prima beeldkwaliteit bij de HD zenders.
  3. Het “opnemen” (is eigenlijk taggen, vermoed ik) werkt prima, over alle devices heen.
  4. Ook de app en webversie werken uitstekend. Ook prettig dat je probleemloos naar een ChromeCast kunt streamen; dat werkt bij Ziggo lang niet zo lekker…

 

De negatieve punten 2, 3 en 4 vinden wij behoorlijk storend en ervaren we als een achteruitgang bij wat we bij Ziggo gewend waren. Verder zijn we echter zeer tevreden over de overstap naar Budget (KPN) en we zouden nu al niet meer terug naar Ziggo willen :thumbsup_tone1:

 

@KIkViAgEmNlRWAuT

Ik weet niet wanneer je Love Nature hebt gekeken maar dat ondertitelprobleem is opgelost (kan. 34).

Alleen Love Nature HD (34) heeft ondertiteling. De 4k versie (693) heeft dat niet. Dus dan klopt het. (Maar via Budget zul je geen 4k hebben denk ik)

Budget is een zelfstandige provider waar KPN geen aandelen in heeft. Ze kopen het product alleen in bij KPN Wholesale. En huren ruimte, met eigen apparatuur, op KPN NetwerkNL.

Reputatie 4
Badge +2

Gisteravond, opnames van vorige week. Die hebben geen subs. Inmiddels heeft de live tv het wél, zie ik. Maar we kijken bijna niks live, vandaar dat het niet is opgevallen dat het inmiddels opgelost is :)

Reputatie 7
Badge +25

Bedankt voor de heldere feedback @KIkViAgEmNlRWAuT. Leuk om ook een mening te lezen die het oude menu niet kent. Ook fijn dat het zo puntsgewijs is neergezet, maakt mijn leven weer een stuk makkelijker als ik alles door ga geven aan de tv-collega's.

Ik kan verder niets inzien van jou omdat je bij een andere provider zit inderdaad, maar qua geedback op het nieuwe menu maakt dat niet uit natuurlijk. 

Reputatie 7

iTV in het algemeen werkt niet lekker achter een eigen router, zelfs met alle IGMP settings correct ingesteld. Ik heb dus twee extra CAT6 kabels getrokken voor de TV-decoders, zodat ze direct in de XB kunnen.

Ik heb al lange tijd een eigen router en daarmee is het geen probleem om iTV van KPN te kijken.

Reputatie 4
Badge +2

Ja, dat topic ken ik ook, dat had ik vorige week ook al gevonden.

Ik heb een ASUS AC5300 (via WAN-poort in de DMZ van XB) en die ondersteunt IGMP proxy niet echt lekker. iTV werkt dan wel, maar na een pauze kun je niet hervatten. En het starten van elke replay of opname moet je 2x doen, de eerste keer geeft een zwart beeld.

Gewoon een dedicated UTP-kabeltje naar de XB, dat werkt prima.

Reputatie 7
Badge +25

Ik weet niet of dit in een trouble shoot gaat uitmonden, maar indien ja, dan graag  in het eigen router topic. :)

Tja, aangezien je bij Budget zit, @KIkViAgEmNlRWAuT , weet ik niet in hoeverre ze daar een eigen router ondersteunen.

@wjb , @Paul_ .

Reputatie 3
Badge

@Medenker  op verzoek van de techneut heb ik vorige week vrijdag al een filmpje gemaakt van het opstarten van de gids en de link naar hem gestuurd. Uit het filmpje bleek dat de opstarttijd bij mij ook 3 seconden duurt. Dit is verder nog in onderzoek. Samen met een ander probleem dat ik af en toe ervaren heb.

Fijn, dan hoef ik het niet te doen :)    

Het is raar dat veel mensen geen last hebben, maar dat alle mensen die wél last hebben allemaal precies 3 seconden noemen.    

Dat klinkt heel kort, maar als je een beetje een zapper bent (zoals ik) voelt dat heel lang.