KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Reputatie 7

Blijkbaar zijn ook alle ZTE ZXV8001's voorzien van de nieuwe firmware en dus is het nu de beurt aan de HMB2260's en VIP2952's. Dit is een hele grote groep en de uitrol gebeurt dan ook in batches. Afhankelijk van in welke batch jouw abonnement opgenomen is zal het kort of lang duren totdat je de nieuwe firmware gepusht krijgt.

Reputatie 7
Badge +25

Goedemorgen allemaal. Het weekend is voorbij en weer veel feedback, goed om te zien. Ik zorg dat het bij de juiste mensen terecht komt, beloofd.

Je kunt dus, zoals wjb ook aangeeft, vanaf de gids direct naar het programma gaan door op de play-knop te drukken i.p.v. de OK-knop. Persoonlijk druk ik tegenwoordig gewoon snel 2 x op OK, maar weet dat hier een apart knopje voor is. Dit is wel feedback die ik hier vaak zie, dus geef het natuurlijk wel door.

Verder zie ik nog goede opmerkingen over het menu bij de opnames en radio. Geef ik ook allemaal door.

De uitrol gaat hard, dus staar je niet blind op de volgorde. Iedereen komt op redelijk korte termijn aan de beurt. Het gaat in ieder geval op basis van welke geregistreerde tv-ontvangers je hebt. Maar er zijn natuurlijk allemaal verschillende combinaties mogelijk, en het gaat zoals gezegd in vele batches.

wjb: Afhankelijk van in welke batch jouw abonnement opgenomen is zal het kort of lang duren totdat je de nieuwe firmware gepusht krijgt.

Zal je zien dat ik deze keer een een late batch zit. Ietsje minder handig met de support, maar ja….

 

@ plofkip , @ MMeule

Ik baseerde me hierop (op gewezen door wjb). Kennelijk zijn de abonnee's met de 5202 en 8001 nu allemaal geweest.

Zie startbericht:

Wanneer komt de update

De uitrol van de update wordt in verschillende fases gedaan. Op dit moment zijn we bezig met de omzetting van alle klanten die een of meerdere 5202 ontvangers hebben. Zodra dat klaar is zullen klanten met minimaal één 8001 ontvanger omgezet worden. Daarna volgen de klanten met 2952 en/of 2260 ontvangers.

 

Hallo @Anneke-Anna,

De update van het nieuwe menu is niet alleen de update naar een nieuw uiterlijk maar ook de overstap naar het nieuwe platform van interactieve tv. Waardoor er nu dus directe synchronisatie is tussen de website, tv en app. Daarnaast is er nu weer ruimte voor ontwikkeling aangezien het oude platform ongeveer 13 jaar is en dus op in deze tijd. 
De traagheid zal niet mogen voortkomen, zal je is via Menu → Instellingen → 2x gele knop → Kiezen voor Frisse start? Misschien dat het ergste er dan uit is. 

Nee maakt allemaal niks uit… de kwaliteit van de streams is gewoon zichtbaar achteruit gegaan… Misschien dat je het op een kleinere tv niet ziet, maar op een 55 inch Sony is alles veel korreliger en onscherper geworden. Op deze manier kan de 2260 wat mij betreft opgestuurd worden en ingruild worden voor een nieuwe. Anders toch maar eens kijken naar een andere provider. Het wordt er allemaal niet beter op bij KPN. 

Hoe staat de ontvanger ingesteld, qua beeldschermresolutie: 720p, auto of nog wat anders? Als je geen 4k abo hebt kun je 't beste beginnen met 'm op 1080i te zetten (de stadaard uitzendnorm voor HD bij de meeste zenders) en het opschalen (naar de standaard resolutie van de tv) over laten aan de tv zelf.

Reputatie 7
Badge +7

Een uur geleden heb ik de laatste update binnengehaald. Wederom blijkt dit helaas geen oplossing te zijn voor de trage werking van de gids op mijn tv-ontvangers (starten gids duurt meer dan 3 seconden, afsluiten duurt ongeveer 2,5 seconden.) 

Kan het zijn dat de oorzaak van die trage werking ligt in al die plaatjes van al die programma’s die geladen moeten worden?

Even een rekensommetje:

Ongeveer pak ‘m beet 200 zenders (tv en radio).

12 dagen (7 in het verleden en 5 in de toekomst).

Stel gemiddeld 20 programma’s per zender op een dag.

Stel één plaatje is 0,1 Mb groot.

Dan is toch de rekensom: 200 x 12 x 20 x 0,1 = 4800   ?

Dus moet er bij het openen van de gids 4800 Mb aan data geladen worden. Dat is 4,8 Gb.

 

Is deze rekensom juist? Zo ja, die hoeveelheid data is toch enorm (voor zoiets elementairs als een tv-gids)? Zou dit de oorzaak kunnen zijn van de trage werking van de gids?

Als dit allemaal klopt, dan wil ik ervoor pleiten dat de gids wordt uitgevoerd zónder al die plaatjes. Door bijvoorbeeld een instelling waarmee het laden van plaatjes uitgeschakeld kan worden.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Maar dat is voor de 5202 en de 8001 niet anders en die hebben dit soort problemen niet, iig. niet bij mij. 

Reputatie 7
Badge +7

Maar dat is voor de 5202 en de 8001 niet anders en die hebben dit soort problemen niet, iig. niet bij mij. 

Maar, die hebben andere specificaties en kunnen het daarom misschien wel aan.

Reputatie 7

Dus moet er bij het openen van de gids 4800 Mb aan data geladen worden. Dat is 4,8 Gb.

Het is natuurlijk helemaal niet nodig om al die data direct te laden dat kan ook op het moment dat die data echt nodig is, dus tijdens het bladeren door de gids telkens dat stukje waar om gevraagd wordt.

Het is ook niet de oorzaak immers dan zou ik op onze HMB2260's tegen hetzelfde probleem moeten aanlopen en dat is niet zo. De gids is op onze HMB2260's flitsend snel.

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb de update ook al gehad, ondanks dat ik geen 4K ontvangers heb. Ik heb twee HMB2260v2 ontvangers. Ik kan de traagheid op deze ontvanger onderschrijven. De oude software was heerlijk snappy, maar nu met de nieuwe software zitten er allerlei vertragingen in. Zonet wou ik tv kijken, maar de ontvanger moest eerst worden gereset (schakelaar aan de achterkant even om flippen) omdat die was vastgelopen... Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

 

Wat wel positief is, is dat hij bij terugkijken in de gids onthoud waar je gebleven bent. Dat is echt ideaal. Ook de radio screensaver ziet er goed uit. 

 

Ik ben tevreden over de nieuwe interface, het ziet er allemaal gelikt uit, maar ik had gehoopt dat het ook zo snel zou blijven. Ik hoop dat dit nog wordt verbeterd.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb de update ook al gehad, ondanks dat ik geen 4K ontvangers heb. Ik heb twee HMB2260v2 ontvangers. Ik kan de traagheid op deze ontvanger onderschrijven. De oude software was heerlijk snappy, maar nu met de nieuwe software zitten er allerlei vertragingen in. Zonet wou ik tv kijken, maar de ontvanger moest eerst worden gereset (schakelaar aan de achterkant even om flippen) omdat die was vastgelopen... Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

 

Wat wel positief is, is dat hij bij terugkijken in de gids onthoud waar je gebleven bent. Dat is echt ideaal. Ook de radio screensaver ziet er goed uit. 

 

Ik ben tevreden over de nieuwe interface, het ziet er allemaal gelikt uit, maar ik had gehoopt dat het ook zo snel zou blijven. Ik hoop dat dit nog wordt verbeterd.

@avalon88 Maar, da's bijzonder. Want @wjb heeft hetzelfde type ontvanger als jij hebt en daarop is de gids “flitsend snel".

Reputatie 7

@avalon88 Maar, da's bijzonder. Want @wjb heeft hetzelfde type ontvanger als jij hebt en daarop is de gids “flitsend snel".

Het verschil is dat wij de HMB2260 hebben i.p.v. de HMB2260v2.

Toch denk ik niet dat de oorzaak daar gezocht moet worden.

Persoonlijk zou ik de oorzaak eerder in het pad tussen de TV ontvanger en het IPTV platform zoeken. Als daar iets fout loopt in bijvoorbeeld de routering dan zou dat heel goed deze problematiek kunnen verklaren.

Het wordt interessant als iemand zich zou melden die aangeeft dat zijn/haar 5202 of 8001 flitsend werkt maar zijn/haar 2260 of 2952 zo traag als stroop is.

Reputatie 7
Badge +10

@avalon88 Maar, da's bijzonder. Want @wjb heeft hetzelfde type ontvanger als jij hebt en daarop is de gids “flitsend snel".

Het verschil is dat wij de HMB2260 hebben i.p.v. de HMB2260v2.

Toch denk ik niet dat de oorzaak daar gezocht moet worden.

Persoonlijk zou ik de oorzaak eerder in het pad tussen de TV ontvanger en het IPTV platform zoeken. Als daar iets fout loopt in bijvoorbeeld de routering dan zou dat heel goed deze problematiek kunnen verklaren.

Het wordt interessant als iemand zich zou melden die aangeeft dat zijn/haar 5202 of 8001 flitsend werkt maar zijn/haar 2260 of 2952 zo traag als stroop is.

 

Ik heb de Arris 5202 én Arcadyan 2260. 
De Arris 5202 is snel met de nieuwe software.
De 2260 is zo traag als stroop. 
 

Reputatie 7

Ik heb de Arris 5202 én Arcadyan 2260. 
De Arris 5202 is snel met de nieuwe software.
De 2260 is zo traag als stroop. 

Interessant.

Wat voor een Experia Box gebruik je of heb je een andere (modem)router?

Wat voor een aansluiting heb je? (glas of VDSL)

Hoe zijn jouw TV ontvangers aangesloten? (Rechtstreeks, via een switch (merk/type) en/of via een "draadloze" verbindingsset)

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb de Arris 5202 én Arcadyan 2260. 
De Arris 5202 is snel met de nieuwe software.
De 2260 is zo traag als stroop. 

Interessant.

Wat voor een Experia Box gebruik je of heb je een andere (modem)router?

Wat voor een aansluiting heb je? (glas of VDSL)

Hoe zijn jouw TV ontvangers aangesloten? (Rechtstreeks, via een switch (merk/type) en/of via een "draadloze" verbindingsset)


V10

Glas (Hussel) 100

Alles bekabeld.

Geen switch o.i.d. 

Reputatie 7

V10

Glas (Hussel) 100

Alles bekabeld.

Geen switch o.i.d. 

Daar zit dan ook eigenlijk niets vreemds in.

Zelf gebruik ik een EdgeRouter op een 200Mbps glas aansluiting (ook Hussel).

Hier ook alles bekabeld, twee TV ontvangers (8001 en 2260) via twee switches en één TV ontvanger (2260) zelfs via drie switches.

Reputatie 7
Badge +10

V10

Glas (Hussel) 100

Alles bekabeld.

Geen switch o.i.d. 

Daar zit dan ook eigenlijk niets vreemds in.

Zelf gebruik ik een EdgeRouter op een 200Mbps glas aansluiting (ook Hussel).

Hier ook alles bekabeld, twee TV ontvangers (8001 en 2260) via twee switches en één TV ontvanger (2260) zelfs via drie switches.


‘Gewoon’ standaard inderdaad…

Ik zat zelf ergens in de richting van typenummers, serienummers etc. te denken. Weet niet of dit hier al is voorbij gekomen of is onderzocht. 

Reputatie 7
Badge +10

Mijn ouders hebben alleen de 2260 en zodra de nieuwe firmware daar er op zit zal ik eens vergelijken.
Ook om mijn eigen ‘vraag’ te beantwoorden qua serienummers etc. 

Reputatie 7
Badge +7

Inderdaad een interessante toevoeging van @Anneke-Anna 

Toevoeging van mijn kant: hier alles bekabeld aangesloten, dus zonder switch, router, wifi-kastjes e.d. Ik heb vdsl (pair-bonding).

 

Badge

Ik heb nu ook het nieuwe menu maar ik moet er wel mega aan wennen hoor ik vind zelf de oude omgeving prettiger in gebruik al weet ik ook dat het voor veel dingen enkel een kwestie van wennen zal zijn.. … 

Wat ik wel vervelend vind is:

normaal kon ik met de blauwe knop makkelijk een opname starten.  Ook als ik iets zat te kijken wat toch niet beviel.. blauwe knop en verwijderen. Dat kan nu dus niet meer.. ik moet of de opname stoppen en opnieuw opzoeken voor te verwijderen of ik moet hem helemaal doorspoelen om het dan te verwijderen. erg jammer…

Ook zijn de letters nu kleiner waardoor het moeilijk leesbaar wordt voor de wat oudere en/of gebrekkige ogen.  Zelfs met bril op is het turen..  

Allereerst vind ik de interface er na de update veel mooier uitzien, maar er is wel een groot minpunt:

Ook bij mijn beide HMB2260's laad het menu heeeel traag, en het scrollen gaat ook stroperig.

Ik heb een EB v9 en 500MB glasvezel, dus ik hoopte altijd op voldoende bandbreedte en snelheid.

Zoals al vaker gemeld hier in het forum heb ik het idee dat de hardware de software update niet aankan (de 2260's zijn ook al 4 jaar in gebruik, dus nieuw is anders...)

Ik hoop dat KPN snel met een oplossing komt voor de trage interface, want zo is TV kijken/zappen (ondanks het mooie beeld) niet meer fijn.

Reputatie 7

Zoals al vaker gemeld hier in het forum heb ik het idee dat de hardware de software update niet aankan (de 2260's zijn ook al 4 jaar in gebruik, dus nieuw is anders...)

Als die hardware het niet aan zou kunnen dan zouden mijn HMB2260's daar ook last van moeten hebben en dat is niet het geval. De gids is op onze HMB2260's flitsend snel.

@wjb , kan het soms zijn dat jij jouw eigen router slimmer geconfigureerd hebt dan KPN z'n EB's?

Zou het anders ook kunnen komen door die automatische port forwardings die KPN spullen regelmatig zelf toevoegen?

En - maar ik weet niet of dat al besproken is - dan hebben we ook nog de problemen met certificaten, waardoor mensen niet meer kunnen inloggen op de EB, maar wie weet wat daar allemaal nog meer door mis kan lopen?

Reputatie 7
Badge +9

@Fabian H , probeer eens via instellingen je HMB2260 eens te “resetten” dmv een frisse start. Dat wil wel eens helpen.

Reputatie 1

Het ziet er goed uit dat nieuwe menu. Minpuntje: Bij zender van de maand, staat de naam van de zender er niet bij. Daar stoorde ik me in het oude menu ook al aan.

Reputatie 7

@wjb , kan het soms zijn dat jij jouw eigen router slimmer geconfigureerd hebt dan KPN z'n EB's?

T.a.v. de TV ontvangers is er nauwelijks iets te configureren. Het enige echt afwijkende is dat ik primair de DNS severs van CloudFlare gebruik. Dat is overigens wel een interessante gedachte vooral in combinatie met IPv6.

 

Zou het anders ook kunnen komen door die automatische port forwardings die KPN spullen regelmatig zelf toevoegen?

Dat zijn port-forwardings t.b.v. TR-069 en ik denk niet dat dat enige invloed heeft.

 

En - maar ik weet niet of dat al besproken is - dan hebben we ook nog de problemen met certificaten, waardoor mensen niet meer kunnen inloggen op de EB, maar wie weet wat daar allemaal nog meer door mis kan lopen?

Dan zouden alleen abonnees met een V10a hier last van hebben maae we zien ook meldingen van abonnees met een V9.