KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 128189 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Reputatie 7

Cruciaal hierin is dat de hardware IGMP multicasting ondersteunt.

Daarbij komt dat de gebruikte wifi toegangspunten dan ook "multicast to unicast" ondersteunen of dat de Android TV (box) met een netwerkkabel aangesloten kan worden.

Persoonlijk zie ik het niet (snel) gebeuren dat KPN komt met een TV+ app (Android TV launcher) voor andere hardware, dat zal mijns inziens gewoon de smart-TV app blijven.

 

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zit helemaal niet diep in die materie,… En dat dan inderdaad de gebruikte wifi toegansgpunten of tv boxen, dit ook moeten kunnen ondersteunen begrijp ik nog enigsinds, omdat dat ook weer enige vorm van mesh is natuurlijk, afhankelijk van hoe het bij mensen thuis ook is ingesteld lijkt me.

Misschien denk ik dan ook wel te simpel, maar werkt bijv. T-Mobile dan echt op heel een andere wijze?  Hebben die ook niet iets met uni/multicast ondersteuning dan? Want zij bieden wel gewoon een losse app optie. Of steekt het daar weer heel anders in elkaar?

Denk ook wel inderdaad dat het niet zal gebeuren en ze de smart-TV app erbij houden, maar dan slaan ze wel weer compleet de plank mis vind ik. Introduceer iets nieuws, maar kijk dan gelijk naar een losse tv optie zonder ontvanger,… Doe mee met iig Ziggo/T-Mobile, zou me niks verbazen dat Delta/Caiway hier t.z.t ook mee gaan komen qua abonnement. 

Reputatie 6
Badge +7

 

Bovenste meting is multicast via wifi

Onderste meting is multicast via kabel

Reputatie 7
Badge +24

@Eric89 welke app is dat? Van welke fabrikant? Welke router?

Reputatie 6
Badge +7

@Eric89 welke app is dat? Van welke fabrikant? Welke router?

Is geen app. Deze functie zit ingebouwd in de Fritzbox 7590

Reputatie 6
Badge +7

En hier nog een meting met unicast 

 

Reputatie 7
Badge +8

Vraagje:

Als je 2 KPN+ decoders neemt.

Worden de app’s die je op de ene zet met inlog voor de streamingdienst dan automatisch ook op de 2de gezet?

Of moet je op elke KPN+ decoder alles handmatig invoeren? 

Ik neem aan dat je die handmatig moet installeren en dat je, net al op de huidige TV ontvangers, login informatie handmatig zal moeten instellen. 

 

Hoi @wjb 

Ik bedoelde de login informatie van de streamingdiensten.😉

Maar ik denk ook, dat je die voor elke KPN+ decoder zelf handmatig moet ingeven.

Ik ben niet zo heel bekend met Google, maar ik mag aannemen dat Google de mogelijkheid heeft, de apparaten in het zelfde account met elkaar te synchroniseren. En dus de ook apps met de inloggegevens.

@Eric89 dank voor je testen, beide rond de 7Mbp/s als ik het goed lees?

Als je voor WiFi multicast-to-unicast uitschakelt, kan je dan nog live tv afspelen? Komt er dan een unicast stream tot stand, of is live tv dan uitgeschakeld?

Reputatie 7

Ik ben niet zo heel bekend met Google, maar ik mag aannemen dat Google de mogelijkheid heeft, de apparaten in het zelfde account met elkaar te synchroniseren. En dus de ook apps met de inloggegevens.

Nee, die mogelijkheid heeft Google niet. Je kunt uiteraard op meerdere apparaten hetzelfde Google account gebruiken maar dat wil niet zeggen dat je op al de apparaten ook dezelfde apps en logins in die apps wilt gebruiken.

Reputatie 7

Als je voor WiFi multicast-to-unicast uitschakelt, kan je dan nog live tv afspelen? Komt er dan een unicast stream tot stand, of is live tv dan uitgeschakeld?

Als jouw wifi toegangspunten geen multicast to unicast ondersteunenn dan zal de TV gaan haperen, net zoals bij het gebruik van een switch die geen IGMP snooping ondersteunt. De TV+ zou dan in principe automatisch moeten switchen van multicast naar unicast maar dat heb ik nog niet kunnen ervaren.

Reputatie 6
Badge +7

@Eric89 dank voor je testen, beide rond de 7Mbp/s als ik het goed lees?

Als je voor WiFi multicast-to-unicast uitschakelt, kan je dan nog live tv afspelen? Komt er dan een unicast stream tot stand, of is live tv dan uitgeschakeld?

Beide rond de 7mbit/s inderdaad.

Geen idee niet getest maar vermoed dat het dan gaat haperen en je zelf de instelling op de box+ moet veranderen naar unicast 

Reputatie 3
Badge

Begrijp dat HD glas over enkele weken op KPN TV+ beschikbaar komt.

Nu kijk ik daar ook altijd op en daar zijn ook m'n opnames van.

 

Wat ik me nu afvraag.

Als ik nu besluit om hiernaar over te stappen, dan heb ik deze HD glas zenders nog niet en ook niet de gemaakte opnames.

Als over enkele weken deze HD glas zenders beschikbaar komen, komen dan mijn eerder gemaakte HD glas opnames ook beschikbaar op KPN TV+?

Of ben ik ze permanent kwijt en kan ik beter wachten met overstappen?

 

Groet,

Theo

Reputatie 7
Badge +20

Begrijp dat HD glas over enkele weken op KPN TV+ beschikbaar komt.

Nu kijk ik daar ook altijd op en daar zijn ook m'n opnames van.

 

Wat ik me nu afvraag.

Als ik nu besluit om hiernaar over te stappen, dan heb ik deze HD glas zenders nog niet en ook niet de gemaakte opnames.

Als over enkele weken deze HD glas zenders beschikbaar komen, komen dan mijn eerder gemaakte HD glas opnames ook beschikbaar op KPN TV+?

Of ben ik ze permanent kwijt en kan ik beter wachten met overstappen?

 

Groet,

Theo

Tot de HD glas zenders beschikbaar zijn kun je ze sowieso niet terugkijken dus persoonlijk zou ik hiermee wachten maar ze zouden niet verloren moeten gaan.

Nou mooi KPN Glasvezel HD zenders terug. Nu nog kijken voor hoe lang…. 

Hopelijk gaat KPN ook nog kijken naar de internetpakketten. t/m 50Mbps pakket is afgeschaft het bestaat niet meer. Maar oude klanten worden nu mooi bij de poot genomen en zitten nog met oude prijzen opgescheept. Dit voelt heel krom. 

KPN wil natuurlijk abonnees tripleren om naar de nieuwe abonnementsvorm over te stappen. Dus ze gaan niets doen aan de oudere abonnementen. Wil je meer snelheid en/of goedkoper dan moet je echt naar het nieuwe abonnement overstappen. Het plan hierachter is natuurlij om veel abonnees te laten overstappen naar TV+. Op termijn gaat het oude tv-platform weg, dat scheelt namelijk veel geld aan verdere ontwikkeling, onderhoudskosten platform etc. En overstappende klanten behoudt je daarnaast ook minimaal een jaar omdat zij een nieuw contract aangaan.

KPN is hier overigens niet enige aanbieder die dit doet. Ook bij Ziggo zie je dat nu Next Mini op grote schaal richting klanten wordt gepushed. En ook daar worden klanten met een ouder abonnement met zachte hand richting een nieuw abonnement geduwd.

Reputatie 7

...Het plan hierachter is natuurlij om veel abonnees te laten overstappen naar TV+. Op termijn gaat het oude tv-platform weg, dat scheelt namelijk veel geld aan verdere ontwikkeling, onderhoudskosten platform etc. En overstappende klanten behoudt je daarnaast ook minimaal een jaar omdat zij een nieuw contract aangaan...

Volstrekt begrijpelijk dat KPN probeert zoveel mogelijk abonnees over te laten stappen. Op termijn zal ook ik vast wel overstappen mits er nog behoorlijk geschaafd gaat worden aan de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de TV+ Box.

Dat je daarbij een nieuw jaarcontract aan moet gaan vind ik persoonlijk echter wel vreemd.

Reputatie 7

Denk ook wel inderdaad dat het niet zal gebeuren en ze de smart-TV app erbij houden, maar dan slaan ze wel weer compleet de plank mis vind ik. Introduceer iets nieuws, maar kijk dan gelijk naar een losse tv optie zonder ontvanger,… Doe mee met iig Ziggo/T-Mobile, zou me niks verbazen dat Delta/Caiway hier t.z.t ook mee gaan komen qua abonnement. 

KPN zou ook prima een losse app kunnen bieden. Dat zal dan echter niet de TV+ app zijn maar de smart-TV app. Je moet die TV apps van Ziggo, T-Mobile ook niet vergelijken met de TV+ app maar met de smart-TV app. De smart-TV app is een app die op Android TV draait. De TV+ app is een “app” die de Android TV launcher vervangt.

Weet je dat KPN lang geleden ook een app gehad heeft waarmee je zelfs zonder Internetabonnement televisie van KPN kon kijken. Die app heette KPN Play van KPN.

Deze app was geen lang leven beschoren en ik denk ook niet dat KPN op dat vlak de slag met NLZIET aan wil gaan. 

Reputatie 7
Badge +24

Dat je daarbij een nieuw jaarcontract aan moet gaan vind ik persoonlijk echter wel vreemd.

Dat is voor KPN wel wat veiliger. Er kan misschien nog iets mis gaan, een grote storing ofzo, waardoor tv via dat nieuwe kastje er een paar dagen uit ligt. Of misschien word dat nieuwe kastje toch niet zo goed ontvangen, zijn gebruikers er niet tevreden mee. Een vast jaarcontract geeft KPN wat meer tijd om opstartproblemen op te lossen zonder dat klanten massaal overstappen naar een andere provider. Want die kunnen dat dan niet.

@Wintermaan  voor Teletekst kun je de teletekst app gebruiken maar voor ondertiteling heb je teletekst niet meer nodig

 

Begrijp ik goed dat dit ook voor o.a. de BBC is?

Daar gebruiken wij vaak de ondertitels.

Helaas werkt dat hier op de TV+ BOX (nog) niet. Ook niet op de Duitse zenders.

Voor de BBC en de Duitse met ondertiteling heb ik de losse smart tv app van kpn erop gezet. Daarin werkt het wel. Beetje gek dat het in de TV+ versie niet werkt.

Wel een voordeel van de ondertiteling via smart-tv app, TV+ en de app in smartphone/tablet en http://tv.kpn.com is dat je deze aan kunt laten staan.

Mij gaat ondertitels in een andere taal dan NL overigens meestal te snel. Ik volg BBC en Duits (dan) beter zonder. Zeker de '’live ondertiteling'’ op BBC is vreselijk, die doorlopende zinnen.

@joop2011 .

Wat is niet is komt vast nog. Alle ontvangers/decoders zijn qua ontwikkeling natuurlijk een continuing story.

Reputatie 7
Badge +20

 

Vraagje:

Als je 2 KPN+ decoders neemt.

Worden de app’s die je op de ene zet met inlog voor de streamingdienst dan automatisch ook op de 2de gezet?

Of moet je op elke KPN+ decoder alles handmatig invoeren? 

Is per ontvanger verschillend.

 

Deze snap ik niet.

Er is toch maar 1 soort KPN+ decoder?

De “oudere”5202, 2952,2260, die bedoel ik natuurlijk niet.😉

Reputatie 7
Badge +19

 

Vraagje:

Als je 2 KPN+ decoders neemt.

Worden de app’s die je op de ene zet met inlog voor de streamingdienst dan automatisch ook op de 2de gezet?

Of moet je op elke KPN+ decoder alles handmatig invoeren? 

Is per ontvanger verschillend.

 

Deze snap ik niet.

Er is toch maar 1 soort KPN+ decoder?

De “oudere”5202, 2952,2260, die bedoel ik natuurlijk niet.😉

Wat mijn collega bedoelde is dat je op elke ontvanger individueel de apps moet installeren. Wat wel mogelijk is, is om op je PC/Laptop naar play.google.com te gaan en dan kun je op account basis aangeven op welke apparaten je een bepaalde app wil installeren. 

Reputatie 7
Badge +24

@joop2011 als u 2 TV+ ontvangers heeft, dan kunt u op de ene ontvanger bijvoorbeeld de viaplay app installeren. Deze app komt dan niet automatisch ook op de andere TV+ ontvanger te staan.

Reputatie 6
Badge +6

Nu de TV+ box Live is gegaan, de volgende vraag.

Bij de TV+ box zijn de opnames, films en series niet met Dolby surround. Er is duidelijk een verschil te zien met de streams via de Fritzbox online meter. 

Er worden dus andere streams gebruikt dan op de VIP5202 en andere oudere TV ontvangers. Het lijkt erop dat dezelfde streams gebruikt worden als je opnames, films enz...kijkt via de mobiele KPN apps.

Gaat hier nog verandering inkomen?

Waarom niet voor mensen waar het contract nog van loopt? Kunnen jullie het contract dan niet openbreken? Of is er een andere manier? Ik ben best om opnieuw weer een jaarcontract af te sluiten

  

@Wintermaan  voor Teletekst kun je de teletekst app gebruiken maar voor ondertiteling heb je teletekst niet meer nodig

 

Begrijp ik goed dat dit ook voor o.a. de BBC is?

Daar gebruiken wij vaak de ondertitels.

Klopt, de ondertitels worden digitaal aangeleverd.

 

Vraagje:

Als je 2 KPN+ decoders neemt.

Worden de app’s die je op de ene zet met inlog voor de streamingdienst dan automatisch ook op de 2de gezet?

Of moet je op elke KPN+ decoder alles handmatig invoeren? 

Is per ontvanger verschillend.

 

Nog 1 vraagje.

TV zenders kijken.

Kan dat op de “oude” bekende manier?

Dus met cijfers intypen?

Je moet waarschijnlijk wel eerst een app openen, denk ik.

Kan het niet duidelijk op de site van KPN vinden.

Yep!
 

Als je de TV ontvanger eens wilt proberen kun je ook altijd even langs een van onze winkels, daar hebben ze een testopstelling!

Daar was ik vanochtend dus ook, maar hadden ze wèl de decoder staan maar nog geen AB🤣

Vandaag ben ik ook overstag gegaan naar de nieuwe propositie, mede door de melding gisteren dat HD Glas binnenkort beschikbaar komt, scheelt me maar €1 per maand meer, maar daarvoor heb ik dan ook meteen 100/100Mbit/s i.p.v. 50/50Mbit/s. De lokale KPN-winkel had de decoder al wel staan, maar kon nog niet demonstreren omdat ze er nog geen afstandsbediening bij hadden.😅

Morgen moet alles actief zijn volgens de planning.

 

Reputatie 7

Vandaag ben ik ook overstag gegaan naar de nieuwe propositie, ...

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.