KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 128165 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Reputatie 7

De wetgeving t.a.v. contentportabiliteit geldt niet voor televisies en TV boxen die fysiek met een televisie verbonden zijn. Sterker nog, apps op televisies en TV boxen hoeven niet eens buitenshuis beschikbaar gesteld te worden. Dit is waarom de smart-TV app en televisie kijken via de TV+ Box alleen thuis mogelijk is zonder dat je een VPN verbinding met jouw thuisnetwerk opzet.

Ook ik gebruik de VPN Cliënt Pro app op een Chromecast Google TV die ik automatisch een VPN verbinding laat opbouwen met mijn Synology NAS thuis zodra ofwel Netflix ofwel de smart-TV app van KPN opgestart wordt.

Wezenlijk hoeven de andere streamingdiensten dit ook niet voor mobiele telefoons en dergelijke. Het is de eigen keuze van NLziet dit wel te doen.

Voor mobiele telefoons dus wel maar NLZIET hoeft haar diensten buitenshuis niet aan te bieden op een Apple TV, Android TV box en televisie. Dat is haar eigen keuze.

 

Het enige verschil is dat we bij Netflix het Nederlandse content zien en niet het aanbod voor het land waar je op dat moment bent.

Dat is nu ook juist de bedoeling, die wetgeving zegt immers dat je gebruik moet kunnen maken van jouw oorspronkelijke abonnement en dus dat jij ook in het buitenland de Nederlandse content te zien krijgt.

Dus blijft het vreemd dat het wel geblokkeerd wordt voor andere besturingssystemen die ook op draagbare apparaten draaien. Maar goed we zijn een klein stapje verder sinds 2018, nu de volgende stap nog.

 

Maar dat heeft allemaal met centen te maken dus dat zal nooit veranderen.

Iets meer on topic zou deze box gewoon buitenshuis bruikbaar moeten zijn voor de externe streamingdiensten.

Dat is indirect bevestigd dat dit mogelijk is.

Reputatie 7

Dus blijft het vreemd dat het wel geblokkeerd wordt voor andere besturingssystemen die ook op draagbare apparaten draaien.

Dat heeft niets met "besturingssysteem" te maken maar met het beoogde gebruik van het apparaat. Een apparaat mag draagbaar zijn maar dat betekent nog niet dat het beoogde gebruik ook gebruik buitenshuis is.

@wjb In plaats van verwijzen naar een summier deel van de regelgeving, zou het prettig zijn om hier een feitelijke en transparante onderbouwing van KPN te zien over het waarom van het niet aanbieden van alle KPN TV diensten voor KPN  klanten die buiten het thuisnetwerk (maar binnen de EU) van hun KPN TV abonnement gebruik willen maken. Misschien is dit de verkeerde plek voor zo'n discussie, maar het zou aan de huidige onduidelijkheid wel een eind kunnen maken.

 

Reputatie 3
Badge +1

@NicolevandenBroek62 je kunt binnen je huidige abonnement je snelheid verhogen volgens de prijzen en voorwaarden van “Hussel”.  Dan kost 100mbps 49euro. 
 

Wat jij wilt is de lagere prijs van de huidige abonnementen. En dan moet je eerst overstappen naar de nieuwe abonnement vorm. Dat wil jij waarschijnlijk vanwege de lagere prijs. In deze nieuwe contract vorm is TV inderdaad 2,5 duurder. Het internet zakt van (100mbps)49 naar (100mbps)42,5 volgens mij ben je dan nog steeds goedkoper uit.
 

Alleen als je appels met peren vergelijkt door je oude 50 met de nieuwe 100mbps te vergelijken gaat alles scheef. Ik denk niet dat het reeel is om KPN daar de schuld van te geven 😉

Wat wel scheef is dat je als vaste klant met je huidige abonnement je snelheid verhoogd van 50 naar 100 mbps niet mogelijk is met behoud van je huidige abonnement en over moet naar een nieuwe abonnement voor een (jaar) en een nieuwe tv+ kastjes je oude moet inleveren etc. je oude contract vervalt je krijgt een nieuw contract met nieuwe voorwaarden.

Het doet er niet toe of je meer of minder gaat betalen met het nieuwe abonnement, je gaat toch ook geen zenders wijzigen in een pakket als toevoegen of verwijderen dat je gedwongen wordt naar een nieuwe abonnement over te gaan en dat dat geweigerd word door KPN en alleen maar een wijziging kunt doorvoeren als je overstapt op het nieuwe abonnement.

Dit zijn wanpraktijken de vraag is wat de voorwaarden in het oude contract en de nieuwe zijn en gelezen dat met ingang van 1 april nieuwe voorwaarden worden aangekondigd kan een belangrijk punt zijn in het geheel. met de oude en nieuwe wijzigingen ze mogen nooit voor de ingangsdatum  de nieuwe wijziging alvast invoeren lijkt me.

Wat wel scheef is dat je als vaste klant met je huidige abonnement je snelheid verhoogd van 50 naar 100 mbps niet mogelijk is met behoud van je huidige abonnement en over moet naar een nieuwe abonnement voor een (jaar) en een nieuwe tv+ kastjes je oude moet inleveren etc. je oude contract vervalt je krijgt een nieuw contract met nieuwe voorwaarden.

 

Ik heb nog 9 maanden een contract binnen de Hussel propositie, als ik nu inlog op mijn KPN kan ik nog steeds terug naar 50/100/200 voor de oude "dure” Hussel prijzen. Exact als waar ik voor getekend heb, toen ik het contract afsloot 3 maanden geleden.

Wat jij suggereert geldt dan als je contractvrij bent? De marketing slogan van Hussel bevatte onder andere “pas je abonnement elke maand omhoog en omlaag aan”.

Weet je dat echt zeker, volgens mij ga je pas naar een nieuw contract als je ook KPN+ TV wilt. 

Reputatie 4
Badge +3

@Jeroen_dB @Jeroen-bart Engelen Vandaag contact gehad met de klantenservice om mijn abonnement om te zetten naar TV+. Omdat mijn contract nog loopt tot half juni 2023 zou het in principe niet kunnen, maar vanwege de wijziging van de Algemene Voorwaarden per 1 april 2023 ben ik vanaf de bekendmaking van deze wijziging contractvrij. Ik zou dus eventueel per direct mijn abonnement kunnen wijzigen. Omdat mijn mobiele abonnement gekoppeld is geldt voor dit contract ook dat het contractvrij is. Ook dit abonnement wil ik verlengen met 2 jaar. Via de klantenservice lukte het niet. Kan een moderator iets voor mij betekenen.

Snap trouwens niet waarom het beleid van KPN is dat je lopende het contract niet kan overstappen nu duidelijk is dat de AV gaan wijzigen en iedereen zou kunnen overstappen als hij of zij dat wenst.

Reputatie 7
Badge +24

Omdat mijn mobiele abonnement gekoppeld is geldt voor dit contract ook dat het contractvrij is.

Dat is natuurlijk onzin. In dit topic …

https://forum.kpn.com/facturen-en-administratie-125/wijziging-algemene-voorwaarden-2023-kpn-583882

... staat duidelijk:

"De nieuwe Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle E-mail only, Digitenne, Internet, Vast Bellen en/of TV abonnementen van KPN."

Dus niet voor mobiel. Dat mobiele abonnement(en) en het thuis abonnement samen in 1 MijnKPN account staan maakt natuurlijk niks uit.

Reputatie 7
Badge +19

Klanten zijn contract vrij van 1 februari tot en met 31 maart. Op  1 april gaan de nieuwe Algemene Voorwaarden in. In de bestelsystemen van Vast en Mobiel worden de klanten contract vrij gemaakt. . Een opheffing of een overstap naar een andere provider mag vanaf het moment dat de wijziging van de Algemene Voorwaarden gecommuniceerd is naar de klant. 

Een opzegging, een overstap naar een andere provider of een wijziging van jouw abonnement mag vanaf het moment dat de wijziging van de Algemene Voorwaarden gecommuniceerd is naar jou als klant. Alle klanten worden persoonlijk geïnformeerd per e-mail. 

 

Omdat mijn mobiele abonnement gekoppeld is geldt voor dit contract ook dat het contractvrij is.

Dat is natuurlijk onzin. In dit topic …

https://forum.kpn.com/facturen-en-administratie-125/wijziging-algemene-voorwaarden-2023-kpn-583882

... staat duidelijk:

"De nieuwe Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle E-mail only, Digitenne, Internet, Vast Bellen en/of TV abonnementen van KPN."

Dus niet voor mobiel. Dat mobiele abonnement(en) en het thuis abonnement samen in 1 MijnKPN account staan maakt natuurlijk niks uit.

Er staat in dat topic ook het volgende:

"Heb je een mobiel abonnement gekoppeld aan jouw KPN Thuis abonnement en ontvang je hierdoor Combivoordelen? Dan is het gekoppelde mobiele abonnement ook contractvrij."

Reputatie 4
Badge +3

@Jeroen_dB Begrijp ik goed dat het pas kan als ik persoonlijk ben geïnformeerd? As we speak nog niet mogelijk dus? Had m'n hoop gevestigd op betere ondertiteling!

Reputatie 7
Badge +19

@Jeroen_dB Begrijp ik goed dat het pas kan als ik persoonlijk ben geïnformeerd? As we speak nog niet mogelijk dus? Had m'n hoop gevestigd op betere ondertiteling!

Dat is correct. Zodra jij bericht hebt gekregen, kun je jouw pakket gaan aanpassen. 

Reputatie 7
Badge +24

Er staat in dat topic ook het volgende:

"Heb je een mobiel abonnement gekoppeld aan jouw KPN Thuis abonnement en ontvang je hierdoor Combivoordelen? Dan is het gekoppelde mobiele abonnement ook contractvrij."

Bijzonder...

Reputatie 2
Badge

Klanten zijn contract vrij van 1 februari tot en met 31 maart. Op  1 april gaan de nieuwe Algemene Voorwaarden in. In de bestelsystemen van Vast en Mobiel worden de klanten contract vrij gemaakt. . Een opheffing of een overstap naar een andere provider mag vanaf het moment dat de wijziging van de Algemene Voorwaarden gecommuniceerd is naar de klant. 

Een opzegging, een overstap naar een andere provider of een wijziging van jouw abonnement mag vanaf het moment dat de wijziging van de Algemene Voorwaarden gecommuniceerd is naar jou als klant. Alle klanten worden persoonlijk geïnformeerd per e-mail. 

 

Omdat mijn mobiele abonnement gekoppeld is geldt voor dit contract ook dat het contractvrij is.

Dat is natuurlijk onzin. In dit topic …

https://forum.kpn.com/facturen-en-administratie-125/wijziging-algemene-voorwaarden-2023-kpn-583882

... staat duidelijk:

"De nieuwe Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle E-mail only, Digitenne, Internet, Vast Bellen en/of TV abonnementen van KPN."

Dus niet voor mobiel. Dat mobiele abonnement(en) en het thuis abonnement samen in 1 MijnKPN account staan maakt natuurlijk niks uit.

Er staat in dat topic ook het volgende:

"Heb je een mobiel abonnement gekoppeld aan jouw KPN Thuis abonnement en ontvang je hierdoor Combivoordelen? Dan is het gekoppelde mobiele abonnement ook contractvrij."

Interessant. Dan zou het bijna altijd lonen om contract te laten opzeggen en dan op naam van partner het abonnement af te nemen. Heb je de deals en een nieuwe KPN box

Reputatie 7
Badge +24

Je mobiele abonnement afbreken en opnieuw afsluiten is op dit moment niet zo interessant denk ik...

Reputatie 7
Badge +19

De vraag van @TonM1965 is beantwoord. Verdere discussie over de wijziging in de Algemene Voorwaarden kan in het daarvoor bestemde topic:
 

 

Hoi @NicolevandenBroek62 ( en nick83 👇)

Ook weg?

Voorheen was 1x naar rechts drukken vooruitspoelen met 30 sec. Met de nieuwe tv apparatuur is alles anders en is het nog 9 sec. Kan het nergens instellen, jammer. En zappen is volkomen ruk, scherm heeft 7 sec nodig om te laden. En opnamelijst zoals voorheen is fijner.

Ook aantal sec dat balk onderin in beeld was kon je aanpassen. Nu niet meer en ding blijft aantal sec in beeld. Wil het hooguit 2 sec, geen 5 sec. Erg jammer dat iets wat prima werkte voor de "verbeterde" upgrade, waar ik als vaste klant volle mep voor betaal, weg is. 

Allemaal goede punten.

Naar links springen was ook 30 seconden en is nu ook 9à 10 inderdaad. Ik vind dat wel prettig. 30 seconden was dan behoorlijk lang eigenlijk. 
Voor ontwikkelteam:
Maar vooruit / achteruit springen zou inderdaad instelbaar mogen zijn.

Gelukkig is deze '’balk'’ transparant. Dat is ook de enige reden dat ik het bij de oude ontvanger op 2 seconden had. Omdat ie ondertiteling geheel bedekt. Dat doet de huidige niet. Ik ken ‘m al van de smart-tv app. Daar is het hetzelfde als de TV+.
Kunnen ze misschien ook wel instelbaar maken.

@Nick83 schrijft: NLziet zal andere afspraken gemaakt hebben met contentleveranciers. Het zender aanbod is kleiner en de beeldkwaliteit iets lager volgens mij.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/nlziet-levert-beter-beeld-dan-ziggo-next-mini-kpn-tv/

 

Hoi, @Dwaalspoor62 , @Nick83 , @Galdor68 , @wjb ,

Providers zullen waarschijnlijk nooit hun app voor smart-tv ( en streaming apparaten omdat die toevallig hetzelfde systeem hebben) vrij geven voor gebruik buitenshuis.

→ Dan gaan klanten die delen met familie leden en worden er véél minder TV abonnementen verkocht. 

Ook kan via dié app maar op 1 apparaat tegelijk gekeken worden.

Zie http://kpn.com/smarttv .

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

Dat, ongewenst delen én extra kosten voor de rechten in het buitenland houdt het allemaal tegen.

NLziet is een streamingdienst en geen televisieprovider. NOS, RTL, Talpa, VRT en BBC hebben die rechten dus anders ingericht. 

→ De zenders in NLziet zijn naar mijn mening voldoende op vakantie. Dan ga je toch niet uitgebreid tv zitten kijken? Vroeger hadden we alleen een krakerige LW ontvangst op een radio met de Wereld Omroep in Spanje en zuid Frankrijk. NLziet kan je een maandje nemen voor tijdens vakantie. Wil je toch een keer naar een zender kijken dan cast je die vanaf je telefoon.

Zoals ze in Star Trek al zeiden: “resistance is futile”. Die app komt echt niet buiten je eigen aansluiting beschikbaar.

Zie ook de heldere uitleg van wjb omtrent de contentportabilieit.

Reputatie 7

Ook kan via dié app maar op 1 apparaat tegelijk gekeken worden.

Zie http://kpn.com/smarttv .

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

In de praktijk is die beperking er echter (nog) niet.

Reputatie 3
Badge +1

Ook kan via dié app maar op 1 apparaat tegelijk gekeken worden.

Zie http://kpn.com/smarttv .

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

In de praktijk is die beperking er echter niet.

Dus als ik 3 tv's heb staan voor mijn gezin installeer op alle 3 tv's de app dan kan er maar 1 tegelijk tv kijken via de app of kunnen ze ieder afzonderlijk tv kijken en naar verschillende uitzendingen.

Aangezien je op elke tv moet inloggen onder de app en wachtwoord (KPN) of is het 1 account met max 4 personen in een gezin wel een verschil wat mogelijk is.

Nu heb je voor elke tv een losse tv ontvanger nodig om afzonderlijk tv te kijken kosten per maand meer per tv ontvanger, geldt dit ook voor de nieuwe tv+ met box ook voor 3 tv's.

 

Reputatie 7

Dus als ik 3 tv's heb staan voor mijn gezin installeer op alle 3 tv's de app dan kan er maar 1 tegelijk tv kijken via de app of kunnen ze ieder afzonderlijk tv kijken en naar verschillende uitzendingen.

Formeel kan er tegelijkertijd maar op één televisie via de smart-TV app gekeken worden maar in de praktijk blijkt dat anders te zijn. Laat onverlet dat KPN die restrictie best nog een keer zou kunnen activeren al vraag ik mij af wat het nut daarvan zou zijn. Er zijn maar weinig mensen met meer dan drie televisies en als ze dan ook het opnemenpakket hebben dan zijn ze toch al voorzien van twee TV ontvangers.

@PeterG Bedankt voor je reactie. Het is me nu wel duidelijk. In plaats van goedwillende klanten tegemoet te komen met gebruiksvriendelijke oplossingen, wordt men gewantrouwd ivm mogelijke content sharing bij gebruik op meerdere IP-adressen. In plaats van naar oplossingen te zoeken moeten de goedwillenden dus maar hun heil zoeken in VPN oplossingen of NLziet vwb rechtstreeks TV kunnen kijken in het buitenland. Als contentleveranciers hun rechten anders kunnen inrichten, kan KPN dat als contentprovider dat ook uitonderhandelen met de leveranciers. Maar nee, dat kan abonnementen schelen dus doen we het maar niet. Jammer, gemiste kans die nu benut wordt door NLZiet. Na vele jaren TV abonnement bij KPN ga ik opzeggen. Off topic: of en hoe iemand tijdens verblijf in het buitenland vaak NL TV kijkt, is geheel haar/zijn eigen keuze en zou binnen de EU niet beperkt dienen te worden. 

 

Reputatie 2

Hoi @NicolevandenBroek62 ( en nick83 👇)

Ook weg?

Voorheen was 1x naar rechts drukken vooruitspoelen met 30 sec. Met de nieuwe tv apparatuur is alles anders en is het nog 9 sec. Kan het nergens instellen, jammer. En zappen is volkomen ruk, scherm heeft 7 sec nodig om te laden. En opnamelijst zoals voorheen is fijner.

Ook aantal sec dat balk onderin in beeld was kon je aanpassen. Nu niet meer en ding blijft aantal sec in beeld. Wil het hooguit 2 sec, geen 5 sec. Erg jammer dat iets wat prima werkte voor de "verbeterde" upgrade, waar ik als vaste klant volle mep voor betaal, weg is. 

Allemaal goede punten.

Naar links springen was ook 30 seconden en is nu ook 9à 10 inderdaad. Ik vind dat wel prettig. 30 seconden was dan behoorlijk lang eigenlijk.

 

 

Het vooruit en terug springen gaat nu zoveel sneller dan voorheen, dat 3x 10sec vooruit springen nog steeds sneller is dan 1x 30sec voouit springen op de oude box. Man wat een verschil.

En je kunt altijd nog met de cijfertoetsen de gewenste tijd vooruit spoelen. Druk je op 3, 0 en vooruit. Alsnog veel sneller dan de oude box.

Maar instelbaar zou ook wel goed zijn.

@TonM1965

Zo ziet de ondertiteling op de TV+ er uit. Die hoef je bij zenderwisseling niet steeds uit te zetten.

Teletekst zit niet bij npo 1, 2 of 3 maar is een losse app.

 

Reputatie 7

Als het goed is kan je dat kader achter de ondertiteling toch ook op doorzichtig zetten ... toch?

Dit ziet er mijns inziens niet uit.

Als het goed is kan je dat kader achter de ondertiteling toch ook op doorzichtig zetten ... toch?

Dit ziet er mijns inziens niet uit.

Die instelling heb ik nog niet gevonden wjb.