KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 128190 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

 

 

@wjb

Steeds meer mensen kijken alleen nog maar naar een streamingdienst. 

En 1,22 Tbps klink heel erg veel, maar is anno 2023 echt geen probleem.😉

 

Enkele jaren geleden werd er heel veel gedownload en ook dat ging altijd goed.

 

KPN moet er gewoon voor zorgen dat de HD kanalen in de originele stream worden aangeboden.

Ik hoop dat ze dat ook gaan doen, anders worden ze inderdaad een dure budget provider.

En dat verwacht ik niet van een bedrijf als KPN.

 

Ik zie dat jij in het Video streaming team werkt?

Het is niet alleen bandbreedte wat het issue is. Het zijn ook de encoders die elke individuele stream moeten omzetten naar WideVine of HLS. Daar hebben we er ook niet oneindig veel van.

En de “originele stream” gaat nooit werken, ik geloof dat dit formaten zijn die jouw mobiel, of PC niet snappen. Bovendien zijn de originele streams niet versleuteld. En contractueel moet KPN de streams versleutelen voordat deze naar klanten worden gestuurd.

 

Hey een iTV guru aan boord, dat waardeer ik👍. Kan jij iets meer toelichten over de kwaliteit van de streams tov de glasHD zenders? Ook op tweakers.net wordt dit als een gemis ervaren, is dat een juiste aanname dat het daadwerkelijk een gemis is?

Of hebben jullie dit netjes opgelost door een betere codec te gebruiken etc? 

Wat is de bandbreedte van een reguliere Nederlandse zender nu als je hem start via het KPN+ kastje?

Reputatie 7
Badge +30

Goedemorgen! Ik heb alles doorgelezen en nog weer wat vragen en opmerkingen eruit gevist om nog/opnieuw op te reageren. Hebben we nog iets gemist, geef het aan/stel de vraag opnieuw.

 

 

Bestellen/overstappen

Als het goed is stond er inderdaad de 5202 bij bestellingen ( Pakket 📦

Als je een bestelling hebt gedaan voor 23-01-2023 krijg je de Arris VIP5202, bestellingen gedaan vanaf vandaag worden uitgeleverd met de TV+ box. 

Word deze dan een keer vervangen ? Voor de TV Box dan

Nee, @Zeeuwse. Als je een bestelling hebt gedaan voor de 23e dan heb je een Husselabonnement en krijg je 5202 ontvanger(s). Als daar eens wat mee aan de hand is dat hij vervangen moet worden, dan krijg je ook een 5202 terug. De TV+ Box krijg je alleen als je overgaat naar het huidige abonnement. Wat voor jou dan zou betekenen (als je dit zou willen) dat je of een jaar moet wachten, of je bestelling annuleert en hem opnieuw doet.

 

Is het iemand in deze hele discussie wel eens opgevallen dat de internet abonnementen ook veranderd zijn met deze introductie?
50Mbit is niet meer beschikbaar, de rest is goedkoper geworden. 
Gigabit kostte 57,50. Kost nu 52,-

Zeker wel.

Ik betaal nu 44,00 voor 50 Mbit/s. En in de nieuwe situatie is internet vanaf 100 Mbit/s er voor 42,50. Benieuwd hoe KPN dat gaat doen als ik geen interesse heb in de nieuwe box. (De oude ligt ook werkloos op zolder.) Ik lees daar verder niets over. 

Je kunt overstappen naar de nieuwe internetabonnementen zonder TV te nemen, @Noordzee (mits je buiten contract bent). Maar als je dat zou willen combineren met Digitenne is het wel iets waarvoor ik zou aanraden om dat via de klantenservice te doen. Want ik zie niet direct een makkelijke manier om dat zelf via de MijnKPN te regelen.  

 

Een nieuw product prima, maar bied voor nieuwe klanten dan ook de optie voor het oude.

Als je elektrische auto's gaat verhuren, stop je ook niet meteen met diesel/benzine.

Het is altijd zo dat als we nieuwe abonnementsvormen introduceren dat de oude niet meer te bestellen zijn voor nieuwe klanten. Dat is dus in dit geval niet anders. 

 

 

 Aansluiten van de Box / Multicast versus unicast / Aansluitbeleid

@Shyrin_ , dank je wel voor de snelle reactie. Als ik het dan goed begrijp dan gaan de kwaliteit voor mij dan niet voorruit van de lineaire tv zenders? Ik gebruik nu de kpn app op mijn samsung neo qled 65 inch maar ik vind de kwaliteit daarvan maar redelijk. Volgens mij is dan de enige oplossing de experiabox v12/evt. Fritzbox te gaan gebruiken icm de kpn plus tv box?

Je kunt de TV+ Box prima gebruiken met je eigen apparatuur, @RayRay36. Zorg ervoor dat je de info op kpn.com/eigenmodem hebt doorgelezen. Als je dat volgt kan het prima. Wel is het zo dat we bij eigen apparatuur niet ondersteunen. Als je wel de klantenservice om hulp wilt vragen zullen we je vragen om de Box 12 aan te sluiten en te kijken of het probleem dan ook voorkomt. Zo ja, dan kunnen we helpen. Zo niet, dan zit het probleem in je eigen apparatuur. In dat geval kun je hier op het forum de community om hulp vragen.

Beeldkwaliteit op de TV+ Box is beter dan op de Smart TV app.

 

 

Met wat voor bandbreedte worden de tien belangrijkste zenders op deze box dan doorgegeven? Is dat exact hetzelfde als op de VIP5202? Hopelijk is het toch wel íets hoger? Of is het juist lager en vergelijkbaar met de bandbreedtes in de KPN Smart TV App?

Daar weet @wjb het antwoord op, die had het precies uitgemeten. 

Als de TV+ Box in multicast mode gebruikt wordt dan worden de TV streams van het TV platform opgehaald waar ook de "gewone" TV ontvangers op aangesloten zijn. De kwaliteit is dan dus dezelfde als vie de "gewone" TV ontvangers met dien verstande dat de HD-"Glas" zenders dus ontbreken.

Wordt de TV+ Box in unicast mode gebruikt dan worden de TV streams opgehaald van het online TV platform waar ook de andere apps en de site op aangesloten zijn.

De beeldkwaliteit van dat platform is minder.

Duidelijk, dank voor je reactie!

Kan een klant bij deze nieuwe box zelf kiezen tussen 'multicast’ of ‘unicast’? Of is het gewoon nog niet duidelijk welke van deze twee protocollen de TV+ Box gebruikt?

Er is al het een en ander gezegd over multicast en unicast. Het belangrijkste rondom dat is dit:

  • Heb je de TV+ Box bekabeld aangesloten, dan is de hele discussie niet van toepassing. Dit is alleen relevant voor via wifi aangesloten TV+ Boxen.
  • Live tv kijken is multicast, dit is een efficiëntere manier voor ons netwerk om bij iedereen beeld te krijgen. Deze stream is ook de beste kwaliteit omdat hij voor de hele stream een vast bitrate heeft.
  • Zodra je ophoudt met live kijken (Pauzeren, Terugkijken, opname, on demand dingen) gaat je stream over op unicast. Unicast is dezelfde maximale kwaliteit als multicast. Maar de bitrate van unicast is adaptief. Wil zeggen dat hij zich naar beneden kan aanpassen als je internetverbinding niet optimaal is. 

Zoals ook in het startbericht staat, de TV+ Box kan via wifi aangesloten worden. Maar daar stellen we wel eisen aan, het aansluitbeleid. Meer informatie over op wifi aansluiten en het aansluitbeleid vind je hier: 

De kern is echter dat we via wifi aansluiten alleen ondersteunen als je een Box 12 gebruikt en/of een SuperWifi 2. Heb je andere apparaten, dan kan het zijn dat je haperingen ervaart als deze niet het multicast to unicast protocol ondersteunen.

Die haperingen heb je niet als je Box unicast streams gebruikt. Op dit moment is het nog zo dat de TV+ Box handmatig om te zetten is naar unicast. Het is echter niet te zeggen hoelang die optie nog blijft. Vanuit ons is het bij klachten over haperingen via wifi bij apparatuur anders dan een Box 12 en/of SuperWifi 2 zo dat we je aanraden een kabel te gebruiken.

 

 Beeld specifiek

@Erik_ Kan je wellicht iets zeggen over de kwaliteit van de gebruikte streams op deze nieuwe box? En zijn er plannen om de GlasHD zenders naar deze box te brengen? Want de huidige 7mbps streams zijn toch wel weer erg jammer voor een product welke zich zo presenteert.

De streams op de TV+ Box zijn dezelfde als op de andere tv ontvangers. Dus, betere kwaliteit dan in de iTV apps. Maar, inderdaad, geen HD-Glaszenders. En die gaan ook niet komen.

 

Verder misschien interessant voor mensen, dit zijn de beschikbare beeldinstellingen op de TV+ Box: 

 

 

Gebruik van de TV+ Box

 Nieuwe klanten kunnen alleen nog maar TV+ bestellen. Het is voor hen niet mogelijk om een 5202 of ouder te krijgen.

Ik voorspel je dat dit RAMPZALIGE gevolgen zal hebben t.a.v. klanttevredenheid als er niet grote stappen gezet worden om de gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit van de TV+ Box sterk te verbeteren.

Is de nieuwe KPN+ box dan slechter dan de HMB 2260, die ik b.v. nog steeds heb?

Dit is volkomen subjectief.

De TV+ Box is anders in gebruik. En zal dus even wennen zijn als je gewend bent aan een reguliere ontvanger. Maar anders is niet per sé slechter. 

Zelf heb ik de TV+ Box inmiddels ook al een ruim half jaar in gebruik. In die tijd heb ik hem zien groeien van een incompleet iets naar een goed werkende en bruikbare ontvanger. Eentje die ik ook als hoofdontvanger heb aangesloten. En waar ik in het begin nog regelmatig terugging naar mijn 5202 is dat nu niet meer zo.

Je moet voor sommige dingen wat meer handelingen doen. Andere dingen gaan juist veel sneller. 

Moet je echt een app openen voordat je gewoon TV kan kijken?

Hoop van niet, zo wel, zullen heel veel klanten daar last van hebben denk ik.

En hoe zit het met teletekst?

Als ik de Box aanzet dan krijg ik het hoofdscherm te zien met de tegelrij voor de tv zenders. Mijn laatst bekeken zender staat daar voorgeselecteerd dus met 1 druk op OK kijk ik tv. Dat is 1 handeling extra.  Wil ik een andere zender zien, dan toets ik de cijfercombinatie in. Dat werkt net zo als bij de reguliere ontvanger. Of als ik het nummer niet weet, dan scroll ik door de tegelrij, of ik schakel naar de gids en scroll daar. Zo doe je dat met de reguliere ontvangers ook. 

Overige dingen zoals opnames, films en series staan in het menu bovenaan in beeld. Daar navigeer je met de pijltoetsen heen. Op de reguliere ontvangers staan deze opties ook in een menu waar je heen moet navigeren. Dus de basishandelingen zijn hetzelfde, het ziet er alleen anders uit. Voor sommige mensen is dat een grotere hindernis. Maar ik denk ook dat we mensen niet moeten onderschatten. Het went snel, vooral als je niet heen en weer aan het gaan bent tussen een TV+ Box en een reguliere ontvanger. 

Teletekst is een app. Op het moment kun je deze zelf al toevoegen via de Play Store op de TV+ Box. In een latere update zullen we hem toevoegen aan de installatie. Dan kun je bij het installeren van de ontvanger al gelijk aangeven dat je teletekst geïnstalleerd wilt hebben. Het gaat hier dan echt om teletekst lezen.

Als de onderliggende vraag eigenlijk is, hoe zit het met ondertiteling, dan hoef je daar niet per sé teletekst voor te hebben. Als je een tv programma kijkt kun je de infobalk openen (met OK of de pijltoets naar beneden). Vervolgens kun je met de pijltoetsen naar het tekstballon icoontje. Dit is ondertiteling. Met OK zet je het aan.

En, wat opnames betreft, om daar ook even duidelijkheid over te geven: die zijn gewoon beschikbaar. Het opnemenpakket is er nog gewoon en dat werkt zoals het al deed. Dus dat kost €4,99 per maand, of gratis als je een tweede TV+ Box neemt. Ben je een bestaande klant, dan blijven je al gemaakt opnames gewoon beschikbaar. De enige uitzondering daarop zijn opnames van HD-Glas zenders. Die zenders zijn er niet op de TV+ Box, en de opnames dus ook niet. 

 

 

Wat is eigenlijk het precieze stroomverbruik ?Weet jij dat misschien @Chrizziey ?😉

Maar waarom er nou weer WiFi 6 in zit, lijkt me onnodig en geldverspilling.Wifi 5 voldoet prima.En wifi 4 zelfs ook wel verwacht ik.

Specificaties van de TV+ Box vind je hier in de Kennisbank: 

 

 

Overig

Het precieze weet ik niet, maar deze box is vanaf nu de standaard, ik vermoed ook dat het huidige platform langzaam richting het einde gaat. Ook gezien de updates al maanden niet meer worden uitgebracht. 

Dit is niet helemaal eerlijk, @Chrizziey. De reguliere ontvangers krijgen regelmatig updates. Over het algemeen ongeveer 3 per maand (zie hier). Deze updates zijn niet altijd even groot, maar we doen ook liever wat meer updates die kleiner zijn, dan alles opstapelen.


 

Als KPN dit dan gewoon eerlijk communiceert ipv steeds zeggen updated komen en we zijn er mee bezig….. bestaande klanten aan het lijntje houden en nieuwe belonen……

KPN zal, neem ik aan, wel werken aan een update om die apps op LG en Samsung stabiel te laten werken maar ik verwacht geen (significante) verbeteringen in beeldkwaliteit en functionliteit.

Ontwikkeling van de apps op Smart TV en mobiele apparaten is een ander team. Er wordt gewerkt aan updates en verbeteringen. Maar daar valt op het moment nog geen datum aan te hangen.

 

@zeilbood

Als je je er niet op aanmeldt met je Google account is het gewoon een stand alone. Maar dan ben je wel afhankelijk van de apps die kpn erop zet. En sommige andere functionaliteiten.

Verder zal het veel te duur zijn (rechten bij Apple) om dát systeem te gaan gebruiken. En daar hebben nog méér mensen jeuk van. Keuze tot 1 systeem en 1 product. 

Bij Google/Android/Amazon heb je dus keuze al al deze 3 open source systemen en aanverwanten. En nog eens enkele 10-tallen merken.

Privacy beperking geldt ook voor die appel. Die valt ook niet ver van de boom. Je denkt toch niet dat zij je gedrag niet monitoren??? En nog een gesloten platform ook.

En Meta. Heb je bijvoorbeeld Facebook?? (ik kon er niet opkomen, moest het even googlen. Ben allergisch voor FB.) Die hebben ook slimme beeldschermen en VR brillen. Met die slimmigheid weten ook zij wat hun klanten interesseert.

Om nog maar te zwijgen dat “ze” precies weten hoe hoog mijn thermostaat staan, wanneer er aangebeld wordt. Etcetera.

Bij Whatsapp wordt je gedrag gevolg ongeacht het platform.

Nee. Als het je tegenwoordig om privacy te doen is moet je ver van het hele internet blijven.😁

Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om te kiezen wat ie wil.

Als ik echter iets van Apple moet nemen omdat het er voor Android/Google gewoon niet is, dan zal ik dat wel nemen.

Reputatie 7

Ik hou een kleine slag om de arm, ik zou wel eens willen zien wat de stream bandbreedte is voor de 12 Nederlandse kanalen. Misschien heeft @wjb dat al ergens gespot als network guru? Of als een TV guru komt met het nieuws dat het H.265 streams zijn qua codec, is mijn bovenstaande statement niet waar.

De HD-"Glas" zenders (1080i) verbruiken zo'n 12,5Mbps.

Met HEVC (h.265) is een compressie te realiseren die minimaal 2 keer krachtiger is dan h.264 en daarmee kan je dus met dezelfde bandbreedte 1080p50 distribueren.

Reputatie 7
Badge +30

Mss dat het al voorbij gekomen is maar hoe zit het met de nieuwe abonnements vorm mbt de gratis plus pakket als je tevens mobiel hebt en zelf bij mobiel de korting krijgt, blijft dit of wordt dit tevens veranderd sinds maandag?

 

Hier veranderd niets in, @Casper9561. Als je nu gratis Pluspakket hebt vanuit Combivoordeel, dan blijft dit ook zo als je zou overstappen naar TV+

Ik hou een kleine slag om de arm, ik zou wel eens willen zien wat de stream bandbreedte is voor de 12 Nederlandse kanalen. Misschien heeft @wjb dat al ergens gespot als network guru? Of als een TV guru komt met het nieuws dat het H.265 streams zijn qua codec, is mijn bovenstaande statement niet waar.

De HD-"Glas" zenders (1080i) verbruiken zo'n 12,5Mbps.

Met HEVC (h.265) is een compressie te realiseren die minimaal 2 keer krachtiger is dan h.264 en daarmee kan je dus met dezelfde bandbreedte 1080p50 distribueren.

Jeps ik ken deze bandbreedte, die meet ik zelf ook. Ik ben vooral benieuwd of er al screenshots of bandbreedte feiten zijn vanuit KPN aangaande het KPN+ kastje bedraad en over WiFi? @Erik_ kan jij daar mogelijk eens in duiken?

Reputatie 5
Badge +5

Merkwaardig dat KPN op de proppen komt met een nieuwe settopbox welke Android TV als OS heeft. Hopelijk kan ik de VIP5202 nog een tijd blijven gebruiken, want als we geforceerd worden om Google apparatuur te gaan gebruiken (bijv. bij verlenging?) dan gaan we snel op zoek naar een andere provider.

U heeft Google vrees??? 

Reputatie 4
Badge +1

@zeilbood

Als je je er niet op aanmeldt met je Google account is het gewoon een stand alone. Maar dan ben je wel afhankelijk van de apps die kpn erop zet. En sommige andere functionaliteiten.

Verder zal het veel te duur zijn (rechten bij Apple) om dát systeem te gaan gebruiken. En daar hebben nog méér mensen jeuk van. Keuze tot 1 systeem en 1 product. 

Bij Google/Android/Amazon heb je dus keuze al al deze 3 open source systemen en aanverwanten. En nog eens enkele 10-tallen merken.

Privacy beperking geldt ook voor die appel. Die valt ook niet ver van de boom. Je denkt toch niet dat zij je gedrag niet monitoren??? En nog een gesloten platform ook.

En Meta. Heb je bijvoorbeeld Facebook?? (ik kon er niet opkomen, moest het even googlen. Ben allergisch voor FB.) Die hebben ook slimme beeldschermen en VR brillen. Met die slimmigheid weten ook zij wat hun klanten interesseert.

Om nog maar te zwijgen dat “ze” precies weten hoe hoog mijn thermostaat staan, wanneer er aangebeld wordt. Etcetera.

Bij Whatsapp wordt je gedrag gevolg ongeacht het platform.

Nee. Als het je tegenwoordig om privacy te doen is moet je ver van het hele internet blijven.😁

Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om te kiezen wat ie wil.

Als ik echter iets van Apple moet nemen omdat het er voor Android/Google gewoon niet is, dan zal ik dat wel nemen.

Er is nogal een verschil tussen de core business van Google en Apple. Bij Google betaal je voor de “gratis” diensten met je persoonsgegevens. De producten van Google probeer ik zo veel mogelijk te vermijden, dus op een TV ontvanger gebaseerd op Android TV zit ik niet te wachten.

Reputatie 7

Jeps ik ken deze bandbreedte, die meet ik zelf ook. Ik ben vooral benieuwd of er al screenshots of bandbreedte feiten zijn vanuit KPN aangaande het KPN+ kastje bedraad en over WiFi?

De TV+ Box met multicast gebruikt precies dezelfde streams als een “gewone” TV ontvanger. Het verbruik is dan ook precies hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +16

Overig

Het precieze weet ik niet, maar deze box is vanaf nu de standaard, ik vermoed ook dat het huidige platform langzaam richting het einde gaat. Ook gezien de updates al maanden niet meer worden uitgebracht. 

Dit is niet helemaal eerlijk, @Chrizziey. De reguliere ontvangers krijgen regelmatig updates. Over het algemeen ongeveer 3 per maand (zie hier). Deze updates zijn niet altijd even groot, maar we doen ook liever wat meer updates die kleiner zijn, dan alles opstapelen.

Nou, ik vraag mij af hoeveel nieuwe functies dit platform nog gaat krijgen, aangezien de focus wel volledig ligt op deze nieuwe box.  Eigenlijk moeten er nu twee boxen onderhouden worden en met mijn updates bedoel ik grote updates. Afgelopen pakweg 6 maanden is geen enkele grote update geweest. Alleen maar interne waar je niks van merkt. 

Reputatie 7
Badge +8

Hey een iTV guru aan boord, dat waardeer ik👍. Kan jij iets meer toelichten over de kwaliteit van de streams tov de glasHD zenders? Ook op tweakers.net wordt dit als een gemis ervaren, is dat een juiste aanname dat het daadwerkelijk een gemis is?

Of hebben jullie dit netjes opgelost door een betere codec te gebruiken etc? 

Wat is de bandbreedte van een reguliere Nederlandse zender nu als je hem start via het KPN+ kastje?

 

Ik zit zelf niet in het Video team, dus de details weet ik niet. Ik heb even gecheckt, en er is wel verschil (ik dacht dat ze dit grotendeels hadden weggenomen, maar blijkbaar niet). Voor zover ik weet kloppen de bitrate getallen die anderen hier hebben neergezet wel. Dus die 7,5Mbps en 12,5Mbps.

Reputatie 7

(ik dacht dat ze dit grotendeels hadden weggenomen, maar blijkbaar niet)

Wat bedoel je hiermee?

(ik dacht dat ze dit grotendeels hadden weggenomen, maar blijkbaar niet)

Wat bedoel je hiermee?

Waarom vraag je dat?

Reputatie 7

(ik dacht dat ze dit grotendeels hadden weggenomen, maar blijkbaar niet)

Wat bedoel je hiermee?

Waarom vraag je dat?

Jammer dat je dat vraagt, ik zou eerst een antwoord van @Jeroen-bart Engelen willen afwachten alvorens ik mij ga uitweiden over de gedachte achter mijn vraag. 

Reputatie 4
Badge +3

Mijn thuis-abonnement loopt tot ergens in juni 2023. Kan ik nu al overstappen op KPN TV+?

Reputatie 7
Badge +20

Teletekst als app?

Dat betekend geen ondertitels per zender via teletekst, iets wat sommige mensen toch nodig hebben of graag willen kunnen.

 

Voorlopig ga ik niet over, zoals eerder vermeld.

Redenen:

1: Iets duurder (dat is niet het grootste probleem, die € 0,50 per maand, maar toch).

2: Geen hoge kwaliteit tv beelden.

3: HD glas opnames kan je niet zien (jammer dat KPN hier geen koppeling voor maakt).

4: Geen teletekst ondertiteling (gebruiken wij vaak bij BBC)

 

Tip KPN, zet voor de KPN+ box de HD streams in H.265 codec, dan kan je met 7,5 Mb/s een mooi beeld neerzetten. 😉

Reputatie 7

Mijn thuis-abonnement loopt tot ergens in juni 2023. Kan ik nu al overstappen op KPN TV+?

Nee, je kunt dit niet wijzigen binnen een jaarcontract. Als jij nog tot juni binnen een jaarcontract zit, zal je het vanaf dat moment kunnen wijzigen.

Reputatie 7
Badge +20

Mijn thuis-abonnement loopt tot ergens in juni 2023. Kan ik nu al overstappen op KPN TV+?

 

Bel gratis 0800-0402

Reputatie 7
Badge +20

Mijn thuis-abonnement loopt tot ergens in juni 2023. Kan ik nu al overstappen op KPN TV+?

Nee, je kunt dit niet wijzigen binnen een jaarcontract. Als jij nog tot juni binnen een jaarcontract zit, zal je het vanaf dat moment kunnen wijzigen.

 

Uit ervaring met mobiel weet ik, dat er best wel wat de regelen is bij KPN.

En een soepele opstelling is zeker op zijn plaats.

Waarom zo'n starre opstelling @Jasper ?

Reputatie 7
Badge +10

KPN TV+ klinkt goed 👍

+Vind alleen extra betalen voor streamingsapps waar je al voor betaald een beetje gek en overbodig. 
 


 

Reputatie 7
Badge +20

Er zijn nu natuurlijk wat Arris 5202 over.

Kan iedereen die nu aanvragen? 

Reputatie 7

Uit ervaring met mobiel weet ik, dat er best wel wat de regelen is bij KPN.

En een soepele opstelling is zeker op zijn plaats.

Waarom zo'n starre opstelling @Jasper ?

In het verleden was die mogelijkheid er inderdaad @joop2011, maar deze keer is er vanuit de organisatie een andere keuze gemaakt. Binnen een lopend jaar contract kan er niet naar de nieuwe pakketten worden gewijzigd. Dat beleid is voor alle afdelingen (ook de telefonische collega's) gelijk. 

Reputatie 7
Badge +7

Teletekst als app?

Dat betekend geen ondertitels per zender via teletekst, iets wat sommige mensen toch nodig hebben of graag willen kunnen.

---

Maar, op de tv-box werkt de ondertiteling juist veel beter dan op de gewone tv-ontvangers. Je kunt die namelijk inschakelen en blijft dan actief, ook als je naar een andere zender gaat. Ik vind het ideaal.

Je hebt dus voor ondertiteling niet die teletekst-app nodig.

Reputatie 7
Badge +16

Binnen een lopend jaar contract kan er niet naar de nieuwe pakketten worden gewijzigd. Dat beleid is voor alle afdelingen (ook de telefonische collega's) gelijk. 

Dat is niet het enige, als je contractvrij bent, moet je ook nog verplicht een nieuw jaarcontract aangaan. Waarom is daar eigenlijk voor gekozen? Vind ik een beetje raar. 

@joop2011

Teletekst als app?

Dat betekend geen ondertitels per zender via teletekst, iets wat sommige mensen toch nodig hebben of graag willen kunnen.

Voor ondertiteling kun je dat gewoon aanzetten in de videoplayer van de TV+ app. Hoef je ook niet meer uit te zetten als je van zender wisselt.

Overigens werkt ondertiteling bij o.a. de BBC zenders niet in de TV+ app. (daarvoor gebruik ik dan de KPN TV Android-TV app in diezelfde box. Die het ik erop gedownload van uit de Play Store).

Voor al het overige aanbod van NOS Teletekst gebruik je de teletekst app.

@Anneke-Anna

Voor de “overige” apps betaal je feitelijk slechts 3,50. Huur van de box bij streaming only. Daar komen inderdaad nog abonnementen op die diensten (bv HBO, Viaplay, NLziet e.d. ) bij. Je kunt dan geen gebruik maken van het TV aanbod van kpn. 

KPN is bij mijn weten de eerste die een volledige Android-TV te huur aan biedt. Handig voor mensen die niet effe in één keer een heel bedrag willen neertellen voor een streamingbox.

Wil je de box ook gebruiken voor het TV aanbod van kpn, zoals nu ook de huidige Arrissen en Arcadyan, dan betaal je 12,50 . (inclusief de huur van de box dus)