News

NPO themazender wijziging

  • 30 November 2021
  • 119 reacties
  • 21756 keer bekeken
NPO themazender wijziging
Reputatie 7
Badge +25

Per 15 december voert NPO een wijziging door in de NPO themazenders. Van 5 naar 3 zenders. In dit topic vertel ik je wat dat betekent voor NPO zenders bij KPN.

Wat verandert er voor de NPO zenders op 15 december?

  • Themazenders NPO Nieuws en NPO Zappelin Extra vervallen.
  • Naam themazender NPO Politiek wijzigt naar NPO Politiek en Nieuws. Deze zender komt in het basispakket.
  • De themazenders komen netjes bij elkaar te staan.

NPO Nieuws

De content die op NPO Nieuws wordt uitgezonden, is na het stoppen terug te vinden op het digitale themakanaal NPO Politiek en Nieuws.
 

NPO Politiek en Nieuws

NPO Politiek en Nieuws is voortaan de zender voor politieke debatten, nieuws-uitzendingen, evenementen, (politieke) persconferenties en sport in het basispakket op zender 83
 

NPO Zappelin Extra

NPO Zappelin Extra komt te vervallen. De vele publieke programma’s voor kinderen blijven gewoon te vinden op NPO Zappelin (via NPO 3), NPO Start en de gelijknamige apps. 
 

Zenderwijzigingen bij KPN

Vanwege deze wijzigingen vindt er ook een verschuiving plaats in de zendernummers. Hieronder een makkelijk overzicht van alle wijzigingen met de NPO themazenders.

  Zenders tot 15 december Zenders na 15 december
Basispakket 43. NPO Nieuws 83. NPO Politiek en Nieuws
  58. NPO Zappelin Extra Vervalt
Pluspakket 76. NPO 1 Extra* 81. NPO 1 Extra
  81. NPO Politiek Gaat samen met NPO Nieuws in basispakket
  88. NPO 2 Extra 82. NPO 2 Extra
  83. Discovery Science 84. Discovery Science

*NPO 1 Extra is zender van de maand in december

 

Heb je vragen over deze wijzigingen? Stel je 'm hieronder.


119 reacties

Reputatie 5
Badge +6

@Paul_  wordt bij deze wijziging nu ook eindelijk NPO 1 Extra in HD overgezet?

@0011 @Gertjan Woudenberg en eventuele andere geïnteresseerden. Ik heb natuurlijk wel even nagevraagd wat betreft NPO 1 Extra in HD. Toch een soort van primeurtje hier. We willen 'm in januari/februari in HD gaan aanbieden. :man_dancing_tone3:

Goed nieuws!😊 Jammer dat het eind december nog niet lukt. Zou mooi zijn om de live beelden van de Top 2000 in HD te kunnen zien.

Zou mooi zijn om de live beelden van de Top 2000 in HD te kunnen zien.

Ach het wordt net zo saai als vorig jaar om te kijken. Zeker zonder publiek, @JanR1981 . Toen had ik het na een paar minuten al "gezien” en ben gewoon verder alleen gaan luisteren.

KIJKradio vind ik leuk; heb zelf 22 jaar radio gemaakt bij een lokale omroep. Dus een kijkje in de studio is altijd leuk. Maar dat Top 2000 “café” is in coronatijd wel héél saai hoor.

Reputatie 7
Badge +30

Zou mooi zijn om de live beelden van de Top 2000 in HD te kunnen zien.

Ach het wordt net zo saai als vorig jaar om te kijken. Zeker zonder publiek, @JanR1981 .

Dat vond ik nou ook! Al is dat regeltje waarbij mensen elkaar per sms of app wensen toesturen ook altijd wel gezellig om te bekijken.

Reputatie 5
Badge +6

Zou mooi zijn om de live beelden van de Top 2000 in HD te kunnen zien.

Ach het wordt net zo saai als vorig jaar om te kijken. Zeker zonder publiek, @JanR1981 .

Dat vond ik nou ook! Al is dat regeltje waarbij mensen elkaar per sms of app wensen toesturen ook altijd wel gezellig om te bekijken.

Dat inderdaad, maakt het toch wel sfeervol. Al kan radio zonder beeld er bij soms wel mooier zijn. 

 @PeterG  ‘Met het oog op morgen ‘ vind ik dan ook wel weer mooi zonder beeld. Echt een programma om in de auto te luisteren of vlak voor het slapengaan..

Reputatie 7
Badge +25

Nog een kleine update wat betreft NPO Politiek en Nieuws. In de eerste instantie zal het SD-kwaliteit zijn, maar zodra de NPO de zender in HD-kwaliteit gaat aanbieden zullen wij dat ook z.s.m. doen. Data kan ik nog exact niet geven, maar dan weten jullie in ieder geval hoe de vork in de steel zit.

Reputatie 1

waarom halen jullie weer een kinderprogramma eraf nu wordt ik dus bijna verplicht om het pluspakket tenemen echt niet leuk dit 

Reputatie 1

Met twee kleintjes die dagelijks naar Sesamstraat kijken op kanaal 58... waar kan ik daarvoor terecht? Want alleen de programma's die ook daadwerkelijk uitgezonden worden, staan op NPO start. Is dit het definitieve einde van Sesamstraat op tv??? En mag daar dan wat extra specifieke aandacht voor zijn, als dat zo is? Lijkt me wel een (zeer negatieve) mijlpaal!

Reputatie 1

waarom halen jullie weer een kinderprogramma eraf nu wordt ik dus bijna verplicht om het pluspakket tenemen echt niet leuk dit 

Ja heel irritant he! Viel me al op dat je steeds minder programma's kon terugkijken. Geen/weinig zappelindingen tussendoor... echt een verarming van de kindertv, dat dit nu wegvalt!

Komt er dan weer Baby TV? Of een andere kinderzender? Dit is wel heel erg jammer. NPO Start is ook geen goede vervanging 

Reputatie 1

Oh nee toch 🥺! NPO Zappelin is zo’n fijne zender. Geen geweld, geen heftige beelden qua licht en geluid en wel leerzaam en voor heel veel leeftijden. Ik zou deze zender enorm graag willen behouden!! 

Reputatie 1

Fijn dat de enige zender waar nog redelijk fatsoenlijke tv voor peuters uitgezonden wordt, nu ook al wordt geschrapt… waar moet ons dochtertje nou nog naar kijken.. (en dan bedoel ik educatieve programma’s! En niet de tekenfilms met grof taalgebruik) 

Het steeds moeten opzoeken van programma is niet te doen en ook zeker niet wenselijk aangezien je dan steeds weer opnieuw moet zoeken als het programma is afgelopen. Voor de prijzen van het abonnement tegenwoordig verwacht ik wel dat er een vervangende zender met soort gelijke programma’s wordt gezocht of geregeld! 

 

erg jammer KPN… zeker omdat ik dit nu onderaan een mailtje moet lezen.. als ik het nu niet gezien had, hoe had ik het dan mijn dochtertje moeten vertellen dat ze geen Bo beer etc kan kijken… 

 

hopelijk komen jullie met een oplossing of anders compensatie wel een goed idee! 

Reputatie 1

Oh nee toch 🥺! NPO Zappelin is zo’n fijne zender. Geen geweld, geen heftige beelden qua licht en geluid en wel leerzaam en voor heel veel leeftijden. Ik zou deze zender enorm graag willen behouden!! 

Nou zeker! Oh die reden staat hij hier ook dagelijks op.. echt een grote misstap van kpn.. 

waarom halen jullie weer een kinderprogramma eraf

Is dit aan kpn gericht, @Shirley Zuijderduijn ? Helaas. Het is namelijk de NPO zelf die geheel stopt met NPO Zappelin Extra.

https://nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/NPO-stopt-met-NPO-Nieuws-NPO-Zappelin-Extra-en-enkele-radiothemakanalen-per-15-december-2021/

@Veen9 

Inderdaad balen dat de NPO (!) Zappelin Extra beëindigd. KPN had 'm ook veel liever nog kunnen doorgeven. Het aanbod aan kinder wat kpn en andere providers kan inkopen wordt helaas dunner.

nu wordt ik dus bijna verplicht om het pluspakket tenemen

Dat is inderdaad relatief een stuk goedkoper dan alleen het kidspakket. Kidspakket is euro of 5. Voor 5 euro meer heb je nog heel veel meer zenders erbij. En een behoorlijk on demand aanbod ook met kinder-aanbod! (overzicht zenders pluspakket en vergeet het on demand niet daarbij).

Met twee kleintjes die dagelijks naar Sesamstraat kijken op kanaal 58 (...)
Is dit het definitieve einde van Sesamstraat op tv???

Ik vrees inderdaad dat Sesamstraat dan nergens meer is, @Friedeldie .

NPO Start is ook geen goede vervanging 

Dat klopt. Tenzij je je daar abonneert. Dan noemen ze het NPOplus. en kun je bv beschikken over vrijwel álle afleveringen van Sesamstraat.

Het kanaal Zappelin Extra verdwijnt ook in NPOstart.

Er is best een aardig kidsaanbod bij kpn.

Basispakket:
Op de 2 belgen is overdag, en op ketnet tot 20:00 uur, een uitgebreide kinderaanbod.
30 Canvas HD (België)
31 Ketnet HD (België)
Ook overdag op NPO 3: NPO Zapp. (bij mijn weten zonder Seamstraat idd. Friedelie.
60 Cartoon Network HD BG

Pluspakket (eerste 4 ook apart te krijgen als kidspakket, maar financieel best duur tov plus)
52 Nick Toons
53 Nick jr. BG
54 Nick Music
57 Baby TV
50 My Nick (interactief kanaal voor de kleintjes)
55 Boomerang HD BG
59 RTL Telekids HD BG/T*

Per toeval lees ik nu in mijn mail dat kanaal 58 verdwijnt. Helemaal eens met bovenstaande reacties. Hier kijkt mijn kleuter dagelijks naar. En hij kan zelf met 1 knop (de terug knop 😉) wisselen van NPO3 naar Zappelin, want op 3 is vaak iets voor grotere kindjes of helemaal geen Zappelin. En als hij het niet leuk vindt, dat is dan pech want dit is wat er is op tv. De app is hierom echt geen goede vervanging! Tuurlijk doen we vaak genoeg netflix etc. aan. Maar dat is echt een andere manier van tv kijken (bijv. 1 programma bingen en het is on demand). 
 

Ik begrijp dat de beslissing bij NPO ligt. Maar @Kpn @Paul_ , ik neem aan dat er voor het geld dat we neerleggen voor het basispakket wel een ander kidskanaal aangemaakt gaat worden?? Er is immers genoeg aanbod voor andere niches (koken, sport, wetenschap etc.). Denk dan ook aan de kids!

ps. En hun ouders… Helemaal in deze gekke tijd qua thuiswerken en met z’n allen ziek zijn. Beeldschermtijd is dan echt even een uitkomst soms 😅

Reputatie 7
Badge +17

Goedemorgen allemaal. ​Alle begrip voor jullie reacties, helaas is deze beslissing niet aan ons (don’t shoot the messenger:see_no_evil:) . De vele publieke programma’s voor kinderen blijven gewoon te vinden op NPO Zappelin (via NPO 3), NPO Start en de gelijknamige apps. Je kunt uiteraard het Kidspakket of Pluspakket overwegen als aanvulling op het basispakket. 

Meer informatie over ons zenderaanbod kun je vinden op de website: Zenderoverzicht en (Extra) zenderpakketten.

Wat Jammer dat NPO zappelin verdwijnt. Mijn kleindochter kijkt er zo graag naar.

Daar zullen mijn kinderen erg blij mee zijn die dagelijks naar NPO Zappelin Extra kijken dat deze geheel komt te vervallen… Komen jullie het ze vertellen? wat een onzin dit!!!! Betaal je ruim €70pm voor...

Op dit moment wordt bij 43 nieuws met tolk gebarentaal uitgezonden. Wat wordt het dan in komende tijd? Blijft die bij 43 of verhuist die mee naar nieuwe 83? Graag info hierover op deze pagina. 

@Paul_  wordt bij deze wijziging nu ook eindelijk NPO 1 Extra in HD overgezet?

@0011 @Gertjan Woudenberg en eventuele andere geïnteresseerden. Ik heb natuurlijk wel even nagevraagd wat betreft NPO 1 Extra in HD. Toch een soort van primeurtje hier. We willen 'm in januari/februari in HD gaan aanbieden. :man_dancing_tone3:

Dan worden tolken gebarentaal beter te zien mits zij ergens te zien blijven

AHB schrijft: Op dit moment wordt bij 43 nieuws met tolk gebarentaal uitgezonden. Wat wordt het dan in komende tijd? Blijft die bij 43 of verhuist die mee naar nieuwe 83? Graag info hierover op deze pagina. 

@AHB NPO Nieuws wordt geïntegreerd bij NPO Politiek en wordt NPO Politiek & Nieuws. De gebarentolk bij het 8 uur journaal verhuist ook mee. Bovendien plaatst KPN het kanaal NPO Politiek & Nieuws in het basispakket (op 83).

Voor meer info moet je toch bij de NPO zijn die deze wijziging doorvoert.

Ik heb wel dit nog voor je gevonden:

https://www.emerce.nl/wire/dagelijks-nos-journaal-gebarentolk-via-npo-politiek-nieuws

Hier schrijft ook kpn dat de doventolk voortaan op NPO Politiek & Nieuws te zien is.
https://www.kpn.com/beleef/blog/npo-wijzigt-zenders.htm

En ook bij de collega's met de Z te lezen.
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/zenderwijzigingen

  • NPO Politiek en Nieuws is voortaan de extra zender voor politieke debatten, nieuws-uitzendingen, evenementen, (politieke) persconferenties en sport. Het dagelijkse NOS Journaal van 20.00 uur met gebarentolk verhuist van NPO Nieuws naar NPO Politiek en Nieuws. Daar verhuist ook het NOS Jeugdjournaal met gebarentolk (19.00 uur) naar toe. 

 

Ik heb het pluspakket en KPN compleet dus Blijft daar wel Zeppelin in dan @KPN Lisa???

Reputatie 7
Badge +17

@Filos Nee, de betreffende programma’s voor kinderen zijn straks te vinden op NPO Zappelin (via NPO 3), NPO Start en de gelijknamige apps. Zappelin verdwijnt uit het zenderaanbod,

Reputatie 3
Badge

 

  • NPO Politiek en Nieuws is voortaan de extra zender voor politieke debatten, nieuws-uitzendingen, evenementen, (politieke) persconferenties en sport. Het dagelijkse NOS Journaal van 20.00 uur met gebarentolk verhuist van NPO Nieuws naar NPO Politiek en Nieuws. Daar verhuist ook het NOS Jeugdjournaal met gebarentolk (19.00 uur) naar toe. 

 

NPO Politiek en NPO Nieuws gaan dus allebei naar 83. Nu volg ik regelmatig de debatten in de Tweede Kamer. Gaat het dus gebeuren dat om 20:00 uur het Journaal met gebarentolk wordt uitgezonden en de debatten dan niet meer te volgen zijn tijden de Journaal-uitzending? 

Gaat het dus gebeuren dat om 20:00 uur het Journaal met gebarentolk wordt uitgezonden en de debatten dan niet meer te volgen zijn tijden de Journaal-uitzending? 

@UruPukaPuka

Dat klopt. Daar zal om 20:00 uur het journaal met gebarentolk op uitgezonden worden.

Om continu debatten te kunnen volgen kun je (het best) altijd al terecht op tweedekamer.nl. Deze heeft soms zelfs meerdere streams tegelijk als er meerdere (plenaire) vergaderingen tegelijk zijn.

 

NPO Politiek, een themakanaal van de NPO zal in het kader van de wijzigingen omgevormd worden tot een kanaal met politiek, nieuws, persconferenties en tijdens politieke recessen sport. De gebarentolkversie van het NOS Journaal zal daarbij beschikbaar blijven. De NPO wijst er tevens in zijn concessiebeleidsplan op dat jeugdprogrammering via NPO3 overdag beschikaar blijft evenals on demand via NPO Start waarbij een kindprofiel wordt aangeboden evenals via de portal van NPO Zappelin.

Bron en hele persbericht/artikel:

https://nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/NPO-stopt-met-NPO-Nieuws-NPO-Zappelin-Extra-en-enkele-radiothemakanalen-per-15-december-2021/

Reputatie 5
Badge +4

 

  • NPO Politiek en Nieuws is voortaan de extra zender voor politieke debatten, nieuws-uitzendingen, evenementen, (politieke) persconferenties en sport. Het dagelijkse NOS Journaal van 20.00 uur met gebarentolk verhuist van NPO Nieuws naar NPO Politiek en Nieuws. Daar verhuist ook het NOS Jeugdjournaal met gebarentolk (19.00 uur) naar toe. 

 

NPO Politiek en NPO Nieuws gaan dus allebei naar 83. Nu volg ik regelmatig de debatten in de Tweede Kamer. Gaat het dus gebeuren dat om 20:00 uur het Journaal met gebarentolk wordt uitgezonden en de debatten dan niet meer te volgen zijn tijden de Journaal-uitzending? 

Misschien toch maar even deze vraag bij de NPO neerleggen, daar weten ze het vast wel! Voor alle forumleden wordt het antwoord hierop namelijk gissen!

Reageer