Vraag

Probleem m.b.t. aansluiting/bron HDMI en CINEMA SB 350 Soundbar, bij aanzetten geen beeld.

  • 2 August 2022
  • 19 reacties
  • 173 keer bekeken

Hallo,

Ik heb al een tijdje een JBL Soundbar CINEMA SB 350, een Panasonic TV TX-50GXW804 en een KPN ontvanger (KPN Interactieve TV). Met een HDMI-ACT heb ik in de tv in poort 2 een HDMI kabel verbonden met de JBL soundbar. Vanuit de TV gaat er vanuit HDMI 1 ook een HDMI kabel naar de KP ontvanger.  
Het geluid werkt wel, echter; ik moet steeds als ik de TV, de KPN ontvanger en de soundbar aanzet, de volgende stappen nemen:

  • het systeem start dan op via HDMI 1. KPN geeft beeld, er is echter geen geluid;
  • ik moet via Bron van mijn afstandsbediening van de TV naar HDMI 2 gaan, er is dan zwart beeld;
  • vervolgens moet ik via Bron van mijn afstandsbediening van de TV weer terug naar HDMI1 gaan, er is dan pas TV én geluid via de Soundbar.

Ik vind het nogal omslachtig. Voor mezelf is dat niet zo erg, maar mijn ouders komen een tijd in huis en begrijpen dit niet goed, waardoor waarschijnlijk het systeem er straks helemaal uit ligt en ze geen tv kunnen kijken ;)

 

Kan iemand mij een oplossing geven zodat ik alle systemen aanzet en het dan in 1x werkt? Ik heb gegoogeld en op jullie forum gekeken, maar ik heb nog geen oplossing gevonden.

 

Alvast bedankt voor de reactie!

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

@Karin.1978 Met een HDMI-ACT heb ik in de tv in poort 2 een HDMI kabel verbonden met de JBL soundbar

Als je deze verwijderd en vervangt door de optical kabel aan te sluiten van de KP ontvanger naar de soundbar ?  Wel nog even de TV op geluid "optical" zetten.

Hoi Hans,

Dank voor uw antwoord! Ik heb hier nog een klein vraagje over, ik zie nl in de TV instellingen nergens de optie ‘optical’. Waar zou ik het kunnen vinden in mijn Panasonic instellingen, heeft u daar een idee van?

@Karin.1978 Dat is dus bij Panasonic weer net even anders natuurlijk….🙄 Dit vond ik

1. Display the menu with MENU.

2. Select Sound and press OK to access

3. Select one of the following items and press OK to access.

   Speaker Selection

   Home Cinema

   TV speakers op Mute

NB : hier een ned.versie Panasonic TX-50GXW804 handleiding (Nederlands - 84 pagina's)

Hoi Hans, helaas werkt dit niet. Pas als ik mijn HDMI kabel terug zet en het op de oude manier doe, werkt het geluid weer. Heel vreemd.  Ook vervelend dat ik het niet voor elkaar krijg, ik ben er al een hele tijd naar op zoek en niet lijkt te werken. 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Karin.1978! Dat is een lastig probleem. Ik zie dat er al goede tips gegeven zijn. 

Ik lees in de gebruiksaanwijzing iets dat misschien nog helpt. Druk daarvoor op de Panasonic afstandsbediening op “Menu”. Ga vervolgens naar “Setup”, en dan naar “HDMI Auto Setting. Bevestig dit met “OK”. Als het goed is heb je hier de mogelijkheid “Mode 1” of “Mode 2” te kiezen. Zet deze op “Mode 1”.

Er wordt aangegeven dat dit moet helpen bij het niet goed afspelen van audio. Laat je hier weten of dit geholpen heeft?

Hoi Bram,

Dankjewel voor je reactie.

Nu je dit zei, probeerde ik het en merkte dat ik dit ook al eerder geprobeerd had. Helaas helpt dit dus ook niet. Frustrerend dat ik er niet uit kom; ik probeer altijd net zo lang met dergelijke technische problemen totdat het lukt.. maar dit is echt een lastig probleem. 

Dus mocht je nog andere ideeën hebben… graag! Fijne avond!
 

Reputatie 7
Badge +17

@Karin.1978 1 ding dat me nu opvalt is dat je in je openingsbericht HDMI-ACT aangeeft. Kan je nog uitleggen wat je daarmee bedoelt? Kan je ook nog laten weten of je de poort HDMI ARC gebruikt om naar de soundbar te gaan? 

Verder is het mogelijk om de optical kabel direct tussen onze tv-ontvanger en de soundbar aan te sluiten. Dan is er geen tussenkomst van de tv. In ons tv-ontvanger menu ga je dan naar “Instellingen” > “Geluid”. Kies daar voor het tabje “Optical” en controleer nog even of je deze op "Stereo” of “Dolby” moet zetten.

 

Hoi Bram,

Sorry, mijn fout, ik bedoelde natuurlijk HDMI ARC… en ik gebruik hem idd om naar de Soundbar te gaan.

Ik heb je optie ook geprobeerd; ik heb de optical kabel tussen de tv-ontvanger en de Soundbar gedaan. De HDMI eruit voor het geluid. Ik heb het menu bij ‘instellingen’ ‘geluid’ gekozen. Ik zag overigens geen ‘tabje ‘optical’’. Wel kon ik kiezen voor ‘stereo’ of ‘dolby’. Ik heb ze beide geprobeerd, maar had helaas totaal geen geluid, wel beeld… 😟

Reputatie 7
Badge +17

@Karin.1978 wil je in dat geval aangeven welke tv-ontvanger je hebt? Ik heb een afbeelding bijgevoegd met daarin een voorbeeld van wat je zou moeten zien in het menu “Geluid”.

 

hoi Bram,

het merk is Motorola. Ik zal wat foto’s meesturen met wat ik zie.

 

Reputatie 7
Badge +17

@Karin.1978 het is niet helemaal duidelijk, maar dat lijkt op een VIP1853. Klopt dat?

Als dat zo is ga dan naar onze site voor het omruilen van apparatuur. Volg daar de stappen, dan krijg je een nieuwer model opgestuurd. 

Hoi Bram,

Dat klopt! Ik ga dat doen, hopelijk helpt dat! 
Dankjewel voor hulp. 

 

Groetjes,

Karin Maas

Reputatie 7
Badge +17

@Karin.1978 ah, super! Laat je hier weten of het omruilen heeft geholpen?

Hoi Bram. Dat zal ik tzt zeker doen, maar we zijn nu op vakantie dus dat kan nog een paar weken duren. Thanks vast 👍🏽

Reputatie 7
Badge +17

@Karin.1978 in dat geval sluit ik voor nu het topic. Als het dan allemaal werkt hoef je niet meer apart daarvoor terug te komen. Kan je gewoon lekker tv kijken. 

Als het toch niet werkt, laat het dan in dit topic weten. Dan help ik je gelijk verder. 

Fijne vakantie! 😊

Hallo Bram (en evt. anderen),

Ondertussen heb ik een nieuwe TV-ontvanger. Helaas werkt het dan nog steeds niet en heb ik al het bovenstaande geprobeerd… Jammer!

Reputatie 7
Badge +17

@Karin.1978 dat is niet fijn. Werkt het nog wel zoals het voorheen werkte? En welke ontvanger heb je gekregen? 

Hoi Bram,

 

Ja het werkt nog wel met de omweg die ik eerst ook gebruikte. We hebben een Arris VIP 2952 gekregen van KPN.

Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +17

@Karin.1978 ik weet in dat geval niet goed welke raad ik nog kan geven.

Wat je nog kan doen is het eerdere advies in dit topic proberen met de nieuwe ontvanger. En anders eventueel toch contact opnemen met Panasonic om te zien of iemand daar de winnende tip heeft.

Naast dat ben ik bang dat ik vanuit mijn kant niet veel meer kan doen.