Beantwoord

Regionale zenders TV Noord en RTV Drenthe zijn op mijn adres niet te bekijken

  • 18 January 2022
  • 7 reacties
  • 1314 keer bekeken

Over regionale zenders als TV Noord en RTV Drenthe, niet te ontvangen op mijn postcode. Op mijn vraag in de chat het volgende KPN antwoord;

De lokale/regionale zenders

hebben dit bepaald. Dat betekent dat je alleen lokale/regionale zenders in

jou regio hebt. De KPN zou het liefst alle regionale zenders willen

aanbieden. Voor deze vraag zou je toch echt contact op moeten nemen

met bijvoorbeeld RTL Noord, van waarom zij geen diensten leveren in

jouw gebied.

RTV Noord benadert, en zij zeggen;

De keuze om RTV Noord niet door te geven wordt niet door ons gemaakt. 

Wij sturen ons signaal gewoon de deur uit en de aanbieders maken vervolgens de keuze waar ze het verder distribueren. Beschikbare bandbreedte is daarbij vaak een argument en daarom zal KPN ons niet in jouw gebied aanbieden. Ziggo biedt RTV Noord (en alle andere regionale omroepen) wel in het hele land aan in hun pakket.

 

Van kastje naar de muur dus;  als inwoner van een Neder Saksisch taalgebied zou het logisch zijn om RTV Oost, RTV Drenthe en RTV Noord te kunnen ontvangen. Daar wacht ik meer op dan RTV Rijnmond te ontvangen; waarom? We hebben glasvezel dus dat kan het probleem van bandbreedte niet valide zijn.

Admin: eigen topic aangemaakt voor vraag

icon

Beste antwoord door wjb 18 January 2022, 17:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @GvanK ,

Het is een financieel plaatje. KPN is verplicht om de regionale zenders door gegeven in de eigen provincie en de aangrenzende provincies. 

Wil een zender in meer provincies worden uitgezonden? Dan moeten ze daarvoor aan KPN betalen. 

En dat wil RTV Noord dan kennelijk niet.

Omrop Fryslan wordt bv wel in het hele land uitgezonden.   

Op de KPN website staat een pagina waar je kunt opzoeken welke regionale zenders jij, op basis van je postcode, zou moeten kunnen ontvangen: https://www.kpn.com/televisie/zenders/lokale-zenders.htm

Als je daar met jouw postcode checkt, zie je of je recht hebt op RTV Noord en/of RTV Drenthe.

 

Je kunt ook hier er wat over lezen: 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/regionale-omroepen-bij-kpn-v-a-4-juli-2017/

Kijk anders online naar RTV Noord en RTV Drenthe via hun eigen website. 

 

Reputatie 7

Het zijn niet de zenders die dat bepalen maar de distributeur (KPN).

Het is KPN die besloten heeft zich aan het wettelijk minimum te houden en dus alleen de regionale zenders van de eigen provincie en aangrenzende provincies beschikbaar te stellen.

Dat Omrop Fryslân wel landelijk uitgezonden wordt is omdat zij dat net als AT5 afgedwongen hebben.

Reputatie 7
Badge +28

Moderator Erik heeft al eerder aangegeven dat de kosten de oorzaak zijn. KPN maakt een afweging tussen kosten en kijkers. 

Sommige zenders zijn kennelijk bereid om de extra kosten voor de distributie te betalen aan KPN. Want waarom zou KPN anders bv de lokale zender AT5 landelijk doorgeven? 

Erik schreef: We hebben voor de doorgifte van de regionale zenders een afweging moeten maken tussen kosten en kijkers. Gecombineerd met het feit dat de meeste regionale omroepen online ook te bekijken/beluisteren zijn is daar de huidige situatie uitgekomen. En die is dat we voldoen aan het wettelijke vereiste (de omroep van je eigen provincie en die van aangrenzende) en het daarbij laten. Ik verwacht ook niet dat we dit terugdraaien. Mocht dat onverhoopt wel een keer gebeuren, dan kondigen we dat natuurlijk uitgebreid aan 🙂

Met andere woorden; degene achter de chat verkondigt onzin. Niet betrouwbare informatie over een toch redelijk eenvoudige vraag. Dat geld een rol speelt is voor een concurrerende partij als Ziggo blijkbaar geen argument om zenders, al dan niet, door te geven. En wat de postcode betreft; benieuwd wat dan de variabelen zijn waarop een zender aan een postcode wordt toegewezen. Nogmaals; ik woon in het Neder Saksische taalgebied, dan zou het logisch zijn om alle provincies die in dat gebied liggen in de lijst met regiozenders te plaatsen.

Overigens dank voor alle reacties

Reputatie 7

En wat de postcode betreft; benieuwd wat dan de variabelen zijn waarop een zender aan een postcode wordt toegewezen.

Voor regionale zenders is dat simpel. Die uit de eigen provincie en alle aangrenzende provincies + Omrop Fryslân en AT5 (lokale zender).

Reputatie 6
Badge +9

Persoonlijk vind ik het ook jammer dat KPN ze niet allemaal doorgeeft. Een aantal jaren geleden deden ze dat wel.

Neder Saksische taalgebied

Jeetje, dat heb ik zelfs op school al niet meer gehad… en ik ben van '63.

Op TV Noord, TV Oost en Drenthe spreken ze bij mijn weten gewoon Nederlands.

Op mijn site heb ik een overzicht staan welke regionalen je krijgt per provincie.

Breedbeeldweetjes: Regionale omroepen bij kpn v.a. 4 juli 2017

Gelukkig zenden ze ook allemaal uit via internet. Beetje behelpen maar dan kan ik in N-H tenminste GLD kijken (waar familie woont) en in GLD naar N-H.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/regionale-omroepen-websites/