Beantwoord

Samsung TV Anytime+ (HDMI-CEC): waarom gaat de tv-ontvanger niet uit en/of aan?

  • 24 January 2022
  • 11 reacties
  • 780 keer bekeken

Hi,

Mijn Arris KPN ontvanger is met een HDMI 1.4 kable gekoppled aan mijn Smsung QLED 50/90.

De remote van de TV schakelt wel zend omhoog/omlaag, maar de KPN ontvanger gaat niet aan/uit.

Wie heeft advies?

icon

Beste antwoord door RobZi 24 January 2022, 21:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Als je bij de juist HDMI bron staat met je Samsung AB krijg je als het goed is een lijstje ( Ik wel ) met daar onscreen het Power icoontje, Tik je deze aan dan gaat STB aan, waarom dit niet standaard gebeurt bij selectie van juiste HDMI bron vanuit de TV vraag ik me ook elke keer af..

Reputatie 7

Tik je deze aan dan gaat STB aan, waarom dit niet standaard gebeurt bij selectie van juiste HDMI bron vanuit de TV vraag ik me ook elke keer af..

Omdat de TV ontvangers van kpn geen hdmi-CEC ondersteunen en er ook mensen zijn die niet willen dat de TV ontvanger uitgeschakeld wordt als de televisie uit gezet wordt of een andere bron gekozen wordt omdat zij de TV ontvanger ook gebruiken om radio te luisteren.

@LaurensZalm: dank voor je reacties. Als ik in mijn SAMSUNG Neo QLED 50QN92A op bron ga staan komt echter het genoemde lijstje niet tevoorschijn.

Wie heeft een vergelijkbare SAMSUNG TV en nog andere suggestie(s)?

Het gekke is dat zender wijzigen op de KPN ontvanger wel werkt vanaf de SAMSUN afstandsbediening maar AAN/UIT niet. Dus: de HDMI-CEC verbinding werkt wel.

Verder heb ik in het INSTELLINGEN menu van de KPN ontvanger de instelling onder STANDBY voor AAN-UIT schakelen gevonden en in de juiste stand gezet. Dus dat zou het probleem toch ook niet meer moeten zijn.

Ik begin mij af te vragen of de KPN ontvanger dit eigenlijk wel ondersteunt. Op dit forum zijn daarover nogal wat berichten te vinden, maar die zouden gedateerd kunnen zijn.

Maar als ik in de TV mogelijk nog een instelling heb gemist hoor ik het graag.

Dank alvast!

 

Reputatie 7

Het gekke is dat zender wijzigen op de KPN ontvanger wel werkt vanaf de SAMSUN afstandsbediening maar AAN/UIT niet. Dus: de HDMI-CEC verbinding werkt wel.

De afstandsbediening van Samsung stuurt de commando's rechtstreeks naar de TV ontvanger, daar speelt hdmi-CEC geen enkele rol bij.

Reputatie 7
Badge +8

Tik je deze aan dan gaat STB aan, waarom dit niet standaard gebeurt bij selectie van juiste HDMI bron vanuit de TV vraag ik me ook elke keer af..

Omdat de TV ontvangers van kpn geen hdmi-CEC ondersteunen en er ook mensen zijn die niet willen dat de TV ontvanger uitgeschakeld wordt als de televisie uit gezet wordt of een andere bron gekozen wordt omdat zij de TV ontvanger ook gebruiken om radio te luisteren.

Op de TV - en vrijwel alle andere apparaten die HDMI-CEC ondersteunen - is HDMI-CEC in te stellen of uit te zetten. Wanneer HDMI-CEC op de TV is uitgezet, dan blijven bij uitzetten van de TV, de aangesloten apparaten aan staan.

Er is geen enkele reden te bedenken waarom de TV ontvangers niet van een volledig werkende HDMI-CEC te voorzien. 

Reputatie 7
Badge +9

@wjb 

Hiermee kan ik prima STB uit en inschakelen. En hiermee gaat de IR van de AB niet eens oplichten..  en de BT koppeling die de STB heeft is alleen voor KPN AB..

 

Reputatie 7

En hiermee gaat de IR van de AB niet eens oplichten..

Kan de IR van de afstandsbediening dan oplichten?

Reputatie 7
Badge +9

@wjb en of dat dit kan, Dit gebeurt de hele tijd gezien het een signaal is op een lichtspectrum dat wij dit niet kunnen zien zegt vrij weinig.

De CCD van je digitale camera van je telefoon oid ziet het prima. En hey het scherm van je telefoon kan alleen zichtbaar licht uitgeven.

Resultaat, is dat je het IR lampje weldegelijk ziet met de camera van je telefoon.. The more you know..

 

( Bovenstaande is ook de reden dat fotografie in vel zonlicht soms lastig is.. want ook het voor ons onzichtbare licht kan verblindend zijn voor de CCD van je camera.. )

Reputatie 7

...

Reputatie 7
Badge +9

@RobZi maar bovenstaande ( zie Foto ) komt dus niet beschikbaar bij jouw TV begrijp ik ?

 

Ik heb op mijn TV HDMI-CEC  aangezet. Heet bij Samsung Anytime+, maar dat is gewoon een andere naam voor hetzelfde.

Ook in het Instellingen menu van de KPN ontvanger heb ik onder Standby de juiste optie op AAN gezet.

Daarna werkt het nog steeds niet.  Ik snap het niet, maar heb geen zin in een eindeloze speurtocht. Dussss ... Toch maar weer een universele programmeerbare afstandsbediening aangeschaft. De One for All URC7955. Die doet t kunstje wel.

Problem solved 😀.

Â