Beantwoord

Sonos Playbar geen Dolby Digital 5.1 in combinatie met KPN TV+ box

  • 21 March 2023
  • 42 reacties
  • 1344 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo.

Ik heb kpn-tv+ (Diw7022)en een sonos playbar.

Wat het probleem is dat ik via de optische aansluiting geen Dolby Digitalel 5.1 kan ontvangen, maar stereo PCM .

Gr.Roberto

icon

Beste antwoord door Eric89 11 May 2023, 15:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Roberthans! Gebeurt dit bij live TV kijken, of alleen bij terugkijken en opnames? In dat laatste geval is dit namelijk bekend. Voor nu werken die alleen in stereo, maar we zijn aan het werk om die ook te verbeteren. Zie ook de bekende bevindingen.

Mocht het ook bij live TV zijn, wil je dan laten weten hoe de playbar exact is aangesloten en hoe de geluidsinstellingen van je tv-ontvanger staan? 

Reputatie 1

LHallo Sanne. 

Het is bij live TV eigenlijk bij alles.

Aansluiting tv hdmi ARC instelling staat niet op extern luidsprekers omdat ik de aansluiting optisch van de kpn naar de optisch van Sonos gebruik omdat er geen hdmi aansluiting op zit.

Zal een paar foto's mee sturen. 

Groet Rob 

 

Wat is dat toch met Sonos? Je bent niet de eerste.

Reputatie 1

Hallo PeterG. 

De nieuwste sonos hebben wel een hdmi aansluiting, deze jammer niet 😪

Gr Rob 

Reputatie 1

Heb een sonos arc en aangesloten middels HDMI op eARC aansluiting. Maar KPN TV+ alleen middels PCM (stereo). Als ik tv kastje geluidinstelling op passtrough zet dan wel dolby digital maar dan valt het geluid constant aeg 

Reputatie 7
Badge +17

Je bent inderdaad de eerste niet @Roberthans zoals Peter al aangaf. Ik zet ook dit signaal door naar de ontwikkelaars, maar op de korte termijn is er dus nog geen oplossing voor. 😥

Mocht dit met een update opgelost zijn, dan laten we dit weten in Product Updates KPN TV+. Houd die dus in de gaten. Mocht ik in de tussentijd nog bericht krijgen, dan laat ik het hier ook weten. 

Reputatie 7
Badge +17

Nog wel één laatste check bedenk ik me nu @Roberthans

Wil je het pijltje omhoog drukken bij live TV? Komt de zapbanner in beeld? Of gebeurt er dan niks? Zo weet ik op welke stream je zit. 

Reputatie 1

Hallo Sanne. 

Pijltje omhoog, zapbanner?? 

Geen flauw idee wat het is, sorry. 

Reputatie 7
Badge +17

Geen probleem! Even anders uitleggen:

Als je live TV aan het kijken bent (dus niet terugkijken of een opname) druk dan op het pijltje omhoog op de afstandsbediening. Wat gebeurt er dan? Komt er dan onderin beeld een balk met zender- en programmainformatie en de tijdsduur, of gebeurt er niks? 

Reputatie 1

Pijltje van de joystick de bovenste aanklik gebeurt er niks. 

Reputatie 7
Badge +17

Dank voor het testen! Dan zit je op de multicast stream en daar moet Dolby wel op werken dus ik zet het signaal door. 

 

Edit: Haal streams weer eens door elkaar dus bericht aangepast. 😅

Reputatie 1

Heb net uitgeprobeerd, maar staat op de sonos nog steeds PCM. 

 

Reputatie 7
Badge +8

Hallo PeterG. 

De nieuwste sonos hebben wel een hdmi aansluiting, deze jammer niet 😪

Gr Rob 

De SONOS Ray heeft ook geen HDMI.

maar deze werkt wel prefect met de TV+ box via S/PDIF

Ik heb de tv+ box op mijn sony tv rechtstreeks aangesloten en heb met multicast streams ook geen dd+ geluid. Pas als ik deze op passthrough zet in de tv+ ontvanger krijg ik dd+ te horen en te zien bij info op de tv. Echter valt het geluid dan vaak even weg of klinkt robotachtig.

De oude vip5202 of ziggo next box mini hebben dit probleem niet en geven direct een dd+ geluid.

Wat gaat er fout bij kpn tv+?

Reputatie 1

Pijltje naar beneden krijg ik wel het balkje zie foto 

 

Reputatie 1

Ik heb de tv+ box op mijn sony tv rechtstreeks aangesloten en heb met multicast streams ook geen dd+ geluid. Pas als ik deze op passthrough zet in de tv+ ontvanger krijg ik dd+ te horen en te zien bij info op de tv. Echter valt het geluid dan vaak even weg of klinkt robotachtig.

De oude vip5202 of ziggo next box mini hebben dit probleem niet en geven direct een dd+ geluid.

Wat gaat er fout bij kpn tv+?

Hallo PvdH.

Ik ben van ziggo overgestapt naar kpn. 

In het begin bij ziggo ook problemen gehad. 

Gr Rob 

Reputatie 7
Badge +8

 

Ik zie op de foto dat je Xite aan hebt @Roberthans . Die heeft geen Dolby 5.1. Daar zit Dolby 2.0 (stereo) bij. Maar dan zou je SB nog steeds Dolby Stereo moeten aangeven. En niet PCM Stereo.

Reputatie 7
Badge +8

Ik zie op de foto dat je Xite aan hebt @Roberthans . Die heeft geen Dolby 5.1. Daar zit Dolby 2.0 (stereo) bij. Maar dan zou je SB nog steeds Dolby Stereo moeten aangeven. En niet PCM Stereo.

Bij mij geeft hij dit op Xite

Reputatie 1

Ik zie op de foto dat je Xite aan hebt @Roberthans . Die heeft geen Dolby 5.1. Daar zit Dolby 2.0 (stereo) bij. Maar dan zou je SB nog steeds Dolby Stereo moeten aangeven. En niet PCM Stereo.

Dat klopt, heb je goed gezien. 

 DIW7022 heeft in het totaal geen Dolby 5.1

Zowel via internet als kpn als Netflix enzo. 

Hoop dat dit probleem gouw opgelost wordt. 

Ik zie hier (foto) dat je de geluidsindeling ook al goed hebt staan.

Er komt nog steeds geen Dolby (ook niet bij Netflix), dus lijkt mij een omruil van de box wel evident. Deze is niet goed. @Sanne_M komt hier vast weer 🙂.

Reputatie 1

Ik zie hier (foto) dat je de geluidsindeling ook al goed hebt staan.

Er komt nog steeds geen Dolby (ook niet bij Netflix), dus lijkt mij een omruil van de box wel evident. Deze is niet goed. @Sanne_M komt hier vast weer 🙂.

Dank je wel PeterG. We wachten maar weer af. 

Reputatie 7
Badge +17

@Roberthans en @PeterG goed om te weten dat er helemaal geen Dolby als optie tussen staat. 😕 Ik heb het nog even als update doorgegeven naar de iTV lui en Erik, dus ik wacht hun terugkoppeling nog af. Ik weet namelijk niet of omruilen kan en/of de oplossing is, vandaar. Ik hoop dat er begin volgende week terugkoppeling is en ik houd jullie sowieso op de hoogte! 

@Sanne_M hoe zit het met dolby digital plus op de eerste 10 kanalen? Npo en commerciële zenders.

Op de multicast zenders zie ik op mijn tv geen dd+ meer. En dit was wel het geval op de vip5202.

@Sanne_M hoe zit het met dolby digital plus op de eerste 10 kanalen? Npo en commerciële zenders.

Op de multicast zenders zie ik op mijn tv geen dd+ meer. En dit was wel het geval op de vip5202.

Dat hoort er wel te zijn. Hier wel.

Multicast is alleen live (en ook niet meer na pauze). Je kunt controleren live of je écht multicast hebt door op “pijltje omhoog” te klikken. Komt dan de voortgangsbalk dan krijg je niet een multi- maar een unicast stream.